Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

29-06-2018 13:56

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στο τραπεζικό σύστημα της Κύπρου

Για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στο τραπεζικό σύστημα της Κύπρου, τις εξελίξεις στον Συνεργατισμό και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, μίλησε ο  Υπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης στο Τρίτο Πρόγραμμα Ραδιοφώνου ΡΙΚ και στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» την Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018.

Το πλήρες κείμενο των ερωτωαπαντήσεων έχει ως ακολούθως:

«Ερώτηση: Πώς εξελίσσονται τα πράγματα με τον Συνεργατισμό;

Απάντηση: Η μια πτυχή της ανάγκης βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου σχετίζεται με τη συμφωνία της Συνεργατικής και συγκεκριμένα με τον Φορέα. Άρα, δεν είναι ευθέως άμεση με τη συμφωνία Συνεργατικής – Ελληνικής. Είναι προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία του Φορέα που θα δημιουργηθεί και θα διαχειριστεί, εκ μέρους του κράτους, όλα αυτά τα δάνεια που θα μείνουν πίσω καθώς και τα άλλα περιουσιακά στοιχεία, και είναι προϋπόθεση για τη σωστή, αποτελεσματική λειτουργία του και τη μεγιστοποίηση των εσόδων για το κράτος.

Μας λέει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – αλλά δεν χρειάζεται να μας το πει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι και δική μας διαπίστωση – ότι αυτήν την επιβάρυνση των 3,5 δισεκατομμυρίων έναντι εκχώρησης στο κράτος 8,3 δισεκατομμυρίων περιουσιακών στοιχειών, θα την ανακτήσουμε εάν κάνουμε, μεταξύ άλλων, δύο – τρεις βασικές διορθώσεις στο νομοθετικό μας πλαίσιο.

Η δεύτερη πτυχή, που είναι εξίσου σημαντική, δεν αφορά στον Φορέα και τη δυνατότητα ανάκτησης των εσόδων του κράτους. Αφορά ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα, το οποίο στο σύνολό του είναι κάτω από τον πολύ πιο απαιτητικό και διαφοροποιημένο έλεγχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Αλλιώς ήταν τα δεδομένα πριν από ένα ή δύο χρόνια. Αυτά έχουν διαφοροποιηθεί και από φέτος έχουν αλλάξει. Ο διαγνωστικός έλεγχος που θα γίνει φέτος το φθινόπωρο στις τράπεζες, θα διεξαχθεί με όρους διαφορετικούς από πέρυσι.

Ερώτηση: Και πρέπει μέχρι τότε να έχουν ληφθεί αποφάσεις και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των άλλων τραπεζών;

Απάντηση: Ναι. Όμως δεν είναι τα μην εξυπηρετούμενα δάνεια των άλλων τραπεζών το θέμα. Ο Φορέας είναι η μία πτυχή. Προσπάθησα να εξηγήσω ότι εκεί οι νομοθεσίες χρειάζονται βελτίωση για να μπορεί ο Φορέας, εκ μέρους του κράτους, να εισπράξει.

Ερώτηση: Μήπως μέσω αυτού του Φορέα έχει γίνει ευρύτερος σχεδιασμός για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια όλου του τραπεζικού συστήματος;

Απάντηση: Όχι, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ο δεύτερος εξίσου σημαντικός και πιεστικός λόγος, σχετίζεται με τον εποπτικό έλεγχο όλων των υπολοίπων τραπεζών, ο οποίος γίνεται σε ετήσια βάση. Ξεκινά στις αρχές Φθινοπώρου και θα διεξαχθεί φέτος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σε πολύ αυστηρότερη βάση.

