22-11-2021 14:36
Ομιλία του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας κ. Γιώργου Σαββίδη κατά την παρουσίαση του Προϋπολογισμού της Νομικής Υπηρεσίας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού
Ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας κ. Γιώργος Σαββίδης, συνοδευόμενος από τον Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας κ. Σάββα Αγγελίδη, παρουσίασε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, τον Προϋπολογισμό της Νομικής Υπηρεσίας για το 2022.
Η ομιλία του Γενικού Εισαγγελέα ενώπιον της Επιτροπής έχει ως ακολούθως:
"Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να ενημερώσω την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού για τον Προϋπολογισμό της Νομικής Υπηρεσίας για το 2022.
Πρόκειται για έναν Προϋπολογισμό που ετοιμάστηκε με βάση το τριετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2022-2024 και τις κατευθυντήριες γραμμές που καθορίστηκαν από την Κυβέρνηση, λαμβάνοντας υπόψη τις έκτακτες κρατικές δαπάνες για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης από την πανδημία του κορωνοϊού, καθώς και την ευρύτερη πίεση στα δημόσια οικονομικά.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Συνακόλουθα, ο Προϋπολογισμός της Νομικής Υπηρεσίας για το 2022, με στρογγυλοποίηση των ποσών προς διευκόλυνσή σας, ανέρχεται σε €24,9 εκ.,ποσό πουδεν υπερβαίνει την οροφή που καθορίστηκε από το Υπουργείο Οικονομικών για το οικονομικό έτος 2022, η οποία έχει καθοριστεί στα €25,3 εκ.
Στο ποσό αυτό, περιλαμβάνεται:
Καλύπτει επίσης την αύξηση των €2,1 εκ. που παρατηρείται σε σύγκριση με τον Προϋπολογισμό του 2021, η οποία οφείλεται σε αυξήσεις σε όλες τις ομάδες δαπανών.
Ως προς την υλοποίηση του Προϋπολογισμού για το 2021, μέχρι την 1η Νοεμβρίου υλοποιήθηκε το 71% του συνολικού προϋπολογισμού. Την αντίστοιχη περίοδο του 2020, το ποσοστό υλοποίησης ανήλθε στο 73%.
Η συνολική υλοποίηση του Προϋπολογισμού μέχρι το τέλος του 2021 προβλέπεται να ανέλθει στο 90%.Ποσοστό ακριβώς ίδιο με το ποσοστό της συνολικής υλοποίησης του Προϋπολογισμού για το 2020.
Αναλυτικά:
Από το σύνολο των €24,9 εκ. που προϋπολογίζονται για το 2022, ποσό €13 εκ. αφορά σε δαπάνες μισθοδοσίας προσωπικού, περιλαμβανομένου και του Ωρομίσθιου Προσωπικού. Το αντίστοιχο ποσό για το 2021 ήταν €12,2 εκ.
Το υπόλοιπο ποσό των δαπανών, ύψους €11,9 εκ.,αφορά:
(1) στις υπόλοιπες Τακτικές και Αναπτυξιακές Δαπάνες, οι οποίες ανέρχονται σε €8,4 εκ., και
(2) στο Πάγιο Ταμείο, με προϋπολογιζόμενο ποσό €3,5 εκ. Ποσό ίδιο με το αντίστοιχο του 2021.
Οι μεγαλύτερες δε ομάδες δαπανών της Νομικής Υπηρεσίας, πέραν από τη μισθοδοσία προσωπικού, αφορούν στις ομάδες «Αποζημιώσεις και Έξοδα Αγωγών» και «Συμβουλευτικές Υπηρεσίες και Έρευνες».
Συγκεκριμένα:
Για τις «Αποζημιώσεις και Έξοδα Αγωγών» έχει προϋπολογισθεί κονδύλι €5,5 εκ. Εξ αυτού, €3,5 εκ. –ποσό ίδιο όπως και για το 2021– απορροφάται από το Πάγιο Ταμείο και καλύπτει πληρωμές αποζημιώσεων και δικηγορικά έξοδα που προκύπτουν μετά από απόφαση Δικαστηρίου (όπως Αγωγές, Προσφυγές, Ποινικές Υποθέσεις, υποθέσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).
Το υπόλοιπο ποσό των €2 εκ. –το οποίο είναι αυξημένο κατά 400 χιλιάδες σε σχέση με το 2021– απορροφάται από τις Τακτικές Δαπάνες και καλύπτει:
Παραδείγματα που εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία δαπανών είναι η Διεκδίκηση Επαναπατρισμού Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η Προστασία του ονόματος «Χαλούμι», έξοδα απόρροια της Τέταρτης Διακρατικής Προσφυγής της Κύπρου κατά της Τουρκίας.
Για τις «Συμβουλευτικές Υπηρεσίες και Έρευνες», οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες για το 2022 ανέρχονται σε €4,2 εκ. και είναι αυξημένες κατά 800 χιλιάδες σε σχέση με το 2021.
Το ποσό αυτό καλύπτει δαπάνες:
Σημειώνω ότι οι δύο αυτές ομάδες δαπανών εξαρτώνται από εξωγενείς παράγοντες και ως εκ τούτου, δεν μπορούν να προϋπολογιστούν με ακρίβεια.
Συγκεντρωτικά, το τριετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2022–2024 για τη Νομική Υπηρεσία παρουσιάζεται στον πίνακα που περιλαμβάνεται στη σελίδα 36 του σημειώματος που σας έχει αποσταλεί.
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ – Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
H Νομική Υπηρεσία, ως ο νομικός σύμβουλος της Δημοκρατίας, καθημερινά, την περίοδο που διανύουμε, καλείται να διαχειριστεί αλλά και να ανταποκριθεί με αρτιότητα και με ταχύτητα σε πολύ μεγάλες, σοβαρές και ποικιλόμορφες προκλήσεις. Μεταξύ άλλων, καλείται:
• Να εποπτεύσει το ανακριτικό έργο για τη διακρίβωση τυχόν ποινικών αδικημάτων σε σχέση με το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις.
• Να χειριστεί ενώπιον των Κακουργιοδικείων σοβαρές ποινικές υποθέσεις.
• Nα αντιμετωπίσει πρωτοφανείς για τα δεδομένα μας διεθνείς διαιτητικές διαδικασίες που στρέφονται κατά της Δημοκρατίας από ξένους επενδυτές/καταθέτες της πρώην Λαϊκής Τράπεζας και της Τράπεζας Κύπρου, οι οποίοι διεκδικούν αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων σε βάρος της Δημοκρατίας.
• Να διεξάγει νομοτεχνικό έλεγχο εντός ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων σε σωρεία πολύπλοκων νομοθετημάτων που αφορούν καινοφανή ζητήματα, με πρόσφατο παράδειγμα την πανδημία του Covid-19.
• Να διεξάγει νομοτεχνικό έλεγχο και να συμβουλεύσει επί πολύπλοκων νομικών ζητημάτων που αφορούν σε δημόσιες συμβάσεις και έργα του δημοσίου, περιλαμβανομένων θεμάτων φυσικού αερίου και ενέργειας.
• Να χειριστεί ζητήματα επί πολύπλοκων πτυχών του Διεθνούς Δικαίου, όπως, για παράδειγμα, ζητημάτων που άπτονται των έκνομων προκλήσεων και ενεργειών της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Δημοκρατίας και των παράνομων τουρκικών ενεργειών στην περίκλειστη πόλη των Βαρωσίων.
• Να χειριστεί νομικά θέματα που άπτονται της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διαχείριση του Πρωτοκόλλου που αφορά στις Βρετανικές Βάσεις, στο πλαίσιο της συνομολογηθείσας συμφωνίας μεταξύ της Ε.Ε. και του Ηνωμένου Βασιλείου, και
• να αντιμετωπίσει την κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό των προσφυγών ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων και του Διοικητικού Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας.
Αυτές οι προκλήσεις, που συνοδεύονται από πολύ μεγάλη ευθύνη και τεράστιο φόρτο εργασίας, διαλαμβάνουν όλους τους τομείς δραστηριότητας της Νομικής Υπηρεσίας, ως περιγράφονται στο Υποκεφάλαιο 2.5. του σημειώματος που σας έχουμε αποστείλει και που με σεβασμό στον χρόνο της Επιτροπής, δεν θα αναφερθώ εκτενέστερα, εκτός κι αν επιθυμείτε άλλως πως.
Για να ανταποκριθούμε λοιπόν σε αυτόν τεράστιο όγκο δουλειάς αποτελεσματικότερα και ταχύτερα, η μεταρρύθμιση και ο εκσυγχρονισμός της Υπηρεσίας τέθηκαν άμεσα σε τροχιά υλοποίησης, στη βάση ενός δομημένου και φιλόδοξου Σχεδίου Δράσης.
Τελικός επιδιωκόμενος στόχος, είναι στο άμεσο μέλλον η Νομική Υπηρεσία να μετεξελιχθεί σε μια σύγχρονη και εξωστρεφή Υπηρεσία του Κράτους, που θα αξιοποιεί πλήρως τη δυναμική και τις προοπτικές της και θα ανταποκρίνεται με ταχύτητα και συνέπεια στο έργο και την αποστολή της.
Μια αποστολή που για μας μεταφράζεται σε μια υποδειγματική, αποτελεσματική, ταχεία και υψηλού επιπέδου ανταπόκριση στα εκ του Συντάγματος και των Νόμων απορρέοντα καθήκοντα του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, συμμορφούμενη πιστά προς το Σύνταγμα, τους Νόμους και το Ευρωπαϊκό και Διεθνές Δίκαιο, με γνώμονα πάντοτε το δημόσιο συμφέρον και τις θεμελιώδεις αρχές του Κράτους Δικαίου.
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΕΡΓΟΥ 2021: ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΝΥ
Κατά συνέπεια, το 2021 αποτέλεσε μια πολύ παραγωγική χρονιά για τη Νομική Υπηρεσία. Αφού πρώτα αποτυπώθηκε η εργασία, ιεραρχήθηκαν οι προτεραιότητες, χαρτογραφήθηκαν οι ανάγκες, αξιολογήθηκαν τα προβλήματα και μελετήθηκαν βέλτιστες πρακτικές, το Τμήμα Διοίκησης της Νομικής Υπηρεσίας στη βάση οδηγιών μας, εργάστηκε στοχοπροσηλωμένα προς υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης για Αναδιάρθρωση της Νομικής Υπηρεσίας, το οποίο εγκρίθηκε με Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου στις 15 Οκτωβρίου 2019.
Το Σχέδιο Δράσης, επί του οποίου έχουμε ήδη ολοκληρώσει τους ουσιώδεις σχεδιασμούς και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της υλοποίησης, διαλαμβάνει ένα πολυσχιδές πλαίσιο αλλαγής, με επτά μεταρρυθμιστικούς άξονες:
Άξονας 1: Διοίκηση της Νομικής Υπηρεσίας
Άξονας 2: Εύρυθμη Οργανωτική Δομή
Άξονας 3: Ενίσχυση της Ποιότητας των Παρεχόμενων Υπηρεσιών
Άξονας 4: Αναβάθμιση Νομικών Λειτουργών
Άξονας 5: Αναδιοργάνωση του Τομέα Ποινικού Δικαίου
Άξονας 6: Ανάπτυξη Συστημάτων Διαχείρισης Υποθέσεων και Αρχείων
Άξονας 7: Ανάπτυξη Έρευνας και Διάχυση της Γνώσης
Οι Άξονες αυτοί είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι μεταξύ τους και αποτελούν, ο καθένας ξεχωριστά, αναπόσπαστο μέρος της ολιστικής μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας, αφού εισάγουν, στη βάση συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, στοχευμένες βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες αλλαγές στη δομή, την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας της Νομικής Υπηρεσίας.
Οι αλλαγές αυτές, σε συνδυασμό με άμεσες εσωτερικές αλλαγές που έγιναν με την ανάληψη των καθηκόντων μας τον Ιούνιο του 2020, σκοπούν:
Σεβόμενος τον χρόνο σας δεν θα αναφερθώ εκτενέστερα στις επιμέρους αλλαγές που υλοποιήθηκαν σε κάθε έναν από τους Άξονες ξεχωριστά, εξαιτίας πρωτίστως του μεγάλου αριθμού τους, δεδομένου βεβαίως και ότι αυτές αναλύονται στο σημείωμα που έχετε ενώπιον σας.
Εκτιμώ όμως σημαντικό να θέσω εις γνώση της Επιτροπής σας, τις σημαντικότερες ίσως αλλαγές που έγιναν στη Νομική Υπηρεσία κατά το 2021, υπό το Σχέδιο Δράσης, ούτως ώστε να αποτυπωθεί το εύρος της υπό υλοποίησης μεταρρύθμισης, και η διάθεσή μας, μέσω ενεργειών, για εξορθολογισμό διαχείρισης των πόρων (οικονομικών και μη), και μείωση των δαπανών και της γραφειοκρατίας.
Πρώτον, δημιουργήσαμε τον Ιούνιο του 2021 τον Τομέα Εσόδων/Εξόδων, για σκοπούς συμμόρφωσης με τον περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και περί του Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμου του 2014 (Ν.38(1)/2014), όπως αυτός τροποποιήθηκε. Ο νεοσύστατος αυτός Τομέας είναι επιφορτισμένος, μεταξύ άλλων, με την είσπραξη επιδικασθέντων δικηγορικών εξόδων υπέρ της Δημοκρατίας σε αστικές, διοικητικές ή άλλης φύσεως υποθέσεις, τον έλεγχο των δικηγορικών εξόδων που καταβάλλονται κάτω από οποιεσδήποτε προϋποθέσεις, την είσπραξη επιδικασθέντων ποσών όπου ο πιστωτής διάδικος είναι η Δημοκρατία και την ανάθεση και καθοδήγηση ως προς τον χειρισμό οποιασδήποτε υπόθεσης που ανατίθεται σε δικηγόρους του ιδιωτικού τομέα.
Δεύτερον, αναδιοργανώσαμε τον Τομέα Αστικού Δικαίου ο οποίος μέχρι πρότινος αποτελούσε ένα Τμήμα στη Νομική Υπηρεσία χωρίς ουσιαστική δομή. Για σκοπούς εξορθολογισμού, ο Τομέας διαχωρίστηκε στη βάση της θεματολογίας των υποθέσεων σε έξι υποτομείς, όπως αυτοί αναφέρονται στη σελίδα 19 του σημειώματός μας. Με τον καταμερισμό αυτό της εργασίας και τη διαχείριση των υποθέσεων από τους υποτομείς, προωθείται η εξειδίκευση, η ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων και η εξοικονόμηση εξόδων.
Τρίτον, προχωρήσαμε σε αναδιοργάνωση του Τομέα Ποινικού Δικαίου, του οποίου η ορθή και αποτελεσματική λειτουργία είναι καίρια για τη Νομική Υπηρεσία. Μεταξύ άλλων, για σκοπούς καλύτερου συντονισμού του Τομέα καθορίστηκε υπεύθυνος Υποτομέα Ποινικού Δικαίου ανά επαρχία για σκοπούς ελέγχου, εποπτείας ομάδας λειτουργών και ταχύτερης διεκπεραίωσης εργασιών. Πρόσθετα, με πρωτοβουλία μας και με σκοπό τον έλεγχο της εξέλιξης σοβαρών ποινικών υποθέσεων που τυγχάνουν διερεύνησης από την Αστυνομία, έχουμε εισαγάγει διαδικασία καταγραφής των υποθέσεων σε πίνακα προόδου, ο οποίος καθορίζει, ανά υπόθεση, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ενεργειών από πλευράς Αστυνομίας. Ο πίνακας αυτός που είναι κοινός με την Αστυνομία, επικαιροποιείται και άμεσος στόχος είναι η Νομική Υπηρεσία να ελέγχει τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται όπως και την πρόοδο των υποθέσεων.
