29-01-2025 16:56
Συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα το νομοσχέδιο για προσφορά προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από δημόσια πανεπιστήμια σε άλλες γλώσσες από τις επίσημες γλώσσες της ΚΔ
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρ Αθηνά Μιχαηλίδου συμμετείχε σήμερα σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, κατά την οποία συζητήθηκε το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για την προσφορά προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από τα δημόσια πανεπιστήμια σε άλλες γλώσσες από τις επίσημες γλώσσες της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ).
Μετά το πέρας της συνεδρίας, η Υπουργός, σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους ανέφερε: «Σήμερα είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, για ακόμα μια φορά, το νομοσχέδιο που έχουμε καταθέσει για την προσφορά προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρο (ΤΕΠΑΚ) σε άλλες γλώσσες από τις επίσημες γλώσσες του κράτους, δηλαδή τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα.
Για εμάς είναι σημαντικό το 2025 να προχωρήσουμε, επιτρέποντας και στα δημόσιά μας πανεπιστήμια να προσφέρουν ελεγχόμενα προπτυχιακά προγράμματα σε άλλες γλώσσες. Συνεπώς, στο πλαίσιο της στρατηγικής της κυβέρνησης, η οποία δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα για την αναβάθμιση και τη βελτίωση της ανώτερης εκπαίδευσης στον τόπο μας, και σε πλήρη συνάρτηση με τον στόχο μας για τη διεθνοποίηση της ανώτερης εκπαίδευσης, έχουμε καταθέσει εδώ και μήνες το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
Το νομοσχέδιο στοχεύει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, στην ανάπτυξη της ερευνητικής υποδομής, στο άνοιγμα και των δημόσιων πανεπιστημίων στον τομέα των προπτυχιακών προγραμμάτων. Αναφερόμαστε σε στοχευμένα προγράμματα, έναν πολύ μικρό αριθμό προγραμμάτων προπτυχιακών [που θα προσφέρονται] σε άλλες γλώσσες, έτσι ώστε να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές, αλλά και να δώσουμε ευκαιρίες στα δικά μας παιδιά.
Το νομοσχέδιο προβλέπει αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα, άρα δεν επηρεάζει τον κρατικό προϋπολογισμό, προβλέπει συγκεκριμένη μέθοδο εισδοχής, δεν επηρεάζει με κανένα τρόπο τις Παγκύπριες εξετάσεις, τον αριθμό των θέσεων ή τα υφιστάμενα προγράμματα. Και για να είμαι πολύ ξεκάθαρη, εάν κάποιος, οποιοσδήποτε, από δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο, από το εξωτερικό ή την Κύπρο, επιθυμεί να σπουδάσει δωρεάν στα δημόσιά μας πανεπιστήμια, υπάρχει μόνο ένας τρόπος, οι Παγκύπριες Εξετάσεις. Αυτό δεν αλλάζει. Άρα, μιλάμε για κάτι πολύ διαφορετικό εδώ, το οποίο είναι ανεξάρτητο από τις υφιστάμενες δομές. Το κόστος θα ελέγχεται και θα είναι ανταγωνιστικό, στη βάση πραγματικών στοιχείων.
Ανησυχίες που έχουν αναφερθεί για το δημόσιο σχολείο, την ελληνική γλώσσα δεν μπορούν να συνδέονται με το συγκεκριμένο θέμα. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η προσφορά προπτυχιακών προγραμμάτων σε άλλες γλώσσες αποτελεί επιχείρημα για τον οποιοδήποτε να μιλήσει για κίνδυνο της ελληνικής γλώσσας. Αντίθετα, και ως Υπουργείο Παιδείας έχουμε θέσει την καλλιέργεια και τη βελτίωση της ελληνικής γλώσσας από την προσχολική εκπαίδευση και σε όλο το φάσμα της σχολικής εκπαίδευσης ως βασικό μας στόχο.
Καταληκτικά, το νομοσχέδιο αυτό είναι για εμάς ισορροπημένο, απαντά στις ανησυχίες όλων των πλευρών. Εδώ και 8 χρόνια συζητείται το συγκεκριμένο θέμα, στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτικής μας, όπως έχω πει, για τη διεθνοποίηση και τη βελτίωση της ποιότητας στην ανώτερη εκπαίδευση. Εκείνο που ζητούμε είναι να προχωρήσει, γιατί δεν υπάρχει λόγος να συζητούμε και να αναπαράγουμε τα ίδια επιχειρήματα εδώ και χρόνια, ώστε να αναλάβει ο κάθε ένας την ευθύνη του για το πώς προχωρούμε και σε αυτό το θέμα, στην ανώτερη εκπαίδευση του τόπου μας.»
Ερωτηθείσα για το ποιες σχολές και ποια προγράμματα αφορά η συζήτηση για τα ξενόγλωσσα προγράμματα, η Υπουργός απάντησε:
«Aφορά τα δύο πανεπιστήμια, το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ. Έχουν ήδη κάνει τις μελέτες τους, γνωρίζουν ακριβώς τα στοιχεία που απαιτούνται. Έχει ακουστεί, για παράδειγμα, η Αρχαιολογία, όπου έρχονται φοιτητές από άλλες χώρες και θέλουν να παραμείνουν στην Κύπρο, να δουλέψουν στην Κύπρο, να κάνουν την έρευνά τους στην Κύπρο και η γλώσσα είναι πρόβλημα. Ένα παράδειγμα είναι αυτό. Άρα, από εμάς εξαρτάται πώς να τα ελέγξουμε και σε ποια προγράμματα θα έχουμε τα ξενόγλωσσα μας προπτυχιακά και σε πόσα και με πόσους φοιτητές. Άρα, όλα αυτά που ακούγονται για μεγάλα προγράμματα ιατρικής κ.λπ. δεν ευσταθούν. Πρέπει να γίνεται μια προσεκτική μελέτη πριν να ανακοινώνουμε οτιδήποτε.»
(ΓΣ/ΝΖ/ΕΑθ/AΣ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα
30-01-2025 14:46
Αριστείο της Κυπριακής Δημοκρατίας 2025
30-01-2025 11:36
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας μεταβαίνει στο Λονδίνο