Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

28-09-2021 16:11

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Γ. Πρόδρομου στο συνέδριο «Οριζόντια Αναγνώριση και Επικύρωση των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων»

Xαίρομαι που είμαι σήμερα εδώ για να απευθύνω χαιρετισμό στο συνέδριο «Οριζόντια Αναγνώριση και Επικύρωση των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων», το οποίο συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης και την Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με τη στήριξη του Οργανισμού CARDET και απευθύνεται σε όλους τους φορείς που σχετίζονται με την αναγνώριση και επικύρωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων που αποκτώνται μέσα από μη τυπική ή και άτυπη μάθηση και γενικότερα με την εκπαίδευση και την κατάρτιση.

Ζούμε εδώ και καιρό στο πλαίσιο της Κοινωνίας της Γνώσης και των Πληροφοριών και αφού η Γνώση βρίσκεται το επίκεντρο του κοινωνικού γίγνεσθαι, έχουμε κάθε λόγο να καταγράψουμε και να της δώσουμε αναγνώριση σε όλες τις μορφές και το εύρος της.

Τόσο στην Κύπρο, όσο και στην Ευρώπη γενικότερα μέσα στο περιβάλλον του παγκόσμιου ανταγωνισμού που οριοθετείται σε όρους γνώσης, κατάρτισης, καινοτομίας.

Με την κοινωνική δομή να επηρεάζεται από δημογραφικές μετατοπίσεις, όπως η γήρανση του πληθυσμού και οι μεταναστευτικές ροές πρέπει να εμποτίσουμε την κοινωνική αλλαγή με αξιοποίηση του συνόλου των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων στην κοινωνία και ανεξάρτητα από τον τρόπο και τα μέσα με τα οποία αυτές αποκτήθηκαν.  Ενώ ταυτόχρονα την ανάγκη αυτή επιτείνουν  οι στόχοι της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, τα προσόντα που κατέχουν οι άνθρωποι καθίστανται ακόμη πιο πολύτιμα όταν είναι δομημένα πάνω σε μία κοινή και σαφή βάση, η οποία διευκολύνει την κατανόηση και την αναγνώρισή τους.

Η οριζόντια αναγνώριση και επικύρωση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που αποκτήθηκαν μέσα από δραστηριότητες μη τυπικής και άτυπης μάθησης προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να δείξουν ποιες γνώσεις/δεξιότητες  έχουν αποκτηθεί εκτός της τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τους δίνεται έτσι η ευκαιρία να αξιοποιήσουν τα προσόντα τους στην επαγγελματική σταδιοδρομία τους ή στη συνέχιση της εκπαίδευσής τους. Ως εκ τούτου, η θέσπιση μιας διαφανούς και αξιόπιστης διαδικασίας επικύρωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για ενίσχυση της ευελιξίας στην αγορά εργασίας, για κινητικότητα και για απασχολησιμότητα, καθώς για και την παροχή επαρκούς και προσοντούχου ανθρώπινου δυναμικού σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Παράλληλα, η επικύρωση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης ενισχύει την αυτοπεποίθηση ατόμων που συχνά μειονεκτούν κοινωνικοοικονομικά ή που δεν διαθέτουν σημαντική εξειδίκευση, συμβάλλοντας στην ένταξη και συμμετοχή τους στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ζωή του τόπου. Άρα προκύπτουν και ευεργετικές συνέπειες ως προς  την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή.

Γι’ αυτούς και ίσως και άλλους λόγους η επικύρωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων βρίσκεται ψηλά στην οικονομική και πολιτική ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών σε εθνικό επίπεδο. Προτεραιότητα είναι και για την Κυβέρνηση και για τη χώρα μας και γι’ αυτό προωθούμε διάφορες ενέργειες και πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση.

Μια από αυτές τις πρωτοβουλίες είναι η θέσπιση, με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, της Εθνικής Αρχής Προσόντων, η οποία έχει την ευθύνη ανάπτυξης και εφαρμογής μηχανισμού αξιολόγησης και επικύρωσης των προσόντων που αποκτήθηκαν ως αποτέλεσμα τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης, στη βάση ενός θεσμοθετημένου νομικού πλαισίου και σε συσχέτιση με τα επίπεδα 1 μέχρι 8 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Με αυτόν τον τρόπο, η επικύρωση των προσόντων και η συσχέτισή τους με τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων θα αποτελεί το «διαβατήριο» για την αγορά εργασίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Επιπρόσθετα, η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού υλοποιεί σύστημα, όπου η αξιολόγηση και επικύρωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων αξιοποιείται για απόκτηση επαγγελματικών προσόντων.

Παράλληλα, η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας έχει συνδέσει κάποια από τα προγράμματα που προσφέρει στη βάση διδακτικών ενοτήτων και πιστωτικών μονάδων ECVET, παρέχοντας τη δυνατότητα διακίνησης των ατόμων από ένα πρόγραμμα σε άλλο. Συγκεκριμένα, έχουν γίνει ενέργειες για σύνδεση του Συστήματος Μαθητείας και των Προγραμμάτων Διά Βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τα προγράμματα που προσφέρουν οι Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, οι οποίες λειτουργούν ως σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι διδακτικές ενότητες που προσφέρονται μέσα από τη φοίτηση στα προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης του Συστήματος Μαθητείας και των Προγραμμάτων Διά Βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης να πιστοποιούνται και να αναγνωρίζονται για συνέχιση της εκπαίδευσης στις Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και για απόκτηση Απολυτηρίου Μέσης Εκπαίδευσης σε δύο αντί σε τρία χρόνια.

Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας υλοποιεί Έργο συγχρηματοδοτούμενο από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και την Κυπριακή Δημοκρατία με θέμα «Θέσπιση Μηχανισμών για την Επικύρωση της Μη Τυπικής και Άτυπης Μάθησης». Στο πλαίσιο του Έργου αυτού, έχει εγκριθεί το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την επικύρωση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης και πολύ σύντομα θα ξεκινήσουν οι ενέργειες για πιλοτική εφαρμογή στους τομείς της Νεολαίας, της Εκπαίδευσης Ενηλίκων και του Εθελοντισμού. Η πιλοτική αυτή πρωτοβουλία πρόκειται να διασυνδεθεί με το έργο της Εθνικής Αρχής Προσόντων. Τέλος, το Υπουργείο συντονίζει την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης, της οποίας η επικύρωση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης αποτελεί σημαντική πτυχή.

Κλείνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ το ΙΔΕΠ Διά Βίου Μάθησης για τη διοργάνωση του σημερινού συνεδρίου, το οποίο και αποτελεί σημαντικό γεγονός στον χώρο της Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Κύπρου. Η εδώ παρουσία σας δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον σας για το θέμα της επικύρωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων, καθώς και τη βούληση όλων μας για ανταλλαγή απόψεων και καλών πρακτικών μεταξύ φορέων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες θα μας φανούν χρήσιμες για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας επικύρωσης της μη τυπικής και άτυπης μάθησης. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω θερμά τους εισηγητές για τη συμβολή τους στην επιτυχή υλοποίηση του συνεδρίου, καθώς και όλους εσάς για την εδώ παρουσία σας, και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις εργασίες που θα ακολουθήσουν.

ΙΠ