Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

10-10-2022 18:29

Ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με δημοσιεύματα σε καθημερινή Εφημερίδα γύρω από το θέμα της Ειδικής Εκπαίδευσης

Με καλύτερη πληροφόρηση και τεκμηρίωση θα αποφεύγονταν παραπλανητικές εντυπώσεις που δημιουργούνται από δημοσιεύματα

Αναφορικά με δημοσιεύματα σε καθημερινή εφημερίδα (Πολίτης) γύρω από το θέμα της Ειδικής Εκπαίδευσης, θα πρέπει να δοθούν οι ακόλουθες διευκρινίσεις. 

Η αναφορά «Το ποτήρι ξεχείλισε για τους γονείς των παιδιών με αναπηρίες», δεοντολογικά και εάν υπήρχε η απαραίτητη διερεύνηση, θα έπρεπε να συνοδεύεται και από την πληροφορία ότι ακριβώς αυτή την περίοδο, μετά από πολλά χρόνια, γίνονται οι απαραίτητες διεργασίες για να αλλάξει και να βελτιωθεί το νομοθετικό πλαίσιο που ίσχυε για πολλά χρόνια και να προωθηθεί στη Βουλή και η σχετική πρόταση. Έως ότου αλλάξουν οι πρόνοιες της νομοθεσίας, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) δεν μπορεί παρά να εφαρμόζει εκείνες που ισχύουν.

Ο ισχυρισμός ότι «πολλοί μαθητές είτε είναι χωρίς συνοδό είτε μοιράζονται τον συνοδό τους με άλλα 4-5 άτομα», που προκύπτει και από προηγούμενες δημοσιεύσεις, δεν ευσταθεί. Διότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται ενώπιον των αντίστοιχων επιτροπών για αξιολόγηση περίπου 400 περιπτώσεις παιδιών, ενώ για άλλα σχεδόν χίλια παιδιά έχει ολοκληρωθεί μεν η αξιολόγηση, αλλά τώρα προωθείται η διαδικασία συζήτησης και λήψης απόφασης. Επομένως, είναι αδύνατον να γνωρίζει κανείς -είτε δημοσιογράφος είτε άλλος- ότι «πολλοί μαθητές είναι χωρίς συνοδό». Για να γνωρίζουμε κάτι τέτοιο, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των περιπτώσεων και να ληφθούν τελικές αποφάσεις. Όπως έχει ανακοινώσει ξανά το ΥΠΑΝ θα καλύψει όλες τις ανάγκες που θα τεκμηριωθούν και θα καταγραφούνε μέσα από τις αξιολογήσεις.

Όσο αφορά την παρατήρηση ότι παιδιά «μοιράζονται τον συνοδό», αυτή αγνοεί ότι με το σύστημα που ισχύει και τις διαδικασίες που προβλέπονται και εφαρμόζονται, λαμβάνεται πρόνοια ούτως ώστε αριθμός σχολικών συνεργατών/συνοδών να στελεχώνουν τις σχολικές μονάδες αναλόγως των αναγκών που έχουν καταγραφεί και σύμφωνα με τις αποφάσεις στο επίπεδο των Επαρχιακών Επιτροπών. Επομένως, αναλόγως των περιπτώσεων, αριθμός συνοδών εξυπηρετεί αριθμό μαθητών/τριών και δεν μπορεί να γίνει άλλη διευθέτηση.   

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, μέσα από διαβουλεύσεις που έγιναν με τους αντιπροσωπευτικούς φορείς (γονείς, εκπαιδευτικοί), στη βάση και της θέσης που κατέθεσαν οι φορείς αυτοί, έχει υιοθετήσει την προσέγγιση για βελτιωτικές αλλαγές στην υφιστάμενη νομοθεσία. Φαίνεται ότι έκτοτε μια μικρή μερίδα, με ασαφείς αναφορές σε «ενιαία εκπαίδευση», προβάλλει ισχυρισμούς που δεν μπορεί να ισχύσουν ούτε έχει ποτέ αποφασιστεί ότι θα εφαρμοστούν.

Το ΥΠΑΝ εφαρμόζοντας την προσέγγιση για αλλαγές και βελτιώσεις, πραγματοποίησε πρόσφατα δημόσια Ημερίδα στην οποία παρουσιάστηκαν οι πολιτικές, τα μέτρα και οι ρυθμίσεις που ισχύουν, έγινε συζήτηση, καταγράφηκαν ελλείψεις και ακούστηκαν απόψεις και εισηγήσεις για βελτιωτικές αλλαγές. Από αυτή την Ημερίδα προέκυψε και η πρόταση που κατατέθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο και εγκρίθηκε προς το τέλος Αυγούστου, για τη δημιουργία ενός ενιαίου Κέντρου Αξιολόγησης για την Ειδική Εκπαίδευση. Αυτή την περίοδο γίνονται οι σχετικές απαραίτητες προεργασίες.  

Εντούτοις, μερικοί εκπρόσωποι φορέων επέλεξαν να αποχωρήσουν με την έναρξη της Ημερίδας. Ειδικότερα, εκπρόσωπος σωματείου που εμφανίζεται να εκπροσωπεί ή αναφέρεται σε μερικές εκατοντάδες από τις πέραν των 12 χιλιάδων παιδιών στην Ειδική Εκπαίδευση, έκτοτε επανέρχεται διαρκώς στη δημοσιότητα και προσπαθεί να δημιουργήσει προβλήματα. Η προβολή τέτοιων ισχυρισμών δημιουργεί παραπλανητικές εντυπώσεις. Για τα ζητήματα αυτά όμως το Υπουργείο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις τόσο με τη Συνομοσπονδία Γονέων που εκπροσωπεί τους γονείς των περίπου 50 χιλιάδων μαθητών/τριών, όπως και με άλλους φορείς που εκπροσωπούν γονείς με παιδιά στην Ειδική Εκπαίδευση.

Στην προσπάθεια τους να ενημερώνουν υπεύθυνα και τεκμηριωμένα, μέσα ενημέρωσης που παρακολούθησαν την Ημερίδα και τα πορίσματα, γνωρίζουν ότι το ΥΠΑΝ τους τελευταίους δυο μήνες προωθεί Απόφαση που λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στο τέλος Αυγούστου για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικότερου και καλύτερα στελεχωμένου Κέντρου Αξιολόγησης για την Ειδική Εκπαίδευση. Στόχος είναι να αντιμετωπισθούν προβλήματα που προκύπτουν από τον πολύ μεγάλο όγκο εργασίας και το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται από τη λειτουργία των Επαρχιακών Επιτροπών, όπως αυτή προνοείται από τη νομοθεσία.  

Μέχρι την επικείμενη δημιουργία και λειτουργία του Κέντρου Αξιολόγησης είναι προφανές ότι βρίσκονται σε ισχύ η νομοθεσία και οι διαδικασίες που προνοούνται και οι σχετικές εργασίες γίνονται μέσω των Επαρχιακών Επιτροπών. Ο ισχυρισμός ότι «γονείς πηγαινοέρχονται στις επιτροπές» έχει να κάνει με αυτή τη νομοθεσία και τις ρυθμίσεις που προβλέπονται και τις οποίες το ΥΠΑΝ προσπαθεί να αλλάξει.

Η διατύπωση «καμία πρόοδος-καμία εξέλιξη», που προβάλλεται και σε χθεσινή αρθρογραφία της εφημερίδας, είναι ανακριβής. Φαίνεται να υιοθετούνται απόψεις χωρίς την απαραίτητη πληροφόρηση ή και στοιχειώδη διερεύνηση. Δεν εξηγείται διαφορετικά το ότι αγνοείται η αύξηση τόσο του αριθμού των εκπαιδευτικών Ειδικής Εκπαίδευσης, όσο και των σχολικών βοηθών/συνοδών, στη φετινή σχολική χρονιά.  

Η απουσία πληροφόρησης και τεκμηρίωσης και η μεταφορά απλών ισχυρισμών, μπορεί να οδηγήσει και σε εντυπωσιακά λανθασμένες πληροφορίες. Όπως, για παράδειγμα, το δημοσίευμα «Ποιος είδε τους 31 νεοδιορισθέντες ψυχολόγους στα σχολεία;», με τον ισχυρισμό ότι «δεν φαίνεται να έχουν πάει στα σχολεία οι 31 ψυχολόγοι, οι οποίοι προσλήφθηκαν από το ΥΠΑΝ στα μέσα του καλοκαιριού» (Πολίτης, 5 Οκτωβρίου 2022), την ώρα που οι συνεντεύξεις για την επιλογή/πρόσληψη αυτών των πρόσθετων εκπαιδευτικών ψυχολόγων, που γράφτηκε ότι «προσλήφθηκαν από τα μέσα του καλοκαιριού», γίνονται ακριβώς αυτές τις ημέρες…     

(ΣΧ)