Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

05-04-2023 14:53

Τοποθέτηση του Γενικού Διευθυντή Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Νεόφυτου Παπαδόπουλου στη συνέντευξη Τύπου για το Πρόγραμμα PEDIA

Το έργο PEDIA αντανακλά τους στόχους και υλοποιεί τα αποτελέσματα του COP 26 του 2021 και του COP 27 του 2022, του UN SDG 4.7, του Πλαισίου της UNESCO για την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, της ‘Πράσινης Συμφωνίας’ της ΕΕ και, πιο πρόσφατα, των Διακηρύξεων της 9ης Υπουργικής Συνόδου για το Περιβάλλον στην Ευρώπη της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών, η οποία φιλοξενήθηκε στην Κύπρο τον περασμένο Οκτώβριο, αναφορικά με τις ‘Αειφόρες Υποδομές’ και την ‘Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.

Περαιτέρω, ευθυγραμμίζεται και υλοποιεί του στόχους της στρατηγικής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη 2030 της UNECE, περνώντας από τον σχεδιασμό στην πράξη σε ό,τι αφορά στα στοιχεία της Ολιστικής Σχολικής Προσέγγισης με εστίαση στη δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος στα σχολεία, μέσω της διαμόρφωσης των χαρακτηριστικών των σχολικών κτηρίων (θερμική άνεση, αερισμός, φωτισμός) ως σημαντικών συνιστωσών στη διαμόρφωση περιβαλλοντικής και ενεργειακής συνείδησης όλων των συμμετεχόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά κυρίως ως καθοριστικών παραγόντων στη διασφάλιση της ποιότητας της μάθησης και στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Το PEDIA προστίθεται στην αλυσίδα των πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), και κάθε σχολείο που συμμετέχει στο πρόγραμμα εντάσσεται στη συστηματική, ολοκληρωμένη και συνεπή εφαρμογή του ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού του ΥΠΑΝ για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και την Πράσινη Μετάβαση ο οποίος στηρίζεται στη λειτουργία μόνιμης οριζόντιας δομής για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη η οποία έχει να παρουσιάσει πλούσιο έργο το οποίο δεν περιορίζεται στα στενά πλαίσια της Κύπρου. Δεν είναι τυχαίος, άλλωστε, ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Κύπρου, μέσω της Μονάδας του ΥΠΑΝ, στην ανάπτυξη πολιτικής και στρατηγικής στα θέματα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, επιστέγασμα του οποίου αποτελεί η Προεδρία της Επιτροπής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη της UNECE και η Προεδρία της αντίστοιχης Μεσογειακής Επιτροπής. Πρόσφατη αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ενσωμάτωσή της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη στις εκπαιδευτικές πολιτικές των χωρών-μελών, ανέδειξε την Κύπρο ως παράδειγμα αναφοράς και πρότυπο για τις άλλες χώρες κατατάσσοντάς την στην κορυφή.

Για την υλοποίηση του PEDIA, το οποίο χρηματοδοτείται από την ΕΕ, αναπτύχθηκε ένα μεθοδολογικό εργαλείο εφαρμογής κριτηρίων κατάταξης ειδικά για τα σχολεία της Κύπρου [από το Γραφείο Ενέργειας με την υποστήριξη των Τεχνικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΝ, της Yπηρεσίας Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης], η εφαρμογή του οποίου μπορεί να αποτυπώσει τις πραγματικές ανάγκες ενεργειακής αναβάθμισης του κάθε σχολικού κτηρίου. Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή υπέβαλαν αίτηση για να τύχουν ενεργειακής αναβάθμισης 162 σχολεία από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εκ των οποίων επιλέξιμα ήταν τα 144. Αξιολογήθηκαν όλα τα σχολεία και έγινε κατάταξή τους. Σήμερα ανακοινώνουμε τα πρώτα πέντε σχολεία τα οποία μπαίνουν στο πρόγραμμα PEDIA:

  1. το Γυμνάσιο Αγίου Δομετίου,
  2. τo Δημοτικό Αγίων Τριμιθιάς,
  3. το Β’ Δημοτικό Ιδαλίου,
  4. το Στ’ Νηπιαγωγείο Αγλαντζιάς, και
  5. το Νηπιαγωγείο Αγίου Αντωνίου.

Σε 8 μήνες από σήμερα, αυτά θα είναι πρότυπα πράσινα σχολεία στην Κύπρο έναντι επένδυσης €2εκ περίπου. Θα ακολουθήσουν και άλλα σχολεία αφού σε συνεννόηση με τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης το έργο εντάσσεται στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΘΑλΕΙΑ για να αξιοποιήσει ακόμα €20εκ και να διευρύνει σημαντικά τον αριθμό των πράσινων σχολικών κτηρίων στην Κύπρο στο πλαίσιο μιας συνολικής επένδυσης της τάξης των €30εκ.

Το έργο, προφανώς, καθίσταται εμβληματικό για την Κύπρο, αλλά και παράδειγμα αναφοράς για την Ευρώπη. Ένα έργο ‘βιτρίνα’ για το ΥΠΑΝ: πράσινα σχολεία δημιουργίας για τη Μονάδα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, χώροι που συστηματοποιούν εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας στάσεις ζωής για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στο πεδίο της βιωσιμότητας και της αειφόρου ανάπτυξης.

Ευχαριστίες σε όλους τους συντελεστές του έργου. Όλοι αδημονούμε να δούμε μετρήσιμα αποτελέσματα του πράσινου μετασχηματισμού των σχολικών κτηρίων, τα οποία και θα αξιοποιήσουμε τόσο για τον εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο και για τη διαμόρφωση στρατηγικών που αφορούν τη συμβουλευτική για επαγγελματική κατάρτιση αλλά και προγράμματα επανεκπαίδευσης στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης.

(ΑΦ/ΕΧΡ)