Τέταρτον, έγινε ανακατανομή εργασιών στους νομικούς λειτουργούς στη βάση της εξειδίκευσής τους.
Πέμπτον, ενισχύθηκαν οι εποπτικές αρμοδιότητες Ανώτερων Λειτουργών, και
Έκτο, με βάση το επικαιροποιημένο εθνικό Οριζόντιο Σχέδιο Δράσης κατά της Διαφθοράς, η Νομική Υπηρεσία βρίσκεται στο τελικό στάδιο για τη σύσταση Μονάδας Καταπολέμησης της Διαφθοράς, με όρους εντολής την εποπτεία, καθοδήγηση και συντονισμό των διαδικασιών διερεύνησης σοβαρών ποινικών υποθέσεων διαφθοράς και/ή υποθέσεων που πιθανόν να εμπεριέχουν στοιχεία διαφθοράς.
Πρόσθετα, έγινε, μεταξύ άλλων, εισαγωγή εσωτερικών διαδικασιών και ελέγχων για σκοπούς συμμόρφωσης με τον περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο, αναθεώρηση εσωτερικών διαδικασιών κατά τρόπον που να μειώνεται η γραφειοκρατία, υιοθετήθηκε πρότυπο για παρακολούθηση και προτεραιοποίηση των νομικών εργασιών της Υπηρεσίας μας και εφαρμόστηκαν χρονοδιαγράμματα ανταπόκρισης βάσει του επείγοντος του θέματος και των αναγκών της Κυβέρνησης και της εκτελεστικής εξουσίας.
Αναλυτικά η υφιστάμενη δομή της Νομικής Υπηρεσίας, με τους 10 Τομείς Δικαίου και τους αντίστοιχους Υποτομείς, ως διαμορφώθηκαν με βάση τις αλλαγές που έγιναν, παρουσιάζεται στο Οργανόγραμμα που έχετε ενώπιον σας.
Αξίζει να αναφέρω ότι όλες οι πιο πάνω αναφερθείσες δράσεις και αλλαγές, όπως και οι υπόλοιπες που μέχρι στιγμής υλοποιήθηκαν και περιλαμβάνονται αναλυτικά στο σημείωμά μας, έχουν γίνει χωρίς πρόσθετο κονδύλι. Εξαίρεση αποτελεί ο Άξονας 6 του Σχεδίου Δράσης, που αφορά στην ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης υποθέσεων και αρχείων, δηλαδή την τεχνολογική και ψηφιακή αναβάθμιση της Νομικής Υπηρεσίας.
Πρόκειται για μια ολιστική αναβάθμιση, την οποία θεωρώ ως νευραλγικής σημασίας για μιαν Υπηρεσία σαν τη δική μας που στερείται, σε μεγάλο βαθμό, σύγχρονα εργαλεία τεχνολογίας και ψηφιοποίησης. Για αυτό και η εισαγωγή της τέθηκε εξαρχής στις προτεραιότητές μας, με αποτέλεσμα σήμερα ολόκληρος ο Άξονας 6, που διαλαμβάνει έργα και καινοτόμα εργαλεία τεχνολογίας ως αυτά παρατίθενται στο αντίστοιχο Κεφάλαιο του σημειώματος, να βρίσκεται σε ώριμο στάδιο υλοποίησης, με τη στενή συνεργασία του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.
Συνακόλουθα, είμαι ιδιαίτερα ευτυχής να αναφέρω για γνώση της Επιτροπής ότι για μία από τις πιο κοστοβόρες δράσεις του Άξονα αυτού, έχουμε επιτύχει να εγκριθούμε χρηματοδότησης από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου, με ποσό ύψους πέραν του €1 εκ. Η χρηματοδότηση αφορά στη δημιουργία και εγκατάσταση ενός αυτοματοποιημένου ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης υποθέσεων και φακέλων/εγγράφων της Νομικής Υπηρεσίας, με το όνομα e-Law, του οποίου η προκήρυξη του διαγωνισμού έγινε στις 11 Νοεμβρίου 2021.
Τέλος, επειδή θεωρούμε ότι η επένδυση στη γνώση είναι συνθετικό στοιχείο μετεξέλιξης και αναβάθμισης, έχουμε συστήσει πυρήνα μάθησης της Νομικής Υπηρεσίας στον οποίον, πέραν του Συντονιστή, ο κάθε Τομέας Δικαίου εκπροσωπείται από Λειτουργό, ο οποίος καταγράφει και παρακολουθεί τις εκπαιδευτικές ανάγκες του προσωπικού.
Ταυτόχρονα, εκπαιδεύουμε λειτουργούς από Τμήματα και Υπηρεσίες Υπουργείων και μέλη της Αστυνομίας σε νομικής φύσεως θέματα και διαδικασίες, ενώ πρόσθετα, διοργανώνονται, σε τακτική βάση, εκπαιδευτικά σεμινάρια σε εξειδικευμένα και γενικού ενδιαφέροντος θέματα, για ανταλλαγή εμπειρογνωμοσύνης επί βέλτιστων πρακτικών άλλων χωρών. Μόλις την περασμένη Παρασκευή οργανώσαμε σε συνεργασία με τη Βρετανική Ύπατη Αρμοστεία εκπαιδευτικό εργαστήριο σε θέματα προώθησης ποινικών υποθέσεων σχετιζόμενων με την έμφυλη βία, στο οποίο συμμετείχαν διακεκριμένες ομιλήτριες από τη Μεγάλη Βρετανία.
Ακόμη, με στόχο την ανταλλαγή ενημέρωσης και γνώσης, και την αξιοποίηση και διάχυση των εμπειριών και γνώσεων των λειτουργών, έχουμε δημιουργήσει ηλεκτρονικούς φακέλους για θέματα κοινού ενδιαφέροντος που εμπίπτουν σε διαφορετικούς τομείς δικαίου ή ιδιαίτερης φύσεως, στα οποία μπορούν να ανατρέχουν οι λειτουργοί για τεκμηρίωση των θέσεων τους και για τα οποία έχει ήδη γίνει η δέουσα νομική έρευνα.
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΕΡΓΟΥ 2021: ΚΑΛΥΨΗ ΚΕΝΩΝ ΜΟΝΙΜΩΝ ΘΕΣΕΩΝ
Μια άλλη προτεραιότητα που θέσαμε το 2021 για αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητάς μας, είναι η πλήρωση των 70 κενών μόνιμων θέσεων που σήμερα υπάρχουν σε όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας της Νομικής Υπηρεσίας. Ένας αριθμός που είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς ότι όλη η νομικής φύσεως εργασία διεκπεραιώνεται σήμερα από 125 μόνιμους νομικούς λειτουργούς, αντί των 195 που προϋπολογίζονται. Στους 125, περιλαμβάνονται και οι 22 μόνιμες θέσεις που έχουν πληρωθεί κατά το 2021, εκ των οποίων οι 19, αφορούσαν θέσεις Προαγωγής και οι 3, θέσεις Πρώτου Διορισμού.
Δρομολογώντας λοιπόν την πλήρωση όλων των κενών μόνιμων θέσεων, στη βάση πλάνου που καταρτίσαμε, προχωρήσαμε κατά το 2021 σε διαδικασίες που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη, για πλήρωση και/ή αποπαγοποίηση 60 εκ των 70 κενών μόνιμων θέσεων που αφορούν θέσεις σε όλες τις βαθμίδες της ιεραρχίας. Προς διευκόλυνσή σας, παραθέτουμε σχετικό αναλυτικό πίνακα με τις μόνιμες θέσεις (κενές και πληρωμένες) που υπάρχουν στον Προϋπολογισμό της Νομικής Υπηρεσίας στη σελίδα 14 του σημειώματος.
Θα ήθελα συμπληρωματικά να προσθέσω ότι νομική εργασία προσφέρουν επίσης 10 δικηγόροι εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου και 50 δικηγόροι στη βάση συμφωνίας μίσθωσης υπηρεσιών, προς κάλυψη των αναγκών της Υπηρεσίας σε όλες τις επαρχίες. Εξ αυτών, οι 24 έχουν προσληφθεί κατόπιν αιτήματος που υπέβαλε το 2021 η Νομική Υπηρεσία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για παροχή επείγουσας βοήθειας σε θέματα μετανάστευσης και διαχείρισης αιτημάτων διεθνούς προστασίας, προκειμένου η Δημοκρατία να ανταποκριθεί στον χειρισμό του ιδιαίτερα αυξημένου όγκου ροής υποθέσεων ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας. Το έργο συγχρηματοδοτείται κατά 90% από κοινοτικούς πόρους.
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΕΡΓΟΥ 2021: ΚΤΗΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ένα άλλο κεφάλαιο το οποίο είναι μείζονος σημασίας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και τον εκσυγχρονισμό της Υπηρεσίας μας, αφορά στις κτηριακές υποδομές. Το βασικότερο έργο που προωθείται σε αυτό το πλαίσιο, αφορά στην ανέγερση ιδιόκτητου κτηρίου της Νομικής Υπηρεσίας για τη συστέγαση όλου του προσωπικού, προκειμένου να τερματιστεί ο διασκορπισμός λειτουργών και Τομέων και οι ανάγκες μας, σημερινές και μελλοντικές, να μπορούν να εξυπηρετηθούν λειτουργικά και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Αυτό που επιδιώκουμε μέσω της συγκέντρωσης όλων των Τομέων της Νομικής Υπηρεσίας σε ένα κτήριο είναι να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας, να διασφαλιστεί ομαλότερη λειτουργία και να εξοικονομηθούν πόροι, οικονομικοί και μη. Κατά το 2021, έγινε πολλή διαδικαστική δουλειά για έναρξη του έργου, όμως μέχρι τούτο υλοποιηθεί, η Νομική Υπηρεσία, για σκοπούς εξοικονόμησης δαπανών, βελτίωσης των συνθηκών εργασίας του προσωπικού και διασφάλισης της αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης λειτουργίας της, προχώρησε σε σειρά ενεργειών, με σημαντικότερες:
Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει διαδικασία σύστασης Γραφείου Λάρνακας, λόγω της επικείμενης λειτουργίας του νέου Δικαστηρίου Αμμοχώστου, για σκοπούς εξοικονόμησης πόρων και καλύτερης εξυπηρέτησης των αναγκών των επαρχιών Λάρνακας και Αμμοχώστου.
ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
Τέλος, ένα άλλο κεφάλαιο στο οποίο αποδίδουμε μεγάλη σημασία, είναι η αυτονόμηση της Υπηρεσίας μας και προς τούτο, επεξεργαζόμαστε σχετικό προσχέδιο νομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται σύντομα να υποβληθεί στην εκτελεστική εξουσία.
Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Ευχαριστώντας σας για τον χρόνο σας, ολοκληρώνω λέγοντας πως στο επίκεντρο όλων των μεταρρυθμιστικών αλλαγών μας βρίσκεται ο «άνθρωπος». Σε αυτόν εδράζεται και η ουσιαστικότερη επένδυσή μας. Η Νομική Υπηρεσία έχει εργατικούς συναδέλφους, επαγγελματίες, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από την υψηλή ποιότητα, τη νομομάθεια, την εξειδίκευση και την ευσυνειδησία τους. Πιστεύω λοιπόν πως μέσω της υλοποίησης των προαναφερθεισών μεταρρυθμίσεων, της καλύτερης στελέχωσης και της αυτονόμησης της Νομικής Υπηρεσίας, θα έχουμε ευεργετικά αποτελέσματα τα οποία θα μας καταστήσουν πιο ευέλικτους, πιο παραγωγικούς και πιο αποτελεσματικούς στο δύσκολο έργο που η Υπηρεσία διεκπεραιώνει προς όφελος της Δημοκρατίας και των πολιτών της.
Σας ευχαριστώ και είμαι στη διάθεσή σας."
Για το σημείωμα του Προϋπολογισμού της Νομικής Υπηρεσίας, πατήστε εδώ.
(ΜΛ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα