Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

18-10-2023 18:47

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στο συνέδριο «Επαγγελματική μάθηση στο πολύγλωσσο περιβάλλον της Κύπρου: Παραδείγματα και εφαρμογές»

Αποτελεί ξεχωριστή χαρά για μένα να βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, για να απευθύνω χαιρετισμό στο συνέδριο με θέμα «Επαγγελματική μάθηση στο πολύγλωσσο περιβάλλον της Κύπρου: Παραδείγματα και εφαρμογές». Το συνέδριο αυτό, όπως και ο τίτλος του υποδηλώνει, αποτελεί έναν ακόμα σημαντικό οδηγό για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στις νέες συνθήκες πολυπολιτισμικότητας που έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Αναμφίβολα, οι εξελίξεις στο γεωπολιτικό περιβάλλον στην περιοχή μας έχουν καταστήσει την Κύπρο χώρα υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη εφαρμογής προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας έχει υιοθετήσει από το 2016 κείμενο πολιτικής για την ένταξη των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Εστιάζοντας στους άξονες προτεραιότητας του κειμένου αυτού, επιδιώκουμε τη διασφάλιση του δικαιώματος που έχει ο κάθε άνθρωπος στη μόρφωση και στην εκπαίδευση, εφαρμόζοντας σειρά στοχευμένων δράσεων και πολιτικών.

Όπως ακριβώς προβλέπεται και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης, οι σχεδιασμοί μας αφορούν στην αξιολόγηση των υφιστάμενων υποδομών, των προγραμμάτων και του τρόπου λειτουργίας των σχολείων και εν συνεχεία την περαιτέρω βελτίωσή τους, με απώτερο σκοπό τη στήριξη και την ενίσχυση του έργου των εκπαιδευτικών αλλά και την ουσιαστική κάλυψη των αναγκών των μαθητών και των μαθητριών μας.

Μέρος των δράσεων που υιοθετούμε προς την κατεύθυνση αυτή αποτελεί το έργο «Μαθαίνω ελληνικά στο νηπιαγωγείο - Πρόγραμμα υποστήριξης των νηπιαγωγών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά υπηκόους τρίτων χωρών», στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιείται το σημερινό συνέδριο. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να ενημερωθούν για τους τρόπους και τη μεθοδολογία προσέγγισης της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, μέσα από παραδείγματα και εφαρμογές από τη διδακτική πράξη. Το έργο εστιάζει στην προσχολική ηλικία, κατά την οποία μπορούν να τεθούν οι βάσεις για την επιτυχή ένταξη των αναδυόμενων δίγλωσσων παιδιών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και την αβίαστη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας.

Τα δίγλωσσα παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο παρουσιάζουν βιογραφική συνέχεια στην εκμάθηση της γλώσσας, αφού τυγχάνουν της απαραίτητης ενίσχυσης. Η ιδιαιτερότητα της φοίτησης των δίγλωσσων παιδιών στο νηπιαγωγείο έγκειται στο γεγονός ότι τα παιδιά αυτά μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα κατά τη συμφοίτησή τους με φυσικούς ομιλητές και φυσικές ομιλήτριες της γλώσσας, με την αλληλεπίδραση που επιτυγχάνεται μέσα από το παιχνίδι, τα γνωστικά αντικείμενα και τις στοχευμένες παρεμβάσεις υποστήριξης από τη/τον νηπιαγωγό. Ο τρόπος αυτός εκμάθησης μιας νέας γλώσσας είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένος με τις κατευθυντήριες γραμμές του Συμβουλίου της Ευρώπης και μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για την υιοθέτηση καλών πρακτικών και στις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης.

Η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κυπριακή Δημοκρατία, υλοποιώντας το έργο αυτό δημιουργεί υλικό, το οποίο θα υποστηρίζει την εφαρμογή διαφοροποιημένης εργασίας από τη/τον νηπιαγωγό για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Το υλικό που ετοιμάζεται θα έχει ψηφιακή και διαδραστική μορφή, ανταποκρινόμενο πλήρως στους στόχους του Υπουργείου για την ψηφιακή μετάβαση και τον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας, ενώ οι θεωρητικές βάσεις ανάπτυξής του εδράζονται στη σύγχρονη βιβλιογραφία. Η όλη δράση εμπίπτει στην ευρύτερη πολιτική του Υπουργείου μας για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, την οποία συντονίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Για την ορθή εφαρμογή και αξιοποίηση του υλικού που βρίσκεται σε διαδικασία παραγωγής, η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης οργανώνει σχετικές επιμορφώσεις για κατανόηση της βασικής φιλοσοφίας διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Βασική συνεργάτιδα στην προσπάθεια αυτή είναι η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην Ελλάδα κυρία Μαρία Μητσιάκη. Η κυρία Μητσιάκη, επιστημονική και ακαδημαϊκή υπεύθυνη ανάπτυξης του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για την Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα στην Κύπρο, αποτελεί στενή συνεργάτιδα του Υπουργείου μας εδώ και πολλά χρόνια. Κυρία Μητσιάκη, σας καλωσορίζω για ακόμη φορά στην Κύπρο και σας ευχαριστώ για τη διαχρονική μας συνεργασία, η οποία ευελπιστούμε να συνεχιστεί και σε άλλα επίπεδα.

Ευχαριστώ, επίσης, θερμά το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης για την εποικοδομητική συνεργασία του με το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και τη χρηματοδότηση του πολύ σημαντικού αυτού έργου, τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης για τον συντονισμό του έργου, καθώς και όλες και όλους τις/τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο Συνέδριο.

Φίλες και φίλοι εκπαιδευτικοί,

Η παρουσία σας σήμερα εδώ αποδεικνύει τη συνεχή έγνοια και προσήλωσή σας στην επαγγελματική σας ανάπτυξη. Να είστε βέβαιοι ότι το Υπουργείο θα βρίσκεται δίπλα σας, να στηρίζει το απαιτητικό έργο που καλείστε καθημερινά να φέρετε εις πέρας. Δεν έχω αμφιβολία ότι μέσα από την αγαστή και εποικοδομητική μας συνεργασία θα πετύχουμε τον κοινό μας στόχο για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού σχολείου, το οποίο θα προωθεί τη γνωστική ανάπτυξη και την πρόοδο όλων των παιδιών.

(ΝΓ)