Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

08-03-2024 11:40

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου σε εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας στην Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Μακάριος Γ’, στη Λευκωσία

Με μεγάλη χαρά συμμετέχω στη σημερινή εκδήλωση που, με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας, αναδεικνύει την αναγκαιότητα για διασφάλιση των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων, ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, θρησκείας, κοινωνικής προέλευσης ή άλλων ιδιαιτεροτήτων.

Η διασφάλιση των δικαιωμάτων αυτών, δεν μπορεί να επιτευχθεί με επιφανειακές προσεγγίσεις και μεμονωμένες δράσεις, αλλά με στοχευμένο σχεδιασμό και πολιτικές που θα συμβάλουν στην παροχή ίσων ευκαιριών για όλες και όλους. Στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αξιολογούμε και αναβαθμίζουμε συνεχώς δράσεις και πολιτικές που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα και ιδιαίτερα στην ισότητα των φύλων, στη βάση της έρευνας και της βιβλιογραφίας και σε συνάφεια με το ευρωπαϊκό και διεθνές θεσμικό πλαίσιο.

Κατά τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί πρόοδος στην προώθηση της αρχής της έμφυλης ισότητας στην εκπαίδευση αλλά και σε κάθε πτυχή της ζωής και της καθημερινότητας ανδρών και γυναικών. Ωστόσο, πολλές ενέργειες μπορούν ακόμη να γίνουν, ώστε να αρθούν όλες οι έμφυλες αδικίες, οι αποκλεισμοί, οι ανισότητες και η έμφυλη βία. Σημαντική παράμετρος που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη στον σχεδιασμό και στην χάραξη των πολιτικών μας σε όλα τα επίπεδα, είναι και οι απόψεις των ίδιων των παιδιών. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια μαθήτριας του Λυκείου και της Τεχνικής Σχολής Αγίου Χαραλάμπους στην Έμπα της Πάφου, που διακρίθηκε με το 1ο βραβείο στον περσινό διαγωνισμό συγγραφής κειμένου που οργάνωσε η Διατμηματική Επιτροπή Φύλου του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση: «Σαν παιδί που είμαι» αναφέρει η μαθήτρια ανάμεσα σε άλλα, «οραματίζομαι ένα σχολείο όπου όλα τα παιδιά θα τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φύλου, θα έχουν ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα και θα νιώθουν προστατευμένα και ελεύθερα, χωρίς διακρίσεις. Το σχολείο αυτό επιθυμώ να το νιώθω σαν οικογένεια μου και όχι σαν ένα τόπο που με γεμίζει φόβο. Η έμφυλη ανισότητα είναι μια μικροπρέπεια του ανθρώπινου είδους, που προσβάλλει την ίδια την ύπαρξή μας», καταλήγει.

Προς την πιο πάνω κατεύθυνση, στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας λειτουργεί διατμηματική επιτροπή για την προώθηση της ισότητας ανδρών και γυναικών και την εξάλειψη των στερεοτύπων και των διακρίσεων λόγω φύλου στην εκπαίδευση. Με εκπροσώπους από όλα τα τμήματα και υπηρεσίες, η επιτροπή αυτή έχει εκπονήσει και δρομολογήσει ειδικό σχέδιο δράσης, στο πλαίσιο ολοκληρωμένης πολιτικής που υλοποιείται βάσει Διεθνών Συμβάσεων, υπό την εποπτεία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Η πολιτική αυτή περιλαμβάνει δράσεις που σχετίζονται με την ισότητα των φύλων σε θέματα που αφορούν τις δομές του εκπαιδευτικού μας συστήματος και με την ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και με την ενδυνάμωση του ρόλου της οικογένειας στην προώθηση του στόχου της ισότητας των φύλων μέσω της επιμόρφωσης των γονέων.

Το έργο της διατμηματικής επιτροπής για την ισότητα των φύλων λειτουργεί παράλληλα με την αντιρατσιστική πολιτική του Υπουργείου καθώς και την πολιτική για πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού, που θέτουν ξεκάθαρα ως ευάλωτο παράγοντα το φύλο. Γι’ αυτό και οι διευθύνσεις των σχολικών μονάδων καλούνται να εφαρμόσουν πιστά τις πολιτικές για προστασία των παιδιών από κάθε μορφή βίας.

Ευρισκόμενη σήμερα σε μια Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, θεωρώ σημαντικό να αναφέρω ότι, ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, εφαρμόζουμε μια ολοκληρωμένη διεπιστημονική προσέγγιση της διδασκαλίας, γνωστής ως διδασκαλία STEAM, που αφορά στα γνωστικά πεδία της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση. Οι προκλήσεις στην προσπάθεια μείωσης του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων στον τομέα των STEAM συνδέονται με την επικράτηση της κουλτούρας, η οποία έχει εδραιώσει στερεοτυπικές αντιλήψεις σε σχέση με επαγγέλματα, μεταξύ των οποίων και επαγγέλματα STEAM, που επιλέγονται συνήθως από άντρες. Μεγάλη πρόκληση αποτελεί και η έλλειψη κοινωνικών δομών υποστήριξης των νεαρών οικογενειών, με αποτέλεσμα η φροντίδα των παιδιών να αναλαμβάνεται, συνήθως, από τη μητέρα. Αυτό μπορεί να περιορίσει την ένταξη γυναικών στην αγορά εργασίας, και ειδικά στα επαγγέλματα STEAM. Επιπρόσθετα, σε αρκετές περιπτώσεις προκύπτει έλλειψη κινήτρων, ώστε οι γυναίκες να ακολουθήσουν μια επαγγελματική σταδιοδρομία STEAM, υπό τον φόβο ότι δεν θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τους άντρες συναδέλφους τους.

Αναγνωρίζοντας όλες αυτές τις προκλήσεις, προχωρούμε με την αναδόμηση των  αναλυτικών προγραμμάτων και την ανάπτυξη  προγραμμάτων σπουδών προσανατολισμένων σε πτυχές που αφορούν τη διδασκαλία STEAM. Ως Πολιτεία, οφείλουμε να προετοιμάσουμε επιστημονικά εγγράμματους πολίτες, που θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της κοινωνίας και να συνεισφέρουν στην πρόοδό της. Παράλληλα, οφείλουμε να μειώσουμε το χάσμα της εκπροσώπησης των γυναικών στα επαγγέλματα STEAM, υπερβαίνοντας τα εμπόδια που συνήθως τις αποθαρρύνουν να επιλέξουν επαγγελματική πορεία στους εν λόγω κλάδους, οι οποίοι παρουσιάζουν ολοένα αυξανόμενες ανάγκες σε έμψυχο δυναμικό.

Κλείνοντας, και αναμένοντας με μεγάλο ενδιαφέρον τη συζήτηση που θα ακολουθήσει, απευθύνω τα θερμά μου συγχαρητήρια στους εμπνευστές της σημερινής εκδήλωσης καθώς και σε όσους και όσες συμμετέχουν σε αυτή. Θερμές ευχαριστίες απευθύνω στους μαθητές, στις μαθήτριες, στη Διεύθυνση και στους/στις εκπαιδευτικούς του σχολείου για τη σημαντική συνεισφορά τους στην πραγματοποίηση της εκδήλωσης, αλλά και για τη ζεστή φιλοξενία τους.

ΙΠ