26-04-2018 15:08
Θέση της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού ως προς την ύπαρξη φιλικού προς το παιδί μηχανισμού υποβολής παραπόνου στον χώρο της εκπαίδευσης
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ
Περιεκτική περίληψη
Α. Εισαγωγή
Η Θέση ετοιμάστηκε στο πλαίσιο διερεύνησης παραπόνων τα οποία υποβλήθηκαν στην Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού κας Λήδας Κουρσουμπά κατά τα σχολικά έτη 2008-2017 από γονείς μαθητών, οργανωμένα σύνολα παιδιών ή μονάδες παιδιών, καθώς και από εκπαιδευτικούς, αναφορικά με τις πρακτικές και διαδικασίες που ακολουθούνται από το σχολείο και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ), για τη διερεύνηση παραπόνων που αφορούν σε ισχυρισμούς για παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού στον χώρο του σχολείου από εκπαιδευτικούς λειτουργούς. Τα παράπονα που συμπεριλήφθηκαν στην παρούσα Θέση αφορούν στις βαθμίδες της Δημοτικής Εκπαίδευσης, της Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Στη Θέση παρουσιάζεται η χαρτογράφηση της υφιστάμενης κατάστασης και κατατίθενται οι εισηγήσεις της Επιτρόπου, οι οποίες αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση των δομών και διαδικασιών, ώστε τα παιδιά να έχουν πρόσβαση σε ένα φιλικό προς αυτά μηχανισμό υποβολής παραπόνου όταν θεωρούν ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους στον χώρο του σχολείου. Η ύπαρξη τέτοιου μηχανισμού, σε κάθε τομέα της ζωής του παιδιού, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του. Από τη μια, συμβάλλει στην ενδυνάμωση του ίδιου του παιδιού ώστε να γνωρίζει και να διεκδικεί τα δικαιώματά του και από την άλλη, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τους ενήλικες, αφού φέρνει στην επιφάνεια τομείς όπου το σύστημα αποτυγχάνει να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ανάγκες των παιδιών. Νοουμένου ότι υπάρχει εμπεδωμένη κουλτούρα αναστοχασμού, μετά από την αξιολόγηση ενός παραπόνου αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν μέτρα για βελτίωση του συστήματος και καλύτερη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Β. Διερεύνηση από την Επίτροπο
Σημαντική πηγή πληροφόρησης για τη σύνταξη της παρούσας Θέσης αποτελεί η διερεύνηση παραπόνων για τα οποία η Επίτροπος προέβη σε γραπτή παρέμβαση προς το ΥΠΠ. Στις πλείστες των περιπτώσεων οι παραπονούμενοι, πριν αποταθούν στην Επίτροπο, είχαν αποταθεί στο σχολείο και στη συνέχεια στο ΥΠΠ, ως την καθ’ ύλην αρμόδια Αρχή για διερεύνηση του παραπόνου τους. Το συγκεκριμένο θέμα έτυχε διαβούλευσης και με την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου στις 12 Απριλίου 2016.
Γ. Νομικό Πλαίσιο
Οι εισηγήσεις που διατυπώνονται στην παρούσα Έκθεση βασίζονται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Σύμβαση), την οποία η Κυπριακή Δημοκρατία κύρωσε (μετά από την ψήφιση του Νόμου 243/1990), καθιστώντας την δεσμευτική στο εσωτερικό της με αυξημένη ισχύ έναντι οποιουδήποτε εθνικού νόμου. Η Σύμβαση καθιερώνει ένα παγκόσμιο δεσμευτικό κώδικα για τα δικαιώματα που πρέπει όλα τα παιδιά να απολαμβάνουν και παρέχει ένα κοινό ηθικό και νομικό πλαίσιο για το ελάχιστο επίπεδο διασφάλισης των δικαιωμάτων του παιδιού. Ειδικότερα, οι εισηγήσεις της Επιτρόπου βασίζονται στο Άρθρο 3 (1) της Σύμβασης, το δικαίωμα του παιδιού να λαμβάνεται υπόψη πρωτίστως το συμφέρον του, στο Άρθρο 12, το δικαίωμα του παιδιού να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του και αυτές να τυγχάνουν σεβασμού, το Άρθρο 19, το δικαίωμα του παιδιού για προστασία από κάθε μορφή βίας, και, το Άρθρο 29, οι σκοποί της εκπαίδευσης.
Δ. Διαπιστώσεις της Επιτρόπου
Στη βάση όλων των πιο πάνω και σε συνάρτηση των παραπόνων που η Επίτροπος διερεύνησε διαχρονικά, καθώς και της διαβούλευσης της Επιτρόπου με την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου, προκύπτουν οι ακόλουθες διαπιστώσεις:
Ε. Συστάσεις Επιτρόπου
Αποσκοπώντας στην καθιέρωση ενός βέλτιστου μηχανισμού υποβολής παραπόνων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο χώρο του σχολείου, και λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις και τα κενά που παρουσιάζονται, καθώς και τις υποχρεώσεις της Πολιτείας στη βάση της Σύμβασης, η Επίτροπος εισηγείται τα ακόλουθα:
Στ. Κατακλείδα
Η παρούσα Θέση διαβιβάζεται στον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού και κοινοποιείται στη Γενική Διευθύντρια ΥΠΠ, τον Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης, τον Διευθυντή Μέσης Εκπαίδευσης, και τον Διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, για δικές τους ενέργειες, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους. Παράλληλα, κοινοποιείται στον Πρόεδρο και Μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και στην Πρόεδρο και Μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για σκοπούς κοινοβουλευτικού ελέγχου καθώς και τους παραπονούμενους, για σκοπούς ενημέρωσης.
Ζ. Επόμενα Βήματα
Ο χώρος της εκπαίδευσης αποτελεί μεγάλο μέρος της ζωής των παιδιών. Η αποχή των παιδιών από τη διαδικασία υποβολής παραπόνου, αλλά και η συχνή απογοήτευση που εκφράζεται ως προς τον τρόπο με τον οποίο τα παράπονα τυγχάνουν χειρισμού, από πλευράς ΥΠΠ, επιβάλλεται να μας προβληματίσει σε σχέση με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών, γενικότερα, και τον στόχο της εκπαίδευσης για τη δημιουργία ενεργών και δημοκρατικών πολιτών στον τόπο μας, ειδικότερα.
Δεδομένου του ότι κατά τα τελευταία χρόνια προωθούνται από πλευράς ΥΠΠ αρκετά μέτρα για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος σε σχέση με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού, η Επίτροπος ευελπιστεί ότι οι συστάσεις που διατυπώνει στην παρούσα Θέση, θα ληφθούν σοβαρά υπόψη και θα γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες για την υλοποίησή τους. Η Επίτροπος θα συνεχίσει να παρακολουθεί το θέμα και θα παρέμβει, όπου κρίνεται αναγκαίο.
Για το πλήρες κείμενο της Θέσης της Επιτρόπου, πατήστε εδώ.
(ΜΛ/ΕΙ)