17-03-2025 14:53
1ο Παγκύπριο Μαθητικό Συνέδριο Αγωγής Υγείας, με θέμα: «Εγώ – Εσύ – Εμείς: Σε έναν καλύτερο κόσμο. Καταναλώνουμε υπεύθυνα, μειώνουμε τις ανισότητες και βελτιώνουμε την υγεία».
Στις 14 και 15 Μαρτίου 2025 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, σε χώρους του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, το 1ο Παγκύπριο Μαθητικό Συνέδριο Αγωγής Υγείας, με θέμα: «Εγώ – Εσύ – Εμείς: Σε έναν καλύτερο κόσμο. Καταναλώνουμε υπεύθυνα, μειώνουμε τις ανισότητες και βελτιώνουμε την υγεία». Το συνέδριο διοργάνωσε το Γραφείο Επιθεώρησης Αγωγής Υγείας Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Καθηγητών Αγωγής Υγείας και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Σκοπός του συνεδρίου ήταν η ευαισθητοποίηση και η εκπαίδευση της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας γύρω από ζητήματα που αφορούν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΒΑ) και την προαγωγή της υγείας. Ειδικότερα, επιδιώχθηκε η συσχέτιση της Αγωγής Υγείας με την Αειφορία, ώστε να κινητοποιηθούν οι μαθητές/μαθήτριες προς υιοθέτηση και εφαρμογή πρακτικών της ενεργού πολιτότητας.
Το συνέδριο αποτέλεσε μια πραγματική γιορτή της εκπαίδευσης, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρ Αθηνά Μιχαηλίδου. Συνολικά, και τις δύο ημέρες του συνεδρίου, συμμετείχαν 151 μαθητές/μαθήτριες και 155 εκπαιδευτικοί. Κατά τη διάρκειά του πραγματοποιήθηκαν δύο κεντρικές ομιλίες με θέμα τη ΒΑ, την Ψυχική Ανθεκτικότητα και την Αγωγή Υγείας. Επιπλέον, παρουσιάστηκαν 51 μαθητικές εργασίες, υλοποιήθηκαν τρία εργαστήρια για τους/τις μαθητές/μαθήτριες και ένα εργαστήριο για τους/τις εκπαιδευτικούς. Τέλος, εφαρμόστηκαν δύο δειγματικές διδασκαλίες.
Η πρώτη ημέρα του συνεδρίου απευθυνόταν στους μαθητές και τις μαθήτριες των Γυμνασίων της Κύπρου. Την κεντρική ομιλία εκφώνησε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Υγείας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου δρ Κ. Μακρής. Ακολούθησαν οι παρουσιάσεις των μαθητικών εργασιών σε πέντε παράλληλες συνεδρίες, οι οποίες αφορούσαν στους στόχους της ΒΑ μέσα από πρακτικές της Αγωγής Υγείας. Συγκεκριμένα, οι Στόχοι της ΒΑ που μελετήθηκαν στις μαθητικές εργασίες είναι ο Στόχος 3: Καλή Υγεία και Ευημερία, ο Στόχος 10: Λιγότερες Ανισότητες και ο Στόχος 12: Υπεύθυνη Παραγωγή και Κατανάλωση. Στο Συνέδριο έδωσαν το «παρών» μαθητές και μαθήτριες από 30 σχολεία της Κύπρου με 51 εργασίες, όπως παρουσιάζονται στο Παράρτημα.
Τους/τις μαθητές/μαθήτριες ενέπνευσαν, βοήθησαν και προετοίμασαν εκπαιδευτικοί Αγωγής Υγείας. Επιπλέον, την ίδια ημέρα, πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια από ομάδα εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας, στα οποία συμμετείχαν οι μαθητές/μαθήτριες και αφορούσαν τρία θέματα: (α) Επισιτιστική Κρίση, (β) Υπερκατανάλωση και (γ) Δίκαιο Εμπόριο.
Στο πλαίσιο του μαθητικού συνεδρίου πραγματοποιήθηκε επίσης μαθητικός διαγωνισμός δημιουργίας αφίσας ή/και βίντεο με θεματολογία αντίστοιχη του συνεδρίου. Ο διαγωνισμός είχε ως στόχο την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας των μαθητών και μαθητριών, καθώς και την ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα που αφορούν τη ΒΑ. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού ανακοινώθηκαν κατά την πρώτη ημέρα διεξαγωγής του 1ου Παγκύπριου Μαθητικού Συνεδρίου. Σε μεταγενέστερο στάδιο θα πραγματοποιηθεί επίσημη τελετή βράβευσης των μαθητών και μαθητριών, η ημερομηνία της οποίας θα γνωστοποιηθεί προσεχώς.
Η δεύτερη ημέρα του συνεδρίου απευθυνόταν στους/στις εκπαιδευτικούς Αγωγής Υγείας. Την κεντρική ομιλία πραγματοποίησε ο δρ Α. Φαρμακάς, Νοσηλευτικός Λειτουργός Α’ της Διεύθυνσης Νοσηλευτικών Υπηρεσιών. Ακολούθησαν εργαστήρια της ομάδας ΕΞΕΛΙΞΙΣ των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας με θέμα «Αναζητώντας τη Βιταμίνη Ψ» και στόχο την επαγγελματική ενίσχυση των εκπαιδευτικών. Το συνέδριο έκλεισε με δειγματικές διδασκαλίες για την ενσωμάτωση των αρχών της ΒΑ στη διδακτική πράξη στη βάση της φιλοσοφίας του μαθήματος Αγωγής Υγείας.
Τα βασικά πορίσματα που προέκυψαν από τις εργασίες του συνεδρίου είναι:
Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η συμβολή του συνεδρίου στην αυθεντική μάθηση ήταν σημαντική, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Η μεγάλη συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών με διάφορες εργασίες στο συνέδριο αυτό έστειλε ηχηρό μήνυμα, ότι εμπνέονται και προσανατολίζονται προς την ενεργό πολιτότητα, έχουν ανάγκη να ακούγονται και θα δίνουν το παρόν σε δράσεις/εκδηλώσεις που αφορούν στο μέλλον τους.
Επιπλέον, για άλλη μια φορά οι εκπαιδευτικοί Αγωγής Υγείας απέδειξαν ότι είναι αφοσιωμένοι στο λειτούργημά τους και δράττονται κάθε ευκαιρίας, ώστε να ακολουθούν τις εξελίξεις της επιστήμης τους. Επιπρόσθετα, η μαζική παρουσία εκπαιδευτικών από όλη την Κύπρο βοήθησε στον εμπλουτισμό του ακαδημαϊκού τους υποβάθρου, στην αναβάθμιση του διδακτικού τους έργου, καθώς και στην ανάδειξη του γνωστικού αντικειμένου της Αγωγής Υγείας στην κυπριακή εκπαιδευτική κοινότητα.
Η οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες, καθώς και τους συνδιοργανωτές, υποστηρικτές και χορηγούς του συνεδρίου, οι οποίοι βοήθησαν καταλυτικά στην επιτυχή πραγματοποίησή του.
Ακολουθεί κατάλογος με όλες τις συμμετοχές:
Σχολείο |
Τίτλος |
|
«Η Ανακύκλωση ως Λύση στο Παγκόσμιο Πρόβλημα Διαχείρισης Απορριμμάτων» |
«Επιτραπέζιο Παιχνίδι για Σεξουαλική Αγωγή» |
|
«Εντοπίζουμε και εξαλείφουμε τις ανισότητες» |
|
|
«Αγαπώ εμένα – ζω καλύτερα» |
|
«Μετακινούμαστε με βιώσιμο Τρόπο και μειώνουμε τα Τροχαία Ατυχήματα» |
|
«Κοίταξέ με» |
«Τα τρόφιμα έχουν άποψη. Εσύ έχεις επιλογή!» |
|
|
«Fast Fashion: Το τίμημα της μόδας» |
«Το φαινόμενο Fast fashion (Κατασκευή)» |
|
«Μειώνοντας τις κοινωνικές ανισότητες στην Κύπρο» |
|
|
«Υπερκατανάλωση και Διατροφή. Αίτια – Συνέπειες – Τρόποι Αντιμετώπισης» |
«Ημερολόγιο της Γης: Προκλήσεις και Εισηγήσεις για ένα βιώσιμο μέλλον» |
|
|
«Αύξηση προσδόκιμου ζωής (παράγοντες)» |
|
«Δημιουργία έξυπνου κήπου στη Σχολική Κοινότητα: Καινοτομία και Μάθηση στην Πράσινη Εκπαίδευση» |
|
«Η συμβολή των καλών συνηθειών ύπνου στη βιωσιμότητα» |
|
«Άτομα με αναπηρία. Η θέση, ο ρόλος και τα δικαιώματα τους στην κοινωνία μας» |
«Το ταξίδι της αυτοεκτίμησης» |
|
|
«Εντοπίζουμε και εξαλείφουμε τις ανισότητες: ηλικία, φύλο, αναπηρία, φυλή, εθνικότητα, καταγωγή, θρησκεία ή οικονομική ή άλλη κατάσταση» |
«Οι ρόλοι των δύο φύλων στην κοινωνία του σήμερα» |
|
«Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο φαινόμενο της υπερκατανάλωσης» |
|
|
«Μια νέα πατρίδα για τον Αλή» |
|
«Πολιτισμός και Υγεία: Δημιουργία υγιών κοινωνιών» |
|
«Φυσικό Περιβάλλον και Άνθρωπος: Οφέλη ψυχικής υγείας και ευεξίας» |
|
«Φιλία και Αυτοεκτίμηση: Πώς Μας Επηρεάζουν οι Φίλοι μας» |
«Επίδραση των έμφυλων στερεοτύπων στον αθλητισμό» |
|
|
«Plan…eat: Ο λαχανόκηπος του Γυμνασίου Λατσιών! Δημιουργία λαχανόκηπου» |
«Plan…eat: Ο λαχανόκηπος του Γυμνασίου Λατσιών! Κομποστοποίηση» |
|
«Plan…eat: Ο λαχανόκηπος του Γυμνασίου Λατσιών! Εκστρατεία προώθησης του έργου» |
|
|
«Ο ήρωας του δάσους» |
«Social media και καταναλωτισμός: Ένας κύκλος υπερβολής» |
|
|
«Εσείς κοιμάστε σπίτι ή στο σχολείο;» |
|
«Υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα: Οι επιπτώσεις στη διατροφική αξία των τροφών, στην υγεία, στο περιβάλλον και στην οικονομία. Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως καταναλωτές» |
|
«Εκστρατεία ενημέρωσης για τη βιώσιμη κατανάλωση» |
|
«Το ταξίδι της αυτοεκτίμησης» |
|
«Η Αμανί στη Χώρα της Ελπίδας» |
|
«Το ταξίδι της αυτοεκτίμησης: Γνωρίζω, Αποδέχομαι, Ενισχύω!» |
«Αειφόρες Συνήθειες: Το Όπλο μας ενάντια στην Κλιματική Αλλαγή» |
|
|
«Οι ρόλοι των δύο φύλων στην κοινωνία του σήμερα» |
«Υπερκατανάλωση και Διατροφή. Αίτια –Συνέπειες – Τρόποι Αντιμετώπισης» |
|
|
«Υπερκατανάλωση και Διατροφή. Αίτια – Συνέπειες – Τρόποι Αντιμετώπισης» |
|
«Βιώσιμη Κινητικότητα» |
«Σπατάλη Τροφίμων» |
|
«Η Επαναφορά του μικροβιώματος του εντέρου μας για καλύτερη υγεία» |
|
|
«Το Καρπούζι και ο Τσιγγούνης Στέλιος» |
«Καλές Πρακτικές Ασφάλειας & Υγείας – Ορθολογική Χρήση Φυτοφαρμάκων» |
|
«Η παρέα του Σωκράτη» |
|
|
«Καθρέφτη Καθρεφτάκι μου ποια θα έχει τα περισσότερα Likes;» |
«Το μεγάλο εμπορικό και η μάχη με τις πλαστές ανάγκες» |
|
|
«Το Σώμα Μου, Το Δικαίωμά Μου» |
«Γκρεμίζοντας Τείχη, Χτίζοντας Γέφυρες» |
|
|
«Σπάζοντας τα Σύνορα της Σιωπής: Ίσα Δικαιώματα, Υγεία και Ευημερία των Κωφών στον 21ο Αιώνα» |
(ΙΠ/ΓΣ)