Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

09-05-2023 15:06

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στη συνέντευξη Τύπου για το Έργο «Μαθαίνω ελληνικά στο νηπιαγωγείο: Πρόγραμμα υποστήριξης των νηπιαγωγών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά υπηκόους τρίτων χωρών

Με ξεχωριστή ικανοποίηση χαιρετίζω τη σημερινή συνέντευξη Τύπου, η οποία αφορά στην υλοποίηση του έργου «Μαθαίνω ελληνικά στο νηπιαγωγείο: Πρόγραμμα υποστήριξης των νηπιαγωγών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά υπηκόους τρίτων χωρών», το οποίο συντονίζει η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Το έργο εντάσσεται τόσο στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας όσο και στις δράσεις του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο ΥΠΑΝ λειτουργεί Διατμηματική Επιτροπή για τον σκοπό αυτό, η οποία υλοποιεί σχέδια δράσης με τη συμβολή όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Οι δράσεις της Διατμηματικής Επιτροπής βασίζονται στις προτεραιότητες του σχετικού Κειμένου Πολιτικής, τις οποίες έθεσε το Υπουργείο από το 2016 και οι οποίες εστιάζουν σε πέντε βασικούς άξονες: στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, στην υποδοχή των νεοαφιχθέντων μαθητών και νεοαφιχθείσων μαθητριών, στην εκπαίδευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών, στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων σχετικά με τις ανάγκες των μαθητών/τριών με μεταναστευτική βιογραφία και στη διαπολιτισμική προσέγγιση των αναλυτικών προγραμμάτων.

Τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΑΝ καταδεικνύουν ότι μεγάλος αριθμός του μαθητικού μας πληθυσμού έχει σήμερα προσφυγική ή μεταναστευτική βιογραφία. Στη Δημοτική Εκπαίδευση συγκεκριμένα το ποσοστό αυτό φτάνει περίπου το 20%, δηλαδή ένα στα πέντε παιδιά που φοιτούν στα σχολεία έχει μια άλλη μητρική γλώσσα. Το στοιχείο αυτό προσδίδει στην εκπαίδευσή μας πολιτισμικό και γλωσσικό πλουραλισμό, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει την ανάγκη εφαρμογής προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, δεδομένου ότι αυτή αποτελεί τη γλώσσα αντικειμενοποίησης των επιδόσεων και της πορείας των παιδιών στο κυπριακό σχολείο.

Το Υπουργείο εφαρμόζει μια σειρά προγραμμάτων για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες, όπως και για την προώθηση της διαπολιτισμικής διάστασης στις δράσεις των σχολείων και στα αναλυτικά προγράμματα, ώστε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως καταγωγής, να απολαμβάνουν το αγαθό της παιδείας, σε συνθήκες ίσου κύρους και ισότιμης συμβολής στην παραγωγή γνώσης και δημιουργίας. Στη Μέση Εκπαίδευση αυξάνεται διαρκώς η δημιουργία μεταβατικών τάξεων σε Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές, καθώς και τα ειδικά προγράμματα για ασυνόδευτα παιδιά. Στη Δημοτική Εκπαίδευση, με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, και συγκεκριμένα μέσω του προγράμματος ΔΡΑ.Σ.Ε.+, δόθηκε η ευκαιρία να αυξηθεί κατά πολύ ο χρόνος διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας -σε ορισμένες περιπτώσεις διπλασιάστηκε και τριπλασιάστηκε- αλλά και να εφαρμοστούν δράσεις εναλλακτικής εκπαίδευσης, μέσω των οποίων τα παιδιά γνωρίζουν τη χώρα υποδοχής τους και εντάσσονται με πιο ομαλό τρόπο στο σχολείο και στην κοινωνία.

Το Υπουργείο, έτσι, στη βάση των αξόνων προτεραιότητας του σχετικού Κειμένου Πολιτικής, προχωρεί διαρκώς στη βελτίωση των προγραμμάτων που προσφέρει για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Τα προγράμματα αυτά εμπλουτίζονται και βελτιώνονται και μέσω συνεργασιών με άλλους οργανισμούς, όπως με διάφορα ερευνητικά κέντρα και μη κυβερνητικούς οργανισμούς, αλλά και μέσω της αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το έργο που παρουσιάζεται σήμερα, το οποίο αξιοποιεί χρηματοδότηση από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Το έργο αυτό εστιάζει σε μια ηλικία που είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την ανάπτυξη των παιδιών σε όλους τους τομείς, την προσχολική εκπαίδευση, για την οποία λαμβάνεται πρόνοια και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, με στόχο την περαιτέρω βελτίωση των προγραμμάτων και των υποδομών καθώς και τη στήριξη των νηπιαγωγών.   

Η επιτυχία των προγραμμάτων που εφαρμόζονται σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα με διάφορες θεματικές -όπως για παράδειγμα για την πρόληψη της βίας και παραβατικότητας, προγράμματα για την επιτυχή ψηφιακή μετάβαση, για τη φιλαναγνωσία- πολλές φορές οφείλεται στο ότι ξεκινούν τις παρεμβάσεις τους από αυτή την πολύ σημαντική ηλικία. Επομένως, η εφαρμογή εστιασμένων δράσεων με την παραγωγή υλικού που να αφορά στις ρεαλιστικές ανάγκες των νηπιαγωγείων για την υποδοχή των εν δυνάμει δίλγωσσων παιδιών και την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας από την ηλικία αυτή, δεν μπορεί παρά να βοηθήσει στην ομαλή ένταξή τους στη χώρα υποδοχής και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, με τις καλύτερες προϋποθέσεις.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, για τη διαχρονική συνεργασία με το ΥΠΑΝ και τη χρηματοδότηση του πολύ σημαντικού αυτού έργου, καθώς και τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης για την υλοποίησή του.

Κλείνοντας, θα ηθελα να ευχηθώ, μέσα από το συγκεκριμένο έργο αλλά και τις υπόλοιπες δράσεις του Υπουργείου, να δοθεί το έναυσμα για τη βελτίωση της φοίτησης των παιδιών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία στα σχολεία μας σε όλους τους τομείς, στο πλαίσιο των συνεχών προσπαθειών που καταβάλλουμε, ώστε όλα τα παιδιά να έχουν τις μέγιστες απολαβές από τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, σε ένα συμπεριληπτικό, παιδαγωγικό και ανθρώπινο πάνω απ’ όλα σχολείο.

ΙΠ