Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

05-04-2024 18:25

Χαιρετισμός της Υφυπουργού Πολιτισμού δρος Βασιλικής Κασσιανίδου στην αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Αντρέα Καραγιάν

Ο Ανδρέας Καραγιάν έχει αναδειχθεί ως μια από τις  πλέον πολυσχιδείς και πολυτάλαντες  μορφές της καλλιτεχνικής σκηνής του τόπου μας. Αποφοιτώντας από την Ιατρική του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1967, ταξίδεψε στο Λονδίνο για να αποκτήσει την ειδικότητά του. Εκεί ο Καραγιάν γοητεύτηκε από την κοσμοπολίτικη αύρα, τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις  και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα του τέλους της δεκαετίας του ’60. Αυτό τον οδήγησε στην απόφαση να εγκαταλείψει την Ιατρική για να σπουδάσει Ζωγραφική στο «Central School of Art» στο Camberwell του Λονδίνου, και στη συνέχεια χαρακτική στη Στουτγάρδη της Γερμανίας.

Το 1978, ο Ανδρέας Καραγιάν παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί «Ώρα» στην Αθήνα. Ένα χρόνο αργότερα εκθέτει στην γκαλερί «Ζυγός» στην Κύπρο, σηματοδοτώντας την απαρχή μιας λαμπρής καλλιτεχνικής πορείας τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Ανάμεσα στα αξιοσημείωτα επιτεύγματά του, η εκπροσώπηση της Κύπρου στη Μπιενάλε Βενετίας το 2001, με το έργο του PERSONAE – η σειρά PERSONAE ακολούθως παρουσιάστηκε και στη γνωστή «Galleria Lia Rumma» στη Νάπολη της Ιταλίας.  Η επιτυχημένη συμμετοχή του στην Μπιενάλε Καΐρου το 2006, έτος κατά το οποίο το Περίπτερο της Κύπρου απέσπασε το Πρώτο Βραβείο, επίσης ξεχωρίζει. Το 1995, η αριστοτεχνική εικονογράφηση ποιημάτων του Καβάφη που εκδόθηκαν στο Βερολίνο, παράλληλα με την έκθεσή του με έργα της σειράς «ΚΑΒΑΦΗΣ» στη «Galerie Am Savignyplatz», επιβεβαιώνουν την πολυμορφικότητα του ταλέντου του.

To 2007, κατόπιν πρόσκλησης της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, έζησε στην Αλεξάνδρεια, όπου και δημιούργησε τη θαυμάσια σειρά με τίτλο «Τα Αλεξανδρινά», τα οποία και εκτέθηκαν στο νεόδμητο τότε κτίριο της Βιβλιοθήκης της πόλης.

Αξίζει να τονιστούν, επίσης, και άλλα στοιχεία της πολυσχιδούς δημιουργικότητας και ταλέντου του, όπως η συνεισφορά του στον χώρο της λογοτεχνίας, το πάθος του για τη μουσική, αλλά και ο θαυμάσιος τρόπος που ερμηνεύει στο πιάνο. Από το 2004, μάλιστα, ο Αντρέας Καραγιάν ασχολείται με τη συγγραφή της μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας του, μια πενταλογία για  την οποία τιμήθηκε με δυο Κρατικά Βραβεία Μυθιστορήματος. Σημαντική επίσης είναι η επί είκοσι χρόνια δημοσιογραφική του παρουσία με κριτικές, παρουσιάσεις νέων καλλιτεχνών και κείμενα για τα ανθρώπινα δικαιώματα. 

Ο Ανδρέας Καραγιάν ξεχώρισε επιπλέον και για την επαναστατική του διάθεση, όντας ένας από τους καινοτόμους και πρωτοπόρους, εισάγοντας την αναπαράσταση του ανδρικού γυμνού στο εικαστικό λεξάρι της κυπριακής τέχνης. Αυτή η πρωτοποριακή του κίνηση προκάλεσε σημαντικές αντιδράσεις στην τότε συντηρητική κοινωνία της Κύπρου, συμβάλλοντας στη διάρρηξη των παραδοσιακών αντιλήψεων και στην αναθεώρηση του καλλιτεχνικού πεδίου στην Κύπρο, αλλά παράλληλα, δημιουργώντας δημόσιο διάλογο γύρω από την τέχνη και την ελευθερία έκφρασης.

Στη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε ένα εντυπωσιακό και ποικίλο εικαστικό έργο, το οποίο εκτείνεται από τις ρεαλιστικές καταγωγές του σε πιο ελεύθερες μορφικές εκφράσεις και στοιχεία, τα οποία θα χαρακτηρίσουν και τον βηματισμό του μέσα από την τέχνη του βίντεο. Οι παραστατικές του μορφές νεαρών ανδρών διαπνέονται από εσωτερικό φως –φως βυζαντινό– ή  ως εκείνο το μεταφυσικό, με το μυστηριώδες χαμόγελο των πορτρέτων του Φαγιούμ,  ενίοτε  διανθισμένες με διδάγματα του ρομαντισμού, όλα στοιχεία συγχρωτισμένα μέσα από την ιδιαίτερη, παλλοιριακή του πινελιά. Με μνημειακό τρόπο και μια οιονεί αρχαιοπρέπεια, υμνείται ο έρωτας, έτσι που το βιωμένο οπτικό ίνδαλμα και η πλέρια ορατότητα ενός κόσμου ενίοτε άγνωστου για τον θεατή, να γίνεται απρόσμενα λυρικός, ακόμα και στις πιο ρεαλιστικές του εκφάνσεις.  

Οι πυκνές χειρονομιακές επεμβάσεις στο έργο του Ανδρέα, η χρήση του χρώματος, της προοπτικής,  του φωτός και του εσωτερικού θάμπους των ηρώων του,  αντανακλούν μεγάλες ζωγραφικές παραδόσεις, συλλαμβάνοντας διαχρονικές καλλιτεχνικές αξίες, ως καταπίστευμα στην προθετικότητα ενός στέρεου ζωγραφικού ιδιώματος.

Στα έργα του συσχετίζεται η ρεαλιστική απόδοση με τη μεταφυσική ανάταση, τόσο στον χώρο όπου διαδραματίζεται η εικαστική  αφήγηση όσο και στον τρόπο που ο ανθρώπινος νους και το σώμα βιώνουν την παρουσία του άλλου. Η μελαγχολία που διατρέχει τις μορφές του, εντείνει  την  ισχυρή συγκίνηση που αισθάνεται ο θεατής μπροστά στα έργα του. 

Με αυτά τα λίγα εύχομαι στον Ανδρέα Καραγιάν καλή επιτυχία στην έκθεσή του και επίσης να συνεχίσει αυτή τη μοναδική καλλιτεχνική διαδρομή. Η στήριξη των καλλιτεχνών είναι καθοριστική για την ανάπτυξη και εξέλιξη της κουλτούρας μας, και ως Υφυπουργείο Πολιτισμού στεκόμαστε δίπλα σε κάθε προσπάθεια που φέρνει έμπνευση και νέες ιδέες στον κόσμο της τέχνης. 

(EΦυς/ΕΑθ)