Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-10-2019 14:11

Χαιρετισμός της Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κας Βασιλικής Αναστασιάδου στο ''Cyprus Road Safety Forum''

Με ιδιαίτερη χαρά, απευθύνω χαιρετισμό στο Cyprus Road Safety Forum, το οποίο έχει ως στόχο την  διερεύνηση και την αξιολόγηση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Σε αυτό θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα από την ανάλυση των στοιχείων οδικών συγκρούσεων, καθώς επίσης διεθνείς εμπειρίες και καινοτόμες πρακτικές, των οποίων η δυνατότητα εφαρμογής και τα πιθανά αποτελέσματα στις δικές μας συνθήκες θα συζητηθούν.

Ως αρμόδια Υπουργός για την Οδική Ασφάλεια και Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, εκφράζω τα θερμότατα συγχαρητήρια, αλλά και τις ευχαριστίες μου προς την Πρεσβεία της Αυστραλίας, το Πανεπιστήμιο Monash της Αυστραλίας, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και όλους τούς φορείς για την συνεισφορά τους στο συνέδριο αυτό.

Οι οδικές συγκρούσεις στην Κύπρο, μια χώρα που εξαρτάται εξ ολοκλήρου από το οδικό δίκτυο για την εσωτερική διακίνηση αγαθών και ανθρώπων, είναι ένα από τα σοβαρότερα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα, καθώς προκαλούν περίπου 50 θανάτους ετησίως και εκατοντάδες σοβαρούς τραυματισμούς και μόνιμες αναπηρίες.

Το Υπουργείο μου  έχει θέσει την προσπάθεια για μείωση των οδικών συγκρούσεων στην κορυφή των προτεραιοτήτων του. Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο και πολυδιάστατο. Αφορά στην ποιότητα των δρόμων και των οχημάτων, στην αποτελεσματική παροχή άμεσης περίθαλψης και πάνω απ’ όλα στην συμπεριφορά των οδηγών και των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου.

Στο πλαίσιο της λειτουργίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και της εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2012-2020 έχει τεθεί ως στόχος η μείωση κατά 50% των οδικών θανάτων και τραυματισμών. Για να πετύχουμε τον στόχο αυτό, το Υπουργείο μου συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, το Υπουργείο  Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας το Υπουργείο Υγείας, το  Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, την Αστυνομία, αλλά και τις Αρχές Τοπικής Διοίκησης, ακαδημαϊκά ιδρύματα, ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς, για το σχεδιασμό και την προώθηση σχετικών δράσεων.

Από την αρχή των οργανωμένων προσπαθειών μας το 1986, υλοποιήθηκε σωρεία μέτρων οδικής ασφάλειας καλύπτοντας και τα τρία μέρη του συστήματος που συμβάλλουν στις οδικές συγκρούσεις  δηλαδή τα οχήματα, τους οδικούς χρήστες και τις οδικές υποδομές. Αυτά  έχουν εστιαστεί σε τρεις  βασικούς πυλώνες: τη νομοθεσία, τη μηχανική και την εκπαίδευση.

Κάνοντας μια παρένθεση εδώ θα ήθελα να υπενθυμίσω την ευτυχή σύμπτωση ότι η τότε αρχική προσπάθεια της δεκαετίας του 1980 βασίστηκε στην υποστήριξη συμβούλων από την Αυστραλία. Για ακόμη μια φορά φαίνεται ότι η λαϊκή ρήση πως «η ιστορία επαναλαμβάνεται» επιβεβαιώνεται. Θεωρώ ότι οι νέοι φίλοι από την Αυστραλία μας βρίσκουν σήμερα σε απείρως καλύτερη κατάσταση. 

Κατά την άποψη μου, μέσα από τις πολυετείς  προσπάθειες μας, τα σημαντικότερα μέτρα που έφεραν θετικά αποτελέσματα στους αριθμούς των θυμάτων, είναι 

  • Η δημιουργία ενός δικτύου και συστήματος συντονισμένης συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων κρατικών υπηρεσιών, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών.
  • Η σημαντική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των οδικών υποδομών.
  • Η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των οχημάτων.
  • Η εισαγωγή μαθημάτων κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία.
  • Η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου για τον έλεγχο της συμπεριφοράς των χρηστών του οδικού δικτύου.

Συνδυαστικά όλα τα πιο πάνω μέτρα και πολλά άλλα έχουν φέρει το κυριότερο αποτέλεσμα, το γεγονός ότι η κοινωνία μας δεν ανέχεται πλέον το φόρο αίματος στην άσφαλτο, δεν ανέχεται ούτε ένα θάνατο από οδική σύγκρουση και ζητά από όλους μας περισσότερα. 

Τα μέτρα αυτά οδήγησαν σε σημαντικά αποτελέσματα με κορυφαίο τη μείωση των τραυματισμών με βάση τους στόχους του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2012- 2020. Η θεαματική μείωση σε τραυματισμούς αγγίζει το 58%, οδηγώντας σε επίτευξη του στόχου του Στρατηγικού Σχεδίου από το 2017 σε σχέση με τον στόχο του 2020.

Σε ότι αφορά τους οδικούς θανάτους  ο στόχος του Στρατηγικού Σχεδίου δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται. Παρά το γεγονός ότι η Κύπρος έχει καταγράψει ουσιαστική πρόοδο αν σκεφτεί κανείς ότι το 2004 είχαμε 117 νεκρούς από οδικές συγκρούσεις, σήμερα κυμαινόμαστε στο +/-50. Θα πρέπει να τονίσουμε παράλληλα ότι συνεχίζουμε να αποκλίνουμε ουσιαστικά από το μέσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 2018 η Κύπρος με αναγωγή στον 1 εκατομ. κατοίκους είχε 57 θανάτους σε σύγκριση με το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι 49 θάνατοι.

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι προφανές ότι για την περαιτέρω μείωση του αριθμού των  οδικών θανάτων και για την επίτευξη των Ευρωπαϊκών Στόχων πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα και να αξιοποιηθούν καινοτόμες προσεγγίσεις και καλές πρακτικές.

Η χρήση νέων τεχνολογιών για την ευαισθητοποίηση και την προσέγγιση των νέων χρηστών του οδικού δικτύου, ιδιαίτερα των οδηγών, αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στις προσπάθειές μας.

Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι σε όλες τις οδικές συγκρούσεις το ανθρώπινο λάθος και η απερισκεψία αποτελούν καθοριστικό παράγοντα. Για τον λόγο αυτό, τα μέτρα αποσκοπούν μεταξύ άλλων στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Στα πλαίσια αυτά υιοθετούμε την στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης  του Ασφαλούς Συστήματος (Safe System) για την περίοδο 2021-2030, που κάνει αποδεκτό ότι πάντα θα υπάρχουν ανθρώπινα λάθη στο οδικό περιβάλλον. Η στρατηγική αυτή επικεντρώνεται σε τέσσερις πυλώνες δράσεων: τις ασφαλείς υποδομές, το ασφαλές όχημα, την ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και την ανταπόκριση μετά από μια σύγκρουση,  ώστε να αντιμετωπίζονται αυτά τα λάθη και η σύγκρουση να μην καθίσταται θανατηφόρα ή και με σοβαρούς τραυματισμούς.

Από τον περασμένο Μάιο έχουμε ως σύμμαχο στις προσπάθειες μας το Παγκόσμιας  εμβέλειας Accident Research Centre του Πανεπιστημίου Monash και προσβλέπουμε στην ανάπτυξη μιας συνεχιζόμενης και αποτελεσματικής ευρύτερης συνεργασίας με την ακαδημαϊκή κοινότητα για την ανάπτυξη πρακτικών λύσεων που θα μας οδηγήσουν στο «Όραμα μηδέν», επειδή κανένας θάνατος στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός!

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου και καλή παραμονή στην Κύπρο στους αγαπητούς φιλοξενουμένους μας από το εξωτερικό.

Τελειώνοντας, συνεργάτες και φίλοι, μέλη της κοινωνίας των πολιτών, το μήνυμα μου στον κάθε ένα από εσάς ως Προέδρου του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας είναι ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε αλλά και δικαιούμαστε να πιστεύουμε στο όραμα για μηδενικούς θανάτους από οδικές συγκρούσεις.

( ΔΚ )