05-04-2019 16:00
Η καινοτομία στις Κυπριακές Επιχειρήσεις, 2014-2016
Σύμφωνα με τ’ αποτελέσματα της Έρευνας Καινοτομίας που διεξήγαγε η Στατιστική Υπηρεσία ανάμεσα στις επιχειρήσεις με 10 απασχολούμενους και άνω, το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν καινοτομικές δραστηριότητες κατά την περίοδο 2014-2016 ανήλθε σε 36,5%.
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 1: ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, 2000-2016
Στη Βιομηχανία το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 38,1% και στις Υπηρεσίες στο 35,6%.
Το 8,2% του πληθυσμού των επιχειρήσεων της έρευνας επιδόθηκε μόνο σε τεχνολογική καινοτομία (προϊόντος και/ή διαδικασίας), το 7,3% μόνο σε μη τεχνολογική καινοτομία (οργανωτική και/ή εμπορίας) και το 21,0% τόσο σε τεχνολογική όσο και σε μη τεχνολογική καινοτομία.
Το ποσοστό καινοτομικότητας αυξάνεται με το μέγεθος της επιχείρησης: 33,3% για επιχειρήσεις με αριθμό απασχολουμένων 10-49 άτομα, 49,8% για επιχειρήσεις με 50-249 απασχολούμενους και 62,5% για επιχειρήσεις με 250 απασχολούμενους και άνω.
Ως δυσκολίες με τον υψηλότερο βαθμό σημαντικότητας που συνάντησαν οι καινοτόμες επιχειρήσεις, αναφέρθηκαν: ο πολύς ανταγωνισμός στην αγορά της επιχείρησης (47,3%), το πολύ υψηλό κόστος καινοτομίας (36,1%), η έλλειψη εσωτερικής χρηματοδότησης (35,2%), η δυσκολία στην εξασφάλιση κρατικών επιχορηγήσεων ή επιδοτήσεων για καινοτομία (34,2%), η έλλειψη πίστωσης ή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (29,3%), η αβέβαιη ζήτηση στην αγορά για τις ιδέες της επιχείρησης για καινοτομία (20,7%) και άλλες (26,1%).
Οι επιχειρήσεις χωρίς καινοτομικές δραστηριότητες ανέφεραν ότι οι λόγοι με τον υψηλότερο βαθμό σημαντικότητας που τις οδήγησαν να μην καινοτομήσουν ήταν: η περιορισμένη ζήτηση για καινοτομία στην αγορά της επιχείρησης (37,6%), η ύπαρξη παλαιότερων καινοτομιών (30,0%), η ύπαρξη πολύ λίγου ανταγωνισμού στην αγορά της επιχείρησης (24,0%), η έλλειψη καλών ιδεών για καινοτομίες (13,7%), η έλλειψη εσωτερικής χρηματοδότησης (5,1%), η δυσκολία στην εξασφάλιση κρατικών επιχορηγήσεων ή επιδοτήσεων για καινοτομία (4,6%), το πολύ υψηλό κόστος καινοτομίας (4,3%), η έλλειψη πίστωσης ή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (4,0%) και άλλοι (13,8%).
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κάλυψη Στοιχείων και Περίοδος Αναφοράς
Η Έρευνα Καινοτομίας διεξήχθη το τέταρτο τρίμηνο του 2017 με περίοδο αναφοράς τα έτη 2014–2016. Σκοπός της έρευνας, που διεξήχθη για όγδοη φορά στην Κύπρο, ήταν η συλλογή πληροφοριών για τα νέα ή σημαντικά βελτιωμένα προϊόντα ή διαδικασίες και άλλες συναφείς δραστηριότητες όπως την καινοτομία στον τομέα της οργάνωσης και της εμπορίας. Οι προηγούμενες παρόμοιες έρευνες αφορούσαν τις τριετείς περιόδους 2000–2002, 2002–2004, 2004–2006, 2006–2008, 2008–2010, 2010-2012 και 2012-2014.
Η έρευνα κάλυψε μόνο τις επιχειρήσεις με αριθμό απασχολουμένων 10 άτομα και άνω. Ο πληθυσμός της έρευνας αριθμούσε 1.753 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε έναν από τους ακόλουθους τομείς οικονομικής δραστηριότητας:
Βιομηχανία
Υπηρεσίες
Μεθοδολογία
Η έρευνα διεξήχθη στη βάση κοινού ερωτηματολογίου που υιοθετήθηκε από όλες τις χώρες – μέλη της Ε.Ε. στα πλαίσια της Κοινοτικής Έρευνας Καινοτομίας (Community Innovation Survey, CIS 2016). Η έρευνα διενεργήθηκε σύμφωνα με τις πρόνοιες του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 995/2012. Για σκοπούς διεθνών συγκρίσεων, χρησιμοποιήθηκαν οι ορισμοί και οι έννοιες του “Εγχειριδίου του Όσλο”, του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Συλλογή Στοιχείων
Η συλλογή των στοιχείων έγινε στο μεγαλύτερο μέρος της με προσωπική συνέντευξη στα υποστατικά των επιχειρήσεων. Επειδή η πλειοψηφία των ερωτήσεων αφορούσε θέματα στρατηγικού προγραμματισμού και διαχείρισης, καταβλήθηκε προσπάθεια ώστε οι συνεντεύξεις να γίνουν είτε με το γενικό διευθυντή είτε με άλλο διευθυντικό ή ανώτερο στέλεχος της επιχείρησης, που να γνωρίζει πολύ καλά την πορεία, τους στόχους και τις προοπτικές της.
Ορισμοί
Ως τεχνολογική καινοτομία ορίζεται ένα νέο ή σημαντικά βελτιωμένο προϊόν (υλικό αγαθό ή υπηρεσία) που έχει εισαχθεί στην αγορά ή η εισαγωγή στην επιχείρηση μίας νέας ή σημαντικά βελτιωμένης παραγωγικής διαδικασίας. Η καινοτομία βασίζεται στα αποτελέσματα νέων τεχνολογικών εξελίξεων, νέων συνδυασμών υπάρχουσων τεχνολογιών ή στη χρησιμοποίηση άλλου είδους γνώσεων που αποκτήθηκαν από την επιχείρηση.
Η καινοτομία πρέπει να είναι νέα για την επιχείρηση. Δεν πρέπει υποχρεωτικά να είναι νέα για την αγορά ή η επιχείρηση να είναι η πρώτη που την εισήγαγε. Επιπλέον, δεν ενδιαφέρει το αν η καινοτομία αναπτύχθηκε από την ίδια την επιχείρηση ή από άλλη επιχείρηση. Η απλή πώληση καινοτομιών που έχουν εξ’ ολοκλήρου παραχθεί και αναπτυχθεί από άλλες επιχειρήσεις δεν περιλαμβάνεται.
Οργανωτική καινοτομία είναι η εφαρμογή νέων μεθόδων ή σημαντικών μεταβολών στις μεθόδους, όσον αφορά τη δομή ή τη διοίκηση της επιχείρησης, που αποσκοπούν στη βελτίωση της διαχείρισης της γνώσης, της ποιότητας των αγαθών και των υπηρεσιών ή της αποτελεσματικότητας των ροών εργασίας. Η καινοτομία πρέπει να είναι αποτέλεσμα στρατηγικών αποφάσεων της διοίκησης. Δεν περιλαμβάνονται τυχόν συγχωνεύσεις και εξαγορές, ακόμα και αν αυτές έγιναν για πρώτη φορά.
Καινοτομία εμπορίας είναι η εφαρμογή μιας νέας στρατηγικής marketing, η οποία διαφέρει σημαντικά από τις υφιστάμενες μεθόδους marketing της επιχείρησης και δεν έχει στο παρελθόν χρησιμοποιηθεί. Προϋποθέτει σημαντικές μεταβολές στο σχέδιο ή τη συσκευασία ενός προϊόντος και στις μεθόδους προώθησης, διανομής και τιμολόγησής του, που αποσκοπούν στην αύξηση της ελκυστικότητας των προϊόντος ή στην είσοδο σε νέες αγορές. Δεν περιλαμβάνονται συνήθεις/εποχικές μεταβολές και μεταβολές ρουτίνας.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Ιστότοπος Στατιστικής Υπηρεσίας, υπόθεμα Καινοτομία
Επικοινωνία
Γεώργιος Δογορίτης: Τηλ:+35722602170, Ηλ. Ταχ.: gdogoritis@cystat.mof.gov.cy
--------------------------
EI
Σχετικά Ανακοινωθέντα