Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

10-02-2025 12:05

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στην Ημερίδα για τον ρόλο των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας στην εκπαίδευση και την κοινωνία γενικότερα

Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω την παρούσα Ημερίδα, τις εργασίες της οποίας θα απασχολήσει ο ρόλος των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) στην εκπαίδευση και στην κοινωνία γενικότερα. 

Πριν από κάθε άλλη αναφορά, επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω τις συνδικαλιστικές οργανώσεις ΟΕΚΔΥ ΣΕΚ και ΠΑΣΕΥ ΠΕΟ για τη συνεργασία που αναπτύσσουμε, καθώς επίσης για την ευκαιρία που μου δίνουν σήμερα να αναδείξω το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που επιδεικνύουμε για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και των παρεχόμενων υπηρεσιών και προγραμμάτων του Υπουργείου προς τα παιδιά μας και τους πολίτες ευρύτερα, φροντίζοντας ταυτόχρονα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και των όρων εργασίας των ανθρώπων που υπηρετούν την παιδεία του τόπου μας. 

Αναφερόμενη συγκεκριμένα στα Υποστηρικτικά Προγράμματα, τα οποία αποτελούν και την κύρια θεματική της Ημερίδας, θέλω να σημειώσω ότι με τη λειτουργία τους, όπως ακριβώς και ο στόχος τους, δημιούργησαν νέες συνθήκες σχολικής ζωής και διαδικασίες μάθησης. Στο πλαίσιο αυτό, οι σχολικές μονάδες αύξησαν σημαντικά τη δημιουργική απασχόληση και την ενισχυτική διδασκαλία που προσφέρουν. Οι δραστηριότητες και οι ευκαιρίες που προσφέρουν τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ολιστική ανάπτυξη των ατόμων, συμπληρώνοντας τη σχολική μάθηση με βασικές εμπειρίες και δεξιότητες ζωής. Τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ παρέχουν τόσο σε μαθητές όσο και σε ενήλικες ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη, κοινωνική αλληλεπίδραση και επαγγελματική εξέλιξη, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την άμεση παρέμβαση για τη στήριξη των σχολικών μονάδων, τη δημιουργική απασχόληση, τον αθλητισμό, τις τέχνες, τη μουσική, το θέατρο, την ενισχυτική διδασκαλία και τη γνωστική ενδυνάμωση σε σχολικά αντικείμενα, θέματα τεχνολογίας και περιβαλλοντικά ζητήματα. 

Πέρα όμως από το φάσμα των γνωστικών δεξιοτήτων, τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ παρέχουν μια πλατφόρμα κοινωνικής αλληλεπίδρασης, βοηθώντας τα άτομα να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, ομαδικότητα και ηγετικές ικανότητες. Οι εμπειρίες που αποκτούνται στα Προγράμματα αυτά είναι ιδιαίτερα επωφελείς για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες, καθώς αναπτύσσουν κρίσιμες κοινωνικές δεξιότητες, πολύτιμες τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική ζωή, μέσω της συνεργασίας και των κοινών εμπειριών. 

Το ΥΠΑΝ, με κοινωνική ευαισθησία και ευελιξία στο σύγχρονο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, προσαρμόζει τις πολιτικές του, ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τάσεις της κοινωνίας, τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας, την ανάγκη για παροχή ποιοτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και τους στόχους που τίθενται ως προτεραιότητα στην Εθνική Στρατηγική Διά Βίου Μάθησης. Είναι σε αυτή τη βάση που επιδιώκεται η διαρκής παιδαγωγική και δομική αναβάθμιση των προσφερόμενων Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του. 

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το ΥΠΑΝ, ανταποκρινόμενο στην εθνική πολιτική προτεραιότητα για την ανάπτυξη της διά βίου μάθησης και ενεργώντας στη βάση της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης (ΕΣΔΒΜ) 2021-2027, επεκτείνει τις υποστηρικτικές δραστηριότητες που παρέχει πέραν του επίσημου αναλυτικού προγράμματος, προσφέροντας στον ενήλικο πληθυσμό ευκαιρίες για συνεχή εκπαίδευση και ενίσχυση των δεξιοτήτων του. Η διά βίου μάθηση είναι ζωτικής σημασίας στη σημερινή ταχέως μεταβαλλόμενη κοινωνία, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι αλλαγές στην αγορά εργασίας απαιτούν συνεχή προσαρμογή και απόκτηση νέων δεξιοτήτων. 

Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη σύγχρονων επαγγελματικών δεξιοτήτων, τα Υποστηρικτικά Προγράμματα του ΥΠΑΝ, όπως το Πρόγραμμα Ναυτιλιακών, το Πρόγραμμα Αισθητικής και Κομμωτικής στη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση και τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αποτελούν εξαιρετικής σημασίας θεσμούς για την επαγγελματική εξέλιξη των συμμετεχόντων, εξοπλίζοντάς τους με πρακτικές δεξιότητες που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στο επαγγελματικό περιβάλλον και που εκτιμώνται ιδιαίτερα στην αγορά εργασίας. 

Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να υπογραμμίσω ότι οι δράσεις των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του ΥΠΑΝ ενισχύουν και προάγουν βασικές επιδιώξεις του Προγράμματος Διακυβέρνησης, αφού συμβάλλουν στην υλοποίηση των προσπάθειών που καταβάλλουμε συστηματικά ως Κυβέρνηση για μια Κύπρο πιο δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς, με ανθρωποκεντρική εκπαίδευση και με ευκαιρίες συμμετοχής του συνόλου των πολιτών στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και στις δημοκρατικές διαδικασίες. Σε αυτό το πλαίσιο, ένα σημαντικό πλεονέκτημα των Υποστηρικτικών Προγραμμάτων του ΥΠΑΝ είναι και η προσβασιμότητά τους από όλες τις ομάδες του πληθυσμού. Με επιχορηγημένα δίδακτρα, σημαντικές, θεσμοθετημένες απαλλαγές και υποτροφίες και εξειδικευμένα προγράμματα διασφαλίζουν ότι οι μαθητές και μαθήτριες κάθε ηλικίας και από κάθε κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο έχουν πρόσβαση σε ευκαιρίες δημιουργικής απασχόλησης και εμπλουτισμού. Αυτή η πρόσβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική για την προώθηση της ισότητας στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. 

Στη βάση των δεδομένων αυτών, το Υπουργείο, παραμένοντας σταθερό στη δέσμευσή του για την οικονομική εξυγίανση και την παιδαγωγική αναβάθμιση των Υποστηρικτικών του Προγραμμάτων, μετά από εντατικές και επί σειρά ετών διαβουλεύσεις και κατόπιν συμφωνίας με τους κοινωνικούς εταίρους, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τη ΣΕΚ και την ΠΕΟ, κατέθεσε σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο αποφάσισε στις 15 Ιουνίου 2023 τη σταδιακή κατάργηση του καθεστώτος αγοράς υπηρεσιών στα εν λόγω προγράμματα. Με αυτή την απόφαση έχει τεθεί η βάση για μία νομότυπη και μόνιμη λύση σε ένα χρόνιο εργασιακό πρόβλημα, διασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικούς όρους απασχόλησης και το σύνολο των δικαιωμάτων και ωφελημάτων που απολαμβάνουν τα μισθωτά πρόσωπα για τα άτομα που επηρεάζονται. 

Συγχρόνως, με αυτή την εξέλιξη δόθηκε και επίσημα το πράσινο φως για την αναβάθμιση της λειτουργίας των ίδιων των προγραμμάτων. Παράλληλα, με το τέλος της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης στις αρχές του προηγούμενου μήνα, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την κατάθεση του νομοσχεδίου που ρυθμίζοντας οριστικά την εργασιακή πτυχή του θέματος, θα ανοίξει τον δρόμο για την εποπτεία, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των προγραμμάτων και ως εκ τούτου την παραγωγική παρέμβαση, εκεί και όπου κρίνεται αναγκαίο, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Συνεπακόλουθα, αναμένεται να διευκολυνθεί η παιδαγωγική σύζευξη του πρωινού με τον απογευματινό χρόνο και να προωθηθούν οι διαχρονικοί στόχοι του ΥΠΑΝ για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και προώθηση της διά βίου μάθησης. 

Κυρίες και κύριοι, 

Τα όσα έχω σημειώσει αφορούν μέρος της πολιτικής που υιοθετούμε, αποσκοπώντας στη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη συνεχή αναβάθμιση και εξέλιξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος, των προγραμμάτων και των υπηρεσιών που προσφέρει το Υπουργείο. Ωστόσο, είναι ενδεικτικά της υψηλής σημασίας που αποδίδουμε προς την επίτευξη του στόχου αυτού. Θέλω να σας βεβαιώσω ότι μαζί με τις αρμόδιες υπηρεσίες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με απόλυτη προσήλωση, προκειμένου να ενισχύουμε με κάθε δυνατόν τρόπο και στον μέγιστο βαθμό τις κοινές προσπάθειές μας προς την κατεύθυνση αυτή. 

Είμαι απολύτως βέβαιη ότι η σημερινή Ημερίδα, μέσα από τις τοποθετήσεις και τις εισηγήσεις των έγκριτων ομιλητών, καθώς και το σύνολο των δραστηριοτήτων που το πλαισιώνουν, θα επιτρέψει να ανταλλάξουμε απόψεις, ιδέες και πρακτικές που θα οδηγήσουν στην υλοποίηση νέων σχετικών πολιτικών και σχεδιασμών. 

Κλείνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ τους συνδιοργανωτές της σημερινής ημερίδας και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις εργασίες της. 

(ΓΣ/NZ)