13-11-2024 18:45
Γραπτή δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνου Ιωάννου για τις δηλώσεις του ΓΓ του ΑΚΕΛ για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Είδαμε με έκπληξη τις δημόσιες τοποθετήσεις των τελευταίων εβδομάδων του Γενικού Γραμματέα του ΑΚΕΛ, στο πλαίσιο επαφών που πραγματοποιεί με παράγοντες των Τοπικών Αρχών, στις οποίες αναφέρεται σε ανετοιμότητα του Υπουργείου Εσωτερικών να εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε ελλιπή στήριξη των Τοπικών Αρχών. Χωρίς να θέλω να υπεισέλθω σε οποιανδήποτε αντιπαράθεση, θα ήθελα να τονίσω πως η παρούσα Κυβέρνηση, από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της, έθεσε ως προτεραιότητα την κατά το δυνατό ομαλή εφαρμογή της μεγαλεπήβολης αυτής μεταρρύθμισης.
Παρά τη δεδηλωμένη πολιτική βούλησή μας να εφαρμόσουμε τη νομοθεσία όπως ψηφίστηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, έγκαιρα είχαμε προειδοποιήσει με δημόσιες τοποθετήσεις μας, αλλά και ενώπιον της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής τους προβληματισμούς μας επί αδυναμιών και στρεβλώσεων που εντοπίσαμε στη νομοθεσία. Επιχειρήσαμε μάλιστα τότε να προβούμε σε τροποποιήσεις, για να βελτιώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο, χωρίς όμως να βρούμε την αναμενόμενη ανταπόκριση από πολιτικά κόμματα.
Συγκεκριμένα, είχαμε καταθέσει τις ανησυχίες μας για το γεγονός ότι οι συνενώσεις των Δήμων δεν έγιναν στη βάση οικονομικών και πληθυσμιακών δεδομένων, ούτε έλαβαν υπόψη τις μελέτες που έγιναν για τον σκοπό αυτό. Απόρροια αυτού είναι να μην διασφαλίζεται η βιωσιμότητα ορισμένων Δήμων, δεδομένου ότι δεν υπάρχει η κρίσιμη μάζα και δεν δημιουργούνται οι οικονομίες κλίμακας που ήταν και το ζητούμενο της μεταρρύθμισης.
Παράλληλα, είχαμε εκφράσει την αντίθεσή μας για τον μεγάλο αριθμό Αντιδημάρχων, χωρίς σαφές καθηκοντολόγιο, καθώς και για το ύψος της αντιμισθίας τους. Μάλιστα, άμεσα προχωρήσαμε σε αλλαγή του τρόπου καθορισμού των απολαβών των Αντιδημάρχων, ώστε αυτή να δίνεται κλιμακωτά, και λαμβάνοντας υπόψη τα πληθυσμιακά δεδομένα.
Σε σχέση με τα θέματα της χρηματοδότησης της μεταρρύθμισης, είχα κατ’ επανάληψη τονίσει ότι τα €117 εκατ., που είχαν περιληφθεί στη νομοθεσία που ψήφισε η Βουλή ήταν ένα ποσό που σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσωπεύει το συνολικό κόστος που θα απαιτηθεί για τη μεταρρύθμιση. Για τον σκοπό αυτό χρειάστηκε να εξασφαλίσουμε πρόσθετα ποσά, μεταξύ άλλων, για χρηματοδότηση της λειτουργίας των Συμπλεγμάτων που δεν είχαν προβλεφθεί. Σε σχέση δε με τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ), είχαμε εκφράσει την ανησυχία μας για τη βιωσιμότητα των Οργανισμών με την εφαρμογή της πρόνοιας της νομοθεσίας για απόδοση του 60% από τα τέλη στους Δήμους. Υπενθυμίζω ότι χρειάστηκε η παρέμβαση του Κράτους, για να εξασφαλιστεί το ποσό αυτό για τους Δήμους πρόσθετα από τα €117 εκατ., για να διασφαλίσουμε την οικονομική και διοικητική αυτονομία και βιωσιμότητα των ΕΟΑ, χωρίς ταυτόχρονα να δημιουργούμε απώλεια στους Δήμους.
Επειδή γίνονται συχνές αναφορές σε ελλιπή προετοιμασία για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκηση, με την απόδοση ευθυνών για αυτό στο Υπουργείο, θέλω να τονίσω ότι η νομοθεσία είχε αναθέσει την ευθύνη αυτή στα Προσωρινά Συντονιστικά Συμβούλια (ΠΣΣ), τα οποία αποτελούνταν από τους Δημάρχους και εκπροσώπους της Ένωσης Κοινοτήτων Κύπρου της κάθε Επαρχίας, και στα οποία το Υπουργείο Εσωτερικών συμμετείχε με έναν μόνο εκπρόσωπο, που είχε ουσιαστικά ρόλο παρατηρητή. Είναι παραδεκτό γεγονός -και παραπέμπω σε σχετικές αναφορές μου- ότι τα πέντε ΠΣΣ, παρόλο που ξεκίνησαν με τα ίδια δεδομένα και κοινή αφετηρία, δεν εργάστηκαν με τον ίδιο ρυθμό, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις έγινε περισσότερη και καλύτερη προετοιμασία σε σύγκριση με τις άλλες. Υπενθυμίζω πως, σύμφωνα με τη νομοθεσία, το Υπουργείο Εσωτερικών δεν είχε εξουσιοδότηση να παρεμβαίνει και να επιλύει απευθείας τα ζητήματα των ΠΣΣ, και ο ρόλος του ήταν καθαρά επικουρικός. Επομένως, είναι το λιγότερο άδικο να αναζητούνται ευθύνες στο Υπουργείο Εσωτερικών για παραλείψεις άλλων, τη στιγμή μάλιστα που η νομοθεσία που ψηφίστηκε δεν παρείχε τα εργαλεία στο Κράτος, ώστε να μπορεί να επέμβει και να εφαρμόσει οποιαδήποτε θεραπεία στα κενά που παρατηρούνταν.
Ωστόσο, και παρά τα πιο πάνω δεδομένα, αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί, το Υπουργείο Εσωτερικών, υποστηρίζοντας τα ΠΣΣ, προχώρησε σε ετοιμασία, μεταξύ άλλων, προτύπων Προϋπολογισμού, Σχεδίων Υπηρεσίας και καθηκόντων για το προσωπικό των Οργανισμών, αλλά και σε εφαρμογή σειράς μέτρων με στόχο την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης της ανάπτυξης, με ετοιμασία εγχειριδίων και εκσυγχρονισμό άλλων διαδικασιών, πρόσληψη Εργοδοτούμενων Ορισμένου Χρόνου, κοκ.
Από τα πιο πάνω δεδομένα εξάγεται το συμπέρασμα ότι το Υπουργείο Εσωτερικών, όχι μόνο δεν αδιαφόρησε και αποποιείται των ευθυνών που του αναλογούν, αλλά έχει πράξει περισσότερα από όσα ο νόμος προβλέπει, ασκώντας τον εποπτικό και επικουρικό ρόλο που του έχει ανατεθεί. Έχουμε εντοπίσει τις αδυναμίες του νομικού πλαισίου που είχε ψηφιστεί και σε συνεργασία με τη νομοθετική εξουσία βρισκόμαστε σε μια διαδικασία να επιλύσουμε τα προβλήματα. Είναι για αυτό εξάλλου που σε όλο αυτό το διάστημα έχουμε καταθέσει νομοσχέδια με σωρεία αλλαγών, ώστε να γίνει πιο λειτουργική η εφαρμογή των υφιστάμενων νομοθεσιών, τα οποία έχουν ψηφιστεί, παρά τα στενά χρονοδιαγράμματα, σε στενή συνεργασία με τον Πρόεδρο και τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών, τους οποίους ευχαριστούμε. Δεν μπορεί λοιπόν να επιρρίπτονται ευθύνες στην εκτελεστική εξουσία μέσω αναφορών περί αδιαφορίας και μη στήριξης των Τοπικών Αρχών, αφού εκ του αποτελέσματος και από τα δεδομένα, διαφαίνεται η διαρκής έγνοιά μας να στηρίξουμε τους πρωταγωνιστές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έτσι ώστε η μεταρρύθμιση να στεφθεί με επιτυχία και να εκπληρώσει τον σκοπό της.
(ΜΚυ/ΕΑθ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα