Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-01-2023 18:45

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Γ. Προδρόμου στην Τελετή Βράβευσης των σχολείων που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό για προώθηση της ισότητας των φύλων και της κοινωνικής συμπερίληψης, χθες

Με ιδιαίτερη χαρά βρισκόμαστε εδώ για την τελετή βράβευσης των σχολείων που διακρίθηκαν στον Διαγωνισμό για προώθηση της ισότητας των φύλων και της κοινωνικής συμπερίληψης, στο πλαίσιο της πρόληψης της βίας και της νεανικής παραβατικότητας στο σχολείο και της προαγωγής της ενεργού πολιτότητας.

Ο διαγωνισμός αποτελεί πια θεσμό και έκφραση της αγαστής συνεργασίας ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (YΠΑΝ), το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και το Γραφείο Επιτρόπου του Πολίτη. Ευχαριστούμε τους εταίρους μας για αυτή την πολύτιμη και συνεχή συνεργασία. Στόχος του διαγωνισμού είναι η προώθηση παιδαγωγικών πρακτικών που επικεντρώνονται στην ευαισθητοποίηση και την αντιμετώπιση της κοινωνικής ανισότητας και του αποκλεισμού.  Μία προσέγγιση που συνάδει με τους 11 Ευρωπαϊκούς Στόχους για τη Νεολαία, γι’ αυτό και εντάχθηκε στις δράσεις για το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας 2022. Εθνικός Συντονιστής του Έτους είναι το Γραφείο Επιτρόπου του Πολίτη.

Ο διαγωνισμός εμπίπτει στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο του ΥΠΑΝ, του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Εγκληματικότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και των στόχων του Ευρωπαϊκού Έτους Νεολαίας 2022.

To ΥΠΑΝ εκτός από τις δράσεις που συμπεριλαμβάνονται είτε στην Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο ή το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Εγκληματικότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ως την αρμόδια αρχή εφαρμόζει ήδη μια σειρά από πολιτικές και έχει θεσπίσει σχετικές ρυθμίσεις και πρόνοιες στους Κανονισμούς Λειτουργίας στα σχολεία σχετικά με την πρόληψη, καθώς και τη διαχείριση περιστατικών βίας και παραβατικότητας, προκειμένου να εξυπηρετείται και ο στόχος της συμπερίληψης.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε κάθε σχολείο ενεργοποιούνται επιτροπές και ανατίθενται καθήκοντα και αρμοδιότητες σχετικά με την ασφάλεια και την αντιμετώπιση της βίας και παραβατικότητας. Επιπρόσθετα λειτουργεί η δομή της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης αξιοποιώντας περισσότερους από 140 εκπαιδευτικούς και σχολικούς συνεργάτες, έχοντας πάντοτε και την τακτική δραστηριότητα της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής. Συναφής είναι η λειτουργία του Παρατηρητηρίου για τη Βία στα Σχολεία (ΠΑΒΙΣ). Ενώ πρόσφατα έχουν ληφθεί και εφαρμόζονται αποφάσεις ούτως ώστε να αξιοποιηθεί σε αυτή την ίδια κατεύθυνση ο θεσμός του Υπευθύνου Τμήματος. Συγκεκριμένα, εφόσον στα χιλιάδες τμήματα που λειτουργούν υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί με καθήκοντα Υπευθύνου Τμήματος και αυτοί βρίσκονται άμεσα πιο κοντά από οποιοδήποτε άλλο στη ζωή και λειτουργία των ομάδων μαθητών και μαθητριών στα σχολεία πρέπει να αναληφθούν από αυτούς καθήκοντα και αρμοδιότητες προληπτικού χαρακτήρα και εντοπισμού τυχόν προβλημάτων ή ανεπιθύμητων τάσεων. Γι’ αυτό προχωράμε, μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του ΥΠΑΝ σε διαδικασία τακτικής επιμόρφωσης όλων των Υπευθύνων Τμήματος γύρω από θέματα βίας και παραβατικότητας και εκφοβισμού. Επομένως εκτός από τέτοιες διαδικασίες όπως αυτός ο διαγωνισμός και οι βραβεύσεις που δίνουν κίνητρα και δημιουργούν πρότυπα, αναπτύσσεται στο ΥΠΑΝ ένα δίκτυο τακτικών δράσεων και ενεργειών για την προώθηση της ισότητας και της λειτουργίας συμπεριληπτικού σχολείου, χωρίς διακρίσεις.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την προώθηση δράσεων που στοχεύουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας, με θεματική την προώθηση της ισότητας των φύλων και την κοινωνική συμπερίληψη, έλαβε χώρα κατά την περσινή σχολική χρονιά, ακόμα μια δύσκολη και γεμάτη προκλήσεις σχολική χρονιά. Τα σχολεία κλήθηκαν να λειτουργήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μέσα σε συνθήκες πανδημίας. Για αυτό τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί μας, όπως και τα παιδιά, είναι άξιοι συγχαρητηρίων. Είναι με μεγάλη χαρά και ιδιαίτερη ικανοποίηση που βλέπουμε ότι μέσα σε αυτές τις συνθήκες  κατάφεραν να ανταποκριθούν και να ενσωματώσουν τόσο δημιουργικές δράσεις στο ήδη επιφορτισμένο έργο που είχαν να επιτελέσουν.

