01-11-2024 14:21
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας παρουσίασε τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2025 στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού
Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Αθηνά Μιχαηλίδου παρουσίασε σήμερα, 1η Νοεμβρίου 2024, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2025 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΜΔΠ) 2025-2027.
Σε δηλώσεις της μετά το πέρας της συνεδρίας, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε: «Παρουσίασα σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού. Τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου μας για το 2025. Σε ένα πολύ θετικό κλίμα και γι’ αυτό ευχαριστώ ιδιαίτερα τους Βουλευτές, τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας αλλά και της Επιτροπής Οικονομικών.
Με βάση το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης και τον προγραμματισμό που ήδη υλοποιούμε, βασικός μας στόχος είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο, όπως και η καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, ώστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό. Προς αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, είναι που διαμορφώσαμε και τον Προϋπολογισμό μας.
Η φιλοσοφία του Προϋπολογισμού εδράζεται στην ανακατανομή κονδυλίων, ώστε να δοθεί έμφαση στις βασικές μας προτεραιότητες: στην πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση, τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου, αλλά και στη στοχευμένη και καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μας για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Ο υπό συζήτηση Προϋπολογισμός του Υπουργείου μας ανέρχεται στο €1 δισ. και 550 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας συνολική αύξηση γύρω στα 6% σε σχέση με τον προηγούμενο προϋπολογισμό του 2024.
Οι κυριότερες αυξήσεις μας παρουσιάζονται σε θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης, στις χορηγίες μας προς τις Σχολικές Εφορείες, στην επέκταση της Προδημοτικής Εκπαίδευσης, στα θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού των σχολείων μας, στα θέματα που έχουν να κάνουν με τη φρούρηση των σχολείων και στις χορηγίες προς τα Πανεπιστήμια.
Κατά τη σημερινή συζήτηση παρουσιάστηκαν συνοπτικά οι πολιτικές και οι δράσεις μας, οι οποίες υλοποιήθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά και δόθηκε έμφαση στις δράσεις τις οποίες συνεχίζουμε για το 2025. Οι σημαντικότερες αφορούν στον διάλογο που γίνεται για την αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης και τις δράσεις που προωθούμε εκεί. Στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διά Βίου Μάθηση, στην Αξιολόγηση για τη Διασφάλιση της Ποιότητας, στα θέματα που έχουν να κάνουν με την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στην ηλεκτρονική διοίκηση της εκπαίδευσης και της Αγωγής, το eΔΕΑ.
Επιπρόσθετα, ενημερώσαμε για τις προτεραιότητες στον Αθλητισμό, οι οποίες περιλαμβάνουν το Σχέδιο Στήριξης Νεαρών Πρωταθλητών και το Πρόγραμμα Αθλητισμός για Όλους και τα θέματα που αφορούν στη Νεολαία, που αφορούν κυρίως στην προώθηση της συμμετοχής των νέων μας στη δημοκρατική ζωή και τη διοικητική αναδιοργάνωση βεβαίως του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου».
Στη συνέχεια η Υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
Ερωτηθείσα αναφορικά με το θέμα των παρεμβατικών προγραμμάτων και για το πώς προχωρά το Υπουργείο με τους μαθητές με ακραία παραβατική συμπεριφορά, και αν βρέθηκε ο χώρος στον οποίο θα στεγαστούν, η Υπουργός σημείωσε: «Παρεμβατικά προγράμματα ονομάζουμε τα προγράμματα τα οποία εφαρμόζουμε κυρίως από την Προδημοτική Εκπαίδευση. Είναι προγράμματα πρόληψης, τα οποία εφαρμόζουμε για να προλάβουμε αναλφαβητισμό αλλά και συμπεριφορά. Εσείς αναφέρεστε στο εναλλακτικό σχολείο φοίτησης, για το οποίο γίνεται ανασχεδιασμός για να λειτουργήσει από το δεύτερο τετράμηνο. Δεν πρόκειται να το υλοποιήσουμε στα μέσα του τετραμήνου, άρα από τον Φεβρουάριο αναμένεται να λειτουργήσει σε άλλο χώρο με τον ίδιο στόχο. Στόχος είναι να δώσουμε ευκαιρία στα παιδιά αυτά να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στο σχολείο.
Σε ερώτηση για το κατά πόσον έχει βρεθεί ο χώρος για το εναλλακτικό σχολείο φοίτησης, η κ. Μιχαηλίδου είπε: «Έχουμε επιλογές αυτή τη στιγμή, σε συνεργασία με τους συνεργάτες μας θα έχουμε και την τελική επιλογή του χώρου. Ο χώρος πρέπει να τύχει και της έγκρισης των ειδικών για να προσφέρεται γι’ αυτά τα παιδιά. Εξάλλου, θυμίζω ότι πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα με μικρό αριθμό παιδιών, μόνο για την επαρχία της Λευκωσίας προς το παρόν, για να αξιολογηθεί και να μπορεί να επεκταθεί και αλλού».
