18-12-2020 14:20
Αποτελέσματα ΄Ερευνας Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στα Νοικοκυριά 2020
Χρήση Διαδικτύου
Κατά το 2020 παρατηρήθηκε αύξηση της πρόσβασης στο Διαδίκτυο από τα νοικοκυριά όπου το ποσοστό έφτασε στο 92,8% σε σχέση με 89,6% το 2019. (Πίνακας 1)
Το 90,5% των ατόμων ηλικίας 16-74 είναι συχνοί χρήστες του Διαδικτύου αφού το χρησιμοποιούν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Όλα τα άτομα ηλικίας 16–24 (99,6%) χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μία φορά την εβδομάδα. Το ποσοστό αυτό μειώνεται σημαντικά με την αύξηση της ηλικίας, αν και στα άτομα ηλικίας 65–74 η χρήση του Διαδικτύου έχει αυξηθεί στο 56,8% το 2020 σε σχέση με 44,3% το 2019. Τα άτομα με υψηλό επίπεδο μόρφωσης χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο συχνότερα (99,1%) από τα άτομα με χαμηλό επίπεδο μόρφωσης (68,6%). (Διάγραμμα 1)
Οι πιο δημοφιλείς δραστηριότητες στο Διαδίκτυο είναι οι ακόλουθες: το τηλεφώνημα μέσω διαδικτύου/τηλεφώνημα με εικόνα (με κάμερα) μέσω Διαδικτύου (94,0%), η χρήση άμεσων μηνυμάτων (92,4%), η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (86,2%) η συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα (86,1%) και η παρακολούθηση βίντεο από υπηρεσίες κοινής χρήσης (84,2%). (Πίνακας 2)
Tο 20,6% των ατόμων που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 έκαναν online μάθημα, το 18,4% χρησιμοποίησαν online εκπαιδευτικό υλικό και το 17,1% επικοινώνησαν online με εκπαιδευτές ή μαθητές. (Πίνακας 2)
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
Σε σύγκριση με το 2019, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16–74 χρονών που χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο για επαφή με τις Δημόσιες Αρχές / Υπηρεσίες το 2020 αυξήθηκε από 50,3% σε 53,3%. Αυτό οφείλεται στην αύξηση των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για την υποβολή συμπληρωμένων εγγράφων (από 33,9% σε 39,9%). Το ποσοστό των ατόμων που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τη λήψη πληροφοριών από τις ιστοσελίδες των δημόσιων αρχών παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο, ενώ το ποσοστό που το χρησιμοποιούν για κατέβασμα/εκτύπωση επίσημων εντύπων μειώθηκε ελαφρώς (από 37,1% σε 36,3%) (Διάγραμμα 2).
Ηλεκτρονικό Εμπόριο
Το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16-74 που πραγματοποίησαν αγορές μέσω Διαδικτύου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 μειώθηκε στο 34,2% σε σύγκριση με 36,2% την αντίστοιχη περίοδο του περσινού χρόνου. (Πίνακας 4)
Τα κυριότερα προϊόντα ή υπηρεσίες που αγοράστηκαν/παραγγέλθηκαν αφορούσαν τα εξής: ρούχα, παπούτσια ή αξεσουάρ (64,1%), παραγγελίες από εστιατόρια, αλυσίδες γρήγορου φαγητού (50,4%) και υπολογιστές, tablet, κινητά τηλέφωνα ή αξεσουάρ (36,1%). (Πίνακας 4)
Ανάμεσα στα άτομα ηλικίας 16–74 που παράγγειλαν ή αγόρασαν προϊόντα ή υπηρεσίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, το 65,8% αγόρασε από ντόπιους Κύπριους πωλητές, το 60,3% αγόρασε από πωλητές χωρών της ΕΕ και το 49,9% αγόρασε από πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο και. Το 42,2% των ατόμων αυτών έκαναν αγορές για προϊόντα/υπηρεσίες αξίας μεταξύ 100 – 300 ευρώ. (Πίνακας 4)
Πίνακας 1 |
||||
Υπολογιστής/ Διαδίκτυο στην Κατοικία (% Νοικοκυριών) |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Προσωπικός Υπολογιστής |
75,9 |
78,7 |
74,8 |
78,1 |
Κατά Είδος: |
||||
Yπολογιστής Γραφείου |
20,3 |
20,1 |
21,0 |
23,7 |
Φορητός Υπολογιστής |
65,0 |
68,5 |
64,9 |
67,0 |
Υπολογιστής με οθόνη αφής |
45,9 |
44,2 |
44,3 |
47,9 |
Κατά Σύνθεση Νοικοκυριού: |
||||
Mε εξαρτώμενα παιδιά |
94,9 |
93,3 |
90,7 |
94,5 |
Χωρίς εξαρτώμενα παιδιά |
68,5 |
72,0 |
68,2 |
71,0 |
Πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την Κατοικία |
79,4 |
86,2 |
89,6 |
92,8 |
Πίνακας 2 |
||||
Χρήση Διαδικτύου |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
% Ατόμων που Χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο (1ο Τρίμηνο του έτους) |
80,7 |
84,4 |
86,1 |
90,8 |
Κυριότερες Δραστηριότητες στο Διαδίκτυο |
||||
Τηλεφώνημα μέσω Διαδικτύου/ τηλεφώνημα με εικόνα (με κάμερα) μέσω Διαδικτύου |
70,0 |
74,4 |
84,0 |
94,0 |
Χρήση άμεσων μηνυμάτων |
… |
… |
88,6 |
92,4 |
Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα ή υπηρεσίες |
76,1 |
85,1 |
83,2 |
86,2 |
Συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα |
78,1 |
81,7 |
83,3 |
86,1 |
Παρακολούθηση βίντεο από υπηρεσίες κοινής χρήσης |
79,0 |
78,1 |
81,7 |
83,3 |
Δραστηριότητες Μάθησης στο Διαδίκτυο
Online μάθημα |
5,5 |
… |
6,6 |
20,6 |
Χρήση online εκπαιδευτικού υλικού |
10,9 |
… |
13,1 |
18,4 |
Επικοινωνία με εκπαιδευτές ή μαθητές |
8,2 |
… |
7,9 |
10,1 |
… Μη διαθέσιμα στοιχεία
Πίνακας 3 |
||||
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
% Ατόμων που είχαν οποιαδήποτε συναλλαγή μέσω Διαδικτύου με Δημόσιες Αρχές/Υπηρεσίες (% επί του συνόλου των ατόμων) |
42,3 |
41,7 |
50,3 |
53,3 |
Λήψη πληροφοριών από ιστοσελίδες δημοσίων υπηρεσιών |
39,9 |
38,7 |
48,3 |
48,0 |
''Κατέβασμα'' (download)/εκτύπωση αιτήσεων, βεβαιώσεων, πιστοποιητικών |
31,1 |
27,4 |
37,1 |
36,3 |
Υποβολή (online) συμπληρωμένων εγγράφων |
24,4 |
26,1 |
33,9 |
39,9 |
Πίνακας 4 |
||||
Αγορές/Παραγγελίες Μέσω Διαδικτύου |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
% Ατόμων που Αγόρασαν/Παράγγειλαν Προϊόντα ή Υπηρεσίες (1ο τρίμηνο του έτους) |
24,4 |
23,3 |
36,2 |
34,2 |
Κυριότερα Προϊόντα και Υπηρεσίες (% επί των ατόμων που αγόρασαν/παράγγειλανπροϊόντα ή υπηρεσίες κατά 1ο τρίμηνο του έτους) |
||||
Ρούχα, παπούτσια ή αξεσουάρ |
… |
… |
… |
64,1 |
Παραγγελίες από εστιατόρια και αλυσίδες γρήγορου φαγητού |
… |
… |
… |
50,4 |
Υπολογιστές, tablet, κινητά τηλέφωνα ή αξεσουάρ |
… |
… |
… |
36,1 |
Αθλητικά είδη (εξαιρούνται τα αθλητικά ρούχα) |
… |
… |
… |
25,6 |
Καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς ή ευεξίας |
… |
… |
… |
21,6 |
Τρόφιμα ή ποτά από καταστήματα ή προμηθευτές γευμάτων (meal-kits) |
… |
… |
… |
14,0 |
Xώρα Προέλευσης Πωλητών
Πωλητές από την Κύπρο |
27,3 |
34,6 |
45,1 |
65,8 |
Πωλητές από χώρες της Ε.Ε |
82,4 |
82,9 |
84,6 |
60,3 |
Πωλητές από τον υπόλοιπο κόσμο |
39,4 |
35,8 |
44,2 |
49,9 |
Ποσά που Ξόδεψαν ανά Κατηγορία |
||||
€100 έως και λιγότερο από €300 |
… |
… |
… |
42,2 |
€50 έως και λιγότερο από €100 |
23,0 |
24,3 |
25,1 |
22,4 |
€300 έως και λιγότερο από €500 |
… |
… |
… |
15,6 |
… Μη διαθέσιμα στοιχεία
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Σκοπός
Σκοπός της έρευνας είναι η συλλογή στοιχείων για την πρόσβαση των νοικοκυριών σε επιλεγμένες Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, τη χρήση του Διαδικτύου, την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο μέσω Διαδικτύου, την Ιδιωτικότητα και Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, την Εμπιστοσύνη, Ασφάλεια και Απόρρητο και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων.
Κάλυψη
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Απριλίου - Ιουνίου 2020 και κάλυψε 1.771 νοικοκυριά και 3.612 άτομα μεταξύ ηλικιών 16 – 74 χρονών. Η έρευνα καλύπτει όλες της ελεύθερες περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Δειγματοληψία
Το πλαίσιο δειγματοληψίας που χρησιμοποιήθηκε για την επιλογή του δείγματος ήταν η Απογραφή Πληθυσμού 2011, με ημερομηνία αναφοράς την 1ηΟκτωβρίου 2011. Οι μονάδες που περιλαμβάνονται σε αυτό είναι νοικοκυριά. Επαρχίες, δήμοι, ενορίες, διευθύνσεις, αριθμός ατόμων, τηλέφωνα επίσης συμπεριλαμβάνονται για κάθε νοικοκυριό. Αυτό το δειγματοληπτικό πλαίσιο που πάρθηκε από την απογραφή του 2011 επικαιροποιήθηκε κατά διαστήματα με στοιχεία που πήραμε από την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου.
Η επιλογή στις αστικές περιοχές έγινε με τη χρήση απλού συστηματικού τυχαίου δείγματος (ένα στάδιο δείγματος). Στις αγροτικές περιοχές διεξήχθη σε δύο στάδια: τα χωριά κάθε επαρχίας θεωρήθηκαν ως Αρχικές Μονάδες Δειγματοληψίας και τα νοικοκυριά ως Τελικές Μονάδες Δειγματοληψίας. Γειτονικά χωριά με μικρό αριθμό νοικοκυριών ενώθηκαν με σκοπό να δημιουργήσουν συμπλέγματα με τον ελάχιστο αριθμό νοικοκυριών που απαιτούνται. Το δείγμα των χωριών επιλέγηκε τυχαία με Πιθανότητα Ανάλογη του Μεγέθους (Probability proportional to size, p.p.s.). Ορισμένα χωριά είναι μεγάλα και επομένως η πιθανότητα επιλογής τους είναι ίση με 1. Ακολούθως, έγινε απλή τυχαία δειγματοληψία νοικοκυριών από κάθε χωριό.
Όλα τα άτομα, ηλικίας 16-74, των ερωτηθέντων νοικοκυριών συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα.
Συλλογή δεδομένων
Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τηλεφωνική συνέντευξη με όλα τα άτομα του νοικοκυριού ηλικίας 16-74 χρονών. Σε περίπτωση απουσίας ενός ατόμου, κάποιο άλλο μέλος του νοικοκυριού που γνώριζε απάντησε το ερωτηματολόγιο.
Περίοδος αναφοράς
Τα στοιχεία αφορούν το πρώτο τρίμηνο του 2020, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά.
Ορισμοί
Ηλεκτρονικό Eμπόριο: με τον όρο ηλεκτρονικό εμπόριο εννοούμε την αγορά αγαθών και υπηρεσιών από το Διαδίκτυο για προσωπική χρήση μέσω οποιασδήποτε συσκευής. Οι αγορές αναφέρονται στην παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών για τις οποίες απαιτείται πληρωμή η οποία δεν χρειάζεται να είναι διαδικτυακή (online payment). Εξαιρούνται οι παραγγελίες μέσω δακτυλογραφημένων e-mails, SMS ή MMS.
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση εννοούμε την ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω Διαδικτύου με τις δημόσιες αρχές και κάποιες δημόσιες υπηρεσίες. Εξαιρείται η επικοινωνία μέσω δακτυλογραφημένων e-mails.
Χρήση Διαδικτύου: με τον όρο χρήση Διαδικτύου εννοούμε τη δυνατότητα να συνδεθεί κάποιος στο Διαδίκτυο μέσω οποιασδήποτε συσκευής: υπολογιστή γραφείου (desktop), φορητoύ υπολογιστή (laptop), netbook, υπολογιστή με οθόνη αφής (tablet), συμπεριλαμβανομένων κινητών τηλεφώνων και smart phones, κονσόλες παιχνιδιών, συσκευή ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Ιστότοπος Στατιστικής Υπηρεσίας, υπόθεμα Κοινωνία της Πληροφορίας
Επικοινωνία
Αντρέας Χαραλάμπους: Τηλ:+35726804436, Ηλ. Ταχ.:
ancharalambous@cystat.mof.gov.cy
Ελένη Χριστοδουλίδου: Τηλ:+35722602142, Ηλ. Ταχ.:
echristodoulidou@cystat.mof.gov.cy
ΕΧ/ΣΧ