Ένα συμπεριληπτικό περιβάλλον μάθησης που προάγει το σεβασμό της διαφοράς και της προσωπικότητας ενός εκάστου, δημιουργεί προϋποθέσεις για καλύτερη ποιότητα ζωής για τους εκπαιδευτικούς, για τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενώ ταυτόχρονα συνδέεται και με τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η έννοια της κοινωνικής συμπερίληψης προσδίδει θετικό πρόσημο στις αρχές και αξίες του δημοκρατικού σχολείου.

Το Υπουργείο μας προάγει την κοινωνική συμπερίληψη και την ισότητα των φύλων μέσα από μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, Πολιτικές, Νομοθεσίες, συνέργειες με αρμόδιους κυβερνητικούς και μη θεσμούς και συνεχή αλληλεπίδραση με την κοινωνία. Εν ολίγοις, με διαθεματική προσέγγιση, σε όλες τις εκφάνσεις και δραστηριότητες πρέπει να δίνεται το μήνυμα ότι το σχολείο μας είναι ένα σχολείο για όλους. Το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης προάγει τη λογική του σχολείου της ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας, ενώ δομείται, υποστηρίζει και πλαισιώνεται από τις οικουμενικές αρχές της εκπαίδευσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι Πολιτικές και οι Νομοθεσίες είναι σύμμαχοι μας στο εκπαιδευτικό έργο, γιατί υπογραμμίζουν τις προτεραιότητες του Υπουργείου μας. Το ΥΠΑΝ υποστηρίζει με πολλαπλούς τρόπους τα σχολεία σε θέματα σεβασμού της διαφορετικότητας και διαχείρισης του ρατσισμού. Η πολιτική του ΥΠΑΝ για αντιμετώπιση προσεγγίσεων και συμπεριφορών που προκρίνουν φυλετικές διακρίσεις, αποτελεί ένα ερευνητικά τεκμηριωμένο εργαλείο για την αντιμετώπιση των όποιων ανεπιθύμητων  περιστατικών, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης και στο πλαίσιο κανονισμών λειτουργίας των σχολείων.

Αγαπητά μου παιδιά,

Το Υπουργείο μας όπως και όλοι μας αναγνωρίζει ότι ανάμεσα στους ανθρώπους υπάρχουν διαφορές, αλλά όλοι παραμένουμε ίσοι. Με συνείδηση της διαφορετικότητας στόχο έχουμε να διασφαλίζεται για όλους και όλες εσάς ένα περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού και ισότητας. Θέλουμε να μπορείτε να απολαμβάνετε στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που σας προσφέρονται μέσα από δραστηριότητες που θα απευθύνονται εξίσου σε όλους, ασχέτως από τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που μπορεί να έχουν. Οποιαδήποτε εκδήλωση συμπεριφοράς που βασίζεται σε προκατάληψη ή υποτίμηση ή και εχθρότητα με φυλετικά κριτήρια πρέπει να εντοπίζεται, να αναγνωρίζεται και να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και αποφασιστικά. Γι’ αυτό και είναι σημαντική και η δική σας προσπάθεια στην αναγνώριση και αντιμετώπιση οποιωνδήποτε διακρίσεων. Πιστεύουμε ότι η συμμετοχή των σχολείων σε ένα τέτοιο διαγωνισμό βοηθά για να εξασφαλίσετε για τον εαυτό σας και να προβάλετε και στους άλλους γνώσεις, δεξιότητες και ευαισθησία που θα σας κάνουν εγγράμματους πολίτες με ανθρωπιά και δημοκρατικό ήθος, πλήρεις και υπεύθυνες προσωπικότητες που ξέρουν πώς να σεβαστούν και το διαφορετικό.

Χαιρετίζω και συγχαίρω θερμά τα σχολεία που συμμετείχαν στον Διαγωνισμό για την προώθηση της ισότητας των φύλων και της κοινωνικής συμπερίληψης. Χαίρομαι και εγκωμιάζω τις ευκαιρίες έκφρασης που έχετε δώσει στους μαθητές και τις μαθήτριες μέσα από καινοτόμες δράσεις.

Εκτός από τις και τους εκπαιδευτικούς μας, συγχαίρω επίσης τους λειτουργούς που εργάστηκαν για την υλοποίηση του Διαγωνισμού. Τους λειτουργούς του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, τους λειτουργούς του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και τους λειτουργούς του Γραφείου του Επιτρόπου του Πολίτη.

Χαιρετίζω με ικανοποίηση και αίσθημα χαράς τους εταίρους μας από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και από το Γραφείο του Επιτρόπου του Πολίτη. Υπογραμμίζω το αίσθημα ευθύνης που έχουμε για τη διασφάλιση του δικαιώματος όλων των παιδιών να ζουν σε σχολεία που τα αγκαλιάζουν με αποδοχή και σεβασμό.

Εύχομαι σε όλους καλή συνέχεια στο έργο σας και χαιρετίζω πολύτιμες συνεργασίες σαν κι αυτή.

 

(ΙΚ)