Ο έλεγχος βασίζεται πάνω σε κάποιες εποπτικές παραδοχές. Ας πούμε ότι η εποπτεία συμπεραίνει ότι στην Κύπρο, θεωρητικά, μια διαδικασία εκποιήσεων – δεδομένου του νομοθετικού πλαισίου – διαρκεί ‘Χ’ χρόνια. Κάθε επιπρόσθετο έτος που η ευρωπαϊκή εποπτεία υποθέτει ότι απαιτείται για να διεξαχθεί θεωρητικά ένας πλειστηριασμός στην Κύπρο, συνεπάγεται κόστος μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων για ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα. Ξέρουμε πού μεταφέρεται αυτό το κόστος. Συνεπώς, η επίπτωση θα είναι άμεση, όχι με την έννοια ότι ξαφνικά μέσα σε μερικές εβδομάδες θα αλλάξουν νούμερα, αλλά θα είναι οι εποπτικές παραδοχές σε διαφορετική βάση. Θα αλλάξουν αυτά τα δύο-τρία επιμέρους, αλλά πολύ σημαντικά σημεία της νομοθεσίας.

Αυτός ο εποπτικός έλεγχος που θα υποστεί ολόκληρο το τραπεζικό μας σύστημα θα γίνει κάτω από ευνοϊκότερους όρους. Ο νέος γύρος ελέγχου δεν θα οδηγήσει σε επιπρόσθετη πίεση πάνω σε άλλες τράπεζες, όπως έχει υποστεί η Συνεργατική και αυτό σημαίνει ότι δεν θα μεταφερθεί αυτό το κόστος είτε πάνω στον δανειολήπτη, είτε πάνω στον καταθέτη, είτε τον φορολογούμενο.

Ερώτηση: Τι περιθώρια υπάρχουν χρονικά;

Απάντηση: Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια και δεν είμαστε εμείς που καθορίζουμε τα περιθώρια. Λειτουργούμε σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, εκεί καθορίζονται τα χρονικά περιθώρια. Θεωρώ ότι μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών της Βουλής για το καλοκαίρι, πρέπει να υπάρχει τοποθέτηση.

Ερώτηση: Για τις εγγυήσεις του κράτους στην Ελληνική Τράπεζα τι περιθώρια υπάρχουν;

Απάντηση: Ισχύει το ίδιο, ίσως και ενωρίτερα. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αυτή η συμφωνία έχει ολοκληρωθεί, ή ότι δεν θα μπορούν να ολοκληρωθούν γενικές συνελεύσεις της Ελληνικής Τράπεζας, ή ότι δεν θα χρειαστεί να δοθεί η τελική έγκριση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εάν μια βασική προϋπόθεση, ένας βασικός όρος που έχει θέσει η Ελληνική Τράπεζα στην προσφορά της δεν έχει εκπληρωθεί.

Συνεπώς, θεωρώ ότι δεν υπάρχει χρονικό περιθώριο. Αντιλαμβάνομαι ότι η συζήτηση στην Βουλή δεν θα γίνει σήμερα. Δεν θεωρώ ότι προκύπτει πρόβλημα από μια τέτοια αναβολή, αλλά δεν είναι αποφάσεις που μπορούν να μείνουν εκεί όπως μπορεί να συμβεί σε διάφορες άλλες περιπτώσεις, σε διάφορες άλλες νομοθεσίες ή πρωτοβουλίες που χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα – και είναι απολύτως κατανοητό –  ‘παίρνουν’ τον καιρό τους. Αυτά είναι ζητήματα πιεστικά. Ο λόγος που είναι πιεστικά δεν είναι επειδή το έχει αποφασίσει η Κυβέρνηση, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι όλοι μας λειτουργούμε σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον. Εκεί αλλάζουν τα πράγματα. Σε ολόκληρη την Ευρώπη αυτή η πίεση γίνεται αισθητή. Πολύ περισσότερο όμως σε μια χώρα και σε ένα τραπεζικό σύστημα όπως το δικό μας, το οποίο εξακολουθεί να κουβαλάει ένα βάρος που, παρά τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων που έγινε τα τελευταία χρόνια, πλησιάζει τα οκτώ δισεκατομμύρια. Αυτό το βάρος που κουβαλάει το τραπεζικό μας σύστημα καθιστά τις πιέσεις πιο έντονες επάνω μας και κάνει την ανάγκη λήψης αποφάσεων πιο επιτακτική στη δική μας περίπτωση.

Ερώτηση: Επομένως, έπρεπε από την αρχή να είχαμε πιο αποδοτικό σχέδιο για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια;

 Απάντηση: Το 2015 είχε γίνει μια  μεγάλη αλλαγή που εγκρίθηκε και από την Τρόικα. Θεωρήθηκε ότι ήταν ένα ικανοποιητικό βήμα, το οποίο όμως έπρεπε να εφαρμοστεί και στην πράξη. Δόθηκε η ευκαιρία και το πλαίσιο λειτούργησε για 2-2½ χρόνια. Οι διαπιστώσεις και οι εμπειρίες από την εφαρμογή του πλαισίου στην πράξη από τη μια, και η δεδομένη πίεση που προκύπτει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα αυτό από την άλλη, καθιστά κατεπείγουσες και επιτακτικές τις αλλαγές.

Δεν είμαι βέβαιος ότι θα μπορούσα να πω ότι οι εποπτικές αρχές έπεσαν έξω. Τα θυμόμαστε: έγιναν κάποιες αλλαγές κατά το στάδιο της ψήφισής τους. Δεν υπήρξε καμία ένσταση. Υπήρξε κάποια εμπλοκή που διήρκεσε σχεδόν έναν χρόνο και κόντεψε να εκτροχιάσει και την έξοδό μας από το Μνημόνιο. Έγιναν κάποιες αλλαγές στο τέλος. Κρίθηκε και από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι αυτές οι αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές και να δοκιμαστούν στην πράξη, όπου θα διαφαινόταν εάν πράγματι δημιουργούν πρόβλημα και αν θα έπρεπε σε κατοπινό στάδιο το πλαίσιο να επανεξεταστεί. Αυτό τώρα συμπίπτει με μια εξέλιξη που δεν αφορά ειδικά στην Κύπρο αλλά την επηρεάζει περισσότερο.

Όπως προσπάθησα πολλές φορές να εξηγήσω, αλλάζει ταχύτητα η διαδικασία της ευρωπαϊκής τραπεζικής ένωσης. Έχουν ληφθεί πρόσφατα αποφάσεις που δημιουργούν πιο έντονη πίεση στο τραπεζικό σύστημα, το οποίο λειτουργεί κάτω από τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πρέπει να λάβουμε υπόψη αυτή την πίεση.

Ερώτηση: Θα μπορούμε να ζητήσουμε πιο ελαστική μεταχείριση;

Απάντηση: Κατά την άποψή μου, ναι. Αρκετές φορές είχα επισημάνει, και στην Βουλή και δημοσίως, ότι το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου διέρχεται φάση εξυγίανσης/διόρθωσης. Το 2013 είχε φτάσει στο όριο της κατάρρευσης.

Ερώτηση: Πού οφείλεται η παρούσα κατάσταση; Μήπως δεν λειτούργησε σωστά η Κεντρική Τράπεζα;

Απάντηση: Δεν είμαι σε θέση να το ερμηνεύσω ούτε και μπορώ να μιλήσω εκ μέρους της Κεντρικής Τράπεζας. Εγώ θεωρώ ότι στην περίπτωση ενός τραπεζικού συστήματος, όπως το κυπριακό, το οποίο διέρχεται αυτή τη φάση της διόρθωσης/εξυγίανσης και γίνεται πρόοδος, δεν θα υπήρχε πρόβλημα εάν δίδονταν ακόμη ένα με δύο χρόνια. Στο κάτω-κάτω η οικονομία αναπτύσσεται. Η δυνατότητα του τραπεζικού μας συστήματος να δώσει καινούριο δανεισμό – παρά το βάρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων – ευτυχώς υπάρχει και μάλιστα με τα χαμηλότερα επιτόκια που είχαμε ποτέ. Η οικονομία κινείται, δεν έχει παραλύσει λόγω των δυσκολιών και των παλαιών προβλημάτων που κουβαλάει το τραπεζικό σύστημα. Συνεπώς, θα διδόταν ακόμη λίγος χρόνος. Η συνεργασία μας με την Κεντρική Τράπεζα είναι πολύ στενή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προωθήσουμε αλλαγές που θα την ενισχύσουν θεσμικά.

