04-11-2024 15:55
Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας στην εκδήλωση με θέμα «Δράσεις για την Ελληνική Γλώσσα στο εκπαιδευτικό σύστημα»
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση σας καλωσορίζω στη σημερινή εκδήλωση με το ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πάντα επίκαιρο θέμα: «Η δύναμη της ελληνικής γλώσσας», η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης με στόχο την αναβάθμιση και ενίσχυση της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Είμαι βέβαιη, παιδιά, ότι θα αποκομίσετε σημαντικές γνώσεις και πολύτιμα εφόδια από τη σημερινή σας εμπειρία.
Αγαπητέ κύριε Καθηγητά, η παρουσία σας στο νησί μας, μάς τιμά ιδιαίτερα και αποδεικνύει για ακόμη μια φορά το ενδιαφέρον σας για την πρόοδο και τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα παιδιά μας. Βεβαίως, η αθρόα συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και μαθητριών στη σημερινή εκδήλωση φανερώνουν την εκτίμηση στο πρόσωπό σας, στο πολυσχιδές έργο και στην προσφορά σας στην ελληνική γλώσσα και παιδεία.
Η Κυβέρνηση, και ειδικά το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, αναγνωρίζοντας την αξία της ελληνικής γλώσσας, έχει θέσει ως πρωταρχικό στόχο την καλλιέργεια και την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών και υποστηρίζει τη συγχρονία και τη διαχρονία της ελληνικής γλώσσας. Γι’ αυτό ακολουθεί στοχευμένη πολιτική για συστηματοποίηση και οργάνωση της διδασκαλίας της σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, καθώς και στα παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο και στους ομογενείς. Αναντίρρητα, η ανάδειξη της ελληνικής γλώσσας, με διάφορες εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δράσεις, συμβάλλει στην ενίσχυση της γλωσσικής μας ταυτότητας, στην προώθηση του πολιτιστικού και πνευματικού μας επιπέδου και στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Στην προσπάθεια αυτή έχουμε τη χαρά και την τιμή, κύριε Καθηγητά, να σας έχουμε συνεργάτη και συνοδοιπόρο, αφού ηγείστε της Επιτροπής για την αναβάθμιση της Ελληνικής Γλώσσας στην εκπαίδευση και την κοινωνία.
Πρέπει να σημειωθεί ότι από τη φετινή σχολική χρονιά εφαρμόζονται τα επικαιροποιημένα Αναλυτικά Προγράμματα σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, έχοντας λάβει υπόψη και τα αποτελέσματα διεθνών ερευνών, αλλά και τις βασικές ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να κατέχει ο σύγχρονος ενεργός πολίτης. Με τον εκσυγχρονισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων δίνεται έμφαση στην ουσιαστική και χρήσιμη γνώση, στην καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων και στην προαγωγή της κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας μέσω και του ψηφιακού γραμματισμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, προωθούνται νέες πρακτικές στη μαθησιακή διαδικασία στη βάση των ικανοτήτων και ιδιαιτεροτήτων του κάθε παιδιού, αλλά και των αναγκών της αγοράς εργασίας. Συνδετικός ιστός σε όλες τις πιο πάνω επιδιώξεις είναι η ελληνική γλώσσα και η προσπάθεια αναβάθμισής της σε όλα τα επίπεδα και διά μέσου όλων των μαθημάτων.
Μετά την εμβληματική εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για τον Εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας, στις 9 Φεβρουαρίου 2024, και τις δεσμεύσεις μας με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση της διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας ως μητρικής στην Προδημοτική, τη Δημοτική και τη Μέση Εκπαίδευση, καθώς επίσης και της διδασκαλίας της ως δεύτερης γλώσσας έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση των ακόλουθων δράσεων.
Στην προσχολική εκπαίδευση έχουμε θεσμοθετήσει τη σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών. Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζουμε ποιοτική εκπαίδευση στην κρίσιμη φάση της προσχολικής ηλικίας και ενισχύουμε τον αναδυόμενο γραμματισμό ως βάση της γλωσσικής αγωγής και εκπαίδευσης των παιδιών, βέβαιοι, και με βάση την επιστημονική τεκμηρίωση, ότι αυτό θα συμβάλει στη μετέπειτα γλωσσική ανάπτυξή τους κατά τη φοίτησή τους στο δημοτικό σχολείο και θα γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης.
Επιπρόσθετα, έχει διατεθεί στα νηπιαγωγεία έντυπο, διαδραστικό και οπτικοακουστικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης γλώσσας ως χρήσιμο εργαλείο για έγκαιρη πρόληψη και αντιμετώπιση του λειτουργικού αναλφαβητισμού και στήριξη παιδιών με μεταναστευτικό υπόβαθρο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι έχει αρχίσει η υλοποίηση του έργου «Ελληνικά στο δημοτικό: Υποστήριξη εκπαιδευτικών και υπηκόων τρίτων χωρών», για δημιουργία επιπρόσθετου υποστηρικτικού υλικού για διδασκαλία στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία.
Επιπλέον, η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο αποτελεί μια σημαντική προτεραιότητα του Υπουργείου μας, ενώ υλοποιούμε στην πράξη την επέκταση της λειτουργίας των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων, Δημοτικών, Νηπιαγωγείων και Ειδικών Σχολείων. Σε όλες τις αναφερόμενες περιπτώσεις η καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας τίθεται ως προτεραιότητα και ύψιστης σημασίας στόχος.
Παράλληλα, προωθείται περαιτέρω στήριξη και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών με επιμορφωτικά σεμινάρια, στο πλαίσιο της ευρύτερης επαγγελματικής τους μάθησης. Με την πολύτιμη συμβολή του κ. Μπαμπινιώτη, διοργανώθηκαν πέρσι και διοργανώνονται και κατά τις επόμενες ημέρες σεμινάρια, τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς Προδημοτικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης, που διδάσκουν στην Α’, Β’ και Γ’ τάξη, για περαιτέρω στήριξή τους και αναμένεται να ακολουθήσουν στοχευμένες δράσεις ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών και των υπόλοιπων βαθμίδων.
Στη Μέση Εκπαίδευση υλοποιούνται δράσεις για την αναβάθμιση και προαγωγή της διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας στη διαχρονία της, από την Αρχαία Ελληνική στη Κοινή Νέα Ελληνική, όπως είναι η στοχευμένη επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων στη Γλώσσα, η επαγγελματική μάθηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στην ορθή χρήση της Ελληνικής και στην υιοθέτηση καλών πρακτικών καλλιέργειάς της, ο εμπλουτισμός του διδακτικού υλικού με ψηφιακά εργαλεία, η ενίσχυση του θεσμού του Ολοήμερου Γυμνασίου Διαθεματικής-Διεπιστημονικής Μάθησης, το οποίο περιέχει και την Κατεύθυνση «Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμό», καθώς επίσης και δράσεις για την ανάδειξη των δυνατοτήτων της διαχρονικότητας και της οικουμενικότητας της Ελληνικής Γλώσσας, όπως η διοργάνωση και διεξαγωγή ημερίδων, σεμιναρίων και άλλα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η λειτουργία του Κέντρου Κλασικών Σπουδών και Ελληνικών Γραμμάτων στη Σεβέρειο Βιβλιοθήκη, με εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν την αξία της ελληνικής γλώσσας και τη μοναδικότητα του πολιτισμού μας.
Ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ενθαρρύνουμε διαγωνισμούς, οι οποίοι καλλιεργούν τη γραπτή γλωσσική έκφραση των παιδιών μας, προωθούν την αυθεντική μάθηση, διευρύνουν την κριτική σκέψη. Επιπρόσθετα, η συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών μας σε εκδηλώσεις όπως η σημερινή αναδεικνύει τον διάλογο και τη χρήση του προφορικού λόγου. Σε συνεργασία με τον κ. Μπαμπινιώτη έχουμε προχωρήσει στον σχεδιασμό δράσεων που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, σε μαθητές και μαθήτριες, όπως είναι η διεξαγωγή διαγωνισμών ορθογραφίας.
Αγαπητά μας παιδιά,
Η γλωσσική παιδεία αναπτύσσει και διαμορφώνει ενεργούς μαθητές και μαθήτριες, και αργότερα πολίτες με κριτική σκέψη, ερευνητικό πνεύμα και ανθρώπινο χαρακτήρα, πίστη στις δημοκρατικές αξίες και ηθικοπλαστικές αρετές, και ενισχύει την ελληνική συνείδηση και την επικοινωνία με ευρωπαϊκούς και άλλους λαούς. Πρέπει να είμαστε περήφανοι/ες για τη γλώσσα μας, να την καλλιεργούμε και να την προσέχουμε είναι η ταυτότητα και ο πολιτισμός μας.
Σε όλο αυτό μας το ταξίδι έχουμε συνοδοιπόρο την Έδρα UNESCO για τη διά βίου μάθηση του Πανεπιστημίου Frederick, καθώς και το Ίδρυμα Ουράνιος Ιωαννίδης, που εκτός από τη συνεχή και εποικοδομητική συνεργασία, για την οποία τους ευχαριστώ, έχουν δωρίσει σήμερα σε όλα τα παιδιά τη Σύγχρονη Σχολική Γραμματική του κ. Μπαμπινιώτη.
Θερμές ευχαριστίες θα ήθελα να απευθύνω στον Καθηγητή Μπαμπινιώτη για όλη του την προσφορά στην προσπάθειά μας.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνω στον Εξοχότατο Πρόεδρο της Κυπριακή Δημοκρατίας για όλη τη στήριξη και την εδώ παρουσία του, η οποία αποδεικνύει έμπρακτα το ενδιαφέρον του για το θέμα.
Ας χαρούμε, λοιπόν, τη σημερινή αυτή ευκαιρία για επικοινωνία και συνομιλία για την ελληνική γλώσσα και τη διαχρονική της αξία.
(ΜΣ/ΑΣ)