Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

21-03-2024 14:27

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στο Παγκύπριο Μαθητικό Συνέδριο της ΠΣΕΜ

Με μεγάλη χαρά απευθύνω σήμερα χαιρετισμό στο 24ο Παγκύπριο Μαθητικό Συνέδριο που διοργανώνει η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών/Μαθητριών Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, επιτρέψετέ μου, αρχικά, να μεταφέρω την ευαρέσκειά του για τη διοργάνωση του Συνεδρίου αυτού, αφού, μέσα από ανάλογες δράσεις, αναδεικνύονται οι πολλαπλές δυνατότητες των νέων μας αλλά και η επιθυμία τους να συμμετέχουν στην προσπάθεια για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να μπορεί να καλλιεργεί δημιουργικά και κριτικά σκεπτόμενα άτομα με ελεύθερο και αγωνιστικό πνεύμα.

Ένα εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από το οποίο θα διαμορφώνονται πολίτες με δεξιότητες, υπευθυνότητα, δημοκρατικό ήθος, ιστορική ταυτότητα και σεβασμό στη διαφορετικότητα, πολίτες που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος και θα συμβάλουν δημιουργικά στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Αυτό ακριβώς είναι και το όραμα μας στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. Προς υλοποίηση του οράματος αυτού, έχουμε θέσει ως προτεραιότητα, στη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης, τη μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο, το οποίο θα καλλιεργεί  ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις, με απώτερο στόχο την ουσιαστική βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Βέβαια, οι πολιτικές που υιοθετούμε θα αποδειχθούν αποτελεσματικές μόνο εάν τις «εμβολιάσουμε» με τις ιδέες, τις θέσεις και τις απόψεις των άμεσων αποδεκτών τους, που δεν άλλοι από τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριές μας αλλά και τους εκπαιδευτικούς τους. Σοβαρά υπόψη λαμβάνουμε και τις θέσεις των οργανωμένων γονέων, που εκφράζουν τις κοινές αντιλήψεις όλων των γονέων και κηδεμόνων που νοιάζονται, αγωνίζονται και αγωνιούν για τα παιδιά τους.

Η συνισταμένη των απόψεων των μαθητών και μαθητριών γυμνασιακού και λυκειακού κύκλου εκφράζεται από την Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών/τριών, την ΠΣΕΜ, τη δράση της οποίας αναγνωρίζουμε ως πολύ σημαντική και, ως εκ τούτου, στηρίζουμε με όλους τους δυνατούς τρόπους. Η συνεργασία μας με την ΠΣΕΜ και η διαβούλευση μαζί της για όλα τα σοβαρά θέματα που απασχολούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, αποτελεί βασικό πυλώνα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτικών μας. Κατά τον πρώτο χρόνο της θητείας μου ως Υπουργού, έχω πραγματοποιήσει αρκετές συναντήσεις με την ΠΣΕΜ και έχω ακούσει τις απόψεις των μελών της με πολλή προσοχή, προχωρώντας σε ανάλογες προσαρμογές των πολιτικών και των δράσεων μας, όπου χρειάστηκε.

Αφουγκραζόμενοι ακριβώς τις θέσεις όλων των εταίρων/συνεργατών μας αλλά και της κοινωνίας ευρύτερα, έχουμε ήδη προχωρήσει, κατά τον πρώτο χρόνο διακυβέρνησης, στην προώθηση/υλοποίηση σημαντικών πολιτικών και δράσεων, που αφορούν τη Μέση Γενική και τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Ανάμεσα σε άλλα, έχουμε προχωρήσει:

-     Στην εφαρμογή νέου συστήματος αξιολόγησης του/της μαθητή/μαθήτριας, με το οποίο καταργήθηκε η ενδιάμεση εξέταση σε όλα τα μαθήματα στη Μέση Εκπαίδευση και με το οποίο επιτυγχάνεται η μείωση του αριθμού των διαγωνισμάτων, η αύξηση του διδακτικού χρόνου, η μείωση του άγχους των μαθητών/μαθητριών μας, η περαιτέρω έμφαση στη δημιουργικότητα και η εισαγωγή πολλαπλών μορφών αξιολόγησης.

-     Στην προώθηση του εκσυγχρονισμού και της επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων με τη σύσταση 43 Ομάδων Εργασίας και την επικέντρωση στην ουσιώδη ύλη, με περιεχόμενο που θα προάγει δεξιότητες, ικανότητες, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα.

-     Στην επέκταση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου στη Μέση Γενική Εκπαίδευση με τρία νέα σχολεία Διαθεματικής-Διεπιστημονικής Μάθησης.

-     Στην αναβάθμιση της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με την εφαρμογή αρκετών νέων προγραμμάτων και τη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας.

-     Στην έναρξη της διαδικασίας για τη μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση, με κωδικοποίηση των θέσεων όλων των εμπλεκομένων, καθώς και με μέτρα που ήδη υλοποιούνται, όπως η επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού για άμεση χρήση από τους/τις εκπαιδευτικούς, η αύξηση του αριθμού των σχολικών βοηθών/συνοδών και η βελτίωση των τρόπων  αξιοποίησής τους.

-     Στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού συστήματος, με την αξιοποίηση κονδυλίου 10 εκατομμυρίων ευρώ για αγορά σύγχρονου εξοπλισμού και για διενέργεια επιμορφώσεων ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς και με την ολοκλήρωση της συγγραφής κειμένου πολιτικής για την ψηφιακή εκπαίδευση.

-     Στη λήψη μέτρων για πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση σε θέματα βίας/παραβατικότητας και αλφαβητισμού, με τη θεσμοθέτηση σειράς παιδαγωγικών μέτρων για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

-     Στην ενίσχυση των προγραμμάτων Αγωγής Ζωής με έμφαση στην Αγωγή του Πολίτη  και σε αξίες όπως η ενσυναίσθηση, ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός της διαφορετικότητας, με επιμορφώσεις για μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικούς, με την εφαρμογή της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης σε όλες τις βαθμίδες, με δράσεις προώθησης της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου και με επέκταση της συμβουλευτικής και επαγγελματικής αγωγής.

-     Στη βελτίωση των υποδομών με επεκτάσεις/αναβαθμίσεις/βελτιώσεις αξίας περίπου 44 εκατομμυρίων ευρώ.

-     Στην ανάπτυξη δράσεων σε θέματα που απασχολούν τους/τις νέους/νέες της χώρας μας, με τον ορισμό του 2024 ως Εθνικού Έτους Νεολαίας, στη δημιουργία της πρώτης πλατφόρμας ψηφιακής δημοκρατίας για άμεση επικοινωνία των νέων με το Κράτος και στην υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης «Σύγχρονη Επαγγελματική Ανάπτυξη για την Πράσινη και την Ψηφιακή Μετάβαση».

Βέβαια, οι στόχοι και οι πολιτικές μας δεν σταματούν εδώ. Ο δρόμος προς το σύγχρονο, μαθητοκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο είναι μακρύς και η συνεισφορά όλων απαραίτητη. Θα συνεχίσουμε να συζητούμε και να διαβουλευόμαστε με όλους, έτσι ώστε να διανύσουμε με επιτυχία τη δύσκολη αυτή διαδρομή. Ιδιαίτερη σημασία θα δώσουμε στην πλήρη εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης του/της μαθητή/μαθήτριας, στον εκσυγχρονισμό του περιεχομένου όλων των μαθημάτων, στην περαιτέρω αύξηση και αναβάθμιση των ολοήμερων σχολείων, στην περαιτέρω αύξηση και ποιοτική βελτίωση των προγραμμάτων στις Τεχνικές Σχολές, στην ολοκλήρωση των αλλαγών για τη μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση, στην ενσωμάτωση ψηφιακών δεξιοτήτων στα Αναλυτικά Προγράμματα, στον σχεδιασμό νέας Εθνικής Στρατηγικής για τη Βία και την Παραβατικότητα και στην περαιτέρω βελτίωση των υποδομών μας. Ειδικά για το θέμα της βίας και της παραβατικότητας, πολύ σύντομα θα προβούμε σε ανακοινώσεις μαζί με τη ΠΣΕΜ.

Αγαπητά μου παιδιά,

Όπως έχω πρόσφατα δηλώσει, από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη το σχολείο αλλάζει σταδιακά. Παρόλο που πολλά ακόμα πρέπει να γίνουν για αντιμετώπιση των χρόνιων ζητημάτων του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το σχολείο ήδη γίνεται πιο μαθητοκεντρικό, πιο συμπεριληπτικό, πιο ασφαλές και περισσότερο επικεντρωμένο στις ανάγκες τις δικές σας αλλά και των εκπαιδευτικών σας, με έμφαση στην πρόληψη και την έγκαιρη παρέμβαση. Το σύγχρονο σχολείο που επιδιώκουμε θα είναι προσανατολισμένο στις δεξιότητες/ικανότητες και στην πυρηνική γνώση, με δράσεις και πολιτικές που θα βασίζονται στην έρευνα και στην παιδαγωγική επιστήμη. Σε ένα σύγχρονο, ψηφιακό περιβάλλον, με μεγαλύτερη παιδαγωγική αυτονομία και βελτιωμένες υποδομές, θα υλοποιήσουμε το όραμά μας για τη διαμόρφωση ενεργών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις και να οδηγήσουν τη χώρα μας στην απελευθέρωση, στην επανένωση, στην πρόοδο και στην ανάπτυξη. Προς την κατεύθυνση αυτή, όχι μόνο επιδιώκουμε αλλά και χρειαζόμαστε η δική σας συνεισφορά. Σας αναγνωρίζουμε ως πολύτιμους συνεργάτες και επιζητούμε την κατάθεση των εμπειριών, των γνώσεων, των απόψεων και των ιδεών σας, όπως και την εποικοδομητική κριτική σας, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε τους σημαντικούς μας στόχους.

Με αυτές τις σκέψεις, κηρύσσω την έναρξη του 24ου Παγκύπριου Μαθητικού Συνεδρίου της ΠΣΕΜ και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του. Ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και ως Πολιτεία, θα αναμένουμε με ενδιαφέρον τα πορίσματα και τα ψηφίσματα του Συνεδρίου.

ΙΠ