19-11-2024 13:34
Δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων μετά την παρουσία του στη Συνεδρία Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού
Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Αλέξης Βαφεάδης παρέστη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού με θέμα την απόσυρση οχημάτων σήμερα Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2024.
Μετά το πέρας της συνεδρίας προέβη στην πιο κάτω δήλωση:
«Η ευθύνη για τις ανακλήσεις βαραίνει τους διανομείς και τους εισαγωγείς αυτοκινήτων και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) έχει την ευθύνη εποπτείας τους. Το θέμα των ανακλήσεων απασχολεί την Πολιτεία τουλάχιστον από το 2010, όταν υιοθετήθηκαν οι Κανονισμοί Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Το 2011 συμφωνήθηκε διαδικασία λήψης στοιχείων επικοινωνίας για σκοπούς επικοινωνίας των διανομέων με τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Το 2017, και πάλι μετά από συνεννόηση με τους διανομείς οχημάτων, υιοθετήθηκε πιο λεπτομερής διαδικασία που περιλάμβανε και συγκεκριμένα έντυπα που θα έπρεπε να συμπληρώνουν οι διανομείς για ενημέρωση του ΤΟΜ και, για να λαμβάνουν τα στοιχεία επικοινωνίας των ιδιοκτητών αυτοκινήτων.
Το 2022, και μετά από παράπονα διανομέων ότι ιδιοκτήτες οχημάτων παρέλειπαν να προσκομίζουν τα οχήματά τους για ανάκληση, αποφασίστηκε να τίθεται εμπόδιο στα Ιδιωτικά Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΙΚΤΕΟ) από τους διανομείς σε όσους οδηγούς δεν ανταποκρίνονται στην ανάκληση, και την ίδια ώρα να αποστέλλεται ενημερωτικό τηλεφωνικό μήνυμα (SMS) από το ΤΟΜ στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Τον Ιούλιο 2023 αποφασίστηκε να αναρτηθεί σύνδεσμος στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ που να παραπέμπει τους πολίτες στην ιστοσελίδα RAPEX, όπου η Ευρωπαϊκή Ένωση ενημερώνει για τις ανακλήσεις, και να εντατικοποιηθούν οι παρεμβάσεις προς τους διανομείς να ολοκληρώνουν τις ανακλήσεις.
Το ΤΟΜ έχει εντοπίσει τα εξής προβλήματα στην διαδικασία διεκπεραίωσης των ανακλήσεων:
- Χρειάζεται σχετικά μεγάλος χρόνος για να φτάσει η ενημέρωση στους πολίτες και για να ολοκληρωθούν οι ανακλήσεις στο σύνολό τους.
- Σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρείται καθυστέρηση στην ενημέρωση των πολιτών από τους διανομείς και τους εισαγωγείς. Στις περιπτώσεις εισαγόμενων οχημάτων από τρίτες χώρες, η ενημέρωση είναι πολύ περιορισμένη.
- Παρατηρείται έλλειψη ανταλλακτικών για διενέργεια των ανακλήσεων.
Το ΤΟΜ έχει προβεί στη λήψη των πιο κάτω επιπρόσθετων μέτρων ή θα λάβει τα εξής μέτρα:
- Ζητήθηκε από όλους τους διανομείς κατασκευαστών να κοινοποιήσουν τους ηλεκτρονικούς συνδέσμους διαδικτύου (links), μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν εύκολα να εντοπίσουν κατά πόσον εκκρεμεί ανάκληση για το όχημά τους. Οι σύνδεσμοι θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ.
- Έχουν κοινοποιηθεί σε όλους τους διανομείς των κατασκευαστών κατάλογοι με όλα τα οχήματα του ιδίου κατασκευαστή και κλήθηκαν να ενημερώσουν τους ιδιοκτήτες κατά πόσον εκκρεμεί οποιαδήποτε ανάκληση.
- Όταν διανομέας κατασκευαστή ενημερώσει το ΤΟΜ για την έναρξη ανάκλησης και ζητήσει στοιχεία ιδιοκτητών των επηρεαζόμενων οχημάτων, για να επικοινωνήσει μαζί τους, το ΤΟΜ θα αποστέλλει ενημερωτικό SMS στους ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών.
- Το ΤΟΜ θα εκδώσει τεχνική οδηγία προς τα ΙΚΤΕΟ, ώστε κατά τον τεχνικό έλεγχο να ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης για τη διαδικασία επικαιροποίησης των προσωπικών του στοιχείων. Αυτό θα βοηθήσει στην άμεση ενημέρωσή τους μόλις γίνει η ανάκληση από τους διανομείς.
