15-10-2024 12:13
Χαιρετισμός του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως στην τελετή βράβευσης σχολείων στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας
Είναι με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση που παρευρίσκομαι σήμερα σε μια τόσο σημαντική εκδήλωση, για την απονομή βραβείων και επαίνων στα σχολεία που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό με θέμα την ειρηνική επίλυση διαφορών και η αξία του διαλόγου.
Ο διαγωνισμός αυτός συνδιοργανώνεται τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Εγκληματικότητας.
Στόχος του διαγωνισμού αυτού είναι να συμβάλει ουσιαστικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της νεανικής παραβατικότητας μέσω της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και της τοπικής κοινότητας.
Η συμμετοχή μεγάλου αριθμού σχολείων όλων των βαθμίδων, μαθητών και εκπαιδευτικών, με την εμπλοκή μάλιστα των γονέων και των τοπικών κοινοτήτων, αποδεικνύει ότι ο θεσμός αυτός έχει αγκαλιαστεί και επιτυγχάνει τους στόχους του.
Η επιλογή του θέματος του φετινού διαγωνισμού ασφαλώς δεν είναι τυχαία. Ο διάλογος είναι μια από τις πολυτιμότερες κοινωνικές αξίες που προάγει το σεβασμό, επιλύει προβλήματα, γεφυρώνει αντιθέσεις. Είναι το αντίδοτο στον φανατισμό και τον εκφοβισμό. Απαραίτητο συστατικό του γόνιμου διαλόγου είναι ο σεβασμός στη διαφορετική άποψη.
Παρά την ιδιαίτερη αξία που έχει ο διάλογος, η εμπειρία δείχνει ότι δεν χρησιμοποιείται όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα συχνά άνθρωποι να καταλήγουν σε καυγάδες, ακόμα και σε βίαιες συμπεριφορές. Οι πιεστικές επαγγελματικές υποχρεώσεις των γονέων, αλλά και το φορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών δεν αφήνουν, δυστυχώς, αρκετά περιθώρια για χρήση του διαλόγου ως μέσου επίλυσης διαφωνιών.
Η αυστηροποίηση των ποινών για καταπολέμηση της παραβατικότητας, αν και αναγκαία, δεν αποτελεί πανάκεια. Για την ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος χρειάζεται πρόληψη, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Η Κυβέρνηση δίδει ιδιαίτερη σημασία στην πρόληψη, και ο διαγωνισμός αυτός συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Η σημασία του διαλόγου ως μέσου επίλυσης προβλημάτων και προαγωγής σεβασμού είναι διάχυτη και στο Νόμο για τα παιδιά σε σύγκρουση με το νόμο, ένας νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε το 2021 και αποσκοπεί στην πρόληψη της νεανικής παραβατικότητας και στην εγκαθίδρυση ενός συστήματος δικαιοσύνης φιλικής προς τα παιδιά.
Σκοπός του Νόμου δεν είναι αποκλειστικά η τιμωρία, αλλά η αναμόρφωση και η αποφυγή της επανάληψης της παραβατικής συμπεριφοράς μέσω εξωδικαστικών κυρίως διαδικασιών. Μέσω του διαλόγου με αρμόδιους Λειτουργούς των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, της Σχολικής Μονάδας και άλλους ειδικούς, καθώς και με το ίδιο το παιδί θύμα, το παιδί σε σύγκρουση με τον νόμο αντιλαμβάνεται τους λόγους που το οδήγησαν στην παραβατική συμπεριφορά και τις συνέπειες της πράξης του και λαμβάνει την αναγκαία στήριξη των αρμόδιων Υπηρεσιών ή/και θεραπεία για αποφυγή της επανάληψης μιας παραβατικής συμπεριφοράς.
Θα ήθελα να κλείσω τον χαιρετισμό μου με τα θερμά μου συγχαρητήρια προς όλους τους μαθητές και μαθήτριες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό με τόσο ζήλο και ενθουσιασμό, βάζοντας τη δική τους σφραγίδα στον αγώνα κατά της νεανικής παραβατικότητας.
Είμαι βέβαιος ότι οι γνώσεις και εμπειρίες που αποκομίσατε από τη συμμετοχή σας στο διαγωνισμό αυτό θα γίνουν μέρος της καθημερινότητας σας. Σας καλώ όπως μεταφέρετε αυτές τις γνώσεις και στα πρόσωπα που σας περιβάλλουν, ώστε να αντιληφθεί περισσότερος κόσμος την αξία του διαλόγου και να τον χρησιμοποιεί περισσότερο στις καθημερινές επαφές του.
Νιώθω την ανάγκη να συγχαρώ επίσης τις Διευθύνσεις των Σχολείων για το ενδιαφέρον που επέδειξαν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό, αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό, ο ρόλος του οποίου ήταν καθοριστικός στην επιτυχή διοργάνωση όλων των σχετικών δράσεων.
Συγχαρητήρια αξίζουν και οι Σύνδεσμοι Γονέων και οι Τοπικές Κοινότητες που συμμετείχαν στις δράσεις, συμβάλλοντας στην ευαισθητοποίηση του κοινού.
Κλείνω με το εξής μήνυμα: ο διάλογος είναι το καλύτερο και το πιο αποτελεσματικό μέσο για την επίλυση των διαφορών και των προβλημάτων και την προαγωγή του σεβασμού και των αρχών ενός δημοκρατικού σχολείου. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, όλοι να τον χρησιμοποιούμε περισσότερο, για να κρατήσουμε τη βία έξω από τα σχολεία, έξω από τις οικογένειες και έξω από την κοινωνία μας.
(ΜΣ/ΑΣ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα