Συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Αθηνά Μιχαηλίδου συμμετείχε σήμερα σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, κατά την οποία ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Μετά το πέρας της συνεδρίας, η Υπουργός σε δηλώσεις στους δημοσιογράφους ανέφερε: «Συμμετείχα σήμερα στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, η οποία είχε ως θέμα την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Κύριος στόχος του Υπουργείου Παιδείας, και της Κυβέρνησης ευρύτερα, όπως ανέφερα και στο πλαίσιο της Συνεδρίας, είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό, συμπεριληπτικό και λιγότερο υλοκεντρικό σχολείο. Σ’ ένα σχολείο πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό που θα προωθεί την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών και των μαθητριών μας στον μέγιστο δυνατό βαθμό και που θα οδηγεί στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Έχοντας θέσει αυτόν ως κύριο στόχο, έχουμε εξηγήσει και αναλύσει συγκεκριμένες δράσεις και πρακτικές που αρχίζουν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Συγκεκριμένα, ανέφερα ότι με τη νέα σχολική χρονιά, μεταξύ άλλων:
- Επεκτείνεται ο επιτυχημένος θεσμός των Ολοήμερων Γυμνασίων Διαθεματικής- Διεπιστημονικής Μάθησης από 5 σχολεία που είχαμε πέρσι φέτος έχουμε 7 σε όλη την Κύπρο.
- Αυξάνεται ο αριθμός των προαιρετικών ολοήμερων σχολείων στη Δημοτική Εκπαίδευση κατά 30 και επεκτείνεται ο χρόνος λειτουργίας τους τόσο στην αρχή όσο και στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Παράλληλα, ο θεσμός βελτιώνεται με την ένταξη της διδακτικής προσέγγισης STEM σε αριθμό προαιρετικών ολοήμερων σχολείων.
- Αυξάνονται σημαντικά οι θέσεις των σχολικών βοηθών/συνοδών και προγραμματίζεται συστηματική επιμόρφωσή τους, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση, με στόχο την αποτελεσματικότερη εκτέλεση των καθηκόντων τους.
- Δίνεται έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση. Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, με τη σταδιακή επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών, η οποία αρχίζει από φέτος, με την επέκταση του ορίου ηλικίας κατά 2 μήνες, δηλαδή από την ηλικία των 4 ετών και 6 μηνών, όπως και με τη συνέχιση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας στο νηπιαγωγείο με την τοποθέτηση και δεύτερης νηπιαγωγού στην τάξη. Με την ενισχυτική διδασκαλία επιτυγχάνεται η στήριξη της προσχολικής εκπαίδευσης για ζητήματα αλφαβητισμού αλλά και συμπεριφοράς για σκοπούς έγκαιρης διάγνωσης και πρόληψης.
- Ταυτόχρονα, προωθείται η διαμορφωτική αξιολόγηση σε όλες τις τάξεις της Δημοτικής, αλλά και της Μέσης Εκπαίδευσης. Τονίζεται ότι δεν περιοριζόμαστε στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά δίνουμε έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση από το Δημοτικό, έτσι ώστε έγκαιρα ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει τα προβλήματα του μαθητή και να μπορεί να παρέμβει.
- Επίσης, με στόχο την επικέντρωση στην ουσιώδη ύλη και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας, αρχίζει η εφαρμογή των επικαιροποιημένων Αναλυτικών Προγραμμάτων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και σε όλες τις τάξεις τόσο της Δημοτικής όσο και της Μέσης Εκπαίδευσης, με τα οποία εκσυγχρονίζεται το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Σήμερα αναρτώνται τα επικαιροποιημένα αναλυτικά προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης και αύριο της Δημοτικής. Η όλη δουλειά για την επικαιροποίηση συνεχίζεται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ώστε να προχωρήσουμε στην ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων στα Αναλυτικά Προγράμματα και στη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας.
- Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η εισαγωγή νέων προγραμμάτων, όπως το παρεμβατικό Πρόγραμμα Χρηματοοικονομικής Παιδείας και Αλφαβητισμού στη Γ’ τάξη Γυμνασίου, και η Συμβουλευτική και Επαγγελματική Αγωγή από τη Στ’ τάξη Δημοτικού.
- Προγραμματίζεται, ταυτόχρονα, να αρχίσει από τον ερχόμενο Οκτώβριο, με μικρό αριθμό παιδιών, η πιλοτική εφαρμογή σχολείου εναλλακτικής φοίτησης και επανένταξης μαθητών/τριών με ακραία παραβατική συμπεριφορά. Αυτό είναι ένα πρόγραμμα το οποίο θα θεσμοθετήσουμε, επιδιώκοντας να δώσουμε διεξόδους και ευκαιρίες στα παιδία, στα οποία έχουμε εξαντλήσει όλες τις άλλες ευκαιρίες που τους δίνει το δημόσιο σχολείο.
- Επίσης, είναι πολύ σημαντικό το ότι συνεχίζουμε τον διάλογο για τις αλλαγές στην Ειδική/Ενιαία Εκπαίδευση. Φέτος θα ασχοληθούμε με τις αλλαγές στη νομοθεσία, με την επίσπευση των διαδικασιών της αξιολόγησης των παιδιών αυτών και με την καλύτερη στήριξή τους μέσα στην τάξη. Ήδη έχουμε αναρτήσει επικαιροποιημένο υλικό και δουλεύουμε στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, πώς δηλαδή ο εκπαιδευτικός θα προσαρμόζει το υλικό του για τις ανάγκες του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας.
- Προωθούνται, παράλληλα, δράσεις για την αναβάθμιση της διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας τόσο ως μητρικής όσο και ως δεύτερης γλώσσας τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, δίνουμε έμφαση και στην επιμόρφωση του/της εκπαιδευτικού αλλά και σε πρακτικές μέσα στην τάξη. Να αναφέρω, επίσης, ότι βελτιώνουμε φέτος τη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας και στα παιδία με μεταναστευτική βιογραφία, αυξάνοντας και το υλικό και αξιολογώντας την ελληνομάθεια.
- Αναφορικά με την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, σημειώνεται ότι ήδη ολοκληρώθηκε με επιτυχία, κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά, η πιλοτική εφαρμογή του Συστήματος Ηλεκτρονικής Διοίκησης Εκπαίδευσης και Αγωγής eΔΕΑ για τις ηλεκτρονικές εγγραφές της Α’ Λυκείου σε τρία σχολεία. Επί του παρόντος, το έργο προχωρεί με τη σταδιακή εφαρμογή των ηλεκτρονικών εγγραφών και των υπόλοιπων διοικητικών λειτουργιών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και σε όλες τις τάξεις των δημόσιων σχολείων, με στόχο τον ψηφιακό μετασχηματισμό των σχολείων και του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Παράλληλα, προχωρούμε και με τον ηλεκτρονικό φάκελο του μαθητή, αυτό σημαίνει ότι τα στοιχεία του κάθε παιδιού θα υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή, έτσι ώστε η παρακολούθησή του, χρόνο με τον χρόνο, αλλά και η μετάβαση του από τη μια βαθμίδα στην άλλη, να γίνεται πιο ομαλά. Αυτό μας διευκολύνει και στις περιπτώσεις παιδιών που αντιμετωπίζουν προκλήσεις, όπως τα παιδία με ειδικές ανάγκες των οποίων ο Φάκελος θα είναι εκεί και δεν θα χρειάζεται να ταλαιπωρούμε τους γονείς και τα παιδία με συνεχείς αξιολογήσεις.
- Επίσης, προωθείται η έναρξη διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για τη διαμόρφωση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης του/της εκπαιδευτικού. Έχουμε ήδη εξαγγείλει ότι από τον Σεπτέμβρη αρχίζουμε τη συζήτηση με όλους τους εταίρους μας, έτσι ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουμε συγκεκριμένη πρόταση, ώστε να σταματήσουμε να έχουμε ένα αναχρονιστικό και ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης. Ταυτόχρονα, αρχίζουμε τη συζήτηση μας και για το μεγάλο θέμα της νομοθεσίας για την κατάργηση του καταλόγου διοριστέων το 2027.
- Όσον αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παραβατικότητας στα σχολεία μας, εκτός από τα παιδαγωγικά μέτρα που έχουμε θεσμοθετήσει, από τη νέα σχολική χρονιά υλοποιείται πιλοτικά η λειτουργία Κλειστού Κυκλώματος Βιντεοπαρακολούθησης και επεκτείνεται και στα Γυμνάσια το σύστημα φρούρησης στα σχολεία.
- Προχωρεί, επίσης, το κτηριολογικό πρόγραμμα του Υπουργείου, αφού κατά τη νέα σχολική χρονιά συνεχίζεται ή αρχίζει η υλοποίηση έργων πέραν των €140 εκατ.
- Αναφορικά με την εγκατάσταση κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίας, η διαδικασία προχωρεί κανονικά στα πρώτα πενήντα σχολεία, σε όλες τις επαρχίες και στο αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσει η υλοποίηση της επόμενης φάσης του έργου σε άλλα 50 σχολεία. Στόχος μας είναι η ολοκλήρωσή του ακόμα και πριν από το χρονικό όριο της τριετίας που έχει τεθεί. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι στην απόφαση εγκατάστασης κλιματιστικών με την παράλληλη αναβάθμιση δικτύων και την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη με τη συνεργασία της ΑΗΚ, ΔΕΝ υπάρχει πισωγύρισμα. Η αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης είναι δεδομένη και έχουν ήδη δοθεί στις Σχολικές Εφορείες οδηγίες για επίσπευση των διαδικασιών.
-
Τέλος, είχα την ευκαιρία σήμερα να μιλήσω και για την Ανώτερη Εκπαίδευση και να παρουσιάσω ένα πλάνο, τις ιδέες μας για την Ανώτερη Εκπαίδευση, να ακούσω τους βουλευτές μας και βεβαίως θα υπάρξει περαιτέρω συζήτηση εντός των επόμενων εβδομάδων γι’ αυτό το πολύ σημαντικό θέμα, το οποίο χρειάζεται πρώτα να πάει στο Υπουργικό Συμβούλιο, ώστε να ληφθεί Απόφαση για μια συγκεκριμένη στρατηγική και στη συνέχεια να συζητηθεί και στο επίπεδο της Βουλής.
Καταληκτικά, θέλω να τονίσω ότι τίποτε από αυτά δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη συνεργασία, τον διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων με όλους: με τη Βουλή, με τους εμπλεκόμενους φορείς, τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, τους γονείς και βεβαίως τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τους πανεπιστημιακούς και άλλους. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να τονιστεί η διάθεση του Υπουργείου για διάλογο, για συζήτηση, για ανταλλαγή απόψεων».
Κλείνοντας, η Υπουργός ανέφερε ότι «Η χρονιά ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς».
Στη συνέχεια, η Υπουργός απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
Ερωτηθείσα αναφορικά με το σχολείο εναλλακτικής φοίτησης αν θα λειτουργήσει σε όλες τις επαρχίες και εάν αυτά τα παιδιά θα διδάσκονται και το πρόγραμμα του σχολείου τους, η Υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Θα λειτουργήσει πιλοτικά στη Λευκωσία. Βεβαίως θα διδάσκονται και από εκπαιδευτικούς για να μην χάσουν την επικοινωνία και την επαφή με το σχολείο, στο οποίο θα επανενταχθούν μέσα στο τετράμηνο. Ο στόχος αυτός είναι. Αλλά θα παρακολουθούνται και θα στηρίζονται από ειδικούς: κλινικούς ψυχολόγους, κοινωνιολόγους, λογοθεραπευτές, ανάλογα με την πρόκληση που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί».
Σε ερώτηση αν χρειάζεται η συγκατάθεση του γονέα για να ενταχθεί το παιδί στο πρόγραμμα, η κ. Μιχαηλίδου απάντησε ότι η ένταξη στο πρόγραμμα θα γίνεται μόνο με τη συγκατάθεση του γονέα, αφού αυτό προνοεί και η νομοθεσία.
Σε ερώτηση εάν υπάρχει πρόθεση να γίνει κάποια συμφωνία με την Ελλάδα για τις θέσεις κατανομής, ώστε να ανακοινώνονται πιο νωρίς, και να μην μένουν άδειες θέσεις στα δικά μας Πανεπιστήμια, η κ. Μιχαηλίδου απάντησε καταφατικά και σημείωσε ότι «είναι ένα θέμα που αφορά καθαρά την Ελλάδα, αλλά έχουμε ήδη κάνει τις συστάσεις μας κι εμείς και οι βουλευτές μας. Είναι στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με τον Έλληνα Υπουργό, το να ανακοινώνονται νωρίτερα τα αποτελέσματα, για να μάς δίνεται κι εμάς χρόνος να δράσουμε, αλλά και για άλλους ουσιαστικούς λόγους, όπως για παράδειγμα για να μπορούν να βρουν και κατοικία οι φοιτητές μας, αλλά και για διαδικαστικούς λόγους. Θεωρούμε ότι η Ελλάδα θα το ξανασυζητήσει το θέμα και στις επόμενες επαφές μας με τον Έλληνα ομόλογό μου θα το επαναφέρουμε».
Σε ερώτηση αν τέθηκε το θέμα ότι μένουν άδειες θέσεις στα δικά μας Πανεπιστήμια επειδή κρατούν τις θέσεις οι φοιτητές από την Ελλάδα η Υπουργός σημείωσε: «Αυτό που τέθηκε είναι δύο πράγματα: το ότι είναι αργά που βγαίνουν τα αποτελέσματα της Ελλάδας, και είναι η Ελλάδα που το καθορίζει αυτό με τη νομοθεσία της και το ότι η Ελλάδα δεν προχωρεί σε δεύτερη κατανομή, αφού δεν προνοείται αυτό στη νομοθεσία της. Όλο αυτό επηρεάζει εμάς που αν είχαμε έγκαιρα τα αποτελέσματα, θα μπορούσαν τα κρατικά μας Πανεπιστήμια να προχωρήσουν σε τέτοιες κατανομές».
Για την παρουσίαση της Υπουργού στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή πατήστε εδώ.
(ΙΠ/ΑΦ)