25-09-2024 15:16
Συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας για συζήτηση του θέματος της απαγόρευσης της ενεργοποίησης και χρήσης του κινητού στα δημόσια σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρ Αθηνά Μιχαηλίδου συμμετείχε σήμερα σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, κατά την οποία συζητήθηκε η απαγόρευση της ενεργοποίησης και χρήσης του κινητού τηλεφώνου στα δημόσια σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.
Μετά το πέρας της συνεδρίας, η Υπουργός σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους ανέφερε: «Είχα σήμερα την ευκαιρία να συζητήσω ξανά στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής το θέμα της πρότασης του Υπουργείου μας για περιορισμό της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου. Να επαναλάβουμε ότι μέχρι σήμερα το κινητό στη Δημοτική Εκπαίδευση απαγορεύεται. Στη Μέση Εκπαίδευση όμως επιτρέπεται κατά τις ώρες του διαλείμματος, και αυτό δημιουργεί σωρεία προβλημάτων.
Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα που έχουμε παγκόσμια αλλά και στην Κύπρο, κατά το διάλειμμα δημιουργούνται ευκαιρίες στα παιδιά να κάνουν κατάχρηση του κινητού και οδηγεί σε παραβατικές συμπεριφορές. Κυρίως όμως αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η ψυχική τους υγεία. Εκτός από τη σωματική που έχει να κάνει με τις ζαλάδες, με πονοκεφάλους που έχουν παρουσιαστεί, που έχουν αναφερθεί, σημαντικά είναι η απομόνωση, η αποξένωση, η διασύνδεση της χρήσης με χαμηλά μαθησιακά αποτελέσματα. Γι’ αυτό και εμείς πρέπει να παρέμβουμε.
Τα κριτήριά μας είναι καθαρά παιδαγωγικά, άρα τα επιχειρήματά μας στηρίζονται στο ότι θέλουμε ένα σχολείο υγιές, ένα σχολείο μακριά από εξαρτήσεις, ένα σχολείο το οποίο να δημιουργεί ευκαιρίες στα παιδιά να μιλούν, να συζητούν, να έχουν δημιουργικές ασχολίες κατά την ώρα του διαλείμματος. Γιατί και το διάλειμμα, τονίζουμε, είναι χρόνος σχολικός, είναι χρόνος, κατά τον οποίο μπορούν να πάνε στη βιβλιοθήκη, κατά τον οποίο μπορούν να συζητήσουν θέματα μεταξύ τους και όχι να είναι ξανά μπροστά στην οθόνη ενός κινητού. Συνεπώς, θεωρούμε επιβεβλημένη την ανάγκη να έχουμε έγκριση της εισήγησής μας, η οποία είναι ισορροπημένη, δεν αφορά σε πλήρη απαγόρευση, αφορά στη μεταφορά του κινητού, απενεργοποιημένου στην τσάντα. Αφορά στο να έχουμε θυρίδες στα σχολεία μας. Ήδη αρκετά σχολεία έχουν προχωρήσει με αυτό το μέτρο και έχουμε την πρόθεση να στηρίξουμε την εγκατάσταση θυρίδων. Αφορά στην παιδονομία στα διαλείμματα και αφορά βεβαίως και στο να επιτραπεί η χρήση κινητού για παιδαγωγικούς σκοπούς, αν αυτό χρειάζεται.
Να τονίσω ότι ο περιορισμός χρήσης του κινητού δεν συνδέεται καθόλου με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ήδη προχωρούμε σε επιμορφώσεις για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στο μάθημα. Ήδη έχουμε στείλει στα σχολεία πολλές συσκευές, χιλιάδες συσκευές, όπως τάμπλετ, για να μπορούν τα παιδιά μας να αξιοποιούν και τις νέες τεχνολογίες στο μάθημα, στη διδασκαλία και στη μάθηση. Το κινητό δεν είναι η συσκευή που θα τους επιτρέψει την πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες. Τους επιτρέπει και χίλια άλλα πράγματα, τα οποία είναι μακριά από την παιδαγωγική αξιοποίηση του χρόνου τους στο σχολείο.
Ο ρόλος του σχολείου είναι να διαπαιδαγωγεί. Το σχολείο είναι εκεί, για να στηρίξει και να ενδυναμώσει τα παιδιά και από τη στιγμή που ένα παιδί έρχεται από το δημοτικό χωρίς κανένα πρόβλημα με την πλήρη απαγόρευση, για ποιον λόγο εμείς να του ανοίγουμε τις πόρτες στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο να μπορεί να φτάσει και σε πολύ ακραία περιστατικά;
Κλείνοντας να πω ότι όλα τα δεδομένα πια στην Κύπρο δείχνουν ότι είναι η ώρα του διαλείμματος η χειρότερη περίοδος, αντί να είναι δημιουργικός χρόνος, γιατί εκεί μένουν μόνα τους τα παιδιά και έχουν το κινητό τους, για να προβούν σε οποιεσδήποτε άλλες δράσεις. Θα στηρίξουμε την πρότασή μας, γιατί πιστεύουμε ότι είναι χρέος μας, είναι ευθύνη μας, και από εκεί και πέρα είναι και ευθύνη των βουλευτών μας να το προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο.»
