Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

18-11-2022 21:59

Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη στο gala dinner του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Λεμεσού

Είναι πραγματικά με ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι ανάμεσα σε όλους εσάς, την ηγεσία και τα μέλη του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Λεμεσού.

Η παρουσία μου συνιστά ελάχιστο δείγμα σεβασμού και εκτίμησης στο έργο που επιτελείτε, το οποίο υπήρξε ανέκαθεν υψίστης συμβολής στη δημιουργία προοπτικών ευημερίας και προόδου τόσο στην πόλη της Λεμεσού όσο και στην πατρίδα μας.

Την ίδια στιγμή, αποτελεί επιβεβαίωση της αγαστής συνεργασίας που αναπτύξαμε με την ηγεσία και το σύνολο των μελών του Κυπριακού Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, κατά τη θητεία μου στην Προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Βεβαίως γνωρίζω πολύ καλά ότι με τους εκάστοτε Προέδρους είχατε άριστη συνεργασία για το καλό των στόχων και σκοπών της πόλης, της ευημερίας των μελών, της επιχειρηματικής ανάπτυξης γενικότερα, και ορθά πράττατε.

Και θέλω για ακόμη μια φορά να δηλώσω δημόσια ότι οι εποικοδομητικές πρωτοβουλίες, η δράση σας στο πλαίσιο της οικονομικής διπλωματίας, ως επίσης η ευρύτερη δραστηριότητα που αναπτύσσετε διαχρονικά, υπήρξε σημαίνουσα για την αντιμετώπιση των κρίσεων και των προκλήσεων που κληθήκαμε να διαχειριστούμε την τελευταία δεκαετία.

Ευρισκόμενοι ενώπιον μίας νέας παγκόσμιας κρίσης σαν αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, σαν αποτέλεσμα της πανδημίας, σαν αποτέλεσμα των πληθωριστικών τάσεων, την οποία αντιμετωπίζουμε με την ίδια σοβαρότητα όπως και τις προηγούμενες, δεν έχω αμφιβολία πως αν και ο διάδοχος Πρόεδρος ακολουθήσει την ίδια συνετή και συνεπή διαχείριση θα μπορέσουμε ικανοποιητικά να αντιμετωπίσουμε και την παρούσα κρίση.

Προς την επιτυχή αυτή κατεύθυνση αναδείχθηκε και η διαφοροποίηση του αναπτυξιακού μοντέλου που υιοθετήσαμε με ιδιαίτερο προσανατολισμό στους τομείς, μεταξύ άλλων, της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, της ναυτιλίας, του τουρισμού, και τα τελευταία χρόνια, των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, της έρευνας και καινοτομίας και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Σημαντική αποδείχθηκε, επίσης, η εφαρμογή ριζικών μεταρρυθμιστικών αλλαγών, σχετικών με βελτίωση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του κράτους και των δομών του.

Μεταρρυθμίσεις, όπως:

•         Η διασφάλιση συντάξεων για όλους πάνω από το όριο της φτώχιας.

•         Οι διοικητικές μεταρρυθμίσεις με τη δημιουργία Υφυπουργείων που απεδείχθη πόσο αποτελεσματικότερες ως προς τη διοίκηση, διαχείριση και εφαρμογή πολιτικών υπήρξαν.

•         Σωρεία άλλων μεταρρυθμίσεων στους τομείς της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της ενέργειας, της δικαιοσύνης, της παιδείας.

•         Ως επίσης μεταρρυθμίσεις οι οποίες, μεταξύ άλλων, αφορούν τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της πάταξης της διαφθοράς και της εισαγωγής κανόνων διαφάνειας.

Την ίδια ώρα δεν αγνοήσαμε τις ευάλωτες ομάδες, εκείνους που έχουν ανάγκη την προστασία του κράτους με την εισαγωγή του ΓεΣΥ, την εφαρμογή του ΕΕΕ, την εισαγωγή του κατώτατου μισθού, τη διασφάλιση συντάξεων για όλους πάνω από το όριο της φτώχειας, και όταν μιλάμε για όλους, ιδιαίτερα για τους ευάλωτους που πληρούν τα κριτήρια, η ελάχιστη σύνταξη για μονήρη άτομα είναι 710 ευρώ ενώ για ζεύγος συνταξιούχων που έχουν ανάγκη είναι 1200.

Επιβεβαιωτικά της αναπτυξιακής πορείας στην οποία εισήλθε η πατρίδα μας, συνεπεία των όσων έχω αναφέρει, αποτελούν τα σχετικά στατιστικά στοιχεία που καταγράφουν πως:

•      Η οικονομία συνεχίζει τη θετική της πορεία με τον ρυθμό ανάπτυξης να προβλέπεται να κυμανθεί στο 6% για το 2022, κάτι που καταδεικνύει την ανθεκτικότητα, αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας. Πολύ ψηλότερος από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε στην Ευρώπη ή και παγκόσμια.

•         Την επιστροφή στα πλεονάσματα το 2023, μετά τις ελλειμματικές χρονιές της πανδημίας που προηγήθηκαν. Για το 2023 προβλέπεται πλεόνασμα ύψους 460εκ, δηλαδή 1.7% του ΑΕΠ.

•         Την υποχώρηση του δημόσιου χρέους στο 89.3% το τρέχον έτος και στο 83,3% το 2023.

•         Τη μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 7% του εργατικού δυναμικού για το 2022, με πρόβλεψη για περαιτέρω μείωσή του το 2023 στο 6,4%.

•         Τη συνεχή αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης και βραχυπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της Κύπρου από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης.

Και επειδή κάνω ένα απολογισμό για το έργο μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβάλλω. Αλλά όταν διεθνείς Οίκοι, οι οποίοι έχουν την επιστημονική κατάρτιση, αλλά και την καθ’ ύλην αρμοδιότητα να διαπιστώνουν τις οικονομικές προοπτικές μιας χώρας, δεν χρειάζονται άλλα πιστοποιητικά για τα όσα καταθέτω και αναφέρονται στις εκθέσεις τους.

Θέλω να το επαναλάβω, τα όσα προανέφερα προκύπτουν ως αποτέλεσμα μιας συνετούς και στοχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθήθηκε τόσο προ της κρίσης όσο και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, αλλά και της παρούσας κρίσης.

Πολιτική, που επέτρεψε τη γενναιόδωρη στήριξη εργαζομένων, εργοδοτών, επιχειρήσεων και ευάλωτων ομάδων μέσα από την υλοποίηση σειράς μέτρων ύψους, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αφορούσαν την περίοδο της πανδημίας, αλλά και 390 εκατομμυρίων για την παρούσα κρίση.

Όπως μας επέτρεψε, επίσης, να υποβάλουμε για το 2023 έναν αυξημένο προϋπολογισμό κατά 520 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2022, με αυξημένες αναπτυξιακές δαπάνες κατά 12% και ενίσχυση των δαπανών για κοινωνική προστασία κατά 4%.

Είναι γι’ αυτό που θέλω να τονίσω, για ακόμη μία φορά, ότι σε καμία των περιπτώσεων, δεν πρόκειται να προχωρήσουμε σε κινήσεις, οι οποίες ναι μεν θα ικανοποιούσαν ενδεχόμενα σωρεία νέων αιτημάτων, ιδιαίτερα οικονομικής υφής, αλλά θα θέσουν σε κίνδυνο και υπό αμφισβήτηση τη δημοσιονομική σταθερότητα και πολιτική. Δεν αγνοούμε τα όσα καταγράφονται ως αποτέλεσμα της διεθνούς κρίσης, δηλαδή της ακρίβειας, των όσων καταγράφονται. Για αυτό και παίρνουμε μέτρα και θα συνεχίσουμε να παίρνουμε, θα σταθούμε στο πλευρό των ευάλωτων ομάδων, των όσων υποφέρουν ως αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών. Εκείνο, όμως, που απαιτείται είναι η σταθερή και συνεπής δημοσιονομική πολιτική για να μπορεί να υπάρχουν στα ταμεία χρήματα, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται το κράτος στις υποχρεώσεις του τη δεδομένη στιγμή που ο κόσμος το έχει ανάγκη.

Είναι σε αυτό το πλαίσιο που κινήθηκε η απόφαση να μη δεχθούμε αιτήματα οικονομικής φύσεως - πάντα προ των εκλογών παρατηρούνται οι συνδικαλιστές, οι οποίοι προηγούνται των αξιώσεων αγνοώντας οπωσδήποτε το ποιο θα είναι το κόστος, έτσι απαιτείται μια ισχυρή βούληση και θέληση αποφυγής του λαϊκισμού.

Είναι καλά γνωστό ότι απέρχομαι συνεπώς θα είχα κάθε λόγο να είμαι, και για λόγους υστεροφημίας, αρεστός σε όλους. Αλλά για τη μακροχρόνια υστεροφημία, έχω την εντύπωση θα ήταν το αρνητικότερο που θα μπορούσα να προσφέρω στην πατρίδα μου.

Μέσα από τους σχεδιασμούς μας έχουμε θέσει τα θεμέλια για επίτευξη βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης.

Γεγονός που αναγνωρίζεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και από διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης, οι οποίοι καταγράφουν την ίδια στιγμή την ισχυρή δυναμική της κυπριακής οικονομίας.

Το πλέον σημαντικό είναι ότι η δυναμική που δημιουργήθηκε ενισχύεται από την υλοποίηση του Σχεδίου «Κύπρος – το Αύριο». Ένα σχέδιο το οποίο αποτελεί το επιστέγασμα, την ολοκλήρωση του έργου που έχουμε επιτύχει, αλλά και το κληροδότημα της Κυβέρνησης για ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κράτος, στο σύνολο των πολιτών, την κάθε Κύπρια και τον κάθε Κύπριο.

Συγκεκριμένα, το Σχέδιο περιλαμβάνει 58 μεταρρυθμιστικές και 75 επενδυτικές δράσεις που αποτελούν τη μεγαλύτερη μεταρρυθμιστική και αναπτυξιακή παρέμβαση από εγκαθιδρύσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Στο πλαίσιο αυτό, μέσα από την υλοποίησή τους προβλέπεται η άντληση είτε από την Ευρώπη είτε από τον ιδιωτικό τομέα, από επενδύσεις, ποσού ύψους 4.4. δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2021 – 2026, ενώ αναμένεται να προστεθεί ένα επιπλέον ποσοστό ύψους 7% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, με την παράλληλη δημιουργία πέραν των 11 χιλιάδων καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας.

Εστιάζοντας στον πυλώνα που άπτεται των δραστηριοτήτων σας, ο οποίος αφορά την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αναφέρω ότι στο Σχέδιο «Κύπρος – το Αύριο» περιλαμβάνονται επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν, μεταξύ άλλων:

•         Στη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης μέσω της ενδυνάμωσης του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας.

•         Στον ψηφιακό μετασχηματισμό, την επίσπευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την παροχή κινήτρων, στοχεύοντας τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

•         Στη στήριξη νεοφυών και καινοτόμων μονάδων.

•         Στη διαφοροποίηση και περαιτέρω προώθηση του τουριστικού προϊόντος.

Πέραν τούτων, βασική στόχευσή μας είναι η ενίσχυση των μέχρι στιγμής πολιτικών μας σχετικά με τη μετατροπή της Κύπρου σε αειφόρο επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο της Μεσογείου.

Προς την κατεύθυνση αυτή, επιπλέον των υφιστάμενων ελκυστικών φορολογικών και άλλων επιχειρηματικών κινήτρων, αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά η νέα εθνική στρατηγική για προσέλκυση επιχειρήσεων για δραστηριοποίηση ή/και επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο.

Μια στρατηγική που επιφέρει, ήδη, αποτελέσματα, όπως καταγράφεται από την άνοδο της Κύπρου από την 68η στη 18η θέση στον δείκτη Greenfield FDI Performance Index που καταγράφει τις επιδόσεις των χωρών στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καταγράφοντας μάλιστα τη μεγαλύτερη άνοδο από όλες τις χώρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1ο εξάμηνο του 2022:

- Οι ξένες άμεσες επενδύσεις αυξήθηκαν στην Κύπρο κατά 150% σε σχέση με τα επίπεδα προ πανδημίας (1ο εξάμηνο 2019).

- Οι επενδύσεις σε λογισμικό (Software) και πληροφορική (IT) αυξήθηκαν με το εντυπωσιακό 600% (σε σύγκριση με το 2019) γεγονός που επιβεβαιώνει την επιτυχία του «Προγράμματος Προσέλκυσης Επιχειρήσεων» και για προώθηση της χώρας ως ενός ανερχόμενου τεχνολογικού κόμβου.

Τα όσα έχω σημειώσει είναι ενδεικτικά των προσπαθειών μας για την επίτευξη του στόχου που θέσαμε προκειμένου να οικοδομήσουμε και να παραδώσουμε στους πολίτες ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό κράτος.

Ένα κράτος που θα υπηρετεί την οικονομία και θα ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις της σημερινής κοινωνίας των πολιτών.

Νοιώθω πραγματικά περήφανος, γιατί σε λίγους μήνες θα παραδώσουμε στην επόμενη διακυβέρνηση ένα κράτος δομημένο σε στέρεα θεμέλια οικονομικής ανάπτυξης, που όχι μόνο θα αποτελούν τη βάση αντιμετώπισης των όποιων απρόβλεπτων κρίσεων, αλλά θα δημιουργούν και πραγματικές προοπτικές περαιτέρω ευημερίας.

Καταλήγοντας, θα ήθελα για ακόμη μία φορά να εξάρω το έργο του Επιμελητηρίου, και θα σας παρακολουθώ εκτός εξουσίας και θα συμπαρίσταμαι εκεί και όπου η ανάγκη το απαιτεί ή η προσωπική μου παρέμβαση θα μπορούσε να συμβάλει, στην ανάπτυξη της πόλης μας που γίνεται αντικείμενο πολλές φορές και ειρωνικών σχολίων για την ανάπτυξη, αποδίδοντας κάπου την ευθύνη σε μένα, αλλά φαίνεται αγνοούν την ανάπτυξη και των υπολοίπων πόλεων, διότι όπως όλοι μπορεί να παρακολουθήσετε οι πόλεις η μια μετά την άλλη αλλάζουν, με έργα υποδομής τα οποία η παρούσα Κυβέρνηση με επιμέλεια σε συνεργασία με τις Τοπικές Αυτοδιοικήσεις έχει πετύχει.

Εύχομαι πολλές δεκαετίες επιτυχίας στο ΕΒΕ Λεμεσού και αυτή είναι η χώρα που παραδίδω, όχι καμένη γη.

(ΡΜ/ΝΓ)