Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

10-01-2025 15:15

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στο συνέδριο Σχολικής Εκπαίδευσης «Ευημερία στο σχολείο – προοδεύοντας μαζί με το eTwinning»

Με ιδιαίτερη χαρά απευθύνω χαιρετισμό στο Συνέδριο “Ευημερία στο σχολείο – προοδεύοντας μαζί με το eTwinning”  που διοργανώνει το Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης.  Ενός συνεδρίου υψίστης σημασίας, η θεματική του οποίου ταυτίζεται με το όραμα, τις επιδιώξεις και τις προτεραιότητες που θέτει το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, σχετικά με την προώθηση της ευημερίας στο σχολείο και τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης.

Επιτρέψτε μου, πριν από κάθε άλλη αναφορά, να συγχαρώ θερμά το Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης, για την ευρύτερη δραστηριοποίηση που αναλαμβάνει, αξιοποιώντας στον μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες που προσφέρει η ένταξη τη Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα αυτές που σχετίζονται με την εξέλιξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση, συνεργεί η Δράση eTwinnning, η οποία, ως μια πανευρωπαϊκή κοινότητα διδασκαλίας και μάθησης, προσφέρει ευκαιρίες για συνεργασίες μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον εκπαιδευτικό τομέα, εδραιώνοντας τη φιλία και το αίσθημα του συνανήκειν σε μια ενιαία Ευρώπη.  Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε άλλα, το eTwinning, μέσω της χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, υποστηρίζει την πρόσβαση σε εκπαιδευτικά προγράμματα και την ανταλλαγή καλών πρακτικών.  Ως εκ τούτου, επιτρέπει την ανάπτυξη δεξιοτήτων στα άτομα που συμμετέχουν σε αυτό, οι οποίες σχετίζονται με την ενίσχυση της συναισθηματικής ρύθμισης, της ανθεκτικότητας και της αυτοπεποίθησης, με την αυτονομία και την επίλυση προβλημάτων.  Παράλληλα προσφέρει σε μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικούς εργαλεία για την προσαρμογή σε αλλαγές, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, την ψυχική ανθεκτικότητα, την αλληλεγγύη και τη διαπολιτισμική κατανόηση, δημιουργώντας ένα ασφαλές και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον.

Λαμβάνοντας υπόψη τον ταχύτατο ρυθμό εξέλιξης από τον οποίο χαρακτηρίζεται η εποχή που διανύουμε, γίνεται κατανοητό ότι κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από την ηλικία του, είναι απαραίτητο να διακρίνεται από τις εν λόγω δεξιότητες, προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει καθημερινά.  Την ίδια στιγμή, είναι γενικά παραδεκτό, ότι η Παιδεία και το σχολείο αποτελούν τον πλέον ισχυρό πυλώνα της προσωπικής και τη κοινωνικής προόδου της νέας γενιάς και κατ’ επέκταση του συνόλου των πολιτών. Απαιτούμενη προϋπόθεση, προκειμένου η Παιδεία και το σχολείο να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στον καθοριστικό αυτό ρόλο, είναι η επίτευξη θετικού κλίματος στην σχολική μονάδα.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας προωθεί τη θεσμοθέτηση μέτρων όσον αφορά στην εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών μοντέλων αντί των παραδοσιακών προσεγγίσεων σχετικά με τη διαχείριση της συμπεριφοράς. Προς την κατεύθυνση αυτή, αξιοποιούνται πλήρως οι ευκαιρίες που προσφέρει το ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ και η Δράση eTwinning.  Επιπλέον, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του Υπουργείου, υιοθετούνται δράσεις, όπως μεταξύ άλλων, η ανάπτυξη της συνεργασίας εκπαιδευτικών, μαθητών και μαθητριών, οικογενείας και κοινότητας, η δημιουργία κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων και η εν γένει ενδυνάμωση της ψυχικής υγείας όλων των ενδιαφερόμενων φορέων της εκπαίδευσης.  Περαιτέρω, βασική επιδίωξή μας είναι οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες, μέσω της ευημερίας να ζουν και να δρουν σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από σεβασμό και ασφάλεια.

Στο σημείο αυτό, θέλω να τονίσω την ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος για τη διαχείριση των σοβαρών προκλήσεων, που καλούνται να διαχειριστούν οι σχολικές μονάδες, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η βία η παραβατική συμπεριφορά, ο εκφοβισμός και το άγχος. Προκλήσεις, οι οποίες, επηρεάζουν αρνητικά την ψυχική υγεία της εκπαιδευτικής και της μαθητικής κοινότητας και συνεπώς την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας και τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Στο πλαίσιο αυτό, ως Υπουργείο επιδιώκουμε μέσα από στοχευμένες δράσεις τη δημιουργία συνθηκών συναισθηματικής συμπερίληψης, αποδοχής και εμπιστοσύνης. Αξίζει να σημειώσω, ότι πέρα από τον καθοριστικό ρόλο της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής και της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας που αποτελούν τις γέφυρες ανάμεσα στον γνωστικό και συναισθηματικό άξονα της εκπαίδευσης, αλλά και το υποστηρικτικό δίκτυο στα θέματα διαχείρισης κρίσεων στο σχολείο, ευνοείται η ανάπτυξη αυτόνομης σχετικής πολιτικής από τις σχολικές μονάδες.

Πέραν των όσων έχω σημειώσει, θέλω να υπογραμμίσω ότι στο πλαίσιο του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας και της ευρύτερης προσπάθειας που καταβάλλουμε για μετάβαση σε ένα σχολείο σύγχρονο και συμπεριληπτικό, προωθείται η διαμόρφωση ενεργών πολιτών, ικανών να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κοινωνίας και της πατρίδας μας ευρύτερα.  Δεδομένης και της ανάληψης για πρώτη φορά από την Κύπρο της Προεδρίας του συστήματος των Ευρωπαϊκών Σχολείων για τη σχολική χρονιά 2024-2025, οι προτεραιότητες προάγουν την ευημερία στην εκπαίδευση, με έμφαση στη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος και της ευεξίας των εκπαιδευτικών, τη δημιουργία υποστηρικτικής κοινότητας και την αειφόρο ανάπτυξη.

Επιπρόσθετα, η Κύπρος θα αναλάβει την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης το πρώτο εξάμηνο του 2026, για δεύτερη φορά από την ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Στο πλαίσιο αυτό, στόχος μας είναι να προάγουμε τη συμπεριληπτικότητα σε όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού συστήματος, υποστηρίζοντας μια πιο ισχυρή, ανθεκτική και αλληλέγγυα Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τα όσα έχω σημειώσει, αφορούν μέρος της πολιτικής που υιοθετούμε αποσκοπώντας στη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος στις σχολικές μονάδες, στη συνεχή αναβάθμιση και εξέλιξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος και στη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.  Ωστόσο, είναι ενδεικτικά της υψηλής σημασίας που αποδίδουμε, προς την επίτευξη του στόχου αυτού.  Θέλω να σας βεβαιώσω, ότι μαζί με τις αρμόδιες υπηρεσίες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με απόλυτη προσήλωση, προκειμένου να ενισχύουμε με κάθε δυνατό τρόπο στον μέγιστο βαθμό την προσωπική, κοινωνική και εκπαιδευτική ευημερία μαθητών και εκπαιδευτικών.  Η συμμετοχή εκπαιδευτικών σε δράσεις eTwinning πρέπει να αξιοποιείται θετικά στην αξιολόγησή τους κατά τη διάρκεια της καριέρας τους.

Είμαι απολύτως βέβαιη, ότι το σημερινό Συνέδριο, μέσα από τις τοποθετήσεις και τις εισηγήσεις των έγκριτων ομιλητών, καθώς και το σύνολο των δραστηριοτήτων που το πλαισιώνουν, θα επιτρέψει να εμβαθύνουμε στη θεματική του και θα αποτελέσει μία μοναδική ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις, ιδέες και πρακτικές, που θα οδηγήσουν στην υλοποίηση νέων σχετικών πολιτικών και σχεδιασμών.

Συγχαίροντας για ακόμα μια φορά όλες και όλους όσους εργάστηκαν για την προετοιμασία του Συνεδρίου, εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του.

 ΙΠ