Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

23-12-2024 17:23

Ομιλία του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Αλέξη Βαφεάδη για τη Συμφωνία Παραχώρησης για Ανάπτυξη και Διαχείριση των Αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου

Η συμφωνία που έχει σήμερα υπογραφεί για την άμεση έναρξη εργασιών υλοποίησης της Φάσης 2 Ανάπτυξης των Αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου αξίας 170 εκατ. ευρώ, και την επίλυση όλων των διαφορών ανάμεσα στην εταιρεία Hermes Airports Ltd και την Κυπριακή Δημοκρατία προνοεί και την αποποίηση από την Hermes Airports Ltd απαιτήσεων για αποζημιώσεις από τη λειτουργία του παράνομου Αεροδρομίου της Τύμπου.

Στις εργασίες της Φάσης 2 περιλαμβάνονται επεκτάσεις και ανακαινίσεις της τάξης του 20% στον Αερολιμένα Λάρνακας και 30% στον Αερολιμένα Πάφου.

Στον Αερολιμένα Λάρνακας θα κατασκευασθεί νέος χώρος ελέγχου διαβατηρίων και ασφάλειας, νέα αίθουσα αναμονής, γραφεία και εμπορικοί χώροι και θα επεκταθεί ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών.

Στον Αερολιμένα Πάφου θα επεκταθεί ο χώρος ελέγχου ασφάλειας, θα αναβαθμιστεί η διαχείριση αποσκευών, θα γίνει νέα αίθουσα αναμονής και θα επεκταθεί ο νότιος τροχιόδρομος αεροσκαφών.

Η αρχική Συμφωνία Παραχώρησης προνοούσε ανάπτυξη των αερολιμένων σε δύο φάσεις, με τη Φάση 2 να περιλαμβάνει υποδομές με δυνατότητα εξυπηρέτησης 9 εκατομμυρίων επιβατών στον Αερολιμένα Λάρνακας και 2,7 εκατομμυρίων επιβατών στον Αερολιμένα Πάφου ετησίως. Η πρόνοια αυτή, εκ των δεδομένων κρίθηκε ανεπαρκής για τις μελλοντικές ανάγκες των αερολιμένων με τη φετινή δραστηριότητα επιβατών να ξεπερνά τις 12 εκατομμύρια διακινήσεις.

Μετά από μελέτη που εκπόνησαν εμπειρογνώμονες της Κυβέρνησης, συμφωνήθηκε με την εταιρεία Hermes να υλοποιηθούν στοχευμένες αλλαγές, ώστε να βελτιστοποιηθεί ο σχεδιασμός και να εξυπηρετούνται σε ετήσια βάση 12,4 εκατομμύρια επιβάτες μέσω του Αερολιμένα Λάρνακας και 5,0 εκατομμύρια επιβάτες μέσω του Αερολιμένα Πάφου, αυξάνοντας δηλαδή την ικανότητα εξυπηρέτησής τους κατά 70% περίπου σε σχέση με τη σημερινή χωρητικότητα.

Οι εργασίες της Φάσης 2 θα ολοκληρωθούν εντός 30 μηνών στον Αερολιμένα Λάρνακας και σε 27 μήνες στον Αερολιμένα Πάφου από την ημερομηνία έναρξης εργασιών. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή θα γίνει με βάση τα τελευταία πρότυπα και με στόχο οι υποδομές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες βιώσιμης ανάπτυξης και περαιτέρω ενίσχυσης της ασφάλειας των αεροδρομίων.

Μέσω της επένδυσης θα δημιουργηθούν πρόσθετες θέσεις εργασίας, δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης της συνδεσιμότητας και υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας των αερολιμένων.

Η επιβατική εμπειρία και το επίπεδο εξυπηρέτησης αναμένεται να βελτιωθούν αισθητά, μέσω της αναβάθμισης και αύξησης των διαθέσιμων χώρων προς εξυπηρέτηση του κοινού.

Ο σχεδιασμός είναι προσαρμοσμένος στις ανάγκες των αεροπορικών εταιρειών και δίνεται η δυνατότητα επιλογών στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στη μεταφορά τουριστών στη χώρα με όφελος για όλη την οικονομία.

Οι πρόσθετοι χώροι στάθμευσης αεροσκαφών που θα δημιουργηθούν θα αυξήσουν τη χωρητικότητα και ικανότητα του Αερολιμένα Λάρνακας να συνδράμει ως ασφαλής βάση για σκοπούς επαναπατρισμού ή μεταφοράς βοήθειας.

Ενισχύουμε έτσι τον ανθρωπιστικό ρόλο της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή σε περιπτώσεις κρίσεων. Οι υποδομές αυτές θα βοηθήσουν στην περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου της Κύπρου, όπως είναι και η πολιτική του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη, ως μέρους της λύσης στις περιφερειακές γεωπολιτικές κρίσεις.

Επιτρέπουν επίσης σε καιρούς ειρήνης την εξυπηρέτηση αεροσκαφών για σκοπούς συντήρησης, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα ανάπτυξης νέων υπηρεσιών προς τις αερογραμμές και, κατ’ επέκταση, αναβάθμισης της συνδεσιμότητας.

Έναντι των πιο πάνω, η Κυπριακή Δημοκρατία:

  • έχει παραχωρήσει επέκταση της Σύμβασης Παραχώρησης κατά 1,5 χρόνου αντί 5,5 χρόνια, που θα παραχωρούνταν αν προχωρούσε η συμφωνία της προηγούμενης Κυβέρνησης,
  • θα καταβάλει ποσό αποζημίωσης ύψους €30 εκατομμυρίων,
  • έχει παραχωρήσει πρόσθετο δικαίωμα χρήσης ποσού €20 εκατομμυρίων από το Μεταβλητό Τέλος Παραχώρησης υπό μορφή δανείου, με καταβολή τόκου που να καλύπτει τα έξοδα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Η συμφωνία αυτή έχει εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές και έχει αξιολογηθεί και από την Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, σε αντίθεση με τη διαφαινόμενη προηγούμενη συμφωνία που θα ήταν απλά ένα μνημόνιο συναντίληψης, στο οποίο δεν θα είχαν εγκριθεί οι όροι της συμφωνίας και οι αρχιτεκτονικές μελέτες του έργου και χωρίς να έχει εγκριθεί από την Κεντρική Επιτροπή Απαλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ).

Είναι επιπλέον μια συμφωνία, με την οποία λύνεται ένα αδιέξοδο που παραλάβαμε ως Κυβέρνηση. Με οδηγίες του Προέδρου Χριστοδουλίδη ξεκίνησε μια εντατική, αλλά και επιμελής προσπάθεια να βρεθεί λύση στις διαφορές των μερών, γνωρίζοντας ότι μόνο έτσι θα κατασκευάζονταν οι υποδομές στα αεροδρόμια που κρίνονται απαραίτητες για την ανάπτυξη του τουρισμού και της οικονομίας γενικά.

Είναι μια συμφωνία που εξυπηρετεί στο μέγιστο το δημόσιο συμφέρον.

Χωρίς αυτήν τη συμφωνία, οι υποδομές της Φάσης 2 θα κατασκευάζονταν πιθανότατα με την επόμενη Ανάδοχο εταιρεία περί το 2035. Όλοι έχουμε ταλαιπωρηθεί στα αεροδρόμια, τα οποία έχουν ξεπεράσει τα όρια διαχείρισης επιβατικής κίνησης, και μπορούμε να φανταστούμε πόσο δύσκολη θα ήταν η επιβατική εμπειρία τα επόμενα 10 χρόνια.

Πρέπει λοιπόν να ευχαριστήσουμε τη Διαπραγματευτική Ομάδα της Κυπριακής Δημοκρατίας και όσους τη στήριξαν.

Ειδικά, πρέπει να ευχαριστήσω τη Νομική Υπηρεσία και την ομάδα που εργάστηκε σκληρά στην αξιολόγηση όλων των κειμένων και που πρόσθεσε αξία σε όλες τις φάσεις της προσπάθειας. Η συνεισφορά τους ήταν ανεκτίμητη. Ευχαριστούμε επίσης τα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων (ΥΜΕΕ) και του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΟ) για τη συνεχή και εποικοδομητική συνεισφορά τους με τεχνική και οικονομική εμπειρογνωμοσύνη.

Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω ονομαστικά τους κ. Αντώνη Κουτσούλη, πρώην Γενικό Διευθυντή του ΥΜΕΕ, που ηγήθηκε της ομάδας και πρώτος πίστεψε ότι αυτή η προσπάθεια μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία, την κα Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη, Γενική Διευθύντρια του ΥΜΕΕ, που ηγήθηκε της προσπάθειας μετά από την αφυπηρέτηση του κ. Κουτσούλη, τον κ. Γιώργο Παντελή, πρώην Γενικό Διευθυντή του ΥΟ, την κα Ρένα Παπαέτη της Νομικής Υπηρεσίας, την κα Δήμητρα Καλλή της Νομικής Υπηρεσίας, την κα Μαρία Ιωνά του Τμήματος Δημοσίων Έργων, τον κ. Μιχάλη Ιακωβίδη του ΥΟ, την κα Ελένη Παύλου της Διεύθυνσης Ελέγχου ΥΜΕΕ και τους πρώην Γενικούς Διευθυντές του ΥΜΕΕ κ. Σταύρο Μιχαήλ και κ. Γιάννη Νικολαΐδη.

Πρέπει επίσης να ευχαριστήσουμε την ομάδα του Γενικού Λογιστηρίου για τη στήριξη της Διαπραγματευτικής Ομάδας, τα μέλη της ΚΕΑΑ και την Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων για τον επαγγελματισμό τους.

Αυτή η συμφωνία δεν θα ήταν εφικτή χωρίς τη συνεισφορά του κ. Guillermo Ulke της Curtis, Mallet-Prevost, Colt & Mosie LLP. Αυτή ήταν καθοριστική. Εργάστηκε ακούραστα και εποικοδομητικά. Προστάτευσε μέχρι ακόμη και την τελευταία στιγμή το δημόσιο συμφέρον της χώρας μας και γι’ αυτό θα είμαστε πάντα ευγνώμονες.

Τα αεροδρόμια μας συνεργάζονται με 55 αεροπορικές εταιρείες και εξυπηρετούν συνδέσεις με 38 χώρες, εκτελώντας 156 δρομολόγια.

Είμαστε αισιόδοξοι ότι η τάση θα είναι συνεχής και ανοδική, αφού με κοινές προσπάθειες με την εταιρεία Hermes, το Υφυπουργείο Τουρισμού και τους συνεργάτες μας στον τομέα του τουρισμού, αισιοδοξούμε ότι θα καταφέρουμε για την περίοδο σχεδιασμού, δηλαδή το 2036, να αυξήσουμε την επιβατική κίνηση κατά 50%, σε σχέση με σήμερα.

Η συμφωνία δείχνει επίσης ότι η κυβέρνηση έχει πολιτική αποφασιστικότητα. Και παρά τις διάφορες γεωπολιτικές προκλήσεις, έχει μεριμνήσει να εφαρμόσει σωστές στρατηγικές και με ένα ισορροπημένο μείγμα αναπτύξεων και κοινωνικής πολιτικής να διατηρήσει την αναπτυξιακή της τροχιά και να πετύχει βιώσιμη ανάπτυξη.

Οι εργασίες της Φάσης 2 εμπίπτουν στο πλαίσιο παράδοσης σημαντικών υποδομών και υπηρεσιών στους πολίτες μέσα από τη δημοσιονομική πειθαρχία και με την αξιοποίηση ιδιωτικών χρηματοοικονομικών πόρων.

(ΕΑθ/ΓΣ)