Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

23-05-2024 12:54

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στην Ημερίδα για την Επαγγελματική Μάθηση με θέμα «Δέκα Χρόνια Εφαρμογής του Προγράμματος Υποστήριξης Επαγγελματικής Μάθησης: Πορεία και Εξέλιξη»

Χαιρετίζω σήμερα με ιδιαίτερη χαρά τις εργασίες της Ημερίδας που διοργανώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών, η οποία φέτος συμπίπτει με τη συμπλήρωση δέκα χρόνων από την έναρξη των ενεργειών για υλοποίηση μιας από τις βασικότερες πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης και τον Στρατηγικό Σχεδιασμό του Υπουργείου μας για το 2024-2026 επιδιώκεται μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες και αποτελεί στρατηγική επιδίωξή μας η ενδυνάμωση και η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση.

Στη βάση Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου προωθήθηκε η αναβάθμιση της επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών για  καθολική και συστηματική κάλυψη των αναγκών μάθησης. Σε αυτή τη δεκαετία αναδείχθηκε μια συστηματική και διαρκής προσπάθεια για στήριξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, αφού η επαγγελματική μάθησή τους αποτελεί στοιχείο απαραίτητο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και τον μετασχηματισμό του ρόλου τους, τη βελτίωση των παιδαγωγικών τους πρακτικών και, κατ’ επέκταση, τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Σκοπός της επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών είναι η ποιοτική αναβάθμιση των σχολείων, η οποία προϋποθέτει τον συνεχή εμπλουτισμό των γνώσεων, τη μεθοδική ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων και τη διευκόλυνση ως προς την παροχή των δυνατοτήτων εφαρμογής τους στη διδακτική πράξη. Η  Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου τον Σεπτέμβριο του 2023 για τη θεσμοθέτηση του Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης για την αυτoαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, αποτελεί ένα επιπλέον βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Σε επίπεδο σχολικής μονάδας η εκπόνηση του Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας θα γίνεται μέσω συγκεκριμένων εργαλείων αυτοαξιολόγησης. Η ανάπτυξη του σχεδίου επαγγελματικής μάθησης εκπαιδευτικών, ως μέρους του Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης, θα προωθεί δράσεις και θεματικές που θα καλύπτουν ανάγκες της σχολικής μονάδας, αλλά και ατομικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. 

Η επαγγελματική μάθηση σε ένα τέτοιο πλαίσιο είναι μια δραστηριότητα συνεχής και επαναλαμβανόμενη, σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής πορείας των εκπαιδευτικών. Είναι, επίσης καθολική, και έτσι η κάθε σχολική χρονιά αρχίζει με ξεκάθαρη πορεία για την επαγγελματική μάθηση του/της κάθε εκπαιδευτικού. Τέλος, είναι συστηματική, και έτσι   επιτυγχάνει την υλοποίηση των στόχων της. Η αξία της όλης προσπάθειας έγκειται στο γεγονός ότι εστιάζει σε πρακτικά ζητήματα που αφορούν το σχολείο και την εκπαιδευτική πραγματικότητα, με στόχο την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στις καθημερινές προκλήσεις του εκπαιδευτικού τους έργου. Ως εκ τούτου, η επαγγελματική μάθηση προωθείται εντός του σχολείου, στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών των εκπαιδευτικών και σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, δηλαδή τις ιδιαίτερες συνθήκες του σχολείου, τον μαθητικό πληθυσμό και τους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών. Βασική προϋπόθεση για να ανταποκριθούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και προκλήσεις, οι οποίες ασκούν πίεση στα εκπαιδευτικά συστήματα των δυτικών χωρών, είναι η μάθηση των εκπαιδευτικών ως επαγγελματιών, η οποία θέτει στο επίκεντρό της τον/την ίδιο/α τον εκπαιδευτικό, του/της δίνει ενεργότερο ρόλο και τον/την απομακρύνει από πρακτικές τεχνοκρατικής γνώσης και απλής εφαρμογής τεχνικών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Υπό αυτή την έννοια, η επαγγελματική μάθηση προσφέρει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να σχεδιάσουν, να αξιολογήσουν, να αναστοχαστούν και να αλλάξουν την πρακτική τους, προσαρμοζόμενοι στις νέες συνθήκες.

Και πράγματι, η υλοποίηση της ενιαίας πολιτικής της επαγγελματικής μάθησης από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, κατά τα τελευταία χρόνια, έχει αναδείξει ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, με βασικότερο την αλλαγή της κουλτούρας μάθησης εντός του σχολείου, σε μια αποκεντρωμένη καθημερινή πρακτική και τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος και των αποτελεσμάτων των μαθητών και μαθητριών μας.  Για αυτούς τους λόγους, το Υπουργείο μας θεωρεί επιτακτική ανάγκη, όλα τα σχολεία, όλων των βαθμίδων, να θέσουν ως προτεραιότητά τους την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών τους.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τις Διευθύνσεις Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τη συνεργασία τους με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που υλοποιεί την πολιτική της Επαγγελματικής Μάθησης των εκπαιδευτικών μας. Τέλος, ευχαριστώ το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τη διοργάνωση της σημερινής Ημερίδας και αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα των εργασιών της, ιδιαίτερα όσα αφορούν στους μελλοντικούς σχεδιασμούς για το επάγγελμα των εκπαιδευτικών.

Τέλος, ευχαριστώ όλους και όλες εσάς, αφού χωρίς τη συνεισφορά  και συμμετοχή σας, καμμιά πολιτική δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Σας ευχαριστώ για το έργο σας και για τη συμβολή σας στη βελτίωση της καθημερινότητας των σχολείων μας και σας διαβεβαιώνω ότι θα είμαι στο πλευρό σας.

ΙΠ