Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

11-10-2024 13:48

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στη συνέντευξη Τύπου με θέμα «Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας που αφορά στους/στις απόφοιτους/απόφοιτες του Κλάδου των Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων»

Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα στην Τεχνική Σχολή Λάρνακας για να παρουσιάσουμε και να συζητήσουμε τα αποτελέσματα μιας εξαιρετικά σημαντικής έρευνας, που αφορά στις απόφοιτες και στους αποφοίτους του κλάδου Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων των τελευταίων πέντε ετών και στην πορεία τους μετά την αποφοίτησή τους από την τεχνική εκπαίδευση.

Τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσιάζεται σήμερα έρχονται σε μια καθοριστική στιγμή για τον τομέα της φιλοξενίας. Ο τουρισμός είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία μας, καθιστώντας την κατάλληλη εκπαίδευση των επαγγελματιών που θα στελεχώσουν τον κλάδο ουσιώδη για τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας υπηρεσιών. Όπως προκύπτει μέσα από τα πορίσματα της έρευνας οι απόφοιτες/οι μας είναι άρτια καταρτισμένες/οι για να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του σύγχρονου ξενοδοχειακού τομέα, ενώ η όποια επιπρόσθετη εκπαίδευση λαμβάνουν αποτελεί για τις ίδιες και τους ίδιους πλεονέκτημα.

Δεν θα επεκτείνω περαιτέρω την αναφορά μου στα πορίσματα της έρευνας, αφού στη συνέχεια θα ακολουθήσει η εκτενής ανάλυσή τους. Εκείνο στο οποίο θέλω όμως να σταθώ είναι στην αναγκαιότητα της παρακολούθησης της επαγγελματικής πορείας των αποφοίτων μας και της διαπίστωσης στη συνέχεια του βαθμού προσαρμογής τους στις νέες απαιτήσεις. Δεδομένων των συνεχών αλλαγών και των διαρκώς αυξανόμενων προκλήσεων που χαρακτηρίζουν την εποχή που διανύουμε, κρίνεται απαραίτητο και κυρίως αποτελεί ευθύνη μας, οι νέοι και οι νέες μας να κατέχουν τις αναγκαίες επιστημονικές, τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν, εάν το επιθυμούν, τις σπουδές τους, να ενταχθούν στην αγορά εργασίας και να καταξιωθούν επαγγελματικά. Την ίδια στιγμή, οι εν λόγω γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, θα αποτελούν τα ισχυρά εχέγγυα για τους νέους και τις νέες μας με τα οποία θα συμβάλουν στην εξέλιξη του τομέα δραστηριοποίησής τους.

Στόχος του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και αναβαθμισμένου εκπαιδευτικού συστήματος. Με δεδομένο αυτό, καθώς και την αυξητική τάση φοίτησης στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τις δυνατότητες που προσφέρει ο κλάδος, βασική προτεραιότητά μας είναι η συνεχής ενδυνάμωσή του, η ενίσχυση και η προσαρμογή των προσφερόμενων προγραμμάτων με τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι κύριος γνώμονας της πολιτικής που υιοθετούμε είναι η αποτελεσματική σύνδεση της τεχνικής εκπαίδευσης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, γεγονός που ταυτόχρονα θα ενισχύσει, σε καθοριστικό βαθμό, την ανταγωνιστικότητα και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας.

Στο σημείο αυτό, επιτρέψετέ μου να αναφερθώ σε ενδεικτικές δράσεις που προωθούμε/υλοποιούμε, αποσκοπώντας στην αποτελεσματική εφαρμογή των σχεδιασμών μας. Συγκεκριμένα:

  • Προχωρούμε στην ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ώστε να ανταποκρίνονται στις τρέχουσες τάσεις στην αγορά εργασίας. Αυτό περιλαμβάνει την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική, καθώς και την προώθηση των αρχών της πράσινης ανάπτυξης.
  • Προωθούμε τη λειτουργία Τεχνικού Γυμνασίου, την οποία μόλις πρόσφατα έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αναγνωρίζοντας την ανάγκη προσφοράς διαφορετικών επιλογών που βασίζονται στα ταλέντα, τα ενδιαφέροντα και τους στόχους του κάθε παιδιού, αλλά και τη σοβαρή δυσκολία εξεύρεσης κατάλληλα εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού σε τεχνικά και πιο πρακτικά επαγγέλματα.
  • Αναβαθμίζουμε την υλικοτεχνική υποδομή και τον εξοπλισμό των Τεχνικών Σχολών, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται σε όλες τις σύγχρονες απαιτήσεις, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.
  • Δημιουργούμε τις απαραίτητες δομές που επιτρέπουν τη συνεχή συνεργασία μεταξύ των Τεχνικών Σχολών και των εργοδοτών. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, τα προγράμματα σπουδών προσαρμόζονται διαρκώς στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ενώ οι μαθητές και οι μαθήτριες αποκτούν πρακτική εμπειρία μέσω προγραμμάτων πρακτικής άσκησης και μαθητείας.
  • Προωθούμε την πρόσβαση των μαθητών και των μαθητριών μας σε έγκυρες πληροφορίες σχετικά με τις επαγγελματικές ευκαιρίες που προσφέρει η αγορά εργασίας.
  • Ενισχύουμε τις υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία μας, αρχίζοντας από την έκτη τάξη του δημοτικού σχολείου, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριές μας να προχωρούν σε συνειδητές και ενημερωμένες επιλογές για την επαγγελματική τους πορεία.
  • Επικαιροποιούμε τα Αναλυτικά Προγράμματα των Τεχνικών Σχολών, ώστε, ανάμεσα σε άλλα, να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
  • Ενισχύουμε και επεκτείνουμε περαιτέρω τη λειτουργία των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αναβαθμίζοντας τα προγράμματά τους και προωθώντας τη θεσμοθέτησή τους κάτω από την ομπρέλα της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, γεγονός που αναμένεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη μέχρι στιγμής επιτυχημένη λειτουργία τους.

