Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

19-06-2020 17:14

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου σε συνέντευξη Τύπου για παρουσίαση των αποτελεσμάτων έρευνας της Διεύθυνσης Ανώτερης Εκπαίδευσης, σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα Ιδρύματα Α

Η συνολική συμπεριφορά του εκπαιδευτικού μας συστήματος και η ανταπόκριση στα έκτακτα δεδομένα και στις ανατροπές που επέφερε η επιδημία υπήρξε ικανοποιητική σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Θέλω να κάνω αναφορά σήμερα στην Ανώτερη Εκπαίδευση.  Στα Δημόσια και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια μας και στις Δημόσιες και Ιδιωτικές Σχολές Ανώτερης Εκπαίδευσης.

Ως γνωστόν, η χώρα μας τα τελευταία χρόνια διακρίνεται για τις επιδόσεις στην Ανώτερη Εκπαίδευση και με βάση τα δεδομένα, υλοποιούμε πλέον ένα στόχο που είχε ταχθεί από την αρχή της χιλιετίας και η Κύπρος παρουσιάζεται ως ένα σημαντικό περιφερειακό Κέντρο Ανώτερης Εκπαίδευσης.  Οι επιδόσεις των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου είναι σημαντικές, ιδιαίτερα ως προς τον αριθμό των φοιτητών που προσελκύουν από το εξωτερικό.  Σε σύγκριση με 10 χρόνια πριν, ο αριθμός των ξένων φοιτητών έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί.  Αυτές οι πολύ καλές επιδόσεις έχουν επιβεβαιωθεί και από τον τρόπο που τα Πανεπιστήμια και οι άλλες Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης προσαρμόστηκαν και ανταποκρίθηκαν στις έκτακτες περιστάσεις της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης.

Ένα σημαντικό μέτρο πολιτικής που εφαρμόστηκε, μετά από πρωτοβουλία του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση (ΔΙΠΑΕ), και κατόπιν σχετικών συνεννοήσεων, ήταν να αναγνωριστεί η δυνατότητα, ούτως ώστε τα Πανεπιστήμια και οι  άλλες Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, να εφαρμόσουν για πρώτη φορά, εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης για προαγωγή ή/και αποφοίτηση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που δίνει ο Ευρωπαϊκός Φορέας Πιστοποίησης Ποιότητας.  Όπως φάνηκε στην πράξη, περίπου τα μισά από τα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης στην Κύπρο αξιοποίησαν αυτές τις δυνατότητες και είχαμε και τελικές εξετάσεις εξ αποστάσεως.

Σύμφωνα με έρευνα που έκανε η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας φαίνεται η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία των Πανεπιστημίων και των πλείστων άλλων Σχολών.  Τα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου εξασφάλισαν συνθήκες ομαλής προσαρμογής και οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ολοκληρώνουν κανονικά το ακαδημαϊκό έτος, χωρίς να επηρεαστεί η σταδιοδρομία τους από την πανδημία.

Στην έρευνα φαίνεται πως ανταποκρίθηκαν τα Πανεπιστήμια και οι Σχολές στη σταδιακή άρση των περιορισμών.  Η πλειοψηφία, 24 στα 41 Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης που συμμετείχαν στην έρευνα συνέχισαν να παρέχουν διοικητικές υπηρεσίες συνδυαστικά, τόσο με φυσική παρουσία των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις, όσο και με εξ αποστάσεως εργασία.  Σε εννέα άλλες  περιπτώσεις συνέχισαν αποκλειστικά εξ αποστάσεως, ενώ 8 Ιδρύματα επέστρεψαν σε υπηρεσίες με φυσική παρουσία αποκλειστικά.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι με ευελιξία και προσαρμοσμένες επιλογές τα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου υποστηρίζουν τη λειτουργία τους με τη σταδιακή επιστροφή στην ομαλότητα.

Μετά τη μερική άρση των περιορισμών, η μεγάλη πλειοψηφία, 28 στα 41 ιδρύματα (64,4%) συνέχισαν να εφαρμόζουν εξ αποστάσεως διδασκαλία, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία και εφαρμογές τηλεδιασκέψεων.  Σε άλλες τέσσερις περιπτώσεις έγιναν επιλογές συνδυασμού τόσο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, όσο και της διδασκαλίας με φυσική παρουσία, ενώ σε άλλες τέσσερις περιπτώσεις έγινε διδασκαλία μόνο με φυσική παρουσία.

Μια σημαντική καινοτομία υπήρξε η διοργάνωση εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης και συγκεκριμένα η εξ αποστάσεως εξεταστική διαδικασία.

Η πλειοψηφία, δηλαδή συνολικά 29 (66,6%) Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης χρησιμοποίησαν μεθόδους εξ αποστάσεως αξιολόγησης.  Τα 19 έκαναν αποκλειστικά χρήση της εξ αποστάσεως αξιολόγησης και άλλα 10 χρησιμοποίησαν τόσο εξ αποστάσεως όσο και συμβατικές μορφές αξιολόγησης.  Δεκατέσσερα (14) Ιδρύματα εφάρμοσαν εξ ολοκλήρου συμβατικές μορφές αξιολόγησης.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα εργαστηριακά μαθήματα ή άλλα προγράμματα με πρακτική εξάσκηση, όπου υπάρχουν, τα περισσότερα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης προχώρησαν με φυσική παρουσία (15), ενώ σε άλλες περιπτώσεις υιοθέτησαν συνδυαστικές λύσεις, τόσο με φυσική παρουσία όσο και εξ αποστάσεως διδασκαλία (12).  Τέλος, σε πέντε περιπτώσεις αποφασίστηκε αναβολή σε κατοπινό στάδιο.

Οι τελικές εξετάσεις στις περισσότερες περιπτώσεις (23 Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης ή ποσοστό 51%) έγιναν με φυσική παρουσία στις εγκαταστάσεις των σχολών. Σε άλλες 20 περιπτώσεις (44,4%) χρησιμοποιήθηκαν εξ αποστάσεως εξεταστικές διαδικασίες.

Στις 14 περιπτώσεις έγινε αποκλειστικά χρήση της εξ αποστάσεως αξιολόγησης και σε έξι περιπτώσεις υπήρξε συνδυασμός εξ αποστάσεων και συμβατικών μορφών αξιολόγησης, όπου απαιτείτο η φυσική παρουσία.

 ΙΠ