Για τη Διοίκηση του Συνεργατισμού δεν πήραμε ακόμη απάντηση από την Κεντρική Τράπεζα. Βεβαίως, σε δύο – τρεις περιπτώσεις η Διοίκηση του Συνεργατισμού έχει αλλάξει, δεν είναι η ίδια με αυτήν που υπήρχε το 2014. Ο ρόλος της Κυβέρνησης είναι μεν να ορίζει τη Διοίκηση του Συνεργατισμού, αλλά χρειάζεται έγκριση της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου και της Βουλής.

Επίσης, σε διαρκή βάση, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα κρίνει εάν το κάθε μέλος της ανώτατης διευθυντικής ομάδας είναι κατάλληλο ή όχι. Δεν έχω πάρει μέχρι τώρα συγκεκριμένη θέση από την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου ότι το τάδε μέλος διοικητικού συμβουλίου άλλου τραπεζικού οργανισμού που ανήκει στο κράτος – συγκεκριμένα του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης, που είναι άλλο τραπεζικό ίδρυμα που ανήκει στο κράτος – θα πρέπει να αντικατασταθεί και αμέσως αντικαταστάθηκε. Δεν έχω λάβει ποτέ μια ανάλογη θέση είτε από την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου είτε από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Στο κάτω-κάτω, δεν θα χρειάζονταν καν να μου εισηγηθούν κάτι. Θα είχαν τη δυνατότητα να παύσουν αμέσως τη θητεία είτε διευθυντή, είτε υποδιευθυντή, είτε μέλους Διοικητικού Συμβουλίου.        

Ερώτηση: Αυτό το πλαίσιο νομοθετημάτων που εγκρίνατε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο έχει περιθώριο τροπολογιών ή μας το έχουν επιβάλει και πρέπει να εγκριθεί ως έχει;

Απάντηση: Τι σημαίνει ‘μας το έχουν επιβάλει’; Εμείς το χρειαζόμαστε. Δεν είναι δική μας ανάγκη που εξυπηρετείται; Πάντοτε έχει περιθώρια διόρθωσης, αλλά το πλαίσιο δεν ‘ξηλώνεται’ ριζικά. Πρόκειται για μικρές, επιμέρους, αλλά πού σημαντικές αλλαγές. Το πλαίσιο προστασίας παραμένει αμετάβλητο. Είχαν εντοπιστεί μερικές ‘κτυπητές’ αδυναμίες που προκαλούσαν πρόβλημα/καθυστέρηση και που οδηγούσαν, μεταξύ άλλων, και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να υιοθετεί τέτοιες παραδοχές όσον αφορά στους θεωρητικούς χρόνους εκτέλεσης αυτών των αποφάσεων που δημιουργούν αυτή τη μεγάλη πίεση. Έτσι έγινε και στη Συνεργατική αλλά αυτό θα γίνει και στις υπόλοιπες τράπεζες εάν δεν το αλλάξουμε.

Από την άλλη, το πλαίσιο αφερεγγυότητας είναι διαφορετική περίπτωση. Θεωρώ ότι είναι ένα ισορροπημένο πλαίσιο αλλαγών. Από τη μια, διευρύνεται το πλαίσιο της διευκόλυνσης για τις περιπτώσεις που πρέπει, και από την άλλη, διορθώνονται κάποια επιμέρους σημεία που προκαλούσαν κάποιες καθυστερήσεις, οι οποίες έδιδαν σε επόπτες τη δυνατότητα να ισχυριστούν ότι το πλαίσιο δεν ήταν αποτελεσματικό και ότι έπρεπε να υιοθετήσουν αυστηρές παραδοχές.

Ερώτηση: Κι αν δεν περάσουν αυτά τα νομοθετήματα από την Βουλή;

Απάντηση: Δεν θα ήθελα να κάνω αυτή τη συζήτηση. Εγώ ήθελα απλώς να θυμίσω τις ξεκάθαρες τοποθετήσεις της Κυβέρνησης όλο αυτό το διάστημα – και κατά τους προηγούμενους μήνες και στην αρχή του έτους – όπου λέγαμε ότι υπάρχουν τρόποι να διασφαλιστούν οι καταθέσεις στο σύνολό τους και να μην κινδυνεύσει κανείς. Θυμάστε βεβαίως κι εσείς απαντήσεις άλλων που έλεγαν: ‘θα δούμε αν θα είναι προστατευμένες οι καταθέσεις’. Η απάντηση δίδεται εμπράκτως. Υπάρχει τρόπος. Μεταφέρονται σχεδόν δέκα δισεκατομμύρια καταθέσεις. Το κυπριακό κράτος έχει την οικονομική δυνατότητα και τη διάθεση να λάβει μέτρα που ίσως να μην μπορούσε να λάβει το 2013. Προκύπτει μια καινούρια ροή δημοσίων εσόδων έναντι αυτής της επιβάρυνσης. Μπορούμε να καλύπτουμε και τους στόχους αλλά και τη μείωση αυτού του καινούριου χρέους χωρίς να χρειαστούν νέοι φόροι ή επιβάρυνση του κρατικού Προϋπολογισμού. Αυτό, προφανώς, είπαν δύο οίκοι αξιολόγησης, οι οποίοι αναβάθμισαν την κυπριακή οικονομία τις τελευταίες εβδομάδες. Δεν θέλω να υποτιμήσω την επιβάρυνση ή την ανάγκη να διορθώσουμε νομοθεσίες ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι θα εισπράξουμε αυτά που το Δημόσιο έχει τώρα επωμιστεί. Εντούτοις, πιστεύω ότι η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη που προστατεύει απόλυτα τις καταθέσεις του κόσμου αλλά και τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, της οικονομίας μας, τη θετική αναπτυξιακή προοπτική. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα.

Πρέπει όμως να καταλάβουμε ότι δεν είναι η Κυβέρνηση που αποφάσισε να προωθήσει αυτές τις αλλαγές. Ως κράτος μέλος της ΕΕ θα έπρεπε να λειτουργήσουμε στο περιβάλλον της ευρωπαϊκής τραπεζικής ένωσης. Και εγώ θα μπορούσα να διαμαρτύρομαι προς εποπτικές αρχές και ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι μας βάζουν δύσκολα. Η κατάσταση είναι όντως δύσκολη, αλλά είμαι πεπεισμένος ότι και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και στο επίπεδο της δικής μας χώρας, μέσα από αυτές τις δύσκολες αποφάσεις, θα δημιουργήσουμε το υπόβαθρο για την οριστική εξυγίανση, για σταθεροποίηση του τραπεζικού μας συστήματος. Είμαι βέβαιος ότι αυτό βλέπουν οι συμπολίτες μας: ότι έστω και μέσα από αυτές τις δύσκολες αποφάσεις, θα έχουμε ένα ακόμη πιο ισχυρό, θωρακισμένο τραπεζικό σύστημα. Αυτό χρειάζονται οι συμπολίτες και η οικονομία μας. Δεν προκύπτουν αυτές οι αλλαγές εύκολα, χωρίς τη διάθεση να ληφθούν αποφάσεις. Πρέπει να λάβουμε αυτές τις αποφάσεις για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε αποτελεσματικά στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και να προβούμε σε ένα καθοριστικό βήμα διόρθωσης και της δικής μας οικονομίας. Είναι ίσως το κατάλοιπο της οικονομικής κατάρρευσης που αντιμετωπίσαμε και μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε βήμα-βήμα.

Ερώτηση: Πώς απαντάτε στον ισχυρισμό ότι οι ενέργειές σας γίνονται σε μια δύσκολη στιγμή, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πορεία της οικονομίας;

Απάντηση: Ο περιορισμός των μειώσεων θα συνυπολογίζεται στον γνωστό μηχανισμό που έχουμε θεσπίσει και σχετίζεται με τη μεγέθυνση του ΑΕΠ. Επίσης, για αυτό το ζήτημα, όπως και τόσα άλλα που έχουν εκφραστεί από εργοδότες, αναλυτές και δημοσιογράφους, οι οποίοι κάνουν λόγο για νέο εκτροχιασμό των δημόσιων οικονομικών, απαντώ ότι στην πράξη τα δεδομένα έχουν διαψεύσει για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά όλες αυτές τις εκτιμήσεις.

Το 2016 που ήταν η χρονιά εξόδου από το Μνημόνιο, λεγόταν ότι θα έρθει χαλάρωση, εκτροχιασμός, η Κυβέρνηση σπαταλεί πόρους, κ.ά. Απαντώ ότι κάθε κίνηση γίνεται με αυστηρότητα, εντός του πλαισίου που έχουμε καθορίσει. Είναι πλαίσιο ισοσκελισμένου προϋπολογισμού και αυτό που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια αλλά και φέτος, δεν είναι έλλειμμα όπως αυτά που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.

Την τελευταία διετία – τριετία έχουν προωθηθεί και δεκαεπτά μέτρα που μειώνουν φόρους ή εισάγουν φορολογικά κίνητρα και αυτός παραμένει ο προσανατολισμός μας. Δεν θα αναφερθώ συγκεκριμένα στα καύσιμα, ή στον ΦΠΑ, ή στην Άμυνα. Οι εισηγήσεις για μειώσεις φορολογιών αφορούν σε όλους τους φόρους. Η Κυβέρνηση δεν αποφασίζει έτσι. Αποφασίζει προσεκτικά και μελετημένα. Όπως και για το σκέλος των δαπανών που είναι πάντοτε εντός των ορίων, το ίδιο συμβαίνει και με τις μειώσεις φορολογιών. Είναι ο πολιτικός μας προσανατολισμός, δεν μεταβάλλεται. Η πολιτική του σταθερού φορολογικού πλαισίου και της εισαγωγής μειώσεων και ελαφρύνσεων με τρόπο προσεκτικό και στοχευμένο έχει αποδώσει. Έτσι θα συνεχίσουμε. Οι συμπολίτες μας δεν πρέπει να έχουν έγνοια για τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών. Από το 2014 έχουμε μια πορεία που επιβεβαιώνει ότι σε αυτό τον τομέα έχουμε ξεκάθαρη γραμμή και την υλοποιούμε.

Ερώτηση: Στα θέματα του Συνεργατισμού γιατί παρακάμψατε τον Γενικό Εισαγγελέα;

Απάντηση: Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Έχω ενημέρωση από τον Γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου ότι θα σταλθούν όλα τα έγγραφα προς τον Γενικό Εισαγγελέα. Στο ένα σκέλος όλης αυτής της πράξης που αφορούσε άμεση εμπλοκή– πρωτοβουλία του κράτους, που ήταν η πραγματοποίηση της μεγάλης αυτής κατάθεσης στην Συνεργατική έναντι της εκχώρησης των περιουσιακών στοιχείων των 8,3 δισεκατομμυρίων, αυτή η πράξη εκχώρησης, ασφαλώς ελέγχθηκε νομοτεχνικά από το Γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα. Αυτό που υπάρχει σήμερα και είναι το κομμάτι των εγγυήσεων, δεν είναι μια κυβερνητική πρωτοβουλία, ή νομοσχέδιο, ή μέτρο πολιτικής, ή κυβερνητική απόφαση. Είναι ένας όρος που θέτει η Ελληνική Τράπεζα στην προσφορά της.

Θα έλεγα ότι γι’ αυτό το κομμάτι που δεν αφορά κυβερνητική πρωτοβουλία, αλλά εξέταση της πρότασης που λήφθηκε από μια ιδιωτική τράπεζα στο πλαίσιο μιας ιδιωτικής συναλλαγής, είχαν εργοδοτηθεί διεθνείς νομικοί οίκοι του εξωτερικού, οι οποίοι προσελήφθησαν με τη γνωστή διαδικασία, μετά από Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και ενημέρωση του Γενικού Εισαγγελέα. Έγινε ο έλεγχος των εγγράφων που υπέβαλε η Ελληνική Τράπεζα από αυτούς τους εξειδικευμένους, διεθνείς, νομικούς οίκους που εμείς ως Κυβέρνηση είχαμε εργοδοτήσει. Δεν παύει όμως, να είναι ένα δεσμευτικό κομμάτι της πρότασης που υπέβαλε η Ελληνική Τράπεζα. Παρόλα αυτά, αφού έχουμε ενημερωθεί έστω και εμμέσως για αυτήν τη θέση του Γενικού Εισαγγελέα, σας λέω ότι σήμερα ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου θα διαβιβάσει και τις Αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου και αυτά τα συγκεκριμένα έγγραφα προς τον Γενικό Εισαγγελέα για να κρίνει ο ίδιος. Δεν μπορώ να ξέρω τι θα πει ο Γενικός Εισαγγελέας, αλλά η Κυβέρνηση, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που έχει, έλαβε μια ξεκάθαρη πολιτική απόφαση που διασφαλίζει και τους καταθέτες και τη σταθερότητα του τραπεζικού μας συστήματος. Αυτή η απόφαση αποδοχής της συγκεκριμένης πρότασης περιλαμβάνει και αυτό το σχέδιο εγγυήσεων. Ελέγχθηκε και από νομικούς οίκους του εξωτερικού και αντιλαμβάνομαι ότι ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου θα διαβιβάσει όλα αυτά τα έγγραφα και στον Γενικό Εισαγγελέα.

Ερώτηση: Σε ποια περίπτωση θεωρείτε ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες;

Απάντηση: Έμεινα για δεύτερη θητεία στο Υπουργείο Οικονομικών γι’ αυτό τον λόγο: για να βοηθήσω στην ομαλή ολοκλήρωση ανοιχτών ζητημάτων που είχαμε στον τραπεζικό τομέα. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο γίνεται πιο απαιτητικό και επιβάλλεται η λήψη αποφάσεων. Συνεπώς, εκπληρώνω τον ρόλο μου με γνώμονα ακριβώς τη διασφάλιση αυτής της σταθερότητας και της θετικής προοπτικής που έχουμε καταφέρει τα τελευταία χρόνια να δημιουργήσουμε, αλλά παραμένω ανά πάσα στιγμή στη διάθεση του Προέδρου της Δημοκρατίας για το αν θα συνεχίσω ή όχι.

Χθες, ακούσαμε και από την Κεντρική Τράπεζα ότι η συμφωνία είναι η καλύτερη δυνατή. Είμαι σίγουρος ότι με αυτή τη θέση συμφωνούν και πολλοί συμπολίτες μας, τους οποίους δεν ενδιαφέρουν οι ιαχές που συχνά εκφράζονται στο πολιτικό σύστημα, αλλά η διασφάλιση μιας σταθερής προοπτικής. Δεν είναι μόνο δική μου θέση αλλά και της Κυβέρνησης. Πρόκειται για αποφάσεις που προφανώς λήφθηκαν συλλογικά από την Κυβέρνηση. Είναι αποφάσεις δύσκολες, αλλά σωστές. Συνεπώς, δεν αποδέχομαι τη θέση ότι η Κυβέρνηση δημιούργησε κάποιο πρόβλημα. Αντιθέτως, η Κυβέρνηση επιμένει και απευθύνει κάλεσμα πως με συλλογικές αποφάσεις ευθύνης θα πρέπει να διασφαλίσουμε μέχρι τέλους αυτή τη θετική προοπτική. Δεν επιθυμούμε να συμβάλουμε στην όξυνση του πολιτικού κλίματος. Χρειαζόμαστε τη συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων. Επιδιώκουμε τη συνεννόηση. Είμαστε διατεθειμένοι γι’ αυτό τον σκοπό να ακούσουμε και την κριτική που εκφράζεται προκειμένου όμως να επιτύχουμε τη συνεννόηση, τη συναίνεση, τη συνεργασία των κομμάτων και της αντιπολίτευσης, για να λάβουμε τις αποφάσεις που πρέπει.

Ερώτηση: Αν η έρευνα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν ευθύνες και έγιναν κακοί χειρισμοί;

Απάντηση: Θα είναι ένα δεδομένο που πρέπει να ληφθεί υπόψη.»

(ΝΝ/ΜΛ/ΕΙ)