29-11-2024 12:58
Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στην «Ημέρα Δημόσιας Διαβούλευσης με τα παιδιά» της Παιδοβουλής
Είναι με μεγάλη χαρά που συμμετέχω και χαιρετίζω την «Ημέρα Δημόσιας Διαβούλευσης με τα παιδιά» για το έτος 2024. Προσδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στη Διαβούλευση με όλους εσάς. Η Κυπριακή Παιδοβουλή είναι ένας πολύ πετυχημένος θεσμός της μαθητικής μας κοινότητας και αποτελεί ένα πολύ σοβαρό και ουσιαστικής σημασίας βήμα έκφρασης απόψεων και, πολύ περισσότερο, επικοινωνίας της μαθητικής νεολαίας, μέσω των αντιπροσώπων της, με την Εκτελεστική Εξουσία.
Διαχρονικά, οι εργασίες των Επιτροπών, και γενικά της Παιδοβουλής, άπτονται καίριων ζητημάτων της μαθητικής ζωής και της καθημερινής πραγματικότητας των νέων της Κύπρου. Έχω να παρατηρήσω, με μεγάλη περηφάνια, θέλω να το πω, ότι η δουλειά που επιτελείται, χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα, υπευθυνότητα και με σωστή προσέγγιση και αντίληψη των θεμάτων που καλείστε να τοποθετηθείτε.
Από δικής μας πλευράς, ως Κυβέρνηση, σταθερό μας μέλημα και βασική προτεραιότητά μας γενικότερα είναι η επαφή και επικοινωνία με το σύνολο της κυπριακής κοινωνίας. Θέλουμε πραγματικά να ακούμε τους πολίτες του κράτους μας, θέλουμε να συμμετέχουν, να πολιτεύονται ώριμα και υπεύθυνα. Και για να το πετύχουμε αυτό, που είναι βασικός μας στόχος, λαμβάνουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για ουσιαστική προώθηση της συμμετοχικής δημοκρατίας, για να έχουν οι πολίτες λόγο, πραγματικά, και ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στη διακυβέρνηση του τόπου.
Έχουμε ως Πολιτεία πρωτίστως υποχρέωση να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες και ευκαιρίες σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, κάθε ηλικίας και ιδιότητας, ούτως ώστε να μπορούν να διαλέγονται με την εκτελεστική εξουσία, να εκφέρουν άποψη και να εισηγούνται λύσεις που εμείς μέσα στα πολλά και διάφορα, ενδεχομένως δεν μπορούμε να εντοπίσουμε. Μέσα από την επαφή μου με την κοινωνία πολλές φορές ακούω λύσεις που μπορεί εμείς να μην έχουμε εντοπίσει.
Ακριβώς για αυτούς τους λόγους προχωρήσαμε, και αναφέρω επιγραμματικά, τις πλατφόρμες Φωνή του Πολίτη και το ΈκφραCΥ, η οποία αφορά αποκλειστικά νέους, δείχνοντας και στην πράξη τη σημασία που αποδίδουμε σε αυτόν τον τομέα. Μάλιστα, μέσα από το ΈκφραCY προέκυψαν πολύ ενδιαφέρουσες και εύστοχες παρατηρήσεις και εισηγήσεις, οι οποίες σας πληροφορώ, ότι έχουν ήδη υιοθετηθεί από την Κυβέρνηση. Δεν κάναμε απλώς μια πλατφόρμα, για να δείξουμε ότι ανταποκρινόμαστε σε μια υποχρέωση που έχουμε. Αυτά που επισημαίνονται λαμβάνονται υπόψη και έχουν υιοθετηθεί. Πρόθεσή μας είναι να μειώσουμε το όριο συμμετοχής στο ΈκφραCY από την ηλικία των 15, δίνοντας την ευκαιρία και στη μαθητική κοινότητα να συμμετέχει και να εκφράζει τη δική της άποψη και εμπειρία. Στο ίδιο πλαίσιο, δημιουργήσαμε την ιστοσελίδα diakivernisi.gov.cy που αποτελεί τον κεντρικό ιστότοπο της Κυβέρνησης, στον οποίο ο καθένας μπορεί να πληροφορηθεί για το κυβερνητικό έργο, την πολιτική επικαιρότητα και τις αποφάσεις της Κυβέρνησης.
