Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

23-10-2024 18:57

Ανακοίνωση του Τμήματος Δημοσίων Έργων αναφορικά με δημοσίευμα του Sigmalive για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς

Σχετικά με δημοσίευμα του Sigmalive ημερομηνίας 21/10/2024, το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναφέρει τα ακόλουθα:

Ο εργολάβος ερμηνεύει με δικό του τρόπο τις πρόνοιες των προδιαγραφών ως προς το ποια υλικά από τις εκσκαφές είναι κατάλληλα για χρήση ως επιχώματα και ποια όχι. Καθώς το θέμα εξετάζεται πλέον ενώπιον δικαστηρίου, μετά από αγωγή που κατάθεσε ο εργολάβος, το Τμήμα Δημοσίων Έργων δεν θα προβεί σε περαιτέρω σχολιασμό και δεν θα εκθέσει τη θέση και άποψή του δημόσια.

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων διατηρεί στον χώρο του εργοταξίου ομάδα επίβλεψης με επικεφαλής τον Αντιπρόσωπο εργοδότη. Η ομάδα αυτή, ασκώντας προληπτική επίβλεψη, επιβλέπει ή/και επιλύει άμεσα οποιαδήποτε προβλήματα προκύπτουν στο έργο κατά τις ίδιες ώρες εργασίας με τον εργολάβο, ακόμα και υπερωριακά.

Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα επίβλεψης του έργου εκ μέρους του Τμήματος Δημοσίων Έργων, σε συνεργασία και συντονισμό με τη Διεύθυνση του Τμήματος, σε τακτές συναντήσεις που έχουν με τους εκπροσώπους του εργολάβου από την έναρξη της σύμβασης, εξέφρασαν την προθυμία τους να εξετάσουν οποιεσδήποτε προτάσεις του εργολάβου για ορθολογιστική διαχείριση των υλικών εκσκαφής και κατασκευή του έργου, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές της σύμβασης.

Παράλληλα, η ομάδα επίβλεψης προχωρά σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα και υπηρεσίες, διευκολύνοντας τον εργολάβο στην εξασφάλιση των απαιτούμενων συναινέσεων, συγκαταθέσεων, αδειοδοτήσεων. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, ο Αντιπρόσωπος του εργοδότη εγκρίνει άμεσα τις επιμέρους μελέτες του εργολάβου και τα μηνιαία πιστοποιητικά πληρωμής, χωρίς καθυστερήσεις.

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων, μέσω της ομάδας επίβλεψής του, καταβάλλει κάθε προσπάθεια να υποστηρίξει την ορθή και έγκαιρη υλοποίηση του έργου. Στο πλαίσιο αυτών των προσπαθειών, έχει δεχτεί την τμηματική υποβολή της μελέτης για έγκριση και την αντίστοιχη εκτέλεση των εργασιών, παρά το γεγονός ότι το συμβόλαιο προβλέπει την υποβολή της συνολικής μελέτης πριν από την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Επίσης, πραγματοποιούνται μηνιαίες συναντήσεις με τους εκπροσώπους του εργολάβου, ενώ, όπου είναι απαραίτητο, το Τμήμα λαμβάνει άμεσες ενέργειες για την άρση των εμποδίων που προκύπτουν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

Η ομάδα Επίβλεψης του Τμήματος Δημοσίων Έργων θα συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά της με προσήλωση και συνέπεια, μεριμνώντας ώστε οι εργασίες που εκτελούνται να συμμορφώνονται πλήρως με τις πρόνοιες των εγγράφων του συμβολαίου.

Με 146 χρόνια εμπειρίας στην κατασκευή και εκτέλεση των μεγαλύτερων δημόσιων οδικών και οικοδομικών έργων στην Κύπρο, το Τμήμα Δημοσίων Έργων χειρίζεται τον εργολάβο ακριβοδίκαια, σύμφωνα με τις πρόνοιες των εγγράφων της σύμβασης, όπως κάνει σε όλες τις συμβάσεις.