Στη συνέχεια η Υπουργός απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
Ερωτηθείσα για το τι θεωρεί κατάχρηση του κινητού και ποιος είναι αυτός που θα κρίνει κατά πόσο ισχύει εξατομικευμένα σε κάθε παιδί την ώρα του διαλείμματος, η Υπουργός είπε: «Γι’ αυτόν τον λόγο εμείς είμαστε υπέρ της απαγόρευσης και την ώρα του διαλείμματος. Η παιδονομία θα γίνεται με παιδαγωγικά κριτήρια. Συνεπώς, δεν θα είμαστε αστυνομικοί. Θα στηρίξουμε όλα τα παρεμβατικά προγράμματα που ήδη έχουμε εντάξει στα σχολεία, στο να εξηγήσουμε στα παιδιά από πολύ νωρίς τι σημαίνει εξάρτηση, στο να έχουμε εφαρμογές πολλών παρεμβατικών προγραμμάτων, το οποίο ήδη κάνουμε. Κυρίως όμως θέλω να τονίσω ότι ήδη δουλεύουμε στον εξωραϊσμό του σχολείου στο «πρασινίζω το σχολείο», στο να κάνω χώρους κατά το διάλειμμα ελκυστικούς για τα παιδιά και έχουμε ανοίξει τις βιβλιοθήκες κατά την ώρα των διαλειμμάτων. Πέραν αυτού, δημιουργούμε και χώρους δημιουργικής απασχόλησης, όπως για να παίζουν σκάκι, να μελετούν λογοτεχνικά βιβλία, και βλέπουμε ότι αυτό έχει πολύ θετικά αποτελέσματα, ειδικά στους έφηβους.»
Σε ερώτηση για το εάν θα θεσμοθετηθούν ποινές, η δρ Μιχαηλίδου ανέφερε ότι: «Οι ποινές βρίσκονται ήδη στην υφιστάμενη νομοθεσία, ξεκινούν από την απλή επίπληξη και φτάνουν μέχρι την αποβολή. Ξεκινάμε με πολύ απλές ενημερώσεις των παιδιών από φέτος, αν περάσει αυτή η νομοθεσία και, αν χρειαστεί, στα επόμενα χρόνια μπορούμε να τις φτάσουμε μέχρι τέλους. Σκοπός μας δεν είναι η αστυνόμευση, αλλά η παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος.
Αναφορικά με το για πόσο διάστημα μπορεί να επιβληθεί αποβολή, η Υπουργός σημείωσε: «Η αποβολή θα εξαρτάται από τον εκπαιδευτικό και τη διεύθυνση του σχολείου.»
Σε ερώτηση αν η αποβολή μπορεί να επαναλαμβάνεται η Υπουργός σημείωσε: «Βεβαίως, στην περίπτωσή που είναι πολύ σοβαρό, αν ο μαθητής δεν συμμορφώνεται, δεν επιτυγχάνεται ο στόχος μας, η αποβολή είναι το τελευταίο μέτρο που θα χρειαστεί, θα το κρίνει η διεύθυνση του σχολείου, ανάλογα με την κάθε περίπτωση ξεχωριστά.»
Σε ερώτηση αν ο στόχος του Υπουργείου είναι να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά ο κανονισμός, η δρ Μιχαηλίδου σημείωσε: «Ο στόχος μας είναι να εφαρμοστεί αμέσως, γι’ αυτό το είχαμε φέρει και νωρίτερα. Παρόλο που υπάρχει αυτή η καθυστέρηση, δεν είναι αργά, γιατί αυτό που ζητάμε είναι ήδη ώριμο και το περιμένουν τα παιδιά. Το περιμένουν κυρίως οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς τους, ώστε να μπορέσουμε να το εφαρμόσουμε αμέσως.»
Ερωτηθείσα αν το μέτρο της απαγόρευσης εφαρμόστηκε και σε άλλες χώρες, η Υπουργός ανέφερε: «Πολλές χώρες το εφαρμόζουν ή το συζητούν τώρα για την πλήρη απαγόρευση. Ήμουν την προηγούμενη εβδομάδα στην Ιταλία και με πρωτοβουλία δική μας και του Ιταλού Υπουργού Παιδείας θα προωθηθεί συζήτηση του θέματος στο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να μπορέσουμε να έχουμε μια κοινή αντιμετώπιση. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ήδη στα ιδιωτικά σχολεία της Κύπρου εφαρμόζεται χωρίς κανένα πρόβλημα και ήδη σε αρκετά δημόσια με πρωτοβουλία των Διευθύνσεων εφαρμόζεται, με το κινητό στην έδρα ή το κινητό στη θυρίδα, όπως είπα για τις Τεχνικές Σχολές, άρα δεν είναι κάτι που θα δημιουργήσει πρόβλημα. Είναι ένα θέμα όμως που χρειάζεται συζήτηση με τα παιδιά για δημιουργία κουλτούρας. Γιατί από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι πολύ περίεργο να έχουμε διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης του θέματος.»
Σε σχόλιο ότι το επιχείρημα κάποιων που αντέδρασαν ήταν ότι με το να αφαιρεθεί το κινητό 10 λεπτά στο ένα διάλειμμα και 20 λεπτά στο άλλο δεν θα επιτύχουμε κάτι και μάλλον θα πρέπει να αλλάξει ολοκληρωτικά η στρατηγική του Υπουργείου, η δρ Μιχαηλίδου σημείωσε: «Ήδη όλα τα μέτρα και οι αλλαγές που κάνουμε είναι προς αυτήν την κατεύθυνση. Στο να έχω ένα σχολείο πιο παιδαγωγικά σωστό, υγιές, υπέρ του μαθητή. Αυτή η εξάρτηση και η χρήση του κινητού μάς δυσκολεύει. Φαίνεται να είναι παρεμπόδιση στο εκπαιδευτικό έργο. Άρα, αν μπορώ να το κάνω, για να βοηθήσω έστω τα παιδιά την ώρα που είναι στο σχολείο, γιατί να μην το κάνω; Οι γονείς συμφωνούν μαζί μας.»
Σε ερώτηση αν υπάρχουν αποτελέσματα επιστημονικής μελέτης που να συνδέουν τη χρήση του κινητού με ψυχικές διαταραχές, όπως η κατάθλιψη, η Υπουργός είπε: «Να αναφέρω εδώ ότι γίνονται όλο και χειρότερα τα αποτελέσματα του τελευταίου χρόνου και ειδικά μέσα στο δίμηνο που πέρασε. Τα αποτελέσματα μιλούν για επιπτώσεις στη σωματική υγεία αλλά και στην ψυχική υγεία. Οι πιο σοβαρές είναι στην ψυχική: η απομόνωση η κατάθλιψη, θέματα που έχουν να κάνουν με την έλλειψη συγκέντρωσης στους μαθητές. Αυτό το βλέπουμε στην καθημερινότητα. Ακούστηκε και στη συζήτηση σήμερα. Όταν προσπαθείς να κάνεις μάθημα και ακούς συνέχεια τον ήχο του μηνύματος ή όταν είσαι στο διάλειμμα και βλέπεις τα παιδιά το καθένα από μόνο του σκυμμένο πάνω στην οθόνη, αυτό βεβαίως και δημιουργεί πρόβλημα. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο με πιο υγιείς συνθήκες για τα παιδιά και είμαστε εμείς οι ενήλικες που θα δημιουργήσουμε τις υγιείς συνθήκες για τα παιδιά μας. Η καλύτερη εποπτεία του μέτρου θα βελτιώσει πολυεπίπεδα την κατάσταση.»
Σε ερώτηση αν για το θέμα της απαγόρευσης θα πρέπει να γίνει τροποποίηση κανονισμών ή να θα είναι απόφαση της Υπουργού, η δρ Μιχαηλίδου ανέφερε: «Όχι, είναι τροποποίηση των υφιστάμενων κανονισμών, γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ, αλλά η ρύθμιση και η εποπτεία θα γίνει με εσωτερικές εγκυκλίους του ΥΠΑΝ.»
Σε ερώτηση αν υπάρχει κάποια γραμμή που να χωρίζει τη χρήση από την υπερχρήση, η δρ Μιχαηλίδου σημείωσε: «Όχι, η χρήση απαγορεύεται στο σχολείο, αυτή είναι η πρότασή μας, να επιτρέπεται μόνο για παιδαγωγικούς λόγους ή για έκτακτους λόγους υγείας.»
Σε ερώτηση αν υπάρχει κάποιος χρόνος με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία που μπορεί ο μαθητής να χρησιμοποιεί το κινητό χωρίς να θεωρείται υπερχρήση, η Υπουργός σημείωσε ότι: «Στο σχολείο δεν μπορεί να γίνει αυτή η μέτρηση. Ευρύτερα στην κοινωνία, ναι, υπάρχει και μέτρηση που λέει ότι πολλές ώρες χρήσης του κινητού από πολύ μικρή ηλικία επηρεάζουν ψυχολογικά αλλά επηρεάζουν και σωματικά (την όραση τους, δημιουργούν πονοκεφάλους) και πάρα πολλά άλλα, αλλά είναι άλλοι ειδικοί να τα αναλύσουν. Εμείς το βλέπουμε παιδαγωγικά. Είναι παρεμπόδιση στη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης. Θέλουμε το διάλειμμα να είναι χώρος δημιουργικός και χρόνος δημιουργικός για τα παιδιά.»
Σε ερώτηση αν το Συμβούλιο των Υπουργών μιλάει για απαγόρευση η Υπουργός ανέφερε είπε: «Μιλάει για περιορισμό, όπως και εμείς. Εμείς δεν μιλάμε για πλήρη απαγόρευση, το κινητό θα είναι στην τσάντα, θα αξιοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς σε συνάρτηση και με την υπόλοιπη αξιοποίηση της τεχνολογίας. Δεν το χρειαζόμαστε το κινητό όταν έχουμε το τάμπλετ στο μάθημα για παράδειγμα.»
(ΙΠ/ΝΓιαν/ΑΣ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα