Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

05-04-2023 14:59

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας παρουσίασε τη Β΄ Φάση του Προγράμματος PEDIA

Ένα έργο καινοτομίας, για τη δημιουργία πράσινων σχολείων και σχολείων μηδενικής σχεδόν ενεργειακής κατανάλωση. Ένα έργο όραμα του οποίου είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών μέσα στη σχολική κοινότητα, που στοχεύει στην ποιοτική αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων, που προσανατολίζεται στην ολιστική προσέγγιση των θεμάτων της αειφόρου ανάπτυξης στο σχολείο.

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) παρουσίασε σήμερα Τετάρτη, 5 Απριλίου 2023, τη Β’ Φάση του προγράμματος PEDIA, το οποίο έχει χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020». Το πρόγραμμα PEDIA αποτελεί ένα έργο καινοτομίας, το οποίο επιδιώκει την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης και ανάπτυξης καινοτόμων προσεγγίσεων στα σχολεία, ιδιαίτερης σημασίας για την Κύπρο, δεδομένου ότι είναι η πρώτη φορά που σε μια τόσο διευρυμένη κλίμακα επιχειρείται να μετασχηματιστούν τα σχολικά κτήρια σε πράσινα και αειφόρα.

Το συγκεκριμένο έργο είναι το πρώτο που έχει χρηματοδοτηθεί στο είδος του από την Ευρωπαϊκή Ένωση με κύριο στόχο τη δημιουργία ενός μεθοδολογικού εργαλείου, η εφαρμογή του οποίου μπορεί να αποτυπώσει τις πραγματικές ανάγκες ενεργειακής αναβάθμισης του κάθε σχολικού κτηρίου στην Κύπρο. Το συγκεκριμένο εργαλείο χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ με το ποσό των 500 χιλιάδων ευρώ, ενώ για τις αναβαθμίσεις των σχολείων έχουν εξασφαλισθεί 8 εκ. επενδύσεις από δημόσιους και ιδιωτικούς για τη μετατροπή των πρώτων σχολείων σε πράσινα.

Η σημασία του προγράμματος φαίνεται από το ίδιο το ενδιαφέρον που επέδειξαν τα σχολεία για να τύχουν ενεργειακής αναβάθμισης. Συγκεκριμένα 162 σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, υπέβαλαν αίτηση για να αξιολογηθούν από το πρόγραμμα, εκ των οποίων επιλέξιμα ήταν τα 144. Στην Α’ φάση αξιολόγησης των σχολείων επιλέχθηκαν 55 σχολεία τα οποία έτυχαν επιτόπιας και σε βάθος αξιολόγησης, ως η Β’ φάση του προγράμματος, μέσα από την οποία επιλέγηκαν τα πρώτα 25 σχολεία τα οποία θα τύχουν συνολικής ενεργειακής αναβάθμισης.

Η διαμόρφωση των πέντε πρώτων σχολείων σε σχολεία μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας είναι γεγονός. Το Γυμνάσιο του Αγίου Δομετίου, τα δημοτικά σχολεία Αγιών Τριμιθιάς και Β’ Ιδαλίου, καθώς επίσης και το Στ’ Νηπιαγωγείο Αγλαντζιάς και Νηπιαγωγείο Αγίου Αντωνίου, είναι τα πρώτα πέντε σχολεία τα οποία σε 8 μήνες από τώρα, θα είναι τα πρώτα πρότυπα σχολεία στην Κύπρο που θα τύχουν ριζικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, διασφαλίζοντας όλα τα κριτήρια τα οποία ανταποκρίνονται σε ένα πράσινο σχολικό κτήριο. Δύο περίπου εκατομμύρια ευρώ έχουν ήδη διατεθεί από το ΥΠΑΝ για τις ανάγκες ενεργειακής αναβάθμισης των σχολείων αυτών, ενώ άλλα δύο εκατομμύρια θα διατεθούν από το ΥΠΑΝ στο αμέσως επόμενο διάστημα για τα επόμενα πέντε σχολεία, τα οποία θα αναβαθμιστούν στη βάση των επόμενων διαγωνισμών που επίκεινται άμεσα να ανακοινωθούν. Συνολικά, από το ΥΠΑΝ για τα πρώτα 25 σχολεία θα διατεθεί το ποσό των 8-10 εκατομμυρίων. Σημειώνεται πως στόχος του ΥΠΑΝ είναι να γίνουν και τα 55 σχολεία που πέρασαν την αξιολόγηση σχολεία σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας. Για το σκοπό αυτό το ΥΠΑΝ είναι σε διαδικασία και στενή συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης για να αντλήσει 20 επιπλέον εκατομμύρια από ευρωπαϊκούς πόρους, ώστε μέχρι το 2028 όλα τα προβλεπόμενα σχολεία να γίνουν πράσινα. Πρόκειται για ένα έργο της τάξεως περίπου των 30 εκατομμυρίων, εμβληματικό για την Κύπρο, αλλά και παράδειγμα αναφοράς για την Ευρώπη. Το έργο συμβαδίζει άρρηκτα με τους στόχους που έχουμε θέσει ως ΥΠΑΝ για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Εκπαίδευση (ΕΑΑ) και την πράσινη μετάβαση, και αποτελεί συνέχεια της συνέπειας και της αφοσίωσης που το ΥΠΑΝ επέδειξε τα τελευταία 20 χρόνια στο να καταστεί η ΕΑΑ προτεραιότητα για τον τόπο μας.

Το συγκεκριμένο έργο υλοποιείται από το ΥΠΑΝ (Μονάδα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη), και το Ενεργειακό Γραφείο Πολιτών, που είναι και ο συντονιστής του έργου, με την υποστήριξη και τη συνεργασία των Τεχνικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΝ.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η διαμόρφωση περιβαλλοντικής κουλτούρας απαιτεί ο σχολικός χώρος να είναι ένα οργανωμένο και λειτουργικό σύστημα, όπου ο σχεδιασμός, η κατασκευή και λειτουργία του διασφαλίζουν την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική αειφορία, συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής ανθεκτικότητας, το ΥΠΑΝ επιδιώκει μέσα από το έργο αυτό να καταστήσει, για πρώτη φορά, το σχολικό κτήριο ως οργανικό τμήμα της μαθησιακής διαδικασίας. Η δημιουργία πράσινων οροφών, η εγκατάσταση παθητικών συστημάτων δροσισμού και θέρμανσης, όπως επίσης και η χρήση αυτοματισμών και έξυπνων τεχνολογιών, πέρα από τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στο σχολικό χώρο, θα συμβάλουν ποιοτικά στην αναβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας. Με αυτό τον τρόπο καθιστάται το ίδιο το σχολικό κτήριο πηγή μάθησης και ένα δυναμικό πεδίο παροχής ερεθισμάτων, βίωσης εμπειριών και διαμόρφωσης συμπεριφορών στα θέματα που άπτονται του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης. 

(ΑΦ/ΕΧΡ)