Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

22-11-2024 15:18

Ομιλία του Υπουργού Άμυνας κ. Βασίλη Πάλμα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού για τον Προϋπολογισμό του 2025

Κυρία Πρόεδρε,

Κύριοι Βουλευτές, 

Έχετε λάβει το σημείωμα που περιέχει αναλυτικά τον προϋπολογισμό, τις δράσεις που επιτελούνται και τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Άμυνας για το 2025. Στη σύντομη ομιλία μου θα περιοριστώ να αναφέρω τα πλέον βασικά σημεία. 

Καταρχάς, θα ήθελα να επισημάνω την αγαστή συνεργασία του Υπουργείου Άμυνας με τις Επιτροπές Οικονομικών και Προϋπολογισμού, και Άμυνας, αλλά και με όλους ανεξαιρέτως τους βουλευτές. Τα ευαίσθητα θέματα της άμυνας τυγχάνουν της δέουσας και απαραίτητης συναίνεσης, συναντίληψης και της άριστης συνεργασίας με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, τηρώντας απαρέκκλιτα τους κανόνες που διέπουν τον βαθμό ασφαλείας των θεμάτων. Κάθε επισήμανση ή και παρατήρηση να γνωρίζετε ότι εκλαμβάνεται από το Υπουργείο ως προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση, την οποία θεωρούμε απαραίτητη. 

Oι συνολικές προϋπολογισθείσες δαπάνες του Υπουργείου μας για το 2025 ανέρχονται στα €588,4 εκατομμύρια και είναι αυξημένες σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2024 κατά €3,9 εκατομμύρια περίπου. 

Ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου αφορά τα ακόλουθα τέσσερα Κεφάλαια:

α. Το Κεφάλαιο 11.01 «Υπουργείο Άμυνας», με προϋπολογισμό για το 2025 που ανέρχεται στα €12.293.848,

β. το Κεφάλαιο 11.02 «Κυπριακός Στρατός», που ανέρχεται στα €190.590.465,

γ. το Κεφάλαιο 11.03 «Εθνική Φρουρά», που ανέρχεται στα  €205.987.000, και

δ. το Κεφάλαιο 11.04 «Αμυντική Θωράκιση», που ανέρχεται στα €179.550.000. 

Κατά γενική ομολογία διανύουμε μια πολύ κρίσιμη περίοδο ετών από κάθε άποψη. Οι τελευταίες διαδοχικές κρίσεις έχουν καταστήσει σαφή τη ραγδαία ταχύτητα, με την οποία δύνανται να μεταβληθούν όλα όσα μέχρι πρότινος θεωρούνταν ως ελεγχόμενα. Σε ό,τι αφορά στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, το περιβάλλον ασφάλειας έχει καταστεί ακόμη πιο περίπλοκο και αβέβαιο. Βεβαίως, ανέκαθεν η περιοχή μας αποτελούσε πεδίο σκληρών συγκρούσεων με γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές ανακατατάξεις. 

Έναν εκ των βασικών κρίκων της μακράς αλυσίδας των κρίσεων και των συγκρούσεων που εκτυλίσσονται εδώ και δεκαετίες στην περιοχή αποτελεί και το κυπριακό πρόβλημα και οι συνεχείς, παράνομες, προκλητικές δραστηριότητες της Τουρκίας στο έδαφος, τα χωρικά ύδατα και την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ), οι οποίες παραβιάζουν καταφανώς το Διεθνές Δίκαιο και διαταράσσουν την ειρήνη και τις προσπάθειες για επανέναρξη των συνομιλιών για συνολική διευθέτηση του ζητήματος. 

Τόσο η κατάσταση στην περιοχή μας, όσο και οι γενικότερες γεωπολιτικές εξελίξεις επιτάσσουν να ανταποκριθούμε με σοβαρότητα και σύνεση. Στην προσπάθεια αντιμετώπισης των προκλήσεων που αναδύονται, η ενότητα και η αποφασιστικότητα αποτελούν την πιο ισχυρή εγγύηση για την επίτευξη των κοινών μας στόχων. 

Στο Υπουργείο Άμυνας έχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους για αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων με τον πλέον ορθολογικό τρόπο. Η πολιτική μας για την επίτευξή τους εδράζεται σε τρεις κύριους πυλώνες δράσης. 

Ο πρώτος πυλώνας δράσεων αφορά στον σχεδιασμό μας για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος και των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Εθνικής Φρουράς με στόχο την αποτελεσματική άμυνα της Κυπριακής Δημοκρατίας και τη διασφάλιση της ασφάλειας των Κυπρίων πολιτών στο σύνολό τους. 

Πολιτική 1 – Ενίσχυση Αποτρεπτικής Ικανότητας

Όσον αφορά στις δράσεις και τους σχεδιασμούς μας για την ενδυνάμωση της επιχειρησιακής ικανότητας της Εθνικής Φρουράς, έχουμε ήδη προχωρήσει:

α. Στη σύνταξη ρεαλιστικού Αμυντικού Σχεδιασμού – Προγραμματισμού εντός του εγκεκριμένου Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου, ο οποίος εξασφαλίζει τη διαθεσιμότητα των υφιστάμενων Συστημάτων και ενισχύει με νέες δυνατότητες το αξιόμαχο της Εθνικής Φρουράς. Τόσο οι χερσαίες, όσο οι ναυτικές και αεροπορικές επιχειρήσεις αναβαθμίζονται με την:

(1) Εξασφάλιση επικοινωνιών παγκύπριας κάλυψης.

(2) Ενίσχυση δυνατοτήτων συλλογής πληροφοριών, έγκαιρης προειδοποίησης και επίγνωσης της χερσαίας, ναυτικής και αεροπορικής κατάστασης.

(3) Διασύνδεση οπλικών συστημάτων με τα κέντρα λήψεως αποφάσεων με σκοπό την άμεση ανταπόκρισή τους.

(4) Απόκτηση σύγχρονων δυνατοτήτων εκτέλεσης αντιαρματικού αγώνα και αεροπορικής υποστήριξης χερσαίων δυνάμεων ημέρα και νύχτα.

(5) Ενίσχυση δυνατοτήτων νυχτερινού αγώνα.

(6) Συμπλήρωση αποθεμάτων πυρομαχικών.

(7) Συντήρηση και αναβάθμιση των υφιστάμενων μέσων.

β. Συμμετέχουμε επίσης σε Προγράμματα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας, όπως το Military Mobility και το MARSUR III (αφορούν στην εναρμόνιση των διαδικασιών για τη διευκόλυνση της Στρατιωτικής Κινητικότητας σε Ξηρά, Αέρα και Θάλασσα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και στην ανάπτυξη συστημάτων επίγνωσης κατάστασης και διαμοιρασμού πληροφορίων για τη Θαλάσσια Επιτήρηση, αντίστοιχα).

Επιπλέον, για την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων της Εθνικής Φρουράς, το Υπουργείο Άμυνας (ΥΠΑΜ) συνεχίζει να εφαρμόζει στοχευμένες δράσεις με σκοπό τη στήριξη και ενίσχυση του εθνικού οικοσυστήματος Έρευνας και Καινοτομίας στους τομείς της Άμυνας και Ασφάλειας.

Εν προκειμένω, έχουν αναπτυχθεί και υλοποιούνται, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας, επτά (7) νέα έργα έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα των τεχνολογιών Διττής Χρήσης. Αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2026.

Επιπρόσθετα, το ΥΠΑΜ υλοποιεί τις δυο πρώτες εθνικές δράσεις έρευνας και καινοτομίας για τα δύο έργα που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, και στα οποία συμμετέχουν κυπριακές κοινοπραξίες στο πλαίσιο της δράσης «ΑΘΗΝΑ», καταβάλλοντας από τον προϋπολογισμό του περίπου 900.000 ευρώ. Τα έργα ολοκληρώνονται μέχρι το τέλος του έτους. Σχεδιάζει επίσης την υλοποίηση δύο τουλάχιστον Νέων Εθνικών Προγραμμάτων Έρευνας και Καινοτομίας και αναμένεται πως αρχές του 2025 θα προχωρήσει σε ανάλογες ενέργειες.

Επίσης, στο τρέχον έτος έχει στηρίξει οικονομικά και διοικητικά τη συμμετοχή κυπριακών οντοτήτων σε 27 έργα Έρευνας και Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Βιομηχανικής Ανάπτυξης στην Άμυνα (EDIDP) και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας (EDF), και έχει ήδη εξετάσει και αξιολογήσει 61 νέες υποβληθείσες προτάσεις, προκειμένου να υποστηρίξει τελικά 49 προτάσεις στη βάση των τεχνολογικών τομέων επιχειρησιακού ενδιαφέροντος.

Για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Κράτους για την αντιμετώπιση κρίσεων, που σχετίζονται με την Άμυνα και Ασφάλεια, συνεχίζονται οι ενέργειες για εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και αναθεώρηση του Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτου Ανάγκης (ΠΣΕΑ).

Πολιτική 2 – Ισχυρές Συνεργασίες – Αναβαθμισμένος Ρόλος της Κύπρου

Έχουμε θέσει ως στόχο τη βελτίωση και εμβάθυνση των σχέσεών μας με τα γειτονικά κράτη και άλλους δρώντες. Το ΥΠΑΜ έχει επιτύχει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο συνεργασίας με τα Υπουργεία Άμυνας γειτονικών και φίλων κρατών, το οποίο εξελικτικά οδήγησε, μεταξύ άλλων, στη σύναψη από κοινού με την Ελλάδα τριμερών μηχανισμών στρατιωτικής συνεργασίας, καθώς επίσης και της τετραμερούς συνεργασίας με Γαλλία και Ιταλία.

Η συνεργασία μας με την Ελλάδα  έχει τεθεί σε ακόμα πιο στερεές βάσεις. Σημαντική είναι επίσης η σταθερή και ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ). Όπως γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια ενισχύθηκε η στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των χωρών μας και υλοποιήθηκαν σημαντικές πρωτοβουλίες στον στρατιωτικό τομέα.

Αυτές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την απόφαση της Ουάσιγκτον για ανανέωση για ένα (1) έτος της άρσης του εμπάργκο πώλησης όπλων προς την Κυπριακή Δημοκρατία, τις κοινές ασκήσεις και εκπαιδεύσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ των Ενόπλων μας Δυνάμεων, τη συμμετοχή στελεχών μας σε στρατιωτικά ιδρύματα και ακαδημίες των ΗΠΑ μέσω του Προγράμματος Διεθνούς Στρατιωτικής Κατάρτισης (ΙΜΕΤ – International Military Education and Training), την απόφαση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ για ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στο State Partnership Program (SPP), και τη θεσμοθέτηση του ετήσιου διαλόγου ασφάλειας σε επίπεδο Υπουργείων Άμυνας. Ταυτόχρονα, βρίσκεται σε ισχύ η Διμερής Συμφωνία Παροχής Υπηρεσιών και Διοικητικής Μέριμνας (Acquisition and Cross-Servicing Agreement – ACSA). Επιπλέον, στις 9 Σεπτεμβρίου 2024 υπεγράφη, στην Κύπρο, ο Οδικός Χάρτη της Διμερούς Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων Άμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και της Κυπριακής Δημοκρατίας για την πενταετία 2024-2029.

Σημαντικό ρόλο στη συλλογική προσπάθεια ενίσχυσης της εξωστρεφούς αμυντικής πολιτικής διαδραματίζει και η Ακαδημία Ασφάλειας και Άμυνας του Υπουργείου, η οποία κατά το τρέχον έτος διοργάνωσε με επιτυχία 11 σεμινάρια, στα οποία συμμετείχε προσωπικό από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και χώρες της Μέσης Ανατολής. Εντός του 2025 έχει προγραμματιστεί η διεξαγωγή 13 σεμιναρίων.

Ως Υπουργείο Άμυνας έχουμε ουσιαστική συμμετοχή σε επιχειρήσεις της Κοινής Πολιτικής Άμυνας και Ασφαλείας της ΕΕ (ΚΠΑΑ) (5 Αξιωματικοί σε EUNAVFORMED, EUNAVFORMED ATALANTA, EUNAVFOR ASPIDES, EUMAM UA) και συμμετέχουμε σε 11 προγράμματα της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO).

Στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της EE (ΜΑΕΕ) το Υπουργείο Άμυνας, με πέντε (5) Στελέχη του, συμμετέχει ενεργά στα κέντρα λήψεως αποφάσεων, που άπτονται στρατιωτικών και όχι μόνο θεμάτων. Ταυτόχρονα, συμμετέχουμε με επτά (7) Αξιωματικούς σε θέσεις στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Καταλήγοντας, το ΥΠΑΜ, εν όψει της ανάληψης της προεδρίας της ΕΕ από την Κυπριακή Δημοκρατία το πρώτο εξάμηνο του 2026, ξεκίνησε σταδιακά και σε συντονισμό με το Υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠΕΞ) τον προγραμματισμό και τις προετοιμασίες όλων των εμπλεκομένων τμημάτων του Υπουργείου τόσο εντός όσο και εκτός Κύπρου.

Πολιτική 3 – Σύγχρονος Ημιεπαγγελματικός Στρατός

Σε ό,τι αφορά στην προσπάθειά μας να καταστήσουμε την Εθνική Φρουρά έναν σύγχρονο, ευέλικτο, ημιεπαγγελματικό στρατό, έχουμε, μεταξύ άλλων:

α. Προχωρήσει στη λήψη μέτρων, τα οποία θα αναβαθμίσουν τον θεσμό των Συμβασιούχων Οπλιτών (ΣΥΟΠ). Σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε η μισθολογική αναβάθμιση και η καταβολή επιδόματος. Εφαρμόστηκαν επίσης αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια στη διαδικασία μεταθέσεων των ΣΥΟΠ. Εξετάζεται η εφαρμογή της επιλογικής διαδικασίας για την επέκταση του ορίου ηλικίας με αναβαθμισμένες απολαβές. Επίσης, βρισκόμαστε στο στάδιο της διερεύνησης για ενδεχόμενη απασχόλησή τους σε άλλα Τμήματα/Υπηρεσίες του κράτους για όσους θα τερματίζεται η υπηρεσία τους στην Εθνική Φρουρά μετά τη συμπλήρωση του 42ου έτους.

β. Συνεχίζουμε στη βάση σχεδιασμού τη βελτίωση υποδομών, οι οποίες συμβάλλουν στην επιχειρησιακή αναβάθμιση των ενόπλων μας δυνάμεων και υποβοηθούν τη διακηρυγμένη και ακολουθούμενη αμυντική πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας για την παροχή διευκολύνσεων σε φίλες χώρες. Η βελτίωση των υποδομών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, κατασκευή αποθηκών, αναβάθμιση των πεδίων βολής, επέκταση/ασφαλτόστρωση οδικού δικτύου εντός στρατοπέδων και βελτιωτικά έργα στρατωνισμού, όπως γραφεία, θαλάμους, αποθήκες, υπόστεγα, δρόμους και περιφράξεις σε στρατόπεδα της Εθνικής Φρουράς.

γ. Έχουμε προβεί σε σύναψη νέας σύμβασης με ιδιωτική εταιρεία, η οποία αναμένεται να αρχίσει εντός Φεβρουαρίου 2025, και βάσει της οποίας θα συνεχίσουν να παρέχονται έτοιμες μερίδες ζεστού φαγητού σε προσωπικό της Εθνικής Φρουράς, με επέκταση του προγράμματος σε στρατόπεδα και φυλάκια της Επαρχίας Αμμοχώστου.

δ. Μελετάται ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τις προαγωγές και μεταθέσεις των στελεχών, καθώς και για την παροχή επιδομάτων επικινδυνότητας σε μέλη του Στρατού. Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Ισότητας των Φύλων 2024-2026, ως Υπουργείο έχουμε δεσμευτεί να φέρουμε εις πέρας δράσεις, οι οποίες εμπίπτουν στις αρμοδιότητές μας.

Πολιτική 5 – Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών που αφορούν στην άμυνα και ασφάλειας της Κυπριακής Δημοκρατίας

Σχετικές με την εξωστρέφεια και τη διατήρηση σχέσεων καλής γειτονίας που έχουμε οικοδομήσει είναι και οι δράσεις μας, που αφορούν στην Έρευνα και Διάσωση (Ε – Δ). Το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) έχει καταστεί ένα από τα πλέον αναγνωρισμένα, σύγχρονα κέντρα όχι μόνο στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και της Ευρώπης γενικότερα. Με στόχο την ενίσχυση αυτού του ρόλου, το ΚΣΕΔ κατά το 2024 διοργάνωσε σε διμερές επίπεδο 15 συνολικά Ασκήσεις Ε – Δ με τη συμμετοχή αντιπροσωπιών φίλων χωρών και σχεδίασε δύο (2) μεγάλης κλίμακας Πολυεθνικές Ασκήσεις. Μέχρι τις 10 Οκτωβρίου 2024, το ΚΣΕΔ έχει διερευνήσει 188 υποθέσεις, εκ των οποίων απαιτήθηκε η εκτέλεση 67 επιχειρήσεων και η διάσωση 1.873 ατόμων, και έχει διαχειριστεί 52 περιστατικά αφίξεων μεταναστών δια θαλάσσης (2.870 άτομα).

Για την αύξηση των δυνατοτήτων των Μονάδων Έρευνας και Διάσωσης, το ΚΣΕΔ προχώρησε σε συνεργασία με τη Μονάδα Ευρωπαϊκών Ταμείων του Υπουργείο Εσωτερικών μέσω χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια στην υλοποίηση/ολοκλήρωση έργων:

(1) Ενίσχυσης των δυνατοτήτων του συστήματος παράκτιας παρατήρησης και επιτήρησης.

(2) Αντικατάστασης/αναβάθμισης συστημάτων επικοινωνιών Έρευνας και Διάσωσης.

(3) Συντήρησης σκαφών επιτήρησης.

Σε ό,τι αφορά στην ανταπόκριση του Κέντρου σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών πέρα από την Έρευνα και Διάσωση, το Συντονιστικό Κέντρο «ΖΗΝΩΝ» βρίσκεται σε μέγιστη ετοιμότητα ενεργοποίησης σε εθνικό επίπεδο για διαχείριση οποιασδήποτε κρίσης ανθρωπιστικού χαρακτήρα.

Ο Δεύτερος Πυλώνας αφορά στον σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων για προσαρμογή και αύξηση της επιχειρησιακής ανθεκτικότητας της Εθνικής Φρουράς στην κλιματική αλλαγή. Το ΥΠΑΜ έχει καθορίσει την περιβαλλοντική και ενεργειακή του στρατηγική βασισμένη σε δύο σημαντικούς άξονες:

α. Την προσαρμογή των δραστηριοτήτων της Εθνικής Φρουράς με την εφαρμογή πολιτικών και δράσεων, που να σέβονται και προστατεύουν το περιβάλλον.

β. Την εξοικονόμηση ενέργειας τόσο από τη λειτουργία των κτηριακών εγκαταστάσεων, όσο και από τις δραστηριότητες της Εθνικής Φρουράς με στόχο τη συμβολή στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Πολιτική 2 – Περιβάλλον

Πέρα από την καλλιέργεια της απαραίτητης περιβαλλοντικής κουλτούρας στο προσωπικό, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου, έχει εξασφαλιστεί μέσα από τα διαθρωτικά ταμεία της ΕΕ, και ειδικότερα του Προγράμματος «ΘΑλΕΙΑ», χρηματοδότηση ύψους 19 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και σε άλλα στρατόπεδα της Εθνικής Φρουράς.

Το έργο της υλοποίησης της εγκατάστασης των φωτοβολταϊκών συστημάτων έχει αναληφθεί από την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ). Το ΥΠΑΜ και η ΑΗΚ έχουν υπογράψει συμφωνία τον Αύγουστο του 2024 και άρχισε η διαδικασία μελέτης και προσφοροδότησης του έργου, με στόχο το 2025 να αρχίσουν να τοποθετούνται τα πρώτα φωτοβολταϊκά συστήματα. Το έργο έχει διάρκεια τρία έτη και αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2027.

Συνεχίζεται, παράλληλα, η υλοποίηση της συμφωνίας, που υπεγράφη με την ΑΗΚ το 2020 και αφορά στην αντικατάσταση με φωτιστικά τύπου LED όλων σχεδόν των λαμπτήρων οδικού φωτισμού που βρίσκονται εντός των στρατοπέδων της Εθνικής Φρουράς.

Πολιτική 5 – Προστασία της πλούσιας βιοποικιλότητας της Κύπρου

Στην προσπάθειά μας για σεβασμό και προστασία του περιβάλλοντος, έχουν ολοκληρωθεί Διαχειριστικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για το Πεδίο Βολής Καλού Χωριού και το Πεδίου Βολής Ξυντούς, και τα αποτελέσματά τους έχουν παρουσιαστεί στους άμεσα ενδιαφερόμενους. Από τα αποτελέσματα των μελετών διαπιστώνεται ότι όλες οι μετρήσεις που έγιναν κυμαίνονται εντός των καθορισμένων διεθνών ορίων και δεν υφίσταται κίνδυνος για την υγεία και ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής. Με την ολοκλήρωση των Διαχειριστικών Περιβαλλοντικών Μελετών συνεχίζεται η παρακολούθηση της Λειτουργίας των δύο Πεδίων Βολής, με βάσει τα Διαχειριστικά Σχέδια των εν λόγω μελετών. 

Ο Τρίτος Πυλώνας αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη ψηφιακή μετάβαση του ΥΠΑΜ και της Εθνικής Φρουράς. 

Το Υπουργείο, στο πλαίσιο υλοποίησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και για την κατάργηση των αναχρονιστικών μεθόδων γραφειοκρατίας, έχει προχωρήσει, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, στην ανάπτυξη της ψηφιακής υπηρεσίας παροχής «Πιστοποιητικών Στρατολογικής Κατάστασης» με σκοπό την έκδοση των πιστοποιητικών κατευθείαν από το σπίτι εκάστου πολίτη μέσω της πύλης gov.cy. Συμπληρωματικά, έχει αναπτυχθεί μια δεύτερη υπηρεσία, που υποστηρίζει τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών, με σκοπό την επαλήθευση της γνησιότητάς τους.

Επίσης, έχει προκηρυχθεί μίνι διαγωνισμός για τον ανασχεδιασμό, παραμετροποίηση και εκ νέου ανάπτυξη τριών (3) υφιστάμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών (e-Κατάταξη, Δήλωση Στοιχείων Στρατευσίμου, Αίτηση Πρόσληψης ΣΥΟΠ) και την ανάπτυξη δύο (2) νέων υπηρεσιών για την Επικαιροποίηση Στοιχείων Εφέδρων και για τους Υποψηφίους Παραγωγικών Σχολών.

Η ανάπτυξη της όλης δέσμης υπηρεσιών αναμένεται να ολοκληρωθεί περί το τέλος του 2026.

Στο πλαίσιο της Κυβερνοασφάλειας, το Υπουργείο σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές της Δημοκρατίας προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες με σκοπό την αναβάθμιση της θωράκισης των αδιαβάθμητων πληροφοριακών του συστημάτων, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.

Eντός του πρώτου εξαμήνου του 2024, διεξήχθη στο ΥΠΑΜ, από ιδιωτική εταιρεία, έλεγχος διατρητότητας (penetration testing) των αδιαβάθμητων δικτύων του και εκτίμηση κινδύνου ασφάλειας αδιαβάθμητων πληροφοριών (risk assessment). Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση και λειτουργία αισθητήρα του συστήματος SENTINEL (Εθνικό SOC) για τον έγκαιρο εντοπισμό τυχόν κυβερνοεπιθέσεων στα αδιαβάθμητα δίκτυα του ΥΠΑΜ. 

Κυρία Πρόεδρε,

Κύριοι Βουλευτές, 

Προσπάθησα μέσα από ένα συνοπτικό κείμενο να σάς μεταφέρω τις δράσεις του Υπουργείου και τις στρατηγικές μας επιδιώξεις. Όπως έχω αναφέρει κατ’ επανάληψη, σύμμαχοι μας σε κάθε προσπάθεια ήταν και παραμένουν οι Κοινοβουλευτικές Επιτροπές Οικονομικών και Άμυνας και όλα ανεξαιρέτως τα κοινοβουλευτικά κόμματα, τα οποία ευχαριστούμε ιδιαιτέρως. 

Ευελπιστούμε στη συνέχιση της αγαστής μας συνεργασίας για το κοινό όφελος. 

Σας ευχαριστώ. 

(ΜΣ/ΓΣ)

Σχετικά Ανακοινωθέντα