Με την πολυετή εμπειρία που έχει αποκτήσει το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το προσωπικό του έχει επιτυχημένα ολοκληρώσει μεγάλα, περίπλοκα και σύνθετα οδικά έργα, δημιουργώντας δίκτυο ασφαλών και άνετων αυτοκινητόδρομων που συνδέει τα αστικά κέντρα της Κύπρου. Κατασκευάστηκαν ιδιαίτερα δύσκολα και απαιτητικά έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος Λεμεσού-Πάφου και ο παρακαμπτήριος Λεμεσού, που περιλάμβαναν εξειδικευμένες τεχνικές κατασκευές (όπως σήραγγα σε πολύ δύσκολο τοπογραφικό ανάγλυφο με σημαντικά γεωλογικά προβλήματα, κοιλαδογέφυρες, ανισόπεδους κόμβους σε αστικό περιβάλλον), τα οποία έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία και είναι σε καθημερινή χρήση. Σήμερα το Τμήμα Δημοσίων Έργων, παράλληλα με όλες τις άλλες εργασίες του, έχει την ευθύνη διαχείρισης τεχνικών και οικοδομικών συμβάσεων του κράτους ύψους €1,6 δις.

Σημειώνεται ότι κάθε αίτημα του εργολάβου εξετάζεται αναλόγως περίπτωσης από τις Αρμόδιες Επιτροπές Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΤΕΑΑ και ΚΕΑΑ) και, όπου υπάρχει διαφωνία με τον εργολάβο ως προς την απόφασή τους, εφαρμόζεται η διαδικασία που προβλέπεται στους όρους της σύμβασης για φιλικό διακανονισμό. Τονίζεται ότι μια τέτοια διαδικασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Όπως έχει αναφερθεί πιο πάνω, λόγω της εν εξελίξει δικαστικής διαδικασίας, δεν θα γίνει κανένα σχόλιο ως προς τον ισχυρισμό για καταχρηστική ερμηνεία των «ακατάλληλων υλικών». Όσον αφορά όμως στην επάρκεια υλικών από λατομεία, όλα τα ερωτήματα έχουν απαντηθεί λόγω αρμοδιότητας από την Υπηρεσία Μεταλλείων και Λατομείων του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και έχουν δοθεί όλες οι διευκρινήσεις τόσο σε συναντήσεις με εκπροσώπους του εργολάβου, όσο και ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών.

Πριν την προκήρυξη του έργου είχε γίνει πλήρης περιβαλλοντική μελέτη (μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον (ΜΕΕΠ), βάσει της οποίας το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος εξέδωσε γνωμάτευση για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον που θα προκύψουν από την κατασκευή του έργου και τέθηκαν συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Τόσο η περιβαλλοντική μελέτη όσο και η γνωμάτευση περιλήφθηκαν στα έγγραφα της σύμβασης για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς.

Σημειώνεται ότι το έργο εκτελείται βάσει σύμβασης για μελέτη/κατασκευή. Η ευθύνη για τη διαχείριση των προϊόντων εκσκαφής και τις απαιτούμενες επιχωματώσεις είναι αποκλειστική ευθύνη του εργολάβου και της ομάδας μελέτης του, οι οποίοι οφείλουν να συμμορφώνονται με τα πορίσματα της ΜΕΕΠ και της σχετικής γνωμάτευσης με τους αντίστοιχους όρους.

Σε δύο συναντήσεις που έγιναν τον Μάιο 2024 και τον Ιούλιο 2024, ο εργολάβος εξέφρασε πρόθεση για υποβολή τεχνικής πρότασης για εναλλακτική κατασκευή επιχωμάτων του έργου χρησιμοποιώντας υλικά εκσκαφής, τα οποία βάσει προδιαγραφών θεωρούνται ακατάλληλα. Τελικά, υπέβαλε πρόταση τον Αύγουστο 2024, η οποία όμως δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή, καθώς η προτεινόμενη μεθοδολογία δεν συνοδευόταν από πρότυπα ή κανονισμούς που να επιβεβαιώνουν την ορθότητά της. Παράλληλα, έθεσε θέματα οικονομικών και χρονικών αποζημιώσεων για την υλοποίησή της.

(ΣαΠ/ΑΦ/ΑΣ)