Παράλληλα, σε ένα άλλο επίπεδο, και έχοντας ως δεδομένη την αναντιστοιχία που καταγράφεται σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανάμεσα στην προσφορά δεξιοτήτων από το εκπαιδευτικό σύστημα και τη ζήτηση δεξιοτήτων από την αγορά εργασίας, το Υπουργείο μας υλοποιεί, μέσω της Διεύθυνσης Ανώτερης Εκπαίδευσης, το έργο «Ανάπτυξη Εθνικού Μηχανισμού Παρακολούθησης Αποφοίτων και Σχεδιασμός και Υλοποίηση Εθνικής Έρευνας Εργοδοτών», στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Επιπρόσθετα, χρηματοδοτείται η συμμετοχή της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Έρευνα Παρακολούθησης Αποφοίτων «Eurograduate», με σκοπό τη συλλογή συγκρίσιμων δεδομένων ανάμεσα σε ευρωπαϊκές χώρες, ενώ, στο πλαίσιο του έργου, διενεργείται και η Εθνική Έρευνα Εργοδοτών, για τη συλλογή δεδομένων σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες και προσόντα

Ως αποτέλεσμα των όσων ενδεικτικά έχω σημειώσει, είναι με ιδιαίτερη χαρά που διαπιστώνουμε ότι οι απόφοιτοι και απόφοιτες των Τεχνικών Σχολών και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε σχέση με το παρελθόν, εξασφαλίζουν περισσότερες θέσεις εργασίας σε τομείς της οικονομίας που είναι συναφείς με το πρόγραμμα σπουδών τους. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι, μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε την επαγγελματική επάρκεια των αποφοίτων καθώς και τη δυναμική τους σταδιοδρομία.

Σημαντικά προς την κατεύθυνση αυτή είναι τα αποτελέσματα και τα πορίσματα, τα οποία θα ενισχύσουν τον σχεδιασμό περαιτέρω πολιτικών.

Κυρίες και κύριοι,

Με την ευκαιρία της παρουσίας μας σήμερα στην Τεχνική Σχολή Λάρνακας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονίσω ότι είναι η πρώτη Τεχνική Σχολή στην Κύπρο που ενσωμάτωσε τον κλάδο της ξενοδοχειακής εκπαίδευσης, εξακολουθώντας να πρωτοπορεί. Οι απόφοιτοι/ες της δεν ενσωματώνονται απλώς στην αγορά εργασίας, αλλά πολλοί/ες από αυτούς/αυτές διαπρέπουν σε θέσεις ευθύνης στον τομέα της φιλοξενίας. Η Σχολή, επίσης, πρωτοστατεί στην εφαρμογή των προτύπων ISO 22000 (HACCP, Hazard Analysis and Critical Control Points), συστημάτων που διασφαλίζουν την ασφάλεια των τροφίμων και προάγουν την εικόνα της Κύπρου ως ασφαλούς τουριστικού προορισμού.

Και για αυτό θέλω να συγχαρώ θερμά τη Διεύθυνση, την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα της Τεχνικής Σχολής Λάρνακας, για την αφοσίωσή τους. Με τέτοια προσήλωση στην αριστεία, είμαι βέβαιη ότι οι μελλοντικοί επαγγελματίες θα συμβάλουν ενεργά στην περαιτέρω ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας μας. Θέλω, επίσης, να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στο τμήμα Διοίκησης Τουρισμού και Φιλοξενίας του ΤΕΠΑΚ και ιδιαίτερα στον καθηγητή κ. Αναστάσιο Ζωπιάτη. 

Ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σας και εύχομαι κάθε επιτυχία στους νέους και στις νέες που ετοιμάζονται να αναλάβουν ενεργό ρόλο στον τομέα της φιλοξενίας.

(ΙΠ/ΑΣ)