Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

11-04-2024 10:23

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στο Παγκύπριο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Διευθυντών/Διευθυντριών Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης

Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω το Παγκύπριο Εκπαιδευτικό Συνέδριο των Διευθυντών/Διευθυντριών Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης με θέμα «Ευ ζην εκπαιδευτικών: Από τη θεωρία στην πράξη». Το Συνέδριο, που συνδιοργανώνουν η Κλαδική Επιτροπή Διευθυντών/Διευθυντριών Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης ΠΟΕΔ, ο διεθνής ερευνητικός οργανισμός CARDET και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, αποτελεί συνέχεια του αντίστοιχου περσινού συνεδρίου, διατηρώντας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τη συζήτηση για ένα θέμα που δεν αφορά απλά την ευημερία και το «ευ ζην» των εκπαιδευτικών, αλλά αποτελεί παράμετρο που επηρεάζει ολόκληρο το οικοδόμημα της εκπαίδευσης.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δύσκολη αποστολή της διάπλασης ενεργών, δημοκρατικών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών. Όμως, πολύ συχνά, οι απαιτήσεις της καθημερινότητας και οι τρέχουσες ανάγκες που προκύπτουν στο οικογενειακό, επαγγελματικό και κοινωνικό τους περιβάλλον, περιορίζουν σημαντικά τις ευκαιρίες που τους δίνονται και ελαχιστοποιούν τον χρόνο για τη δική τους ευημερία και ανάπτυξη. Η διαπίστωση αυτή σηματοδοτεί την ανάγκη για διασφάλιση συνθηκών που να υποστηρίζουν την ευημερία των εκπαιδευτικών.

Το «ευ ζην» των εκπαιδευτικών αποτελεί μια πολύ ευρεία έννοια, η οποία στην ερευνητική βιβλιογραφία προσδιορίζεται με βάση διάφορα μοντέλα που την αναλύουν σε ποικίλες συνιστώσες. Ως ενδεικτικές παράμετροι που τη διαμορφώνουν αναφέρονται συνήθως οι εργασιακές συνθήκες, ο φόρτος εργασίας, η εργασιακή κοινότητα, η επαγγελματική ικανότητα, οι ευκαιρίες για επαγγελματική ανάπτυξη, τα προσωπικά χαρακτηριστικά και το σχολικό κλίμα. Συνεπώς, η ενδελεχής μελέτη και η βελτίωση αυτών των παραμέτρων, κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική για την επίτευξη της ευημερίας των εκπαιδευτικών.

Ανεξάρτητα από τον τρόπο και τη μεθοδολογία εννοιολόγησής της, το επίπεδο της ευημερίας των εκπαιδευτικών έχει πρακτικές προεκτάσεις στην επιτυχία της αποστολής τους. Υπάρχουν ερευνητικά δεδομένα που καταδεικνύουν ότι η ευημερία των εκπαιδευτικών ενισχύει την ικανότητά τους να ελέγχουν σημαντικά τις πηγές έντασης στο διδακτικό τους έργο, να εφαρμόζουν αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης της τάξης και να καλλιεργούν αλληλοϋποστηρικτικές σχέσεις με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους, προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης θετικού κλίματος στη σχολική κοινότητα.

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, αναγνωρίζοντας τον ρόλο και τη σημασία του «ευ ζην» των εκπαιδευτικών, θα συνεχίσει να στηρίζει με κάθε τρόπο τις προσπάθειες της εκπαιδευτικής κοινότητας για αναβάθμιση της επαγγελματικής ευημερίας των μελών της. Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν αντιμετωπίζεται ως μια απλή αναγκαιότητα, αλλά ως μία θεμελιώδης συνθήκη για βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Για τον λόγο αυτό, θα αναμένουμε με ενδιαφέρον τα πορίσματα του σημερινού συνεδρίου. Ευελπιστούμε ότι, δίνοντας έμφαση στον προσδιορισμό των αναγκών και των προτεραιοτήτων της εκπαιδευτικής πολιτικής και της στρατηγικής που ακολουθεί η Κύπρος σε θέματα που αφορούν την ευζωία και την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, θα συμβάλουμε, ως Υπουργείο, στη στήριξη και στην επαγγελματική τους μάθηση. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του εκπαιδευτικού συστήματος και τον βασικό φορέα υλοποίησης των πολιτικών μας και δεν είναι τυχαίο που ο στόχος της ενδυνάμωσης και της επαγγελματικής στήριξης και ανάπτυξης τους αποτελεί βασική προτεραιότητα του Προγράμματος Διακυβέρνησης.

Πέραν τούτου, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε και στη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης, στόχος μας είναι να βελτιώσουμε το επίπεδο του δημόσιου σχολείου, προωθώντας δράσεις που στηρίζονται κυρίως στην πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση και την παιδαγωγική επιστήμη, προστατεύοντας και ενδυναμώνοντας τον/την εκπαιδευτικό.  

Στην πορεία που ακολουθούμε προς το σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο, έχουμε ήδη προχωρήσει με την υλοποίηση πολιτικών που βελτιώνουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών μας. Συγκεκριμένα, προχωρήσαμε, ανάμεσα σε άλλα:

  • Στην προώθηση του εκσυγχρονισμού και της επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων,
  • στην επέκταση και αναβάθμιση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου,
  • στην έναρξη της διαδικασίας για μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση,
  • στην παιδαγωγική αναβάθμιση των υποστηρικτικών προγραμμάτων του Υπουργείου, με την κατάργηση του καθεστώτος της αγοράς υπηρεσιών,
  • στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού συστήματος,
  • στη λήψη μέτρων για πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση σε θέματα βίας/παραβατικότητας και σε θέματα αλφαβητισμού, από την προσχολική ηλικία αλλά και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης,
  • στη θεσμοθέτηση της δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 χρόνων, μια από τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων χρόνων,
  • στην ενίσχυση των προγραμμάτων Αγωγής Ζωής με έμφαση στην Αγωγή του Πολίτη και σε αξίες όπως η ενσυναίσθηση, ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός της διαφορετικότητας, και
  • στην περαιτέρω βελτίωση των σχολικών υποδομών.

Παράλληλα, για ένα θέμα που αφορά άμεσα εσάς τους Διευθυντές και τις Διευθύντριες των σχολικών μας μονάδων στη Δημοτική Εκπαίδευση, αυτό της αύξησης του χρόνου διοίκησης, και, κατ’ επέκταση, της μείωσης του διδακτικού σας χρόνου, σας πληροφορώ ότι, ως Υπουργείο, είμαστε σε διαβούλευση με την ΠΟΕΔ και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα καταλήξουμε σε ένα πλάνο που θα σας προσφέρει τη δυνατότητα να διοικείτε με πιο αποτελεσματικό τρόπο τα σχολεία μας, υλοποιώντας και εφαρμόζοντας ηγεσία και όχι απλά διοίκηση, αλλά και θα συνεισφέρει στην προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Σε μεταγενέστερο χρόνο, και με βάση και άλλες βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, θα δούμε ολιστικά το θέμα στήριξης της διευθυντικής ομάδας του σχολείου. Όπως όλες οι πολιτικές που υιοθετούμε, το πλάνο αυτό βασίζεται σε παιδαγωγικά κριτήρια και σε αποτελέσματα ερευνών και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο των δημοσιονομικών  δυνατοτήτων του Κράτους.

Κλείνοντας, σας διαβεβαιώνω πως θα συνεχίσω, όπως έκανα πάντα, να στηρίζω τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, να προβάλλω τα παραδείγματα καλής πρακτικής που έχουμε στην καθημερινότητα των σχολείων μας, να προτάσσω παιδαγωγικά και ερευνητικά κριτήρια για τις όποιες πολιτικές αποφάσεις και να εργάζομαι σε συνεργασία με όλους τους φορείς. Έχουμε ήδη καθιερώσει μια πιο σύγχρονη συνεργασία με την ΠΟΕΔ, μακριά από παλαιάς κοπής συνδικαλισμό και θέλω να πιστεύω πως αυτό θα συνεχιστεί για το καλό της εκπαίδευσης.

Εκφράζω τα θερμά μου συγχαρητήρια στους εκλεκτούς ομιλητές και τις εκλεκτές ομιλήτριες για την προθυμία τους να συμμετάσχουν στο σημερινό συνέδριο με πολύ ενδιαφέρουσες εισηγήσεις. Συγχαίρω, επίσης, όσους και όσες συνέβαλαν στη διοργάνωση του σημαντικού αυτού συνεδρίου, καθώς και όλους και όλες εσάς για το έμπρακτο ενδιαφέρον και τη συμμετοχή σας.

Με τις σκέψεις αυτές, κηρύσσω την έναρξη του Συνεδρίου και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του.

ΙΠ