Πέραν από τις διαδικτυακές πρωτοβουλίες, που προανέφερα, μόλις πριν από μερικές μέρες είχαμε εδώ στο Προεδρικό τη δεύτερη Ημερίδα Δημοκρατίας που διοργανώθηκε από το Γραφείο του Επιτρόπου του Πολίτη και τον οργανισμό CARDET με τίτλο «Ανοίγοντας τον διάλογο στη Δημοκρατία», ενώ την προηγούμενη πραγματοποιήθηκε και πάλι εδώ στο Προεδρικό σχετική ημερίδα του Οργανισμού Νεολαίας με τίτλο «Δράσε με Σχέδιο». Όλες γενικά οι Ημερίδες, που διοργανώνονται στο Προεδρικό, στόχο έχουν να δώσουν την ευκαιρία άμεσου διαλόγου, άμεσης δημοκρατίας, άμεσης επικοινωνίας των πολιτών με την Κυβέρνηση. Καταγράφονται απόψεις, δίνονται απαντήσεις, προβληματιζόμαστε για όλα αυτά που απασχολούν την κοινωνία και ειλικρινά γίνεται ένας πολύ εποικοδομητικός διάλογος, ο οποίος θα συνεχιστεί και θα ενισχυθεί. Οι Ημερίδες αυτές είναι ανοικτές προς το κοινό, δεν θέτουμε περιορισμό, και οι νέοι μας μπορούν να συμμετάσχουν.
Προσωπικά, η επαφή και συνομιλία με τους νέους της Κύπρου ειλικρινά με συναρπάζει, με γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον της χώρας μας και μού υπενθυμίζει συνεχώς τις ευθύνες που έχουμε ως Κυβέρνηση, ως Πολιτεία, ως εκτελεστική εξουσία, αλλά και ως ενήλικοι πολίτες απέναντί σας. Ειλικρινά, η συνάντηση και επικοινωνία με τους νέους είναι άκρως ωφέλιμη και ενδιαφέρουσα από πολλές απόψεις.
Σε σχέση με τη μαθητική κοινότητα, η Κυβέρνηση μέσω του Γραφείου του Επιτρόπου του Πολίτη και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, προωθεί με ορίζοντα υλοποίησης το 2025. Θα αναφερθώ στο θέμα του δικαιώματος ψήφου [σε πιο μικρή ηλικία], αλλά δεν είναι μόνο να δώσεις το δικαίωμα ψήφου, είναι και να δημιουργήσεις την υποδομή, για να μπορεί να ασκηθεί με εποικοδομητικό τρόπο, την εφαρμογή του μοντέλου του «Δομημένου Δημοκρατικού Διαλόγου» σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης υπό τύπο εργαστηρίου. Το συγκεκριμένο και εξειδικευμένο αυτό μοντέλο, το οποίο έχει αυστηρή δομή και διαδικασία, θα συνεισφέρει τα μέγιστα στην καλλιέργεια της αναγκαίας δημοκρατικής κουλτούρας στους μαθητές και αυριανούς πολίτες της χώρας μας. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν και να εκπαιδευτούν στον υπεύθυνο δημοκρατικό διάλογο μακριά από ιδεολογικά στεγανά, προκαταλήψεις, αφορισμούς και δογματισμούς.
Η πρωτοβουλία μας αυτή εντάσσεται στο ίδιο σκεπτικό με την πρότασή μας για επέκταση του ορίου ηλικίας στο δικαίωμα ψήφου στα 17. Είναι και πρόθεση μας να υπάρχει αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους, να μη χρειάζεται όλη αυτή η διαδικασία ή να μεσολαβούν κάποιοι, για να γίνει αυτή η διαδικασία. Σας θέλουμε συνεργάτες και σύμμαχους σε αυτήν την προσπάθεια γιατί αυτό θα βοηθήσει στη συνειδητή και υπεύθυνη πολιτικοποίηση των μαθητών. Για να γίνει αυτό εφικτό, θα πρέπει να προηγηθεί ,ή να γίνει παράλληλα αυτή, η ανάλογη και στοχευμένη εκπαίδευση που προωθούμε μέσω του δομημένου δημοκρατικού διαλόγου.
