Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

01-11-2019 15:16

Χαιρετισμός του ΥΠΠΑΝ Δρος Κώστα Χαμπιαούρη στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της πιλοτικής εφαρμογής του Προγράμματος SΤΕΜ στη Δημοτική Εκπαίδευση

Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση σας καλωσορίζω στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, η οποία διοργανώνεται με στόχο να παρουσιαστεί η πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος STEM στη Δημοτική Εκπαίδευση.

O όρος STEM, ο οποίος αποτελεί ακρωνύμιο των όρων Science, Technology, Engineering και Mathematics, δηλώνει την εκπαιδευτική πολιτική και κατεύθυνση, η οποία προάγει μία ολοκληρωμένη διεπιστημονική προσέγγιση της μαθησιακής διαδικασίας, με την εμπλοκή των παιδιών σε δραστηριότητες που τους παρέχουν ευκαιρίες να αξιοποιούν γνώσεις, έννοιες, διαδικασίες και πρακτικές από τα γνωστικά πεδία των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών, για να αντιμετωπίζουν καταστάσεις και ζητήματα που σχετίζονται με τον κόσμο της καθημερινής ζωής.

Συγκεκριμένα, μέσα από κατάλληλα δομημένους σχεδιασμούς, το διδακτικό μοντέλο STEM δραστηριοποιεί τους μαθητές και τις μαθήτριες στην εκτέλεση projects, τα οποία τους παρωθούν να αναζητήσουν, να σχεδιάσουν, να επεξεργαστούν και να προτείνουν καινοτόμες λύσεις σε διάφορα ζητήματα της καθημερινής εμπειρίας, σ’ ένα πλαίσιο συνύπαρξης και συνέργειας των τεσσάρων γνωστικών αντικειμένων.

Η πρόκληση αυτή θέτει στο επίκεντρο των παιδαγωγικών προβληματισμών την ιδέα της μετάδοσης των απαραίτητων γνώσεων, αλλά και της καλλιέργειας των αναγκαίων κομβικών ικανοτήτων στους αυριανούς πολίτες, οι οποίες θα τους καθιστούν ικανούς να δραστηριοποιούνται αυτόνομα και δημιουργικά στην αγορά εργασίας, στις τρέχουσες διεργασίες παραγωγής κοινωνικών και πολιτισμικών αγαθών, καθώς και στις απλές καθημερινές τους υποχρεώσεις.

Ως γνωστό, τα τελευταία χρόνια η απόκτηση βασικών γνώσεων και η ανάπτυξη κομβικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων αποκτούν ολοένα και σημαντικότερη θέση στα αναλυτικά προγράμματα αρκετών χωρών, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Οι έννοιες της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης, της αναστοχαστικής διαχείρισης της γνώσης, της ικανότητας ανάλυσης και σχεδιασμού, της επίλυσης προβλημάτων, της προθυμίας για συλλογική εργασία και ανταλλαγή πληροφοριών, καθώς και της ετοιμότητας στην αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων προϋποθέτουν άριστη, δόκιμη και συνετή χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών.

Αυτές οι διαπιστώσεις έχουν υποκινήσει σε διεθνές επίπεδο ένα έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον, για την ανάπτυξη και την εφαρμογή αποτελεσματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων STEM. Η συμμετοχή των πολιτών του μέλλοντος, σε δράσεις και δραστηριότητες του διδακτικού μοντέλου STEM, αναδεικνύει ακριβώς τις διασυνδέσεις ανάμεσα στο σχολείο, την κοινωνική ζωή, την αγορά εργασίας  και την επιχειρηματική δράση. Επιπρόσθετα, προετοιμάζει το έδαφος, για την ενασχόλησή τους με επαγγέλματα και τομείς που παρουσιάζουν ολοένα αυξανόμενες ανάγκες σε έμψυχο δυναμικό.

Σε απόλυτη συνάφεια με τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, τον Νοέμβριο του 2018 προχώρησε στον διορισμό της «Επιτροπής  για τον σχεδιασμό σχολείου STEM στο πλαίσιο του υφιστάμενου εκπαιδευτικού συστήματος». Με βάση τις εισηγήσεις της συγκεκριμένης Επιτροπής, σχεδιάστηκε, θεσμοθετήθηκε και υλοποιείται κατά τη φετινή σχολική χρονιά η πιλοτική εφαρμογή Προγράμματος STEM, σε εννέα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης, σε όλες τις επαρχίες.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει αναπτυχθεί το κατάλληλο διδακτικό υλικό, το οποίο σε συνδυασμό με τον απαραίτητο εξοπλισμό, θα διασφαλίσει την εμπλοκή των παιδιών στον δημιουργικό και επιδέξιο σχεδιασμό διερευνητικών διεργασιών, με έμφαση στον συλλογισμό, τον αναστοχασμό, την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη στρατηγική χρήση της τεχνολογίας. Παράλληλα, στη Μέση Γενική Εκπαίδευση προγραμματίζεται και σχεδιάζεται η λειτουργία Σχολείων STEM,  κατά την επόμενη σχολική χρονιά 2020-2021.

Το όραμα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, για δημοκρατική και ανθρώπινη παιδεία, προσβλέπει σ’ ένα σχολείο που δεν εξυπηρετεί απλά τις απαιτήσεις της «οικονομίας της αγοράς», αλλά ανταποκρίνεται πλήρως και στις ανάγκες της κοινωνίας των πολιτών. Στον σύγχρονο κόσμο, η γνώση αποτελεί αναγκαία, αλλά όχι και επαρκή συνθήκη για την ολόπλευρη ανάπτυξη και την πολυδιάστατη προσφορά του ατόμου στο κοινωνικό σύνολο. Το ζητούμενο, για την επιτυχία στον επαγγελματικό, πολιτιστικό και κοινωνικό στίβο, είναι η ορθολογική διαχείριση της παγκόσμιας διαθέσιμης γνώσης και η παραγωγική της αξιοποίηση.

Με την ευκαιρία της παρουσίασης της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος STEM στη Δημοτική Εκπαίδευση, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο της Επιτροπής, για τη δημιουργία Σχολείων STEM, καθηγητή Ζαχαρία Ζαχαρία,  καθώς και τα υπόλοιπα της μέλη για το έργο που επιτελούν προς την κατεύθυνση της υλοποίησης αυτής της καινοτομίας. Επίσης, απευθύνω θερμές ευχαριστίες στο Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, τη Μονάδα Κοινωνικών Ταμείων του Υπουργείου Εσωτερικών και ιδιαίτερα στους συναδέλφους Υπουργούς, κυρία Βασιλική Αναστασιάδου και κύριο Κωνσταντίνο Πετρίδη, για την επιχορήγηση της αγοράς μέρους του εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του Προγράμματος.

Τέλος, ευχαριστώ τις οικείες Σχολικές Εφορείες, τους Συνδέσμους Γονέων και Κηδεμόνων και τις Διευθύνσεις των εμπλεκόμενων Δημοτικών Σχολείων, για τη συμβολή τους στην προσπάθεια υλοποίησης του Προγράμματος.

ΙΠ