Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

01-03-2023 18:43

Ομιλία του τέως Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στην τελετή παράδοσης και παραλαβής του χαρτοφυλακίου του Υπουργείου

Μετά την οφειλόμενη αναφορά που κάναμε προηγουμένως και την ένδειξη βαθιάς θλίψης και πένθους για τα τραγικά θύματα του σιδηροδρομικού ατυχήματος στην Ελλάδα, συνεχίζουμε με την τελετή.

Με συναισθήματα ιδιαίτερης συγκίνησης, αφού ολοκληρώνεται σήμερα μια διαδρομή τριών ετών και κάτι στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), αποχωρώντας παραδίδω το Υπουργείο στην Υπουργό που έχει επιλεγεί και διοριστεί από τον νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στην αγαπητή Αθηνά Μιχαηλίδου.

Είναι μάλιστα μια ιδιαίτερη εμπειρία, αφού την αγαπητή Αθηνά θα πρέπει ταυτόχρονα και να την ευχαριστήσω για την προσφορά της και τη συνεργασία που είχαμε όσο καιρό την γνώρισα ως Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου -και στη συνέχεια που ανέλαβε χρέη Αναπληρώτριας Γενικής Διευθύντριας στο Υφυπουργείου Πολιτισμού, στη μεταβατική φάση- αλλά και να τη συγχαρώ, βεβαίως, για την ανάληψη του αξιώματος και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου αυτού. Ευχαριστώ και συγχαίρω, λοιπόν τη νέα Υπουργό!

Γνωρίζοντας καλά τη διάδοχο μου, τις γνώσεις και εμπειρίες, την επιστημονική κατάρτιση και τη μεθοδικότητα, όπως και την ευσυνειδησία που γνώρισα εδώ στο Υπουργείο επί τω έργω, νιώθω μάλιστα ότι θα πρέπει και να συγχαρώ τον νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κ. Νίκο Χριστοδουλίδη, για την επιλογή του.  

Κατ’ αρχάς δεν θα παραλείψω να επαναλάβω τις ευχαριστίες μου στον Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη για την εμπιστοσύνη που μου έδειξε και για τον διορισμό τόσο στη θέση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου το 2018, όσο και του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας στο τέλος του 2019. Νιώθω υπερήφανος που συμμετείχα σε μια Κυβέρνηση που είχε από το 2013 κάνει πραγματικό έργο διάσωσης για τη χώρα και στη συνέχεια έργο αναστήλωσης και ανάπτυξης.

Με την ολοκλήρωση της θητείας μου και κοιτάζοντας πίσω σε μια περίοδο πολύ-πολύ δύσκολη, ιδιαίτερα ταραγμένη θα έλεγα, αφού περάσαμε όλοι μαζί την απροσδόκητη και τόσο σκληρή δοκιμασία της πανδημίας και όλων των συναφών προκλήσεων, θέλω να εκφράσω ευγνωμοσύνη και να ευχαριστήσω από καρδιάς τους συνεργάτες μου σε αυτή τη διαδρομή. Όλους τους ανθρώπους, τα διοικητικά στελέχη και τις και τους εκπαιδευτικούς

Ξεκινώ με τις ευχαριστίες μου στους τρεις Γενικούς Διευθυντές με τους οποίους είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ στενά. Ευχαριστώ τον Μάριο Παναγίδη, που σήμερα συνεχίζει να προσφέρει σε άλλο Υπουργείο. Τον Κύπρο Κυπριανού, παλιό γνώριμο με τον οποίο βρεθήκαμε ξανά στο Υπουργείο Παιδείας και περάσαμε το μεγαλύτερο μέρος της πανδημίας και βέβαια τον σημερινό Γενικό Διευθυντή, τον Νεόφυτο Παπαδόπουλο, με τον οποίο έχουμε αρκετούς σχεδιασμούς εν εξελίξει, για κάποια θέματα πολύ σημαντικά μάλιστα, τους οποίους θα συνεχίσει συνεργαζόμενος με τη νέα Υπουργό. Γνωρίζουμε, νομίζω, όλοι πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Γενικού Διευθυντή σε ένα Υπουργείο στη χώρα μας και θέλω να δηλώσω ότι ήμουν ευτυχής που είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ με τρεις πολύ καλούς Γενικούς Διευθυντές, ενώ ο σημερινός, εκπρόσωπος της νεότερης γενιάς διευθυντικών στελεχών του κράτους είμαι βέβαιος ότι θα είναι ο πολύτιμος συνεργάτης της νέας Υπουργού, αφού μαζί έχουν να οδηγήσουν τόσο την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, στη συνέχεια και τη διεκπεραίωση νευραλγικής σημασίας δομικών αλλαγών στο ίδιο το Υπουργείο και τα σχολεία, αλλά και τη συνέχεια κάποιων μεταρρυθμίσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη και βεβαίως τους σχεδιασμούς της νέας Κυβέρνησης.

Το νιώθω όμως και θα ευχαριστήσω από καρδιάς όλο το προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας. Ομολογώ ότι στο Υπουργείο έχω βρει πολύτιμους συνεργάτες, με πείρα και γνώσεις, αλλά και φιλότιμο και ευσυνειδησία. Τόσο μόνιμα στελέχη των διοικητικών υπηρεσιών, του Λογιστηρίου, των Τεχνικών Υπηρεσιών και όλα τα άλλα στελέχη, όπως και εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο Υπουργείο. Θα πρέπει φυσικά να αναφερθώ ειδικότερα στις ομάδες και τα γραφεία του 5ου ορόφου και τα πρόσωπα του γραφείου μου, με τα οποία είχα καθημερινή συνεργασία. Τους συμβούλους και το γραμματειακό προσωπικό, όσο και εκείνο του Γραφείου του Γενικού Διευθυντή, αλλά και τα άλλα εξειδικευμένα γραφεία. Προσθέτω ακόμα τον Γιώργο Σκαλιά που υπήρξε σύμβουλος του Υπουργού προτού διοριστεί σύμβουλος του Προέδρου και την Κάλλη Χατζηιωσήφ. Βεβαίως, έχω να πω ότι πρέπει να είστε βέβαιοι ότι αν δεν υπήρχαν οι άλλοι όροφοι, όλοι οι υπόλοιποι συνεργάτες και συνεργάτιδες, δεν θα μπορούσε να σταθεί πέμπτος όροφος!

Επειδή στη συνέχεια θέλω να αναφερθώ στις διάφορες Διευθύνσεις, προηγουμένως θέλω να μοιραστώ μια σκέψη που γεννήθηκε το πρωί βλέποντας στις ειδήσεις μια ανακοίνωση σχετικά με την προκήρυξη των επόμενων Παγκυπρίων Εξετάσεων. Στις Παγκύπριες και για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια μας εφαρμόζουμε «μέθοδο αναγωγής», προκειμένου να διατίθενται όλες οι διαθέσιμες θέσεις ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα. Αυτό γίνεται για να αξιοποιούνται οι ευκαιρίες πανεπιστημιακών σπουδών. Ωστόσο, αν υπάρχει εκεί «αναγωγή», δεν συμβαίνει κάτι ανάλογο μετά, στην πραγματική ζωή. Στον επαγγελματικό στίβο και στην ενεργό κοινωνική ζωή δεν υπάρχει «αναγωγή». Όπως ούτε και για την ανάγκη που έχουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί μέσα στον ευρωπαϊκό και τον ευρύτερο διεθνή χώρο υπάρχει κάποια «αναγωγή». Σήμερα μάλιστα που έχουν σχετικά γενικευτεί οι σπουδές και η μεγάλη πλειοψηφία κατέχουν πλέον ένα τίτλο πανεπιστημιακών σπουδών, αναδεικνύεται περισσότερο η προσπάθεια να δώσουμε έμφαση στο περιεχόμενο και στην ποιότητα. Είναι γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο που ανεξάρτητα από τίτλους και ενδεικτικά πρέπει να υπάρχει εποπτεία της ποιότητας και έγκυρη αξιολόγηση. Αξιολόγηση τόσο των εκπαιδευτικών μας και των σχολείων -για τα οποία η Πολιτεία, πολύ σωστά, καταβάλλει μεγάλη οικονομική προσπάθεια- όσο και των φοιτητών/τριών, αλλά και μαθητών/τριών. Χρειάζεται ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης. Όσον δε αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, πρέπει επιτέλους να θεσπιστεί μια σύγχρονη και πιο προσαρμοσμένη διαδικασία και γι’ αυτό υπάρχει και είναι υπό νομοτεχνική επεξεργασία η πρόταση που έχουμε ετοιμάσει, αγαπητή κα Αθηνά Μιχαηλίδου. Εναπόκειται βέβαια στην κρίση σας και σε απόφαση της νέας Κυβέρνησης για να προωθηθεί στη Βουλή για έγκριση.

Να μου επιτραπεί τώρα να αναφερθώ ξεχωριστά στις διάφορες διευθύνσεις του ΥΠΑΝ.

-Τη Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης, αφού είναι η «ανώτερη», την Τέρψα Κωνσταντινίδου και τους συνεργάτες όλους στη Διεύθυνση. Ειδικά μάλιστα αναφέρω την Υπηρεσία Εξετάσεων με την οποία αναπτύξαμε συνεργασία και κάποια νέα σχέδια, μεταξύ των οποίων τις νέες διαδικασίες πιστοποίησης της γνώσης της Ελληνικής στη βάση του Μνημονίου που υπογράφηκε με το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Μαζί με τη Διεύθυνση Ανώτερης ζούμε αυτή την πραγματική κοσμογονία με τη γρήγορη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας, έχοντας φτάσει να έχουμε 11 πανεπιστήμια, μερικές δεκάδες σχολές Ανώτερης και περισσότερους από 60 χιλιάδες φοιτητές/φοιτήτριες στη χώρα μας: μια νέα πραγματικότητα, που χρειάζεται όμως προσοχή και έμφαση στην ποιότητα.  Εδώ να μου επιτρέψετε να αναφέρω σχετικά, αγαπητή κυρία Μιχαηλίδου, ότι ανάμεσα στα θέματα σε εξέλιξη είναι: 1. Η Νομοθεσία για τις Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης που βρίσκεται σε στάδιο νομοτεχνικής επεξεργασίας και στη συνέχεια θα είναι επιλογή της νέας Κυβέρνησης να προωθηθεί στη Βουλή. Πάντως χρειάζεται μια αναδιάταξη του θεσμικού σκηνικού. 2. Οι διαδικασίες πιστοποίησης της γνώσης της Ελληνικής, που προανέφερα και 3. Το Σχέδιο για τη βελτίωση της αντιστοιχίας προγραμμάτων σπουδών και αναγκών της κοινωνίας και επαγγελματικής αποκατάστασης στην αγορά εργασίας, που είναι μέρος του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.

Μιλώντας όμως για Ανώτερη Εκπαίδευση δεν θα παραλείψω να απευθύνω ευχαριστίες στην Πρόεδρο του Φορέα Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση, ΔΙΠΑΕ, Καθηγήτρια κυρία Μαίρη Κουτσελίνη, όπως και τα άλλα μέλη του Συμβουλίου, καθώς και στο προσωπικό του Φορέα -που είναι δικοί μας, εκπαιδευτικοί. Στην Μαίρη Κουτσελίνη πρέπει όμως να απευθύνω και γενικότερες ευχαριστίες για το έργο που έχει προσφέρει όλα αυτά τα χρόνια μέσα από εξειδικευμένες επιτροπές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο Υπουργείο αυτό. Από τον χώρο της Ανώτερης Εκπαίδευσης ευχαριστίες οφείλουμε και στον Πρόεδρο του ΚΥΣΑΤΣ, τον Καθηγητή κ. Κώστα Χρίστου και τα άλλα μέλη του Συμβουλίου, αλλά και στο προσωπικό του, που ανήκει επίσης στο ΥΠΑΝ.

- Τη Διεύθυνση της Μέσης Εκπαίδευσης. Ευχαριστίες οφείλω στον Διευθυντή Μέσης κ. Κυπριανό Λούη. Τον οποίο πρέπει να ευχαριστήσω και για τη συμβολή του ως Αναπληρωτής Διευθυντής Πολιτιστικών Υπηρεσιών στην όλη διαδικασία μετάβασης στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, όπως και για την προσφορά του ως Αναπληρωτής  Διευθυντής του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών. Επίσης, ευχαριστίες στον Γενικό Επιθεωρητή, κ. Νικόλα Γιασουμή, ο οποίος ταυτόχρονα εποπτεύει και άλλες εργασίες του ΥΠΑΝ και στο Γραφείο Προγραμματισμού και προσωπικά στον κ. Αντρέα Φιλίππου, με τον οποίο έχω συνεργαστεί και για άλλες αρμοδιότητες που κατά καιρούς είχε αναλάβει, όπως επίσης και στο Γραφείο Ιδιωτικής Εκπαίδευσης. Επεκτείνονται φυσικά οι ευχαριστίες μου στους και στις Επιθεωρητές και Επιθεωρήτριες, που αποτελούν την κορωνίδα της εκπαιδευτικής σταδιοδρομίας και είναι πάντα επιτελικοί συνεργάτες ως προς την παρακολούθηση και εποπτεία της εκπαίδευσης. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τους ομολόγους τους στη Δημοτική Εκπαίδευση, που θα αναφέρω στη συνέχεια. Ευχαριστώ βέβαια και όλους τους άλλους συνεργάτες στη Διεύθυνση Μέσης και στα διάφορα εξειδικευμένα γραφεία.

Τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης και τον κ. Λούη προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω και για την εξελισσόμενη προσπάθεια που παίρνει σάρκα και οστά ως προς τη δημιουργία ενός Αρχείου Εκπαιδευτικής Ιστορίας.  

Με τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης, αγαπητή Αθηνά, έχετε να συνεχίσετε την εφαρμογή της σημαντικής μεταρρύθμισης που είναι το Ολοήμερο Γυμνάσιο, το οποίο έχοντας ξεκινήσει πέρσι από το Παγκύπριο Γυμνάσιο ήδη εφαρμόζεται φέτος δοκιμαστικά σε δυο σχολεία και από του χρόνου προβλέφθηκε για να ολοκληρωθεί η δοκιμαστική φάση λειτουργίας ενός σε κάθε πόλη. Αλλά επίσης θα πρέπει να παρακολουθήσετε και την ένταξη προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης -που προσφέρονταν μέχρι τώρα στα Κ.Ι.Ε.- στο πλαίσιο απογευματινής λειτουργίας λυκείων και μια σειρά άλλων θεμάτων που θα συζητήσουμε στη συνέχεια μέσα από την ενημέρωση.

- Τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Τον  επικεφαλής της οποίας, τον κ. Ηλία Μαρκάτζιη θα πρέπει να τον ευχαριστήσω χωριστά και για δυο άλλους λόγους, πέραν της συμβουλής της Διεύθυνσης. Πρώτα για τον ρόλο που έπαιξε ως προϊστάμενος Ασφάλειας και Υγείας του Υπουργείου στην κρίσιμη περίοδο της πανδημίας. Κάναμε πραγματικά τόσα πολλά πράγματα. Υγειονομικά Πρωτόκολλα και σχεδιασμό της προσαρμογής των σχολείων. Ήταν ένας δύσκολος αγώνας δρόμου, τον οποίο διανύσαμε με πολύ καλά αποτελέσματα.

Εδώ μάλιστα θα πρέπει παρεμφερώς να απευθύνω ευχαριστίες και στην Ειδική Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή για την τήρηση των Υγειονομικών Πρωτοκόλλων που αποτελείτο από γιατρούς, τους οποίους συνάντησα και ευχαρίστησα τις τελευταίες μέρες. Τον Πρόεδρο του ΠΙΣ δρα Πέτρο Αγαθαγγέλου, την πανεπιστημιακό δρα Ζωή-Δωροθέα Πανά, τον επίσης πανεπιστημιακό δρα Κωνσταντίνο Τσιούτη, τον γραμματέα της Παιδιατρικής Εταιρείας δρα Μιχάλη Αναστασιάδη και τη δρα Ειρήνη Κότρετ του Υπουργείου Υγείας. Η βοήθεια και η συνεισφορά τους ήταν πολύτιμη.

Αναφερόμενος όμως στην πανδημία πρέπει για μια φορά ακόμα να απευθύνω ευχαριστίες και συγχαρητήρια για την υπεύθυνη στάση και την ευσυνειδησία που έδειξαν γενικά οι εκπαιδευτικοί μας μέσα στα σχολεία. Ευχαριστίες και στις διευθύνσεις των σχολείων ειδικότερα. Γιατί είναι αλήθεια ότι οι εκπαιδευτικοί μας και τα σχολεία, για μια φορά ακόμα, ανέλαβαν πρόσθετους ρόλους και μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες –αντιμετωπίζοντας εκνευρισμό, πίεση, δυσπιστία και κάποτε φόβο για την υγεία- τους διεκπεραίωσαν με φιλότιμο. Νομίζω μάλιστα ότι κρινόμενοι είτε εκ του γενικού αποτελέσματος -που διατηρήσαμε τα σχολεία ως υγειονομικά ασφαλείς χώρους και περιορίσαμε στο ελάχιστο τις εκπαιδευτικές απώλειες- είτε εκ του ιδιαίτερου οφέλους, που μέσα σε πολύ σύντομο χρόνο περάσαμε στην ψηφιακή εποχή του σχολείου και δόθηκαν για πρώτη φορά δυνατότητες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, το πρόσημο ήταν πολύ θετικό. Σε γενικές γραμμές και στη βάση και συγκρίσεων και με άλλες χώρες, γενικά το Υπουργείο μας ανταποκρίθηκε πολύ καλά στην απροσδόκητη πρόκληση και απειλή.

Δεν μπορεί όμως εδώ να μην αναφερθώ σε κάτι που ορισμένοι αξιολόγησαν ως πραγματικό άθλο. Ότι δηλαδή μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα όλα τα σχολεία απέκτησαν ενεργό και επαρκή σύνδεση με το Διαδίκτυο, δημιουργήθηκαν σχεδόν εκατό χιλιάδες συνδρομές και λογαριασμοί χρήσεως στο σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευση και αναπτύχθηκαν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο μια σειρά από σημαντικές τεχνολογικές παιδαγωγικές καινοτομίες που συνδέονται με την ψηφιακή τεχνολογία -αυτά είμαι μάλιστα θέματα που τα γνωρίζει αγαπητή Αθηνά από εντελώς πρώτο χέρι! Έπεται βεβαίως η συστηματοποίηση και η συνέχεια, μέσα από προγραμματισμούς που έγιναν και θα συζητήσετε αμέσως μετά με τις Διευθύνσεις και της Δημοτικής και της Μέσης Εκπαίδευσης.   

Όσο αφορά το στοίχημα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, που είναι σήμερα μια πανευρωπαϊκή πρόκληση και κατεύθυνση, το Υπουργείο μας έχει μπει σε καλό δρόμο, ιδιαίτερα με την ενεργοποίηση της διαδικασίας πλήρους Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης -οι συμβάσεις έχουν υπογραφεί και το έργο, αξίας μεγαλύτερης από 25 εκατ. είναι σε εκτέλεση και αναμένονται τα πρώτα αποτελέσματα σε μερικούς μήνες, αλλά και με το άλλο σχέδιο δημιουργίας 6.600 ψηφιακών αιθουσών διδασκαλίας, τη σύμβαση για το οποίο, αγαπητή κυρία Μιχαηλίδου, θα υπογράψετε σύντομα, αφού ολοκληρωθούν οι σχετικές διαδικασίες εξέτασης κάποιων ενστάσεων. Μένει βέβαια η συνεπακόλουθη εξέλιξη που είναι η αναπροσαρμογή των Αναλυτικών Προγραμμάτων ως προς την ένταξη των ψηφιακών δεξιοτήτων -αναπροσαρμογή που πρέπει να γίνει ούτως ή άλλως και για σκοπούς επικαιροποίησης κ.λπ.

Θα ήταν όμως παράλειψη αν δεν εξέφραζα ξανά τις ειλικρινείς ευχαριστίες στη βοήθεια που μας έδωσε το νεοσύστατο Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και προσωπικά ο συνάδελφος Υφυπουργός κ. Κυριάκος Κόκκινος. Τα όσα κάναμε σε αυτό τον τομέα -πραγματικά άλματα- ήταν μια απτή απόδειξη για τη χρησιμότητα και την προσφορά της δομής των Υφυπουργείων. Προσωπικά όμως θέλω να καταγράψω την έγνοια και τη φροντίδα που επέδειξε η ομάδα του Κυριάκου Κόκκινου.

Ενώ, αναφερόμενος σε Υφυπουργεία, θέλω να απευθύνω ευχαριστίες στον συνάδελφο Υφυπουργό Πολιτισμού -με τον οποίο εργάστηκε στενά το τελευταίο διάστημα η νέα Υπουργός- για όλες τις προσπάθειες και το έργο που έχει κάνει αναλαμβάνοντας το Υφυπουργείο, σύμφωνα με το σχεδιασμό που είχε προηγηθεί και τις προεργασίες που κάναμε στο Υπουργείο. Ευχαριστώ βεβαίως για τη συνεργασία που είχαμε μέχρι το περασμένο Καλοκαίρι και τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες, σε όλο το προσωπικό, που σήμερα είναι μέρος του Υφυπουργείου. Οι ευχαριστίες επεκτείνονται και στον τέως Διευθυντή Πολιτιστικών Υπηρεσιών κ. Παύλο Παρασκευά που είχε αφυπηρετήσει προηγουμένως, αλλά είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, συμπεριλαμβανόμενων και των σχεδιασμών στήριξης των καλλιτεχνών και τις προεργασίες για τη θεσμοθέτηση της επαγγελματικής ιδιότητας του καλλιτέχνη και εργαζόμενου σε πολιτιστικές δραστηριότητες.   

Σε αυτό το σημείο μάλιστα και με αναφορά στις ψηφιακές τεχνολογίες δεν μπορεί να παραλείψω να ευχαριστήσω και τη Συμβουλευτική  Επιτροπή Πανεπιστημιακών, υπό την εποπτεία του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου κ. Ζαχαρία Ζαχαρίου, τους οποίους επίσης είδα προ ημερών. Είστε και γι’ αυτό ενήμερη κυρία Υπουργέ, αφού και την Επιτροπή είχαμε συστήσει ενόσω ήσασταν στο Υπουργείο και θα αποφασίσετε αναλόγως για τη συνέχεια.  

 

Επιστρέφοντας όμως, τον κ. Μαρκάτζιη θέλω ακόμα να ευχαριστήσω και για τις προσπάθειες και τη φροντίδα που έδειξε τα προηγούμενα σχεδόν δέκα χρόνια για τη λειτουργία των προγραμμάτων Μεταλυκειακής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μέσα από τα ΜΙΕΕΚ. Σήμερα που με τη σχετική νομοθεσία που ετοιμάστηκε και την τεχνοδομή με τις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις, κάνουμε ένα βήμα μπροστά για την οργάνωση της Σχολής ΜΙΕΕΚ ταιριάζουν ευχαριστίες για τη δουλειά που έγινε τα προηγούμενα χρόνια.

Ευχαριστώ πολύ τη Διεύθυνση της Δημοτικής Εκπαίδευσης, τη βάση του εκπαιδευτικού οικοδομήματος, που φροντίζει για την εκπαίδευση στις πιο ευαίσθητες ηλικίες. Τον Διευθυντή Μάριο Στυλιανίδη για την πολύ στενή και αγαστή συνεργασία που είχαμε και όλα τα άλλα στελέχη: Πρώτους Λειτουργούς, Επιθεωρητές/Επιθεωρήτριες και άλλους εκπαιδευτικούς που στηρίζουν εδώ στο Υπουργείο τη λειτουργία της Δημοτικής, συμπεριλαμβανόμενης της Προδημοτικής, βεβαίως.

Όσον αφορά το έργο που μόνιμα γίνεται στη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης, θα ανέφερα μόνο το ότι όταν μελετήσαμε την εισαγωγή του θεσμού των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων -για τα οποία υπάρχει πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου- και τις νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για μεγαλύτερη συμμετοχικότητα των παιδιών και για συμπλήρωση της παραδοσιακής από καθέδρας διδασκαλίας με τη μάθηση μέσω έργου και τη λογική «οριζόντιας» καλλιέργειας των διαφόρων δεξιοτήτων, με ευχαρίστηση διαπίστωσα ότι αυτές είναι πρακτικές και μέθοδοι που ήδη καλλιεργούνται και προωθούνται στα σχολεία μας. Βεβαίως, μέσω της θέσπισης τώρα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα δοθεί και η δυνατότητα να εφαρμόσουμε πρακτικά και πρόνοιες του νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση -έργο του οποίου η ολοκλήρωση έπεται, αγαπητή κυρία Υπουργέ.  

Ευθύς αμέσως θα πω, αναφερόμενος σε μια από τις πτυχές του Σχεδίου «Κύπρος_το αύριο», την ανάγκη επέκτασης της Προδημοτικής από την ηλικία των τεσσάρων. Ανεξάρτητα από το τι διαμείφθηκε και τις αχρείαστες περιπλοκές που προέκυψαν στη Βουλή των Αντιπροσώπων, αυτή η μεταρρύθμιση πρέπει να προχωρήσει. Αποτελεί και κατεύθυνση πολιτικής της Ε.Ε., αλλά αδιαμφισβήτητα θα είναι ιδιαίτερα επωφελές -πρώτα απ’ όλα παιδαγωγικά για τα ίδια τα παιδιά, αλλά και γενικότερα για τις οικογένειες και τη διαδικασία κοινωνικοποίησης. Εναπόκειται βέβαια στη νέα Κυβέρνηση και στην Υπουργό να πάρουν σχετικές αποφάσεις.

Με τη Διεύθυνση Δημοτικής έχουμε όμως κάνει μια σειρά από άλλες πολύ σημαντικές εργασίες, από τις οποίες κρατώ αναμνήσεις επαγγελματισμού και φροντίδας. Είτε για την ανάπτυξη του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου είτε την καλύτερη υποδοχή και ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία είτε και για τους νέους σχεδιασμούς για τις απαραίτητες βελτιώσεις στην Ειδική Εκπαίδευση. Μάλιστα εδώ ας μου επιτραπεί να καταθέσω μια κάποια έκπληξη που μου δημιουργούσαν προγραμματικές δηλώσεις και δέσμευση για τη δημιουργία ολοήμερου σχολείου μέσα στην προεκλογική διαδικασία, τη στιγμή που έχουμε ήδη περισσότερα από διακόσια ολοήμερα! Να βελτιώσουμε και να συμπληρώσουμε τις δομές του ολοήμερου σχολείου; Ναι. Αλλά να υπάρχει επίγνωση ότι ήδη λειτουργεί και τώρα επεκτείνεται και στη Μέση Εκπαίδευση.   

Εκτός των Διευθύνσεων, πρέπει όμως να υπογραμμίσω την ιδιαίτερη συνεισφορά και άλλων δομών και υπηρεσιών του ΥΠΑΝ.

Πρώτα το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και την Αναπληρώτρια Διευθύντρια κυρία Έλενα Χατζηκακού, όπως και όλο το επιστημονικό προσωπικό που προσφέρει μέσα από τις εργασίες του Ινστιτούτο πολύτιμο έργο. Είτε με τις έρευνες είτε με καινοτόμα προγράμματα είτε και με ένα ευρύ φάσμα επιμορφώσεων που διοργανώνει. Ιδιαίτερα θα αναφερθώ στο πυκνό πρόγραμμα επιμορφώσεων σχετικά με τα πρωτόκολλα της πανδημίας, αλλά και για ζητήματα βίας και παραβατικότητας ή ακόμα για την αντιμετώπισης του προβλήματος του εκφοβισμού μέσα στο σχολείο. Όπως επίσης και για τις παιδαγωγικές καινοτομίες ψηφιακής τεχνολογίας που αναπτύχθηκαν στο προηγούμενο διάστημα και τώρα πρέπει να εισάγονται και εφαρμόζονται σταδιακά στα αναλυτικά προγράμματα και στα σχολεία μας.

Χωριστά θα ήθελα να αναφερθώ και να απευθύνω ευχαριστίες στη Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη που λειτουργεί μέσα στο Παιδαγωγικό και προσωπικά στην επικεφαλής κυρία Αραβέλλα Ζαχαρίου. Όχι μόνο διότι αποτελεί πραγματικά αξιοσημείωτη επιτυχία να αναφέρεται η χώρα μας ως παράδειγμα καλών πρακτικών σε εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και για την άψογη διοργάνωση της 9ης Διυπουργικής Συνόδου της Επιτροπής για την Ευρώπη των Η.Ε. σχετικά με θέματα εκπαίδευσης για την αειφορία. Επρόκειτο πραγματικά για μια από τις μεγαλύτερες διοργανώσεις που έλαβαν ποτέ χώρα στην Κύπρο, με τη συμμετοχή δεκάδων υπουργών και περίπου χίλιων συνέδρων, για την οποία δεχτήκαμε διεθνώς συγχαρητήρια και θα πρέπει να αποδώσουμε και τα οφειλόμενα εύσημα σε εκείνους που προετοίμασαν, συνέλαβαν και δούλεψαν για ένα τόσο λαμπρό αποτέλεσμα.       

Δεν θα παραλείψω να εκφράσω ξεχωριστές ευχαριστίες και στην Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας. Τόσο για το έργο που σταθερά επιτελεί στηρίζοντας τα σχολεία και τον μαθητικό πληθυσμό, αλλά και ιδιαίτερα για τη συμβολή τους τόσο στη διάρκεια της μεγάλης πίεσης που δεχτήκαμε από την πανδημία, όσο και για τη μελέτη πιθανών επιπτώσεων που μας έχει αφήσει η δύσκολη εκείνη εμπειρία. Χαίρομαι που σε αυτό το διάστημα έχει σε σημαντικό βαθμό ενισχυθεί σε ανθρώπινο δυναμικό η Υπηρεσία, γιατί και στη συνέχεια προβλέπεται σε διάφορα προγράμματα και σχεδιασμούς να παίξει σημαντικό ρόλο.

Δεν θα παραλείψω να εκφράσω ευχαριστίες και στην Ομάδα Δημοσίων Συμβάσεων -αφού όπως προανέφερα ολοκλήρωσε επιτυχώς τις εργασίες για το μεγάλο έργο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης των σχολείων, όπως και για το σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού των αιθουσών διδασκαλίας. Ευχαριστώ ακόμα τον Προϊστάμενο και όλο το προσωπικό του Γραφείου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων για τη στενή συνεργασία που είχαμε και για την πολύ καλή υποστήριξη είτε ως προς τις εργασίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είτε για τις καθημερινές διεθνείς σχέσεις.

Αναφέρω επίσης ξεχωριστά την πολύ καλή συνεργασία που είχα και τα θετικά αποτελέσματα του Υπουργείου ως προς τη δραστηριότητα των Τεχνικών Υπηρεσιών μας. Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Προϊστάμενο κ. Ανδρέα Μαραγκό γιατί εκτός από ένα πολύ σημαντικό κτηριολογικό πρόγραμμα που ολοκληρώνεται με επιτυχία, μας βοήθησε μαζί με τους συνεργάτες του ιδιαίτερα μπροστά στις προκλήσεις που μας έφερε η πανδημία. Ενώ τα έργα που περιλαμβάνονται τώρα στο Σχέδιο «Κύπρος-το αύριο» δείχνουν τον νευραλγικής σημασίας ρόλο που θα συνεχίσουν να παίζουν οι Τεχνικές Υπηρεσίες.

Η αναφορά αυτή φέρνει στις σκέψεις και την αναγνώριση που οφείλω σε τρόπον τινά εξωτερικούς συνεργάτες μας. Πρέπει εδώ να αναφερθώ στο παγκύπριο δίκτυο των Σχολικών Εφορειών. Ήταν πραγματικά πολύ μεγάλη η συνεισφορά, με τις συνεχείς προσαρμογές και έκτακτες ενέργειες για την αντιμετώπιση της πανδημίας -θα μπορούσε μόνο και μόνο να αναφερθεί κανείς σε ένα τόσο μεγάλης εμβέλειας έργο όπως ήταν η αντικατάσταση με μονοθέσια, σχεδόν όλων των θρανίων- όπως και για τη συνεχή βελτίωση των σχολικών χώρων. Στο πρόσωπο του Προέδρου της Συντονιστικής Επιτροπής, Ντίνου Έλληνα, ευχαριστώ όλες τις σχολικές εφορείες. Τον κ. Έλληνα ευχαριστώ και ιδιαιτέρως για τη συνεργασία που είχαμε για τη λειτουργία του παραρτήματος του Γαλλο-κυπριακού σχολείου στη Λεμεσό. Ενώ θέλω να κάνω και ιδιαίτερη αναφορά στον Πρόεδρο της Εφορείας Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων Λευκωσία, κ. Νίκο Μεγάλεμο, αφού έτυχε μόλις χτες να δώσουμε τα βραβεία του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το Αθλητικό Κέντρο του Παγκυπρίου Γυμνασίου και είδαμε ένα πραγματικό έργο-στολίδι. Τον ευχαριστώ τόσο για τη συνεργασία ειδικά για την αποπεράτωση των έργων στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, όπως ακόμα και για τα άλλα έργα για την ενίσχυση των σχολείων του ιστορικού κέντρου της Λευκωσίας, σύμφωνα με ειδική Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Ευχαριστίες ανάλογα απευθύνω και σε άλλους αφοσιωμένους προέδρους και μέλη των μεγάλων σχολικών εφορειών σε πόλεις, αλλά και στις μικρότερες σε μέγεθος εξίσου.

Βλέποντας εδώ ανάμεσα μας τον φίλο δήμαρχο Στροβόλου και με δεδομένο ότι το κεντρικό κτήριο του ΥΠΑΝ ανήκει στον Δήμο του, θέλω τόσο στον ίδιο όσο και στο Δημοτικό Συμβούλιο και τις υπηρεσίες του Δήμου να απευθύνω ευχαριστίες. Πέραν όμως αυτού θα αναφέρω στις εκδηλώσεις που από κοινού διοργανώσαμε ιδιαίτερα για την επέτειο των 200 χρόνων από την Εθνική Επανάσταση του 1821 και για τα 100 χρόνια τιμής για τον Μικρασιατικό Ελληνισμό. 

Δεν θα μπορούσε βέβαια να μην αναφερθώ στην Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας. Στον Πρόεδρο, φίλο κ. Παναγιώτη Αντωνίου και τα υπόλοιπα μέλη, όπως και το προσωπικό της -που και πάλι είναι δικοί μας άνθρωποι, του ΥΠΑΝ. Η συνεργασία ήταν πραγματικά άψογη και είχαμε να αντιμετωπίσουμε και εδώ ιδιαίτερες προκλήσεις από τις παρενέργειες της πανδημίας, τις έκτακτες ανάγκες αντικαταστάσεων κ.ο.κ. Περισσότερο όμως θέλω να σημειώσω ότι με συντονισμένες ενέργειες -και την ΕΕΥ να κάνει προσπάθειες ακόμα και στις μέρες των θερινών διακοπών- καταφέραμε να δημιουργηθεί μια βάση για την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων. Είναι κάτι, αγαπητή Αθηνά, που θα πρέπει νομίζω να διατηρηθεί και στη συνέχεια, γιατί τώρα τα σχολεία είναι σχεδόν 100% στελεχωμένα από την πρώτη μέρα λειτουργίας και έτσι κερδίζεται χρήσιμος χρόνος. Με την Επιτροπή θα πρέπει, ωστόσο, να συνεργαστείτε και για το επόμενο μεγάλο έργο που θα προκύψει, με την προσφορά νέων συμβάσεων, αφού υποθέτω ότι θα προχωρήσει η Απόφαση που ήδη έχει πάρει το απερχόμενο Υπουργικό Συμβούλιο για τερματισμό της πρακτικής της αγοράς υπηρεσιών.

Θα απευθυνθώ επίσης σε άλλες εξωτερικές δομές από τη λειτουργία των οποίων επωφελείται το Υπουργείο και στις οποίες προσωπικά απευθύνω συγχαρητήρια για τη συνεργασία που είχαμε.

Πρώτα στην Επίτροπο Νομοθεσίας, κυρία Λουΐζα Ζαννέτου, για τη στενή συνεργασία που είχαμε και την πολύτιμη συνδρομή της στην ετοιμασία μιας σειρά σημαντικών νομοθετημάτων με θεσμική σημασία. Πρώτα απ’ όλα το νομοσχέδιο για το Υφυπουργείο Πολιτισμού. Αλλά επίσης και για το νομοσχέδιο για την Αρχή Αντιμετώπισης Απαγορευμένων Ουσιών στον Αθλητισμό (αντι-ντόπινγκ), όπως επίσης και για το νομοσχέδιο για τις Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης. Σημαντική ήταν επίσης η συνεργασία μας και σε άλλες περιπτώσεις, ανάμεσα στις οποίες αναφέρω την προεργασία για ένα νόμο-πλαίσιο για το επαγγελματικό καθεστώς των καλλιτεχνών -του οποίου η ολοκλήρωση εναπόκειται στο Υφυπουργείο Πολιτισμού.

Ευχαριστώ επίσης την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, κυρία Δέσπω Μιχαηλίδου και το Γραφείο της -που στελεχώνεται επίσης ακόμα με προσωπικό του ΥΠΑΝ-  για τη σχεδόν καθημερινή συνεργασία με το Υπουργείο σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που έχει να κάνει με το τόσο σημαντικό και ευαίσθητο θέμα της προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών.

Ευχαριστίες οφείλονται όμως τόσο στην Επίτροπο Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κυρία Μαρία Στυλιανού-Λοττίδου, όπως επίσης και στην Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κυρία Ειρήνη Λοϊζίδου, ιδιαίτερα για τη συνεργασία που είχαμε για ζητήματα που προέκυπταν με την ανάπτυξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Εδώ όμως θα σημειώσω, αγαπητή κυρία Μιχαηλίδου, ότι κάτι που δεν προλάβαμε, αλλά απομένει να γίνει, είναι η πλήρης προσαρμογή της νομοθεσίας στη νέα πραγματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της αξιοποίησης των ηλεκτρονικών μέσων, γιατί δεν είναι σωστό κάτι τέτοιο να προβλέπεται και να επιτρέπεται μόνο σε έκτακτες συνθήκες (πολέμου, φυσικών καταστροφών ή πανδημίας), αλλά θα πρέπει να ενταχθεί στην καθημερινότητα προκειμένου να εξυπηρετήσει πραγματικές ανάγκες.

Δεν θα ήταν δυνατόν να παραλείψω ευχαριστίες στους πολύ σημαντικούς εταίρους μας στην εκπαίδευση. Πρώτα, λοιπόν στις εκπαιδευτικές-συνδικαλιστικές οργανώσεις με τις οποίες η συνεργασία ενός Υπουργού Παιδείας είναι εκ των ων ουκ άνευ και καθημερινή. Ευχαριστώ και την ΟΕΛΜΕΚ και την ΟΛΤΕΚ και την ΠΟΕΔ.

Ταυτόχρονα όμως, εξίσου σημαντική ήταν πάντα και η συνεννόηση και οι διαβουλεύσεις με τους οργανωμένους γονείς. Ευχαριστώ και τις τρεις συνομοσπονδίες γονέων, Μέσης Γενικής, Μέσης Τεχνικής και Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης. Διαβεβαιώ ότι έχοντας πάντα ως κοινή αφετηρία την αγάπη και τη φροντίδα για τα παιδιά τους, θα είναι πάντα στενοί εταίροι του Υπουργείου.

Βεβαίως εξίσου σημαντική ήταν και η συνεργασία με οργανωμένους φορείς των άμεσα ενδιαφερόμενων. Ευχαριστώ για τη συνεργασία που είχαμε τόσο την ΠΟΦΕΝ, όσο και με την ΠΣΕΜ. 

Μπορεί να είχαμε και πολύ συχνά είχαμε με αυτούς τους συλλογικούς φορείς διαφορετικές απόψεις. Είναι βεβαίως αναμενόμενο, αφού βλέπουμε τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία. Είναι όμως εξίσου σημαντικό να έχουμε μια σφαιρική εικόνα και εποπτεία, άρα όλες μαζί τις οπτικές γωνίες.

Εννοείται, βέβαια, ότι οφείλω ευχαριστίες και στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού για τη συνεργασία σε όλο αυτό το διάστημα. Ευχαριστώ τον Πρόεδρο κ. Παύλο Μυλωνά και όλα τα μέλη της.

Είναι αναπόσπαστο και σημαντικό μέρος του Υπουργείου αυτού. Τόσο ο ΚΟΑ όσο και ο ΟΝΕΚ και γι’ αυτό θέλω εδώ σήμερα -έστω και αν είχαμε άλλες κατ’ ιδίαν συναντήσεις και ευκαιρίες- να τους απευθύνω ευχαριστίες. Στον Πρόεδρο του ΚΟΑ, φίλο Ανδρέα Μιχαηλίδη και σε όλα τα μέλη του Δ.Σ., όπως και στη Γενική Διευθύντρια κυρία Μαίρη Παπαμιλιτιάδη-Χαραλάμπους και μέσω του προσώπου της σε όλο το προσωπικό. Ευχαριστώ και τον Πρόεδρο του ΟΝΕΚ κ. Κλεάνθη Κουτσόφτα και όλους τους συνεργάτες του και το προσωπικό του οργανισμού. Θέλω να πω και για τους δυο αυτούς οργανισμούς, απευθυνόμενος στη νέα Υπουργό, ότι είναι πραγματικά σημαντικό ένας Υπουργός με τρία χαρτοφυλάκια, να έχει την ευχέρεια να νιώθει ότι για τον αθλητισμό υπάρχει η σωστή λειτουργία του ΚΟΑ και για τη νεολαία του ΟΝΕΚ. Αυτό βεβαίως δεν αναιρεί το ότι, σε συνεργασία και με τον πρόεδρο του ΚΟΑ, έχουμε ετοιμάσει ένα προσχέδιο για τη δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού. Νομίζω ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν επωφελής και αναγκαία στην Κύπρο. Εναπόκειται, βέβαια, σε απόφαση της Κυβέρνησης.

Τέλος, αν και αποτελεί θεσμικά ανεξάρτητο οργανισμό, δεν θα ήταν δυνατόν να παραλείψω τις ευχαριστίες στην Κυπριακή Ολυμπιακή Επιτροπή. Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο κ. Γιώργο Χρυσοστόμου και τα υπόλοιπα μέλη, όπως και το προσωπικό και όλες τις αθλητικές ομοσπονδίες. Σημειώνω με ικανοποίηση ότι ξεπερνώντας μεγάλα προβλήματα που αφορούσαν το ίδιο το νομικό καθεστώς και την υπόσταση της Ολυμπιακής Επιτροπής, στη συνέχεια είχαμε αγαστή συνεργασία και μαζί -όπως και μαζί με τον ΚΟΑ- χαρήκαμε και τα πολύ καλά αποτελέσματα των αθλητών μας σε διεθνείς διοργανώσεις.

Έχω μακρηγορήσει αφού ήταν τόσοι πολλοί αυτοί που νιώθω ότι από καθήκον έπρεπε να αναφέρω, μιλώντας για ένα πολυσχιδές και διευρυμένο έργο αυτού του Υπουργείου. Παρά ταύτα και πάλι ζητώ συγγνώμη αν τυχόν έχω κάποιους παραλείψει. Το βέβαιο είναι ότι τα πεπραγμένα και ό,τι καταφέραμε να πετύχουμε ήταν συλλογικό έργο.           

Τελειώνοντας, θέλω από καρδιάς να ευχηθώ στη νέα Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας καλή επιτυχία.

Νιώθω μάλιστα αυτοπεποίθηση γι’ αυτή την ευχή. Κρίνω, αγαπητή Αθηνά, ότι είναι πολύ μεγάλες οι πιθανότητες να πραγματοποιηθεί. Είμαι λοιπόν βέβαιος για την επιτυχία και εύχομαι να έχεις μια πολύ καλή υπουργική θητεία, μαζί με αυτό τον κόσμο εδώ σήμερα που εγώ αφήνω και αποχαιρετώ με καλές αναμνήσεις. Για το καλό, εννοείται, της εκπαίδευσης, των παιδιών και των νέων της χώρας μας.

ΙΠ