- Θα καθορίσει τη διάρκεια, κατά την οποία ο διανομέας οφείλει να ολοκληρώσει μια ανάκληση, ώστε ο έλεγχος να είναι πιο αποτελεσματικός.
- Θα προχωρήσει σε περαιτέρω δημοσιοποίηση του θέματος, για να αντιληφθούν καλύτερα οι πολίτες τη σημαντικότητα των ανακλήσεων.
Το ΤΟΜμελετά τα εξής:
- Τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου: Κατά την εγγραφή ή μεταβίβαση οχήματος να πρέπει να προσκομίζεται στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι στο εν λόγω όχημα δεν εκκρεμούν ανακλήσεις. Αυτό έχει εφαρμογή σε όλα τα οχήματα καινούργια και εισαγωγής.
- Τροποποίηση νόμου για τα ΙΚΤΕΟ: Απαγορεύεται η διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου, εκτός και εάν προσκομίζεται βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι δεν εκκρεμεί ανάκληση του οχήματος. Αυτό να έχει εφαρμογή σε όλα τα οχήματα καινούργια και εισαγωγής για τον κάθε επικείμενο περιοδικό τεχνικό έλεγχο.
- Τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου: Άμεση ανάκληση της καταλληλότητας του οχήματος σε περίπτωση που υπάρχει ανάκληση. Δύναται, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, να εφαρμοστεί στα οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου μόνον. Για να εφαρμοστεί και στα οχήματα εισαγωγής από 3ες χώρες χρειάζεται να αποστέλλουν την πληροφόρηση για τα εισαγόμενα από τρίτες χώρες οι κατασκευάστριες εταιρείες.
Με τις δράσεις αυτές ουσιαστικά βελτιώνεται η ενημέρωση του κοινού και θα επιβληθεί η ολοκλήρωση των επικίνδυνων ανακλήσεων εντός τακτού χρονικού διαστήματος.
Πρακτικά προβλήματα που ενδεχομένως θα προκύψουν πρέπει να μελετηθούν άμεσα, όπως π.χ. να μην είναι δυνατή η λήψη ενημέρωσης από κατασκευαστές σε τρίτες χώρες.
Για να αποκατασταθεί όμως η αλυσίδα ενημέρωσης και στα οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες, όπως λειτουργεί και για οχήματα προερχόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να γίνουν τα εξής:
- Να δίνεται η πληροφορία και οι λεπτομέρειες για τις ανακλήσεις από τους κατασκευαστές σε τρίτες χώρες.
- Να αναλάβουν οι διανομείς των κατασκευαστών ή άλλα εξουσιοδοτημένα συνεργεία να ενημερώνουν και να διεκπεραιώνουν τις ανακλήσεις και για οχήματα εισαγόμενα από τρίτες χώρες (καινούργια και μεταχειρισμένα).
Εάν δεν ικανοποιηθούν οι προϋποθέσεις αυτές, και στην ουσία δεν είναι δυνατή η συνεχής ενημέρωση των πολιτών για τις ανακλήσεις εισαγόμενων οχημάτων από τρίτες χώρες, σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών θα πρέπει να διενεργούν οι ίδιοι επαναλαμβανόμενους ελέγχους μέσω διαδικτύου για ανακλήσεις των οχημάτων τους. Παρά το γεγονός ότι αυτό αποτελεί υποχρέωσή τους, εκτιμάται ότι στην πράξη δεν θα εφαρμόζεται και οι οδηγοί θα διατρέχουν ενδεχόμενο κίνδυνο. Σε τέτοια περίπτωση, οι επιλογές είναι δύο και το ΤΟΜ πρέπει να μελετήσει τα εξής:
- Εισαγωγή οχημάτων με όρους που να περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της αλυσίδας ενημέρωσης για τις ανακλήσεις, την οποία αποκατάσταση υλοποιούν ως προβλέπεται στη νομοθεσία οι εισαγωγείς αυτοκινήτων από τρίτες χώρες ή άλλοι ιδιωτικοί φορείς,
ή/και
- ενημέρωση των ιδιοκτητών για τους κινδύνους που διατρέχουν, εάν οι ίδιοι δεν ενημερώνονται τακτικά για ενδεχόμενες ανακλήσεις.»
(ΣαΠ/ΑΦ/ΜΣ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα