Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

16-12-2019 11:16

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη στη δικοινοτική εκδήλωση της Τεχνικής Επιτροπής για την Εκπαίδευση

Συνέδριο Διευθυντών/ντριών «Imagine» Transformational Leadership for Peace

Με πραγματικά ιδιαίτερη ικανοποίηση χαιρετίζω το σημερινό Συνέδριο της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Εκπαίδευση.

Ένα Συνέδριο το οποίο στόχο έχει όχι μόνο την προώθηση της επαφής και της συνεργασίας μεταξύ των διευθυντών και διευθυντριών των δύο κοινοτήτων, αλλά και της επιμόρφωσής τους, ώστε να ηγηθούν της προσπάθειας εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων και δράσεων που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων και ενεργών πολιτών.

Πολιτών, οι οποίοι διατηρώντας και νιώθοντας ασφαλείς με την ιστορική τους καταγωγή ή ταυτότητα θα είναι σε θέση να συμβιώσουν ειρηνικά και να συνδημιουργήσουν σε ένα κοινό μέλλον, σε μια σύγχρονη και πλουραλιστική κοινωνία.

Είναι για αυτό τον λόγο που με τον φίλο μου Μουσταφά τον Νοέμβριο του 2015 αποφασίσαμε τη σύσταση της Τεχνικής Επιτροπής για την Εκπαίδευση, έχοντας ως κύριο γνώμονα το γεγονός πως στόχος της εκπαίδευσης είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος αγωγής στο οποίο θα παρέχονται ίσες ευκαιρίες, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, με πλήρη σεβασμό στη διαφορετικότητα, ασχέτως εθνικής καταγωγής, πολιτισμικής ταυτότητας, κοινωνικής θέσης, θρησκείας, φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού.

Μια εκπαίδευση, που δεν θα παραγνωρίζει ή θα αποσιωπά τα τραγικά γεγονότα του πρόσφατου παρελθόντος, αλλά την ίδια στιγμή δεν θα αφήνει τα εν λόγω γεγονότα να εμποδίσουν τις προσπάθειες επανένωσης της πατρίδας μας, απομονώνοντας την κάθε κοινότητα στη δική της προοπτική μόνο.

Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζω θερμά τις δράσεις που έχει αναπτύξει η Τεχνική Επιτροπή Εκπαίδευσης, ιδιαίτερα μέσω του προγράμματος «Imagine», ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο στην αντιρατσιστική εκπαίδευση ως μέρος μιας ολιστικής προσέγγισης για τη δημιουργία μιας κουλτούρας ειρήνης και μη-βίας για τα παιδιά της Κύπρου μας.

Η έως τώρα επιτυχής πορεία του προγράμματος καταδεικνύεται και από το γεγονός πως τα τελευταία δυόμιση χρόνια έχουν έλθει σε επαφή πέραν των τεσσεράμισι χιλιάδων μαθητών και μαθητριών και περισσότεροι από 650 εκπαιδευτικοί από τις δύο κοινότητες.

Συναφώς, θα ήταν παράλειψη να μην εξέφραζα επίσης τις ευχαριστίες μου στον Όμιλο Ιστορικού Διαλόγου και Έρευνας, ο οποίος ανέλαβε την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος, ως επίσης και στο Υπουργείο Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας το οποίο ανέλαβε την όλη χρηματοδότηση.

Δραττόμενος της ευκαιρίας επιτρέψετε μου να αναφερθώ εν συντομία πως από πλευράς μας ήδη εφαρμόζονται εκπαιδευτικές δράσεις που αποσκοπούν στην καταπολέμηση του ρατσισμού και την ανάπτυξη ενός πολιτισμού ειρήνης. 

Δράσεις που δημιουργούν ένα στέρεο υπόβαθρο στο οποίο μπορούν να καρποφορήσουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως αυτές που αναλαμβάνει και η Δικοινοτική Επιτροπή, που αφορούν όχι μόνο στην αλληλοκατανόηση, αλλά και στην πραγματική και ειλικρινή συνεργασία μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων.

Προς τον πιο πάνω στόχο, άξια αναφοράς είναι επίσης, μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα:

  • Από τη σχολική χρονιά 2016-2017 συμπεριλαμβάνονται στα Αναλυτικά Προγράμματα Λογοτεχνίας, λογοτεχνικά κείμενα Τουρκοκύπριων λογοτεχνών μεταφρασμένα στα ελληνικά.
  • Η τουρκική γλώσσα προσφέρεται ως προαιρετικό μάθημα γλώσσας στο Λύκειο σε όσους έχουν ως μητρική τους γλώσσα την ελληνική.
  • Προσφέρονται δωρεάν μαθήματα ελληνικής γλώσσας για τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας και μαθήματα τουρκικής γλώσσας σε Ελληνοκύπριους, σε πέραν των 40 Κρατικών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης, σε όλα τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων.

Δεν θα καταχρασθώ περαιτέρω τον χρόνο σας, καθώς η σημερινή συμβολική επίσκεψη τόσο του ιδίου όσο και του φίλου μου Μουσταφά αποσκοπεί στο να μεταφέρουμε το μήνυμα πως στηρίζουμε ενεργά τις δράσεις και πρωτοβουλίες της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Εκπαίδευση.

Δράσεις, οι οποίες προωθούν τις επαφές μεταξύ Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων εκπαιδευτικών και παιδιών, και/ή την επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαίδευσης για την ειρήνη, την πολιτότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Όπως βεβαίως και στηρίζουμε και τη νέα πρωτοβουλία της Επιτροπής που σχετίζεται με την  πιλοτική εκπόνηση εκπαιδευτικού υλικού για την Εκπαίδευση για την Ειρήνη, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι εκπαιδευτικοί των δύο κοινοτήτων.

Το στάτους κβο δεν επιτρέπει στο σύνολο των συμπατριωτών μας να απολαύσουν τα δικαιώματα, τις ελευθερίες και το επίπεδο ευημερίας που οι υπόλοιποι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης απολαμβάνουν.

Ένα στάτους κβο που δεν ήταν επιλογή των Κυπρίων, είτε Ελληνοκυπρίων είτε Τουρκοκυπρίων.

Φίλε Μουσταφά: Δεν υπάρχει άλλη επιλογή ή εναλλακτική παρά να φέρουμε την ειρήνη στον τόπο μας.

Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες, αλλά σεβόμενοι τις εκατέρωθεν ευαισθησίες και ανησυχίες έκαστης κοινότητας και οικοδομώντας στον αλληλοσεβασμό, οφείλουμε να συγκεράσουμε αυτά που θεωρούμε ως κοινά συμφέροντα των Κυπρίων.

Και  ο μόνος τρόπος να το επιτύχουμε αυτό είναι μέσω της δημιουργίας ενός βιώσιμου και λειτουργικού δικοινοτικού ομόσπονδου κράτους, με σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες, διασφαλίζοντας το κοινό μας μέλλον σε μια ενωμένη Κύπρο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης μακριά από τις εξαρτήσεις των όποιων τρίτων.

Και αυτή η εικόνα που βλέπουμε σήμερα εδώ, είναι η εικόνα που οραματιζόμαστε για το μέλλον στον τόπο μας: Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, χωρίς ιδεολογικούς φραγμούς, χωρίς εθνοτικούς και κοινωνικούς αποκλεισμούς, να συζητούν για τον ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος σε μια επανενωμένη Κύπρο.

Σας καλώ να συνεχίσετε να διαπαιδαγωγείτε, ως έχω αναφέρει, κριτικά σκεπτόμενους, ενεργούς και δημοκρατικούς πολίτες, που θα αναζητούν δημιουργικές λύσεις στις προκλήσεις που ενδεχομένως να προκύψουν, με πλήρη σεβασμό της διαφορετικότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών όλων  των νόμιμα διαμενόντων πολιτών στην κοινή μας πατρίδα.

Για αιώνες ζήσαμε ειρηνικά. Έχουμε καλλιεργήσει μια κοινή κουλτούρα πέραν από την εθνική καταγωγή μας. Κατορθώσαμε να συμβιώσουμε ειρηνικά, να συνδημιουργήσουμε μαζί, να είμαστε ο ένας δίπλα στον άλλον, να ζούμε σε μικτές συνοικίες της πόλης ή στις κοινότητες. Δυστυχώς, οι παρεμβάσεις τρίτων, μηδεμιάς εξαιρουμένης, δημιούργησαν τα προβλήματα που ακολούθησαν. Αυτό που ζητούμε είναι επιτέλους οι Κύπριοι, Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, να αναλάβουν την τύχη αυτής της χώρας δημιουργώντας τις συνθήκες ειρηνικής συμβίωσης, δημιουργίας και μέλλοντος.

(ΡΜ/ΑΧ/ΕΙ)