Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-12-2020 18:09

Εισαγωγική παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στη διαδικτυακή ημερίδα «Η Ψηφιακή Εκπαίδευση στην Κύπρο»

Θέλω να ευχαριστήσω πρώτα τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τον χαιρετισμό του, αλλά και όλη την έγνοια και συμπαράστασή του. Πεπεισμένος για την ανάγκη να ενσωματώσει και να αξιοποιήσει η εκπαίδευσή μας την ψηφιακή τεχνολογία έχει μέχρι τώρα σταθεί συμπαραστάτης όχι μόνο για τα σημαντικά πρόσθετα κονδύλια που διατίθενται από τον Προϋπολογισμό του κράτους για τον σκοπό αυτό, αλλά και για τον συνολικό σχεδιασμό που αναπτύσσουμε.

Ευχαριστώ βεβαίως και όλους τους εισηγητές αυτής της Ημερίδας που μας δίνουν έγκριτα δεδομένα και στοιχεία και μας βοηθούν να αναπτύξουμε ένα εποικοδομητικό διάλογο.

Χωρίς δισταγμό μπορώ να πω ότι μέσα από τις πολύ δύσκολες εμπειρίες και την πραγματική δοκιμασία στην οποία υποβλήθηκε την τελευταία περίοδο, ανοίγεται και ένα φωτεινό παράθυρο για την εκπαίδευσή μας. Το φως που έρχεται είναι ψηφιακό. Υπηρετώντας, ως Υπουργός Παιδείας, το μεγάλο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, όπως αυτό προκύπτει στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου Αναστασιάδη, σημειώνω ότι τώρα πια έχει αποκτήσει έναν ακόμα κεντρικό άξονα: την ένταξη και την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Όχι κατ’ εξαίρεση και περιστασιακά ως απάντηση στην πανδημία, αλλά ως κεντρική διάσταση της παιδαγωγικής πρακτικής και της ζωής του σχολείου, στο διηνεκές.

Είμαστε στην αρχή της τρίτης δεκαετίας του αιώνα. Θυμάμαι στις αρχές της πρώτης δεκαετίας να λέμε ότι θα έπρεπε και στη χώρα μας να συμβαδίσουμε με τις ραγδαίες εξελίξεις και να αξιοποιήσουμε την πρόοδο της τεχνολογίας, αποφεύγοντας  εκείνο που χαρακτηρίστηκε τότε ως «ψηφιακός αναλφαβητισμός». Να μυηθούν δηλαδή και να συμμετέχουν και τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά στο νέο αυτό σύμπαν των ηλεκτρονικών μέσων και της ψηφιακής τεχνολογίας και να κατακτήσουν τις δυνατότητες που ανοίγονταν μπροστά μας. 

Από τότε έγιναν βέβαια αρκετά πράγματα. Τόσο για τον εξοπλισμό των σχολείων, όσο και για τη διδασκαλία, κυρίως με το μάθημα της Πληροφορικής. Αρκετοί εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούσαν μάλιστα, με διάφορους τρόπους, τα ψηφιακά μέσα για να διευρύνουν και να εμπλουτίσουν τις παιδαγωγικές δυνατότητες. Αρκετοί, όχι πολλοί. Αυτή η διαδικασία μύησης στον ψηφιακό κόσμο δεν έγινε συστηματικά και γενικά ούτε και ενσωματώθηκε θεσμικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενώ και ο όποιος υλικοτεχνικός εξοπλισμός, από τη μια παρέμενε συχνά αναξιοποίητος και από την άλλη εξαιτίας ακριβώς της μη συστηματικής χρήσης, είτε κάπου απαξιώθηκε είτε και δεν συμπληρώθηκε όπως θα έπρεπε.

Από τις διεθνείς συγκριτικές μετρήσεις, διαπιστώναμε ότι στον χώρο της Ευρώπης η χώρα κατέγραφε καθυστέρηση στην αξιοποίηση της τεχνολογίας. 

Όσον αφορά στα σχολεία, είναι γεγονός ότι με την αιφνίδια εμφάνιση και την πρόκληση της πανδημίας διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε επαρκής εξοπλισμός και αντίστοιχη οργάνωση ούτε και προβλεπόταν κάποιο σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Παρ’ όλα αυτά, από τον περασμένο Μάρτιο, με την αιφνίδια αλλαγή στις συνθήκες της ζωής μας, βρίσκεται σε εξέλιξη μια πολύ μεγάλη αλλαγή. Η ψηφιακή τεχνολογία μπαίνει ουσιαστικά στο σχολείο.

Το δημόσιο σχολείο έκανε μέσα σε μερικούς μήνες πραγματικά άλματα ως προς την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων και της τεχνολογίας.

Στην προσπάθειά μας να κερδίσουμε το στοίχημα της εκπαίδευσης απέναντι στην απειλή της πανδημίας έχουμε πια εντάξει την ψηφιακή τεχνολογία στη ζωή του σχολείου. Απομένει βεβαίως να οργανώσουμε αυτή τη γόνιμη σύζευξη και να δούμε και σε ποιοτικό επίπεδο -δηλαδή όσον αφορά την παιδαγωγική διάσταση- πώς αξιοποιείται σε όλο το εύρος των λειτουργιών της εκπαίδευσης η ψηφιακή τεχνολογία.

Μια διαπίστωση που γίνεται από όλους και επαναλαμβάνεται ως κοινός τόπος σε όλες τις συνεδριάσεις και συζητήσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Υπουργών Παιδείας, είναι ότι, πρώτον, στις πλείστες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπήρχαν έτοιμες επαρκείς υποδομές και προγραμματισμός και, δεύτερο, ότι η πανδημία μας έκανε όλους να συνειδητοποιήσουμε και να σπεύσουμε να πληρώσουμε αυτά τα κενά. Οι συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία μας έσπρωξαν, σε όλες τις χώρες, να χρησιμοποιήσουμε τα ηλεκτρονικά μέσα και την ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση. Εδώ ταιριάζει το ρητό «την ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενοι» ή μάλλον ορθότερα θα λέγαμε «ανάγκα και θεοί πείθονται»…

Όταν στις 11 Μαρτίου αποφασίστηκε για πρώτη φορά αναστολή της φοίτησης σε σχολεία, τα αντανακλαστικά ήταν αυτόματα. Θα έπρεπε να προχωρήσουμε με εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στις δημόσιες συζητήσεις, αλλά και στην πρώτη συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, υπήρχε μεγάλη δυσπιστία. Οι περισσότεροι δεν πίστευαν ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει στην Κύπρο.

Και όμως… Κάποιοι έτρεξαν, κάποιοι δούλεψαν εκείνες τις μέρες ασταμάτητα, αξιοποίησαν ψηφίδες που υπήρχαν ήδη διάσπαρτες μέσα στον χώρο της εκπαίδευσης, γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες σε αρκετούς εκπαιδευτικούς και σε χρόνο-ρεκόρ δόθηκε η κεντρική κατεύθυνση.

Τη Δευτέρα, 16 Μαρτίου 2020 οργανώθηκε σε δυο λύκεια της Λευκωσίας υποδειγματική διδασκαλία και παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο θα μπορούσε στο εξής να λειτουργήσουν τα σχολεία με τηλεκπαίδευση, η οποία θα συμπεριλάμβανε και διδασκαλία εξ αποστάσεως.

Έγινε μια αρχή. Με άλλα λόγια, το νερό έμπαινε στο αυλάκι…

Η δημόσια εκπαίδευση απέδειξε από τότε ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία. Και αυτή ήταν μια καλή απάντηση σε αμφισβητήσεις και επικρίσεις που συχνά ακούμε για τα σχολεία μας.

Οι δυσκολίες ήταν τεράστιες. Διότι από τη μια μέρα στην άλλη, μέσα στις συνθήκες του γενικού κατ’ οίκον περιορισμού, περίπου εκατό χιλιάδες παιδιά έμειναν στο σπίτι. Οι εκπαιδευτικοί αποξενώθηκαν από το σχολικό περιβάλλον και τη φυσική επαφή με τα παιδιά και έπρεπε να επινοήσουμε τρόπους αποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Είχαμε στόχο να μην αφήσουμε την πανδημία να κόψει το νήμα της εκπαίδευσης. Έπρεπε να βρεθούν λύσεις για να υποστηρίξει το Υπουργείο, δηλαδή το σχολείο, τους μαθητές και τις μαθήτριες όλης της Κύπρου.

Οι λύσεις που δόθηκαν τότε ήταν λύσεις «έκτακτης ανάγκης». Έδωσαν όμως το στίγμα και την κατεύθυνση.

  • Αποφασίστηκε και χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό πακέτο που εξασφαλίζει λειτουργίες τηλεκπαίδευσης (MS Teams), για το οποίο ήταν ήδη συμβεβλημένο το Υπουργείο για το σύνολο του σχολικού πληθυσμού και εδώ και μερικά χρόνια καταβάλλονται και δικαιώματα.
  • Με τη χρήση του προγράμματος, όλοι οι χρήστες, δηλαδή μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα χρήσης ολόκληρης της δέσμης προγραμμάτων MS Office, πράγμα που αποτελεί μια πολύ σημαντική προσφορά του δημόσιου σχολείου. Δίνεται έτσι και η ευκαιρία σε μαθητές/μαθήτριες να εξοικειωθούν και να εκπαιδευτούν στο λογισμικό εκείνο που είναι σήμερα ευρύτατα διαδεδομένο στην κοινωνία και την καθημερινή ζωή.
  • Μέσα σε λίγες μέρες έγιναν εγγραφές και δόθηκαν στοιχεία πρόσβασης στο σύστημα, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες.
  • Σχεδιάστηκε προσαρμογή του Ωρολόγιου Προγράμματος στην Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία, αρχικά για Λύκεια/Τεχνικές Σχολές και στη συνέχεια, σταδιακά, για τα υπόλοιπα σχολεία.
  • Ξεκίνησε μαζικά επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τη χρήση του λογισμικού και τη διαδικασία διδασκαλίας εξ αποστάσεως. Προτεραιότητα δόθηκε σε εκπαιδευτικούς με ειδίκευση στην Πληροφορική, οι οποίοι λειτούργησαν και ως πυρήνες μέσα στο σχολείο στηρίζοντας και άλλους συναδέλφους τους. Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς παρακολούθησαν το επιμορφωτικό σεμινάριο περίπου τρεις χιλιάδες εκπαιδευτικοί. Τα επιμορφωτικά σεμινάρια συνεχίζονται και στη φετινή σχολική χρονιά, ενώ σταδιακά προσφέρεται και εξειδικευμένη επιμόρφωση είτε για την παιδαγωγική προσέγγιση είτε για εξειδίκευση στα διάφορα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα. Και πρέπει εδώ να υπογραμμίσω ότι η παιδαγωγική διάσταση και η ανάπτυξη προσαρμοσμένων μεθόδων για τη χρήση των ψηφιακών μέσων είναι το πιο κρίσιμο ζητούμενο της όλης προσπάθειάς μας. Εκεί θα πρέπει να επικεντρωθούμε και όχι μόνο στις οργανωτικές ή άλλες προϋποθέσεις.
  • Με ταχύρρυθμες διαδικασίες εξασφαλίστηκε και διανεμήθηκε στα σχολεία αριθμός ηλεκτρονικών συσκευών τύπου ταμπλέτας σε μαθητές/-τριες που δεν είχαν κάποιο μέσο στη διάθεσή τους. Συνολικά είναι και τώρα διαθέσιμες σε σχολεία γύρω στις 7500 συσκευές, κάτι που αναλογεί σε πέραν του 10% του πληθυσμού αναφοράς. Όπως επίσης διατίθεται δωρεάν σύνδεση στο Διαδίκτυο για περίπου 1800 μαθητές/μαθήτριες που δεν διαθέτουν στο σπίτι τους.

Χάρη στον σχεδιασμό που έγινε αμέσως, με τη συμβολή στελεχών του Υπουργείου, αλλά και την πολύτιμη συνεργασία του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, αλλά κυρίως χάρη στο φιλότιμο και την αφοσίωση του εκπαιδευτικού κόσμου, μπορέσαμε να στηρίξουμε σε ικανοποιητικό βαθμό τα παιδιά και να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα έμεναν στο σπίτι χωρίς εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, τα πολύ καλά αποτελέσματα αποτυπώθηκαν στη δυνατότητα που δόθηκε να διοργανωθούν άψογα οι Παγκύπριες Εξετάσεις και να ολοκληρωθεί κανονικά η χρονιά και η απόλυση για τους τελειόφοιτούς μας.

Θεωρώ ότι το δημόσιο σχολείο κέρδισε το στοίχημα. Αυτό βεβαίως δημιουργεί και την υποχρέωση να προχωρήσουμε πέρα από τις πρώτες έκτακτες λύσεις, σε μονιμότερη και πληρέστερη οργάνωση.

Για τον σκοπό αυτό πριν την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς και γνωρίζοντας τις ενδείξεις και τις προβλέψεις για την εξέλιξη της πανδημίας, περάσαμε σε μια λογική πιο συγκροτημένης αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση.

-         Με ειδική νομοθετική ρύθμιση και τροποποίηση των Κανονισμών, που εγκρίθηκε από τη Βουλή,  θεσμοθετήθηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και προβλέπεται πλέον ως ισοδύναμο της φοίτησης με φυσική παρουσία, όταν αυτό επιβάλλεται.

-         Σε συνεργασία με το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αντιμετωπίζουμε και δίνεται λύση σε μια σειρά από ζητήματα που εγείρονται σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών. Η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη, διότι πρέπει να εγκατασταθούν και να εφαρμόζονται με ικανοποιητικό τρόπο όχι μόνο τα βασικά, αλλά όλες οι πρόνοιες τις οποίες μας εισηγείται η Επίτροπος.

-         Καταρτίσαμε μαζί με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής ένα σχέδιο πλήρους αναβάθμισης και εξοπλισμού όλων των αιθουσών διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία παγκυπρίως, με δαπάνη που φτάνει σε 11 εκατ. ευρώ, το οποίο έτυχε την έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου και βρίσκεται σε εξέλιξη εφαρμογής. Το σχέδιο αυτό προβλέπει ότι όλες οι αίθουσες θα διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για να μπορούν να περάσουν ανά πάσα στιγμή σε πλήρη ψηφιακή λειτουργία. Ενώ βεβαίως η ηλεκτρονική υποδομή που εγκαθίσταται θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί γενικότερα για να εμπλουτισθούν οι παιδαγωγικές διαδικασίες χωρίς την ανάγκη να οργανωθεί τηλεκπαίδευση.

-         Προσαρμόσαμε υφιστάμενες διαδικασίες προμήθειας εξοπλισμού με προσφορές του ΥΠΠΑΝ ούτως ώστε, παρά τις μεγάλες ελλείψεις στις αγορές, να παραλάβουμε τώρα, για τις άμεσες ανάγκες, αριθμό περίπου 1700 συσκευών (Mini PCs) μετά τις αργίες των Χριστουγέννων και άλλους σχεδόν 2000 φορητούς Η/Υ στη συνέχεια.

-         Μέσα από συμφωνία με τον πάροχο μας, την ΑΤΗΚ, γίνεται αναβάθμιση ή/και ενίσχυση της σύνδεσης όλων των σχολείων με το Διαδίκτυο (με μια δαπάνη που ξεπερνά τις 500 χιλιάδες).

Ταυτόχρονα, σχεδιάζεται από το ΥΠΠΑΝ η ανάπτυξη πληρέστερων υποδομών και ψηφιακών λειτουργιών του σχολείου:

