Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

15-09-2022 16:37

Επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας σε σχολεία που εφαρμόζουν το Πρόγραμμα ΔΡΑ.Σ.Ε+

Πρ. Προδρόμου: Με τα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε.  ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, περιορίζουμε τους κινδύνους περιθωριοποίησης, αλλά και δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου επισκέφθηκε σήμερα το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αντωνίου και το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, τα οποία είναι σχολεία που εφαρμόζουν το Πρόγραμμα Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης (ΔΡΑ.Σ.Ε.+)

 Μετά το πέρας των επισκέψεων του, ο Υπουργός προέβη, στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, σε δηλώσεις.

Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Επισκέφθηκα σήμερα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Σχολεία τα οποία εντάσσονται στο Πρόγραμμα ενισχυμένης κοινωνικής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ).

Το πρωί επισκέφθηκα το Δημοτικό Σχολείο του Αγίου Αντωνίου και τώρα επισκέπτομαι το Γυμνάσιο της Παλλουριώτισσας. Και τα δυο είναι μεταξύ των σχολείων εκείνων τα οποία λόγω κοινωνικο-οικονομικών δεδομένων εντάσσονται σε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης, αφού έτσι θέλουμε να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή και σημασία για την εξασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Είναι, δηλαδή, σχολεία τα οποία υποδέχονται, σε μεγαλύτερο βαθμό, παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και θέλουμε εδώ να ενισχύσουμε και την εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας. Γενικότερος στόχος των προγραμμάτων ΔΡΑ.Σ.Ε. είναι να περιορίσουμε το ενδεχόμενο κοινωνικού αποκλεισμού ή διακοπής της φοίτησης και να στηρίξουμε παιδιά που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, για να μπορέσουν να φοιτήσουν και να επωφεληθούν από το σχολείο».

«Στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε.», πρόσθεσε ο Υπουργός Παιδείας, «υπάρχουν ιδιαίτερα προγράμματα και για την πρόληψη και αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών, όπως επίσης σε αυτά τα σχολεία έχουμε ενισχυμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες, όπως και δυνατότητες για ψυχολογική υποστήριξη».

«Η Κυβέρνηση αυτή», ανέφερε ο κ. Προδρόμου,  «είχε ξεκινήσει με 42 σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. το 2015-16, φέτος έχουμε φτάσει σε αριθμό 208 σχολείων. Με αυτή τη σημαντική οικονομική επένδυση επιδιώκουμε όφελος για τα παιδιά, αλλά και καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους και τις εκπαιδευτικούς. Με δεδομένο μάλιστα το υψηλό επίπεδο του εκπαιδευτικού προσωπικού μας, πρέπει να συνεργαστούμε όλοι, να τους στηρίξουμε για καλά αποτελέσματα. Το Υπουργείο θα κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει, ακόμα περισσότερο, τα σχολεία και τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε.

Στη συνέχεια, ο Υπουργός επισήμανε ότι: «Τα σχολεία ΔΡΑΣΕ είναι μια πρόσθετη στήριξη στα ήδη προβλεπόμενα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι μέρος της κοινωνικής αποστολής της παιδείας για να ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, να περιορίσουμε τους κινδύνους περιθωριοποίησης, αλλά και για να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να εξοικειωθούν, να μάθουν την Ελληνική Γλώσσα και να μπορέσουν να ενταχθούν στην εκπαίδευση, για να επωφεληθούν από όλες τις ευκαιρίες που δικαιούνται. Αλλά είναι και στήριξη στην κοινωνία γενικότερα».

Ερωτηθείς για σχόλιο που έγινε χθες στην Βουλή ότι το 13% των μαθητών που εισέρχεται από τη Δημοτική στη Μέση Εκπαίδευση είναι σχεδόν αναλφάβητοι και αν υπάρχει κάποιος αριθμός όσον αφορά στα παιδιά με μεταναστευτική  βιογραφία, ο Υπουργός ανέφερε: «Μετρήσεις για τον κίνδυνο αναλφαβητισμού γίνονται σε τακτική βάση με τα τεστ Αναλφαβητισμού που κάνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Διαχρονικά παρουσιάζεται ένας κίνδυνος αναλφαβητισμού της τάξης του 10-15%. Ειδικά πέρσι τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα, ήταν δηλαδή μικρότερο το ποσοστό. Είναι κάτι που λαμβάνουμε υπόψη στον σχεδιασμό της κρίσιμης μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Διότι τα σχολεία που υποδέχονται τα παιδιά αυτά πρέπει να πάρουν μέτρα για την ενίσχυση σύμφωνα με δυνατότητες που τους παρέχονται. Είναι γνωστό ότι διαθέτουμε πάρα πολλά μέσα για ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα σχολεία. Η διαπίστωσή μας τώρα είναι  ότι θα πρέπει στοχευμένα να γίνουμε αποτελεσματικότεροι. Το ίδιο θα έλεγα και για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, το Υπουργείο, η Πολιτεία διαθέτουμε εδώ και χρόνια τους πόρους στα σχολεία για την υποδοχή και ένταξη, όμως ήδη διαπιστώνουμε ότι ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών ολοκληρώνει το πρόγραμμα της Ελληνομάθειας, χωρίς να έχουν φτάσει στο απαραίτητο επίπεδο γνώσης της Γλώσσας για να μπορούν να φοιτήσουν κανονικά είτε στο Δημοτικό είτε μετά στο Γυμνάσιο. Γι’ αυτό λοιπόν από φέτος προωθείται μια νέα προσέγγιση. Αποκεντρωμένα σε όλα τα σχολεία, θα πρέπει έχουμε καταγραφή δεδομένων και ένα μητρώο. Όχι για τους αριθμούς, για να κάνουμε στατιστικές, αλλά για μπορούμε στη βάση των ποιοτικών χαρακτηριστικών, να διαφοροποιούμε τη στήριξη που θα δίνουμε. Εκεί δηλαδή όπου χρειάζεται περισσότερη στήριξη να δίνεται περισσότερη,  για να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα.

Ο στόχος είναι να έρχονται τα παιδιά από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο γνωρίζοντας αρκετά Ελληνικά για να φοιτήσουν και από το Γυμνάσιο να προχωρούν μετά στο Λύκειο έχοντας πλέον κατακτήσει την Ελληνική Γλώσσα.

Στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. δίνουμε πάρα πολλά πρόσθετα μέσα και ήδη χτες έχει πάρει μια Απόφαση το Υπουργικό Συμβούλιο για να προσθέσουμε εκπαιδευτικό δυναμικό στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Πρόκειται για 60 πρόσθετους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς ειδικά για τα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε.

Το Πρόγραμμα  πλέον ονομάζεται ΔΡΑΣΕ+ γιατί έχει βελτιωθεί σε σχέση με την πρώτη περίοδο που εφαρμόστηκε, και ανταποκρινόμενοι σε αυτό το «συν» θα δώσουμε τις επόμενες μέρες 60 επιπρόσθετες συμβάσεις, δηλαδή  εκπαιδευτικούς στα σχολεία αυτά. Παράλληλα όμως θα φροντίσουμε να γίνει πιο συγκροτημένη η εποπτεία του συστήματος Ελληνομάθειας για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία. Ώστε να έχουμε συνέχεια από τη  μια βαθμίδα στην άλλη και να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να στείλουμε και  το μήνυμα στην κοινότητα, στις οικογένειες των παιδιών αυτών, ότι η γνώση της Γλώσσας είναι απαραίτητη για τη φοίτηση στο σχολείο. Δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η φοίτηση στο σχολείο και να έχουν τις ευκαιρίες που δικαιούνται να έχουν τα παιδιά αυτά στην Κύπρο, εάν δεν εξοικειωθούν πολιτιστικά και αν δεν μάθουν τη Γλώσσα για να μπορούν να παρακολουθήσουν. Αυτό το μήνυμα θα το περάσουμε και στις οικογένειες.  Όπου είναι μάλιστα δυνατόν θα πρέπει να επεκτείνουμε τη διδασκαλία της γλώσσας και στους γονείς.

Σε ερώτηση αναφορικά με τον σχολικό εκφοβισμό, σε σχέση και με το χθεσινό περιστατικό ξυλοδαρμού τη Λεμεσό μεταξύ μαθητών, όπως και για το ποιοι είναι οι στόχοι για να μηδενιστούν τέτοια περιστατικά στα σχολεία, ο Υπουργός ανέφερε:  «Υπάρχουν περιστατικά και εκφοβισμού και βίαιης συμπεριφοράς, τα οποία αντιμετωπίζονται επιτόπου, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους. Υπήρξαν και άλλα περιστατικά που σημειώθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά τα οποία αντιμετωπίστηκαν αμέσως με τον ενδεδειγμένο τρόπο.

Το θέμα είναι ότι προσπαθούμε να κάνουμε μια αποτελεσματικότερη παρέμβαση και σε επίπεδο πρόληψης. Ειδικά για τον εκφοβισμό γίνονται και επιμορφωτικά σεμινάρια, από την περασμένη χρονιά, σε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς, για  να είναι καλύτερα  προετοιμασμένοι, να γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα και πώς να βοηθούν και όσα παιδιά καταλήγουν δυστυχώς να είναι θύματα τέτοιων ανεπίτρεπτών συμπεριφορών.

Ο σχεδιασμός είναι ότι, από τούδε και στο εξής, οι Υπεύθυνοι Τμήματος -που είναι κατά κάποιο τρόπο και οι «αισθητήρες» του σχολείου και του Υπουργείου μέσα στον μαθητικό πληθυσμό, είναι δηλαδή οι πρώτοι άνθρωποι που έχουν γνώση της ζωής στην τάξη και των όποιων κινδύνων ή παρατυπιών- θα επιμορφώνονται αναλόγως, θα εξοικειωθούν με τεχνικές και προσεγγίσεις, οι οποίες θα τους επιτρέψουν  και να συντείνουν στην πρόληψη και την αποτροπή, αλλά και να αντιμετωπίσουν κάποια κρούσματα που δυστυχώς πάντα μπορεί να υπάρχουν. Επιπρόσθετα πλαισιώνονται τα σχολεία και με την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, η οποία παρεμπιπτόντως σημειώνω ότι μέσα στον επόμενο μήνα ενισχύεται με περίπου 30 νέα στελέχη. Όπως ακόμα και από την Υπηρεσία Συμβουλευτικής Αγωγής του Υπουργείου, με περισσότερους από 130 εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς.

Αναφορικά με πληροφορίες ότι ένα από τα παιδιά που ενεπλάκησαν χθες στον ξυλοδαρμό έπρεπε να είναι υπό την επίβλεψη σχολικού συνοδού, και τι σχολιάζει ο Υπουργός για την έλλειψη σχολικών βοηθών/συνοδών, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Για να μιλήσουμε για έλλειψη σχολικών βοηθών/συνοδών θα πρέπει πρώτα να οριστούν οι σχολικοί συνοδοί. Αυτή τη στιγμή γίνεται αυτή η διαδικασία. Τα σχολεία έχουν ξεκινήσει πριν από μερικές ημέρες, καταγράφονται οι ανάγκες και έχουμε πει ότι με βάση τα δεδομένα που έχουμε υπόψη, το ΥΠΑΝ θα δώσει τους και τις σχολικούς συνοδούς που θα χρειαστούν. Για το συγκεκριμένο περιστατικό που λέτε δεν θα ήθελα να σχολιάσω δημοσίως. Θα διερευνηθεί συγκεκριμένα. Αλλά γενικά θα πρέπει να κάνουν υπομονή οι ενδιαφερόμενοι γονείς. Θα χρειαστεί ακόμα κάποιος χρόνος. Ήδη έχουμε επισημάνει ότι το σύστημα που υπάρχει με τις Επαρχιακές Επιτροπές, όπως προβλέπει η νομοθεσία, καταλήγει σε χρονοτριβή. Δεν το θέλουμε αυτό και είναι κάτι που προχωράμε για να αλλάξει. Διότι όταν έγιναν οι δομές που έχουμε ο μαθητικός πληθυσμός της Ειδικής Εκπαίδευσης ήταν ένα πολύ μικρό μέρος του σημερινού. Τώρα έχουμε περίπου 12 χιλιάδες στην Ειδική Εκπαίδευση και πρέπει να προσαρμοστούν οι μηχανισμοί και οι δομές. Δεν έχει αυξηθεί κατά ανάγκη η συχνότητα, έχει αυξηθεί σίγουρα η δυνατότητά μας να εντοπίζουμε αυτά τα παιδιά, καθώς και η ευαισθησία για τις ανάγκες των παιδιών. Αφού λοιπόν αυτό είναι γεγονός, και πολύ καλά κάνουμε και είμαστε όλοι περισσότερο ευαίσθητοι, είναι καιρός να αναθεωρήσουμε προς το καλύτερο και τις διαδικασίες. Όπως είναι η Πρόταση που έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο για να συσταθεί ένα Κέντρο Αξιολόγησης της Ειδικής Εκπαίδευσης. Εκεί ένας από τους στόχους θα είναι να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι αιτήσεις, με τεκμηριωμένο τρόπο αλλά και αποτελεσματικότητα, και να μην έχουμε αυτή την εικόνα, να ξεκινάει δηλαδή η σχολική χρονιά και να περιμένουμε ακόμα να ικανοποιηθούν οι ανάγκες σε σχολικούς βοηθούς/συνοδούς».

ΙΠ