Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

26-02-2022 16:56

Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας μετά τη συνάντησή του με την ηγεσία της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου μετά τη σημερινή συνάντηση που είχε με την ηγεσία της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, στην παρουσία στελεχών των επιτελικών υπηρεσιών του ΥΠΠΑΝ που έχουν αρμοδιότητα για τις γραπτές αξιολογήσεις σε Λύκεια και Τεχνικές Σχολές, προέβη σε δηλώσεις  στους δημοσιογράφους.

Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Είχα σήμερα συνάντηση με την ηγεσία της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και ευχαριστώ τον Πρόεδρο και τους συνεργάτες του για την προθυμία να είναι εδώ μαζί μας, ημέρα Σαββάτου.

Σκοπός ήταν να ενημερωθούν αρμοδίως και ενδελεχώς από τις Διευθύνσεις του Υπουργείου καθώς και από πλειάδα εκπαιδευτικών στελεχών που έχουν σχετική αρμοδιότητα και ο λόγος είναι διότι έχουν ακουστεί διάφορες απόψεις και ένας γενικός ισχυρισμός ότι οι εξετάσεις φέτος ήταν πιο δύσκολες ή ότι οι επιδόσεις υπήρξαν χαμηλότερες του αναμενόμενου.

1. Το πρώτο που πρέπει να σημειώσω, με κάθε σεβασμό στους οργανωμένους γονείς -τους οποίους και ευχαριστώ ξανά για τις προσπάθειες και την πολύ καλή συνεργασία που έχουμε σε όλο αυτό το διάστημα και ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση της πανδημίας- είναι ότι ανάλογο σεβασμό οφείλουμε και στους εκπαιδευτικούς και στην εκπαιδευτική ηγεσία. Διότι η όλη προεργασία και διοργάνωση της γραπτής αξιολόγησης που γίνεται πλέον ενιαία και ομοιόμορφα σε όλα τα σχολεία ανά τετράμηνο, είναι έργο πολλών δεκάδων έγκριτων και έμπειρων εκπαιδευτικών, μαζί με τις διευθύνσεις των σχολείων και όλους τους εκπαιδευτικούς. Είναι αρμοδιότητα την οποία φέρουν εις πέρας ως ειδικοί επί του θέματος, ευσυνείδητα και με έγνοια και φροντίδα για τους μαθητές/τριες και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Δεν πρόκειται επομένως ούτε για έργο του Υπουργού, της Κυβέρνησης ή της Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου, αλλά για δουλειά που κάνουν με γνώση και ειδίκευση επί του θέματος οι διευθύνσεις του Υπουργείου και πολλά εκπαιδευτικά στελέχη με δεκάδες χρόνια εμπειρία και υπηρεσία επί του αντικειμένου.

 2. Το δεύτερο είναι ότι έγινε ενδελεχής ενημέρωση των εκπροσώπων των γονέων, διότι θέλουμε και πρέπει να συνεννοηθούμε, αφού έχουμε τους ίδιους στόχους. Πρέπει να περάσουμε το μήνυμα στα παιδιά μας, στη νέα γενιά:

-          Ότι απαιτείται προσπάθεια για να κατακτήσουμε τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται

-          Ότι αξίζει να βάλουν κόπο για τη μάθηση, τη γνώση, την καλλιέργεια.

-          Ότι τα αγαθά κόποις κτώνται

Και ότι το Υπουργείο και το δημόσιο σχολείο θα είναι εκεί, προσπαθώντας να παρέχουν τα απαραίτητα μέσα και προγράμματα, αλλά και να βελτιώνουν διαρκώς ή και να διορθώνουν ό,τι χρειάζεται προκειμένου οι νέοι μας να φτάνουν στα επιθυμητά αποτελέσματα, τα οποία εξάλλου αναμένει και η κοινωνία ολόκληρη.

Δεν πρόκειται μάλιστα μόνο για ένα «μήνυμα», αλλά για καθημερινή πρακτική που είναι αναγκαία στο σχολείο και στο σπίτι. Πρέπει να γίνει συνείδηση ότι η γνώση, η μόρφωση, η επιστήμη και η κριτική σκέψη δεν είναι κάτι που «χαρίζεται», αλλά κάτι που κατακτάται. Δεν είναι κάτι που «χαρίζεται» ούτε και υπάρχει κάποιου είδους «εμβόλιο» που να καλλιεργεί αυτόματα τη σκέψη και τον λογισμό ή να εμφυτεύει γνώσεις και μέθοδο (τουλάχιστον δεν υπάρχει ακόμα!)

Γι’ αυτό και δεν ωφελεί συνεχώς να προβάλλεται αίτημα για μεγαλύτερη «ευκολία» ή για λιγότερη προσπάθεια.

3.  Σίγουρα η πανδημία μάς δυσκόλεψε πολύ και συνεχίζει ακόμα να μάς δυσκολεύει όλους. Σε όλο τον κόσμο, σε όλες τις χώρες.

Γίνονται προσαρμογές. Έχουμε κάνει αρκετές, το έχετε διαπιστώσει και στη διάρκεια των δυο προηγούμενων σχολικών ετών και για τα Γυμνάσια και για τις δοκιμασίες που προβλέπονταν στα Λύκεια.

Θέλω όμως να σας βεβαιώσω, μετά λόγου γνώσεως, ότι στην Κύπρο συγκριτικά με άλλα κράτη μέλη της ΕΕ έγινε κατορθωτό και είχαμε λιγότερες απώλειες, δηλαδή κανονική λειτουργία φέτος στα σχολεία. Όπως επίσης μπορώ να διαβεβαιώσω ότι οι δοκιμασίες και οι γραπτές εξετάσεις στην Κύπρο δεν έχουν μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας από άλλες χώρες.

4. Μιλώντας όμως για αξιολόγηση, πρέπει να τονίσουμε ότι από αυτήν εξαρτάται η πιστοποίηση της ποιότητας των σπουδών, αλλά τελικά και η αξιοπιστία του Απολυτηρίου. Επειδή ακούστηκαν φωνές ότι από τη βαθμολογία στο σχολείο επηρεάζεται η αποδοχή και εισδοχή φοιτητών σε πανεπιστήμια κάποιων χωρών, θέλω να διαβεβαιώσω ότι όντως σε ορισμένες χώρες όπου φοιτούν Κύπριοι σε πανεπιστήμια παρακολουθούν το επίπεδο σπουδών των Λυκείων μας και ενδεχόμενη απουσία αξιολόγησης κάθε άλλο παρά θα ευνοήσει υποψήφιους φοιτητές.

5. Εν ολίγοις, πρέπει να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο ως χώρο γνώσης και μόρφωσης. Ως χώρο ανάπτυξης δεξιοτήτων και εισαγωγής των νέων στην επιστημονική γνώση και μεθοδολογία. Για όλα αυτά απαιτείται και διαδικασία αξιόπιστης αξιολόγησης. Δεν μπορεί για το σχολείο να ισχύει η λογική «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο», δηλαδή «θέλουμε λιγότερη ύλη» και «δεν θέλουμε εξετάσεις γιατί πιεζόμαστε», ωσάν να πρόκειται για εμπορική επιχείρηση. Τις διαδικασίες καθορισμού των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά και των μεθόδων και της αξιολόγησης, ας τις αφήσουμε στις αρμόδιες υπηρεσίες, σε ειδικούς. Ας μην τις θεωρούμε μια υπόθεση διαπραγμάτευσης και αυτοσχεδιασμών.

6. Γι’ αυτό σήμερα ενημερώθηκαν οι οργανωμένοι γονείς ότι:

-  Μεγάλες ομάδες, δεκάδες, έμπειροι και έγκριτοι εκπαιδευτικοί ορίζονται ως θεματοθέτες, ενώ διορθωτές των δοκιμίων είναι οι εκπαιδευτικοί μας (κι αυτό καλά θα ήταν να το θυμάται και να το υπερασπιστεί και η ΟΕΛΜΕΚ). Ότι έχουμε στην Κύπρο καλό εκπαιδευτικό δυναμικό και πρέπει να αφήσουμε όσους μεταξύ τους επιλέγονται να κάνουν αυτή τη δουλειά.

-  Αρμόδιοι στα σχολεία, αλλά και επικεφαλής σε υπηρεσίες του Υπουργείου είναι στελέχη με δεκαετίες εμπειρίας στην εκπαίδευση και εξειδικευμένες γνώσεις. Δεν είναι ο Υπουργός που ορίζει τα θέματα ούτε και αναθέτει σε «κάποιους», αλλά πρόκειται για εξειδικευμένες υπηρεσίες που είναι εδώ και χρόνια και θα συνεχίσουν για χρόνια αυτό το έργο. Δεν είναι υπόθεση ούτε μιας Κυβέρνησης ούτε πολιτικών προσώπων.

-  Λάθη πάντα μπορεί να γίνουν. Μπορεί ίσως να εντοπίζονται και πράγματα που πρέπει να αλλάξουν -όπως πέρσι, μαζί και με τη Συνομοσπονδία προχωρήσαμε, μετά από μελέτη και διαβούλευση, σε βελτιωτικές αλλαγές στις διαδικασίες και τον Κανονισμό.

-  Να θέλουν όμως κάποιοι να ακυρώσουν την αξιολόγηση και τη διαδικασία πιστοποίησης της ποιότητας και του επιπέδου των σπουδών επειδή, ίσως, θέλουν να είναι αρεστοί, αυτό είναι απαράδεκτο. Και να μου επιτρέψετε να πω, ανεύθυνο.

- Πρέπει λοιπόν να μην επιτρέψουμε να διαβάλλουν το δημόσιο σχολείο ούτε και να θέλουν να το υποβαθμίσουν αφαιρώντας την αξιόπιστη διαδικασία αξιολόγησης. Γιατί χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί το σχολείο να μιλά και να διδάσκει αξίες. 

7. Με συγκεκριμένα στοιχεία είπαμε στους γονείς να μην παρασύρονται από αφορισμούς και κραυγές που κατά κανόνα προβάλλουν και εντελώς ανακριβείς ισχυρισμούς. Παράδειγμα εκείνοι που πριν ακόμα αρχίσουν οι διορθώσεις διέδιδαν μια φήμη ότι τα αποτελέσματα είναι «τραγικά χαμηλά». Άλλο πολύ προβληματικό παράδειγμα υπόσκαψης μια συγκεκριμένη όσο και εμμονική αρθρογραφία με τον ανυπόστατο ισχυρισμό ότι δήθεν θυματοποιήθηκαν παιδιά που ήταν σημαιοφόροι και τώρα είχαν πολύ χαμηλές αποδόσεις. Ειδικά για τον σκοπό αυτό συγκεντρώσαμε και στοιχεία από διάφορα Λύκεια από όλη την Κύπρο που δείχνουν ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο άγημα (έχουν δηλαδή τις υψηλότερες επιδόσεις) είχαν βαθμολογηθεί με τους ίδιους περίπου υψηλούς βαθμούς που είχαν και προηγουμένως. Έχουμε εδώ στοιχεία και από Λύκεια στη Λευκωσία και από την Πάφο και από το Παραλίμνι. Αν στους περίπου 400 παγκύπρια υπήρξαν 3-4 που δεν έγραψαν καλά, αυτό δεν δικαιολογεί κάποιους να εξαπολύουν μέσω γραφίδος μύδρους διαβάλλοντας το σχολείο και την εκπαίδευση. Θα αντιμετωπίσουμε με στοιχεία και τέτοιου είδους φτηνό λαϊκισμό.

8. Σε πολιτικό επίπεδο, αντιλαμβάνομαι ότι μια πολιτική δύναμη, το ΑΚΕΛ συγκεκριμένα, έχει βάλει σκοπό να πολεμά χρόνια τώρα τη διαδικασία αξιολόγησης. Θα πρέπει να καταλάβουν ότι έτσι πλήττουν το δημόσιο σχολείο. Το θέλουν υποδεέστερο, χωρίς πιστοποίηση της γνώσης και της ποιότητας. Είναι σαν να θέλουν να σπρώξουν τους νέους, όσους ζητούν κάτι καλύτερο, αλλού, έξω από το δημόσιο σχολείο. Είναι παράδοξο, αλλά τελικά με αυτή την εμμονή η κυπριακή αριστερά, δηλαδή το ΑΚΕΛ, επιζητεί να αποδυναμώσει το δημόσιο σχολείο στέλνοντας μήνυμα ότι οι γονείς και τα παιδιά θα πρέπει να αναζητήσουν αλλού την αξιολόγηση και την ποιότητα».          

ΙΠ