Ερωτηθείσα για το πώς προχωρεί ο διάλογος για το Σύστημα Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών, η Υπουργός Παιδείας επισήμανε: «Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, να πούμε ότι έχουμε ήδη θεσμοθετήσει το πρώτο σκέλος, την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού έργου, και προχωρούμε με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Η πρόθεσή μας είναι εντός του 2024, αν είναι δυνατόν, να έχουμε μια πρώτη πρόταση, την οποία θα υποβάλουμε στη συνέχεια στη Βουλή, αφού περάσει και από νομοτεχνικό έλεγχο. Δεν είναι ένα θέμα στο οποίο όλοι θα συμφωνήσουν. Εμείς στηριζόμαστε στα επιστημονικά δεδομένα, στα παιδαγωγικά κριτήρια και με βάση αυτά θα δουλέψουμε, έτσι ώστε να δώσουμε ευκαιρίες για ένα πιο δημοκρατικό, πιο σύγχρονο, όχι ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μας, δίκαιο για τους ίδιους και τα παιδιά μας».
Ερωτηθείσα για το πώς κυλά η πρώτη μέρα εφαρμογής των Κανονισμών που εγκρίθηκαν για τη χρήση κινητού από μαθητές στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης η Υπουργός σημείωσε: «Να αναφέρουμε ότι, όπως είχατε δει και από την εγκύκλιο που κυκλοφόρησε έγκαιρα, η έμφαση μας είναι στην παιδαγωγική διάσταση του θέματος. Δηλαδή να πείσουμε τα παιδιά και όχι να τα τιμωρήσουμε σε πρώτη φάση. Άρα όλη αυτή η χρονιά θα αναλωθεί για συζήτηση, κυρίως με τα μεγάλα παιδιά, για υπόδειξη των θετικών αυτού του μέτρου. Ήδη πολύ περισσότερες χώρες μάς ακολουθούν και είναι μια από τις φορές που νιώθουμε και εμείς περήφανοι ότι κάναμε κάτι έγκαιρα και δεν περιμέναμε να ακολουθήσουμε τις άλλες χώρες. Είναι σημαντικό για μας το ότι οι εκπαιδευτικοί μας ενημερώνονται για το θέμα και θα δώσουν ευκαιρίες και εκεί και όπου υπάρχουν προβλήματα θα είμαστε εκεί για να τα επιλύσουμε. Επίσης, δίνουμε έμφαση και στους εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης του διαλείμματος στο «Πρασινίζω το Σχολείο μου» που είναι ένα πρόγραμμα που ήδη αρχίσαμε για να έχουμε χώρους πρασίνου σε όλα τα σχολεία, στο να έχουμε δημιουργικές δραστηριότητες και χώρο για τα παιδιά μας και στο να τους αφήσουμε ελεύθερους να μιλήσουν μεταξύ τους, να υπάρχει επικοινωνία, αντί να είναι σκυφτοί στο κινητό τους και να έχουμε και διάφορα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας μέσα από την τεχνολογία».
Σε ερώτηση για το ποιες δράσεις και έργα που είναι σε εξέλιξη προγραμματίζεται ότι θα ολοκληρωθούν το 2025, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «Είναι τα θέματα της Eιδικής Εκπαίδευσης, είναι προτεραιότητα, εντός του 2025 ολοκληρώνουμε με βάση τον προγραμματισμό μας και τις αλλαγές στη νομοθεσία. Στα θέματα των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση και αναμένεται το 2025 να προχωρήσουμε και με τις ψηφιακές δεξιότητες στα Αναλυτικά μας, δηλαδή στο τι διδάσκουμε, αλλά και με τη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Είναι θέματα που έχουν να κάνουν με τις υποδομές: αρκετά νέα κτήρια, βελτιώσεις, ανακαινίσεις, αναβαθμίσεις κτηρίων ολοκληρώνονται εντός του 25 και αναμένεται και η ολοκλήρωση του μεγάλου θέματος του Καταλόγου Διοριστέων και της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού».
Απαντώντας σε ερώτηση για το τι εννοεί λέγοντας θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης η Υπουργός είπε: «Εννοούμε τις αλλαγές ώστε να πάμε προς το συμπεριληπτικό σχολείο, προς την Ενιαία Εκπαίδευση. Δηλαδή να διευκολύνουμε όλα τα παιδιά να είναι στην τάξη, να απαμβλύνουμετα προβλήματα που σήμερα υπάρχουν και που εμποδίζουν όλα τα παιδιά να είναι στην τυπική τάξη και να διευκολύνουμε και μέσω των επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών και του κατάλληλου υλικού, ώστε να διαφοροποιεί ο εκπαιδευτικός το υλικό του ανάλογα με τα παιδιά που έχει μπροστά του και τις ανάγκες τους».
Ερωτηθείσα αν στον Προϋπολογισμό του 2025 διαχωρίζεται το πόσο που είναι για την Παιδεία από το ποσό που είναι για τη Νεολαία και το ποσό που είναι για τον Αθλητισμό η κ. Μιχαηλίδου είπε:«Ναι, είναι πολύ αυστηρά διαχωρισμένα και πολύ συγκεκριμένα».
________
Για την παρουασίαση της Υπουργού πατήστε εδώ.
ΙΠ
Σχετικά Ανακοινωθέντα