Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-12-2023 18:52

Αποτελέσματα Έρευνας Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στα Νοικοκυριά 2023

Χρήση Διαδικτύου

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ειδικής έρευνας που διενήργησε η Στατιστική Υπηρεσία, εννέα στα δέκα άτομα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Η χρήση του διαδικτύου μειώνεται ανάλογα με την ηλικία: ξεκινώντας από 99,3% για την ηλικιακή ομάδα 16 – 24 ετών, η χρήση του διαδικτύου μειώνεται στο 72,8% για την ηλικιακή ομάδα 55 – 74 ετών. Τα άτομα με υψηλό μορφωτικό επίπεδο χρησιμοποιούν το διαδίκτυο πιο συχνά (99,1%) από τα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (65,2%). (Διάγραμμα 1)

Οι πιο δημοφιλείς δραστηριότητες στο διαδίκτυο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν η ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω Skype, Messenger, WhatsApp και Viber (95,9%), η πραγματοποίηση κλήσεων μέσω διαδικτύου (95,4%), η συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το Twitter (90,5%), η ανάγνωση online ειδήσεων/εφημερίδων/περιοδικών (89,1%) και η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα ή υπηρεσίες (89,1%). (Πίνακας 1)

Tο 14,8% των ατόμων που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 έκανε χρήση online εκπαιδευτικού υλικού, το 13,3% έκανε online μάθημα και το 10,9% επικοινώνησε με εκπαιδευτικούς ή μαθητές χρησιμοποιώντας διαδικτυακά εργαλεία ήχου ή βίντεο. (Πίνακας 1)

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

Κατά την περίοδο Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 το 50,1% των ατόμων μεταξύ των ηλικιών 16-74 έλαβαν πληροφορίες ηλεκτρονικά, το 43,3% είχαν πρόσβαση σε πληροφορίες που είχαν αποθηκευτεί για αυτούς από δημόσιες αρχές ή υπηρεσίες και το 24,9% είχαν πρόσβαση σε πληροφορίες από δημόσιες βάσεις δεδομένων ή μητρώα.

Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Το ποσοστό των ατόμων που πραγματοποίησαν αγορές μέσω διαδικτύου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 αυξήθηκε σημαντικά στο 55,3% σε σύγκριση με 37,0% την αντίστοιχη περίοδο του περσινού χρόνου. (Διάγραμμα 2)

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων ή υπηρεσιών που παραγγέλθηκαν ή αγοράστηκαν μέσω διαδικτύου ήταν οι ακόλουθες: είδη ρουχισμού (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), παπούτσια ή αξεσουάρ (82,3%), παραγγελίες από εστιατόρια ή αλυσίδες “fast food” ή υπηρεσίες “catering” (delivery) (81,7%), τρόφιμα ή ποτά από καταστήματα ή προμηθευτές γευμάτων (meal - kits) (41,4%) και αθλητικά είδη (εκτός αθλητικών ενδυμάτων) (24,5%). (Πίνακας 2)

Ανάμεσα στα άτομα ηλικίας 16–74 που παράγγειλαν ή αγόρασαν προϊόντα ή υπηρεσίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, το 86,6% αγόρασε από ντόπιους πωλητές, το 80,7% αγόρασε από πωλητές χωρών-μελών της ΕΕ και το 47,2% από πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο. (Πίνακας 2)

Πίνακας 1

Χρήση Διαδικτύου

2020

2021

2022

2023

Νοικοκυριά με Πρόσβαση στο Διαδίκτυο

92,8

93,4

94,0

92,3

Άτομα που Χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο

(κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου του έτους)

(% επί του συνόλου των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών)

90,8

90,8

89,6

91,2

Κυριότερες Δραστηριότητες στο Διαδίκτυο

(% επί του συνόλου των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που έκαναν χρήση διαδικτύου κατά το 1ο τρίμηνο του έτους)

Χρήση άμεσων μηνυμάτων

92,4

94,3

91,9

95,9

Τηλεφώνημα μέσω διαδικτύου/ τηλεφώνημα με εικόνα (με κάμερα) μέσω διαδικτύου

94,0

94,2

91,4

95,4

Συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα

86,1

86,6

87,0

90,5

Ανάγνωση online ειδήσεων/εφημερίδων/περιοδικών

83,3

86,1

86,6

89,1

Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα ή υπηρεσίες

78,8

88,8

78,4

89,1

Δραστηριότητες Μάθησης στο Διαδίκτυο

 

 

 

 

Χρήση online εκπαιδευτικού υλικού

18,4 

19,0

17,8

14,8

Online μάθημα

20,6

21,7

17,7

13,3

Επικοινωνία με εκπαιδευτές ή μαθητές

10,1

17,0

10,9

...: Μη διαθέσιμα στοιχεία

Πίνακας 2

Ηλεκτρονικό Εμπόριο                                                                                     

2021

 2022

2023

Αγορές/Παραγγελίες Προϊόντων ή Υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου

(κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου του έτους )

(% επί του συνόλου των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών)

48,0

37,0

55,3

Xώρα Προέλευσης Πωλητών

(% επί του συνόλου των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που αγόρασαν ή παράγγειλαν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω διαδικτύου κατά το 1ο τρίμηνο του έτους)

Πωλητές από την Κύπρο

75,5

84,8

86,6

Πωλητές από χώρες ΕΕ

61,8

77,7

80,7

Πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο

56,8

59,7

47,2

Μεθοδολογικές Πληροφορίες

Σκοπός

Ο σκοπός της έρευνας είναι η συλλογή στοιχείων για την πρόσβαση των νοικοκυριών σε επιλεγμένες Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), τη χρήση του διαδικτύου, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τη χρήση ηλεκτρονικής ταυτοποίησης (eID), το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω διαδικτύου, ηλεκτρονικές δεξιότητες και την ιδιωτικότητα και προστασία προσωπικών δεδομένων.

Κάλυψη

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Απριλίου - Ιουνίου 2023 και κάλυψε 1.803 νοικοκυριά με τουλάχιστον ένα μέλος ηλικίας 16-74 ετών και συνολικά 3.540 άτομα μεταξύ των ηλικιών αυτών.

Δειγματοληψία

Το πλαίσιο δειγματοληψίας που χρησιμοποιήθηκε για την επιλογή του δείγματος ήταν η Απογραφή Πληθυσμού 2021, με ημερομηνία αναφοράς την 1ηΟκτωβρίου 2021. Η στατιστική μονάδα είναι το νοικοκυριό.

Η επιλογή στις αστικές περιοχές έγινε με τη χρήση απλού συστηματικού τυχαίου δείγματος (ένα στάδιο δείγματος). Στις αγροτικές περιοχές η επιλογή διεξήχθη σε δύο στάδια: οι κοινότητες κάθε επαρχίας θεωρήθηκαν ως αρχικές μονάδες δειγματοληψίας και τα νοικοκυριά ως τελικές μονάδες δειγματοληψίας. Γειτονικά χωριά με μικρό αριθμό νοικοκυριών ενώθηκαν με σκοπό να δημιουργήσουν συμπλέγματα με τον ελάχιστο αριθμό νοικοκυριών που απαιτείται. Το δείγμα των κοινοτήτων επιλέγηκε τυχαία με πιθανότητα ανάλογη του μεγέθους (probability proportional to size, p.p.s.). Λόγω του ότι ορισμένες κοινοτητες είναι μεγάλες, η πιθανότητα επιλογής τους είναι ίση με 1. Ακολούθως, έγινε απλή τυχαία δειγματοληψία νοικοκυριών από κάθε κοινότητα.

Όλα τα άτομα ηλικίας 16-74 ετών των επιλεχθέντων νοικοκυριών συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα.

Συλλογή δεδομένων

Η συλλογή των δεδομένων έγινε με προσωπική συνέντευξη με όλα τα άτομα του νοικοκυριού ηλικίας 16-74 χρονών. Σε περίπτωση απουσίας ενός ατόμου, κάποιο άλλο μέλος του νοικοκυριού βοήθησε με τις απαντήσεις.

Περίοδος αναφοράς

Τα στοιχεία αφορούν το πρώτο τρίμηνο του 2023, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά.

Ορισμοί

Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Με τον όρο ηλεκτρονικό εμπόριο εννοούμε την αγορά αγαθών και υπηρεσιών από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση μέσω οποιασδήποτε συσκευής.  Οι αγορές αναφέρονται στην παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών για τις οποίες απαιτείται πληρωμή η οποία δεν χρειάζεται να είναι διαδικτυακή (online payment). Εξαιρούνται οι παραγγελίες μέσω δακτυλογραφημένων e-mails, SMS ή MMS.                                                                                                                                                                       

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση εννοούμε την ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω διαδικτύου με τις δημόσιες αρχές και κάποιες δημόσιες υπηρεσίες. Εξαιρείται η επικοινωνία μέσω δακτυλογραφημένων e-mails.

Χρήση Διαδικτύου: Με τον όρο χρήση διαδικτύου εννοούμε τη δυνατότητα να συνδεθεί κάποιος στο διαδίκτυο μέσω οποιασδήποτε συσκευής: υπολογιστή γραφείου (desktop), φορητού υπολογιστή (laptop), netbook, υπολογιστή με οθόνη αφής (tablet), συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων και smart phones, κονσόλες παιχνιδιών, συσκευή ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την Πύλη της Στατιστικής Υπηρεσίας, υπόθεμα Κοινωνία της Πληροφορίας, CYSTAT-DB (Βάση Δεδομένων), Μεθοδολογικές Πληροφορίες 

ή να επικοινωνούν με τον κ. Αντρέα Χαραλάμπους: τηλ:+357-26804436, ηλ. ταχ.: ancharalambous@cystat.mof.gov.cy.

Οι Προκαθορισμένοι Πίνακες σε μορφή Excel περιλαμβάνουν στοιχεία μέχρι και το 2020.

(ΓΣ/ΜΣ)