  • Το Υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας ούτως ώστε να χρησιμοποιούμε για σκοπούς τηλεκπαίδευσης υλικό από μια πραγματικά πλούσια τράπεζα οπτικοακουστικού υλικού με μαθήματα και παρουσιάσεις τόσο για τη Δημοτική όσο και τη Μέση Εκπαίδευση.
  • Την ίδια ώρα το ΥΠΠΑΝ δημιουργεί δική του ανάλογη τράπεζα οπτικοακουστικού υλικού με παρουσιάσεις και μαθήματα που δημιουργούν εκπαιδευτικοί μας.
  • Στο επίπεδο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, εκτός των μαθημάτων που διοργανώθηκαν με τη συνεργασία τριών τηλεοπτικών σταθμών στη διάρκεια της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, το ΥΠΠΑΝ μέσα από συμφωνία με το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου δημιουργεί μόνιμη δομή εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Έχουν ήδη εγγραφεί πέραν από 100 τηλεοπτικές παρουσιάσεις για ένα μεγάλο εύρος μαθημάτων και θεμάτων προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης και η παραγωγή συνεχίζεται.
  • Βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία ενίσχυσης και εμπλουτισμού των ιστοσελίδων των σχολείων, ενώ σύντομα θα εγκαινιασθεί και θα λειτουργεί κανάλι του υπουργείου στη γνωστή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης YouTube.
  • Ταυτόχρονα προγραμματίζεται και αναμένεται σύντομα να λειτουργήσει ειδικό πρόγραμμα «απογευματινού ψηφιακού σχολείου». Σε αυτό το πλαίσιο προτείνονται μια σειρά από θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος και γνώσεις ατομικής βελτίωσης, πέραν των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Θα ενσωματώνονται εκεί παρουσιάσεις και μαθήματα γύρω από πολύ σημαντικά και απαραίτητα ζητήματα για τα οποία όμως συνήθως δεν υπάρχει χρόνος στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Ενδεικτικά αναφέρω παρουσιάσεις σχετικά με την Κυβερνασφάλεια και τη σωστή χρήση του Διαδικτύου, την Περιβαλλοντική εκπαίδευση και ειδικά την κλιματική αλλαγή, την Οδική Ασφάλεια, τον χρηματο-οικονομικό αλφαβητισμό ή ακόμα τις σπουδές και τις κατευθύνσεις λυκείου και τον επαγγελματικό προσανατολισμό για τη Μέση Εκπαίδευση κ.ο.κ.  Το πρόγραμμα αυτό θα προτείνεται εκτός των σχολικών ωρών και η παρακολούθηση θα είναι προαιρετική.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι το δημόσιο σχολείο βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα γόνιμη διαδικασία μετάβασης στην ψηφιακή εποχή. Σε όλη αυτή τη διαδικασία όμως, όσες υποδομές και αν αναπτύξουμε, όσα τεχνολογικά μέσα και αν αποκτήσουμε, το κλειδί για την επιτυχία και για να έχουμε αποτελέσματα παραμένει ο άνθρωπος. Δηλαδή ο εκπαιδευτικός. Ο και η εκπαιδευτικός.

Κατ’ αρχάς ήταν πολύ σημαντικό -και πρέπει και πάλι να το τονίσω για να αποδίδονται τα πρέποντα εύσημα- ότι πολλοί εκπαιδευτικοί σε όλη την Κύπρο σε όλες τις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την πρώτη στιγμή και χωρίς καμία προειδοποίηση, βρέθηκαν έτοιμοι και συνέβαλαν αναπτύσσοντας μάλιστα πρωτοβουλίες. Έδειξαν στην πράξη τι μπορεί να κάνει το σχολείο και ο εκπαιδευτικός, άνοιξαν και δρόμους και γι’ αυτό θα επαναλάβω συγχαρητήρια και ευχαριστίες. Δεν ήταν όμως μόνο αυτοί, οι ήδη εν πολλοίς μυημένοι στην ψηφιακή τεχνολογία και τις εφαρμογές της στην εκπαίδευση. Και πολλοί άλλοι έδειξαν αμέσως προθυμία και φιλότιμο, προσαρμόστηκαν, δούλεψαν ομαδικά στο πλαίσιο του σχολείου και μπόρεσαν να σταθούν δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριές τους.

Δεν αναφέρθηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπου εκδηλώθηκαν με επιτυχία ανάλογα αντανακλαστικά, αλλά και βούληση για να περάσουμε σε ένα ανώτερο στάδιο αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας, αφού σήμερα αντικείμενο είναι τα δημόσια σχολεία. Θα ήταν όμως άδικη παράλειψη να μην υπογραμμίσω ότι και η ιδιωτική εκπαίδευση, συχνά με μεγαλύτερη άνεση πόρων, στέκεται στο ύψος της.

Μεγάλο βαθμό ετοιμότητας έδειξαν βέβαια και τα πανεπιστήμιά μας, τα οποία είχαν και την καλύτερη προετοιμασία. Όχι μόνο ανταποκρίνονται πλήρως στις ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία, αλλά προχωρούν και σε καινοτομίες. Υπολογίζω εξάλλου στη βοήθεια που ήδη μας δίνουν για τους σχεδιασμούς του Υπουργείου, της οποίας έχω και ιδίαν αντίληψη μέσα από τη συμβουλευτική ομάδα πανεπιστημιακών και άλλων εμπειρογνωμόνων για θέματα αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, ορισμένοι από τους οποίους είναι και μεταξύ των εισηγητών σήμερα.

Σίγουρα έχουμε κενά και υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια βελτιώσεων (έχω εδώ μπροστά μου κατάλογο με προβλήματα που παρατηρήθηκαν σήμερα σε μερικά από τα 54 σχολεία που εφαρμόζουν από σήμερα τηλεκπαίδευση). Εντοπίζουμε προβλήματα -αλίμονο αν δεν εντοπίζαμε!- για να τα λύσουμε.

Μας περιμένει πολλή δουλειά, όχι μόνο για να διαθέσουμε τα τεχνικά μέσα και τον εξοπλισμό, αλλά κυρίως για να αναπτύξουμε τις προσαρμοσμένες παιδαγωγικές μεθόδους και προσεγγίσεις. Για να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό την ψηφιακή τεχνολογία μέσα στα σχολεία.

Θεωρώ όμως ότι το να συζητούμε αυτό το θέμα, την επίλυση προβλημάτων και τις βελτιώσεις, όπως και προεκτάσεις και την προσαρμογή και ψηφιακή αναβάθμιση του όλου εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελεί ήδη μια κατάκτηση.

Θα χτίσουμε, λοιπόν, στη βάση των όσων οι εκπαιδευτικοί μας, οι διευθύνσεις και τα σχολεία έδειξαν ότι μπορεί να πετύχουμε.

Όπως είπα και πριν, το μεγάλο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που προωθεί αυτή η Κυβέρνηση έχει αποκτήσει έναν ακόμα κεντρικό πυλώνα: την ένταξη και την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Όχι κατ’ εξαίρεση και περιστασιακά, αλλά ως κεντρική διάσταση της παιδαγωγικής πρακτικής και της ζωής του σχολείου.

Διαβεβαιώνοντας ότι η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη και στηρίζει αυτή τη ψηφιακή μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, θέλω και πάλι να απευθύνω ευχαριστίες

-         στον συνάδελφο Υφυπουργό Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και τα στελέχη του υφυπουργείου που έγιναν στενοί συνεργάτες μας,

-         στην Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα,

-         στα επιτελικά στελέχη του Υπουργείου Παιδείας που έχουν αναλάβει πολλαπλούς ρόλους και αρμοδιότητες για τη ψηφιακή μεταμόρφωση, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στον γενικό συντονιστή για το σχεδιασμό μας, στις διευθύνσεις Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής για τις προσαρμογές προγραμμάτων και τους σχεδιασμούς, στο επιτελείο μας της Πληροφορικής και σε άλλους πολλούς που δεν προλαβαίνω να απαριθμήσω.

-         όπως επίσης και στη συμβουλευτική ομάδα για την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, που αποτελείται από πανεπιστημιακούς και άλλους εμπειρογνώμονες από όλα τα πανεπιστήμιά μας.     

Ευχαριστίες επίσης οφείλει το ΥΠΠΑΝ στην ΑΤΗΚ και το ΡΙΚ.

Το μέλλον της εκπαίδευσής μας βρίσκεται στην ποιότητα και την ποιότητα αυτή μπορεί να την υπηρετήσει και η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και των ψηφιακών μέσων.

ΙΠ