Διάβασα προσεκτικά όλο το υπόμνημά σας και, όπως ανέφερα προηγουμένως, είμαι εντυπωσιασμένος από τη λεπτομερή, τεκμηριωμένη και εμπεριστατωμένη ανάλυση των προτάσεων και των θεμάτων προς συζήτηση. Είμαστε εδώ, για να συζητήσομε όλα αυτά που σάς ανησυχούν και όχι μόνο. Ειλικρινά θεωρώ ότι εσείς είστε η έμπρακτη απόδειξη ότι οι νέοι μας σήμερα, και ειδικά οι μαθητές μας, έχουν άποψη, γνώση, έχουν ποιοτικό κριτήριο και αποφαίνονται με σωστή και ενίοτε, μπορώ να πω, καυστική κρίση, με συγκεκριμένες προτάσεις, πάντα για το καλώς νοούμενο συμφέρον των συμμαθητών τους και γενικά της ζωής και της καθημερινότητας των νέων της Κύπρου. Με μια πρόταση, είμαστε πολύ περήφανοι για σας.
Είμαι βέβαιος ότι οι παρόντες Υπουργοί, Υφυπουργοί και άλλοι αρμόδιοι φορείς θα τοποθετηθούν και θα απαντήσουν στα ζητήματα, στα οποία εστιάζει το υπόμνημά σας.
Θυμάμαι μόλις αναλάβαμε τη διακυβέρνηση του τόπου, το πρώτο θέμα που κληθήκαμε να χειριστούμε ήταν θέμα που αφορά εσάς, τα γνωστά τετράμηνα. Στην προεκλογική εκστρατεία, τα τετράμηνα μαζί με το Μεταναστευτικό ήταν τα πιο σοβαρά θέματα που υπήρχαν. Σήμερα δεν συζητείται ούτε το ένα ούτε το άλλο διότι ακριβώς με τον τρόπο που πολιτευτήκαμε από την πρώτη μέρα αντιμετωπίσαμε αυτά που απασχολούσαν την κοινωνία.
Σε σχέση με την Παιδεία, μιλώ συχνά για την Παιδεία και την Υγεία που ειλικρινά είναι οι προτεραιότητες αυτής της διακυβέρνησης, προχωρήσαμε σε τολμηρά βήματα. Αλλάξαμε 43 αναλυτικά προγράμματα. Θέλουμε η εκπαίδευση μας να ξεφύγει από μια κατεύθυνση που εστιαζόταν στην κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερης ύλης και να αλλάξουμε τα αναλυτικά προγράμματα, για να προωθήσουμε την κριτική σκέψη, να αναδείξετε τις δεξιότητές σας και να δώσουμε όλα αυτά που χρειάζονται σήμερα οι νέοι μας.
Προχωρήσαμε σε 30 ολοήμερα σχολεία, 15 στην ύπαιθρο, 15 στις πόλεις και θα προχωρήσουμε, για να γίνει καθολικό σε όλη την Κύπρο. Για να το κάνουμε όμως και να μην είναι μόνο σύνθημα, πρέπει να γίνει και η σχετική προεργασία. Για παράδειγμα, ένα θέμα που μάς απασχολεί τώρα είναι να προσφέρουμε στα σχολεία μας –διότι όταν είναι ολοήμερα τα παιδιά δεν πρέπει να μένουν στα σχολεία απλώς για να έχουν κάπου να μένουν, ο χρόνος πρέπει να είναι παραγωγικός, να είναι συνέχεια του προγράμματος εκπαίδευσης– αυτό που συζητήσαμε και στη Διακυβερνητική Σύνοδο με την Ελλάδα, να έχουμε το ψηφιακό φροντιστήριο. Μια πετυχημένη εφαρμογή στην Ελλάδα, να την εφαρμόσουμε και στην Κύπρο, ώστε τα παιδιά που θα μένουν στο σχολείο, όντως να αξίζει να μένουν και όχι να μένουν απλώς, για να βρίσκονται κάπου.
Αυξήσαμε τον προϋπολογισμό του Γραφείου της Επιτρόπου για το Παιδί. Θα δούμε και το θέμα της ουσιαστικής χρηματοδότησης. Ενδεχομένως, μπορεί να μειώσουμε τη χρηματοδότηση προς τη Βουλή των Αντιπροσώπων και να δώσουμε περισσότερα στην Παιδοβουλή.
(ΡΜ/NZ/ΜΣ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα