28-02-2025 20:49
Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στα αποκαλυπτήρια της προτομής του Κώστα Λιασίδη, στην Πάφο
Είναι με ιδιαίτερη τιμή και περηφάνια που συμμετέχω μαζί με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο στην αποψινή σεμνή τελετή. Η παρουσία μου στην εκδήλωση για την απόδοση της πρέπουσας τιμής σε ένα εκλεκτό τέκνο της Επαρχίας μας στοχεύει, ανάμεσα σε πολλά άλλα, στην ανάδειξη της σημασίας της αναγνώρισης από την Πολιτεία, ως προτύπων και διά των έργων παραδειγμάτων, των ανθρώπων που συνέβαλαν καθοριστικά στη διάδοση της μόρφωσης και μέσω αυτής στην πολιτισμική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο και της Επαρχίας μας, αλλά και της πατρίδας μας. Και ο τιμώμενος σήμερα Κώστας Λιασίδης υπήρξε, κατά γενική ομολογία, ένας από αυτούς.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα, απευθύνω έπαινο στους φορείς και στα άτομα που ανέλαβαν την πρωτοβουλία για την ανέγερση της προτομής του Κώστα Λιασίδη και συνέβαλαν με διάφορους τρόπους στην υλοποίησή της, εδώ σε αυτό το σημείο, πλησίον του χώρου, στον οποίο λειτούργησε το Εμπορικό Λύκειο Πάφου και το μετέπειτα Κολλέγιο Πάφου που αυτός ίδρυσε και διηύθυνε επί δεκαετίες. Δίκαια αναφέρω ονομαστικά την Επιτροπή Ανέγερσης Μνημείου Κώστα Λιασίδη, τον Δήμο Πάφου και το Πετρίδειο Ίδρυμα. Η πρωτοβουλία και το έργο συνιστούν έκφραση ευγνώμονος αναγνώρισης και τιμής στην πλούσια δραστηριότητα που ανέπτυξε, αλλά και στην προσφορά που κατέθεσε ο εμπνευσμένος δάσκαλος, προς την αγαπημένη του πόλη και Επαρχία, αλλά και ευρύτερα στη χώρα μας.
Μία προσφορά πολύμορφη, όπως την ανέλυσε προηγουμένως πολύ εύστοχα ο εκπαιδευτικός κ. Παπαναστασίου, η οποία, πέραν των εκπαιδευτικών δρωμένων, εκτείνεται, μεταξύ άλλων, στο πλούσιο θεολογικό του έργο, στη μεγάλη του συνεισφορά όσον αφορά την κοινωνική ευημερία και την πρόοδο της Νέας Γενιάς, στη διατήρηση της ιστορικής μας ταυτότητας και στην ανάπτυξη του πολιτισμού μας.
Ο Κώστας Λιασίδης, ένας φιλοπρόοδος πατριώτης, ακούραστος υπηρέτης των Γραμμάτων, αναγνώρισε την αξία και τη σημασία της Παιδείας, και συναφώς της μόρφωσης και της ορθής διαπαιδαγώγησης της νέας γενιάς, ως της μεγαλύτερης κληρονομιάς και εχεγγύου που μπορεί να φέρει ένας άνθρωπος, αλλά και ένας τόπος.
Την πεποίθηση και το όραμά του αντανακλά η τολμηρή, για τα δεδομένα και το ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής του, απόφασή του να ιδρύσει ιδιωτική σχολή μέσης εκπαίδευσης στην Πάφο.
Η σύσταση, η έναρξη και η συνέχιση της λειτουργίας του νέου αυτού σχολείου, παρά τις όποιες προκλήσεις, δυσκολίες και αντιξοότητες προέκυψαν, το ανέδειξαν δικαιωματικά σε φάρο της μάθησης και της μετάδοσης της γνώσης. Το Λιασίδειο Εμπορικό Λύκειο Πάφου, το μετέπειτα Κολλέγιο Πάφου, έδωσε, ανάμεσα σε πολλά άλλα, τη δυνατότητα της μόρφωσης σε παιδιά περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων, ενώ έθεσε ως γνώμονά του την ολόπλευρη διάπλαση χαρακτήρων και πολιτών που θα διακρίνονται για το ήθος και την αγάπη τους για την πατρίδα. Δεν είναι συνεπώς τυχαίο που αρκετοί απόφοιτοι, όπως ακριβώς και ο ίδιος ο Λιασίδης, διακρίθηκαν, όχι μόνο για την κατάρτιση και τις γνώσεις τους, αλλά και διαχρονικά για την κοινωνική και πατριωτική τους δράση.
Δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι ο Κώστας Λιασίδης, αναπτύσσοντας την ανιδιοτελή δράση του σε δύσκολες εποχές για την πατρίδα μας, δεν έζησε μόνο τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα της εποχής του, αλλά αποτέλεσε και ο ίδιος κομμάτι της Ιστορίας.
Ο χαρισματικός και αγαπητός παιδαγωγός, με την εργώδη και μαχητική προσφορά του, έθεσε τη δική του σφραγίδα στην εκπαιδευτική, κοινωνική και θρησκευτική ζωή του τόπου μας, συμβάλλοντας ρωμαλέα στην υγιή ανάπτυξη και στην πρόοδο της νέας γενιάς.
Το όνομα, οι αξίες, οι αρχές και τα ιδανικά, με τα οποία πορεύθηκε στη ζωή του, αποτέλεσαν και αποτελούν πηγή έμπνευσης για τη νέα γενιά. Κυρίως, όμως –και μόνο έτσι θα τιμήσουμε πραγματικά τη μνήμη του– συνιστούν παράδειγμα για όλους εμάς που έχουμε χρέος καθημερινά απέναντι στη νέα γενιά. Και εκείνο που θέλω να υπογραμμίσω, στο πλαίσιο της αποψινής σεμνής τελετής, είναι ότι το όραμά του για τη συνεχή προαγωγή της Παιδείας και του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί, όπως ακριβώς υπαγορεύει το υπέρτερο χρέος, και δική μας ύψιστη υποχρέωση.
Έχω δηλώσει πολλές φορές, και το έχουμε αποδείξει με έργα αυτά τα δύο χρόνια, ότι η Παιδεία μας αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη διαπαιδαγώγηση και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των νέων μας. Την ίδια στιγμή, αναγνωρίζουμε ότι οι νέοι και οι νέες μας αποτελούν το μέλλον του τόπου μας, είναι οι αυριανοί πολίτες του τόπου μας που θα αναλάβουν τα ηνία της πατρίδας μας, συμβάλλοντας δημιουργικά στην περαιτέρω πρόοδο και την ευημερία της.
Ως εκ τούτου, πρώτιστο μέλημά μας και βασική προτεραιότητα της διακυβέρνησής μας είναι η διασφάλιση της ποιότητας και η συνεχής αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σύμφωνα με τις ανάγκες της εποχής και των νέων μας. Ήδη, σε αυτά τα δύο χρόνια διακυβέρνησης, μέσα από τις στοχευμένες πολιτικές που υλοποιούνται, µέσω ευέλικτων, καινοτόμων διαδικασιών μάθησης και παιδαγωγικών προσεγγίσεων, αξιοποιώντας το ενδυναμωμένο ανθρώπινο δυναμικό µας, έχουμε επιτύχει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση που προανέφερα, αντιμετωπίζοντας διαχρονικές στρεβλώσεις. Θέτοντας ως γνώμονα την ποιοτική και δημιουργική λειτουργία των σχολικών μας χώρων, μέσα από τους σχεδιασμούς που υλοποιούμε, προχωρούμε ταυτόχρονα στην αναβάθμιση των απαραίτητων κτηριακών και υλικοτεχνικών υποδομών και στη δημιουργία νέων, οι οποίες προάγουν το εκπαιδευτικό έργο.
Σε αυτά τα δύο χρόνια τολμήσαμε να αλλάξουμε τα 43 αναλυτικά προγράμματα. Να σας θυμίσω την πρώτη απόφαση αυτής της Κυβέρνησης για το θέμα των τετραμήνων που απασχολούσε την κοινωνία, να σας θυμίσω ότι έχουμε διπλασιάσει τα ολοήμερα σχολεία, να σας θυμίσω ότι τολμήσαμε, μετά από πολλά χρόνια, να αγγίξουμε το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και πολλά άλλα. Δεν επιχειρώ σε καμία απολύτως περίπτωση να ωραιοποιήσω την κατάσταση πραγμάτων, αλλά, μιλώντας για την πόλη μας, φίλε Δήμαρχε, είμαι σίγουρος ότι είσαι περήφανος. Τα σχολεία μας, παρά τις προκλήσεις και τα προβλήματα ‒μόνο μια ματιά να ρίξεις στα αποτελέσματα των προεισαγωγικών εξετάσεων, βλέποντας τους μαθητές από την Πάφο, θεωρώ ότι όλοι μας πρέπει να είμαστε περήφανοι γιατί‒ στις πλείστες περιπτώσεις έχουν τις πρώτες θέσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις των αρμοδίων φορέων –αυτό είναι μια συλλογή προσπάθεια της εκτελεστικής εξουσίας και των τοπικών Αρχών– αφουγκραστήκαμε τις εκπαιδευτικές ανάγκες της πόλης και της Επαρχίας Πάφου και προχωρήσαμε στην υλοποίηση ή στη δρομολόγηση έργων ιδιαίτερης σημασίας.
Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, σημειώνω:
Επιπλέον, αξιολογείται Σημείωμα Έργου από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης για τη δημιουργία νέου Γυμνασίου στη Συνοικία Αναβαργού και νέου περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου στην ευρύτερη περιοχή της Πέγειας.
Ταυτόχρονα, προγραμματίζεται η επέκταση του Λυκείου και της Τεχνικής και Επαγγελματικής Σχολής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Πόλεως Χρυσοχούς, εκτιμώμενης δαπάνης €1 εκατομμυρίου ευρώ, ενώ βρίσκεται στο στάδιο μελέτης η επέκταση του Λυκείου και της Τεχνικής και Επαγγελματικής Σχολής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ) Αγίου Χαραλάμπους Έμπας.
Να ανακοινώσω επίσης σήμερα ότι, βάσει προχθεσινής απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το Υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει στη μετατροπή του Α΄ Νηπιαγωγείου και του 7ου Δημοτικού Σχολείου στην Πάφο σε ένα νέο, σύγχρονο Γυμνάσιο και ένα νέο Δημοτικό Σχολείο, στη βάση αιτήματος όλων σχεδόν των τοπικών παραγόντων. Η υλοποίηση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών υποδομών κρίθηκε απολύτως αναγκαία, καθώς θα καλύψει τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες της ευρύτερης αστικής περιοχής της Πάφου, διασφαλίζοντας την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, μετά και από τη ραγδαία πληθυσμιακή άνοδο. Επιπλέον, η δημιουργία σχολικών συγκροτημάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης, όπου ήδη στεγάζονται άλλα νεοκλασικά εκπαιδευτήρια, για τα οποία είμαστε περήφανοι, συνάδει απόλυτα με τον χαρακτήρα της περιοχής και συμβάλλει δυναμικά στην αναβάθμιση του αστικού ιστού, αποτελώντας ταυτόχρονα κίνητρο για περαιτέρω ανάπτυξη.
Πέραν των όσων έχω αναφέρει σε σχέση με τη στοχευμένη προσπάθειά μας να καταστήσουμε τα εκπαιδευτήριά μας σύγχρονους, καινοτόμους και λειτουργικούς χώρους, θέλω να υπογραμμίσω ότι απώτερος σκοπός μας είναι η διαμόρφωση ενός σύγχρονου, συμπεριληπτικού και ανθρωποκεντρικού σχολείου. Ενός σχολείου, το οποίο θα καλλιεργεί σφαιρικά τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα των παιδιών μας και θα τους παρέχει τα απαραίτητα εχέγγυα, ώστε να εξελιχθούν στους δημοκρατικούς, κριτικά σκεπτόμενους και ενεργούς πολίτες, οι οποίοι θα είναι σε θέση να συμβάλλουν στην πρόοδο και την ευημερία της τοπικής κοινωνίας.
Την ίδια στιγμή, με δεδομένη τη συνεχιζόμενη παράνομη και αναχρονιστική τουρκική κατοχή της πατρίδας μας, αλλά και τις αυξανόμενες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο Ελληνισμός, στόχος μας είναι, όπως η Παιδεία μας υπηρετεί και διαφυλάσσει την ιστορική μας ταυτότητα, τη γλώσσα και τον πολιτισμό μας, για τον οποίον είμαστε περήφανοι. Στόχος μας είναι να μεταλαμπαδεύει στη νέα γενιά τις αρχές, τις αξίες και τα ιδεώδη της δημοκρατίας και του οικουμενικού ανθρωπισμού, την άδολη φιλοπατρία, την αγάπη προς την ελευθερία και, ως απόρροια όλων αυτών, τον πόθο της επιστροφής στις πατρογονικές μας εστίες, την απελευθέρωση και την επανένωση της πατρίδας μας.
Τον περασμένο αιώνα, και συγκεκριμένα κατά την περίοδο που έζησε ο Κώστας Λιασίδης, η Πάφος ευτύχησε να αναμορφώσουν τα σχολεία της και να διδάξουν σε αυτά σπουδαίοι και αφοσιωμένοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δεν μετέδωσαν μόνο τα φώτα της γνώσης σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, αλλά και τους μύησαν στα ιδεώδη, τις αξίες και τα επιτεύγματα του ελληνικού πολιτισμού. Στη χορεία αυτών των σκαπανέων της Εκπαίδευσης και της ελληνικής Παιδείας στην Πάφο συγκαταλέγονται οι Τηλέμαχος Καλλονάς, Πασχάλης Πασχαλίδης, Παύλος Παυλίδης, Σάββας Κουπάτος, Νίκος Αντωνιάδης, Νικόλας Χατζηκωστής, Κατίνα Αντωνιάδου, Λουκάς Λοϊζίδης και πολλοί άλλοι, που δεν μπορούν να αναφερθούν στο περιορισμένο χρονικό πλαίσιο του χαιρετισμού μου. Σε αυτούς τους αξιομνημόνευτους σκαπανείς του πνεύματος και της παιδαγωγικής επιστήμης δικαιωματικά κατατάσσεται ο τιμώμενος σήμερα Κώστας Λιασίδης. Οι άνθρωποι αυτοί, εμβολιάζοντας την κοινωνία της εποχής με τη δημιουργική δύναμη της μόρφωσης και της αρετής, ενίσχυσαν το ηθικό, αλλά και το υλικό υπόβαθρο της κοινωνίας της Πάφου και κατέλειπαν στους νεότερους εκπαιδευτικούς αδρά και βαριά πρότυπα.
Υπήρξα και εγώ περήφανος μαθητής στην Πάφο, μεταλαβών της παιδείας των εκπαιδευτηρίων της και ευεργετηθείς από την κοινωνική τους δράση. Με αυτά τα βιώματα μπορώ να πω ότι κατανοώ καλύτερα τη σημασία και την αξία της προσφοράς του Κώστα Λιασίδη.
Η προτομή του, λοιπόν, που από σήμερα θα κοσμεί, όπως και η υποδειγματική εν ζωή δράση του, την Πάφο, ας αποτελεί υπόμνηση για τον καθένα και την καθεμιά από εμάς της αξίας που έχει ο αγώνας και η ενεργός δράση μας, με επίκεντρο την προσφορά στον συνάνθρωπο, στην κοινωνία, αλλά και στην πατρίδα μας.
(PM/ΕΑθ/AΣ)