Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

28-03-2022 18:41

Δελτίο Τύπου Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού συνήλθε σήμερα, Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2022, και συζήτησε τα πιο κάτω θέματα:

1.   Ο περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2021.

(Αρ. Φακ. 23.01.062.085-2021)

Η επιτροπή συνέχισε, στην παρουσία εκπροσώπων των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων, τη συζήτηση επί του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε ο μειωμένος συντελεστής, ύψους 3%, να εφαρμόζεται, πέραν των φυσικών προσώπων, σε νομικά πρόσωπα, σε περίπτωση κατά την οποία λαμβάνονται τόκοι από ταμεία συντάξεως, αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου και ημικρατικούς οργανισμούς, καθώς και σε εταιρικά χρεόγραφα που είναι εισηγμένα σε αναγνωρισμένο χρηματιστήριο αξιών. Στο πλαίσιο της συζήτησης εξετάστηκε αναθεωρημένο κείμενο νομοσχεδίου, με το οποίο προτείνεται, ο μειωμένος συντελεστής έκτακτης εισφοράς για την άμυνα, ύψους 3%, να καλύπτει όλο το φάσμα εκδοτών και να διασφαλίζεται ότι οι τόκοι που λαμβάνουν ή πιστώνονται τα ταμεία συντάξεως και προνοίας υπόκεινται σε έκτακτη εισφορά ύψους 3%. Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου εισηγήθηκε όπως ο μειωμένος φορολογικός συντελεστής αφορά σε όλα τα εταιρικά χρεόγραφα, χωρίς διάκριση μεταξύ εισηγμένων και μη εισηγμένων σε αναγνωρισμένο χρηματιστήριο, ώστε να μην προκύπτει άνιση μεταχείριση εις βάρος των μικρότερων τραπεζών, οι οποίες θα πρέπει να επωμίζονται υψηλά έξοδα εισαγωγής χρεογράφων στο χρηματιστήριο. Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, λόγω της πολυπλοκότητας του ζητήματος, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί σε μεταγενέστερο στάδιο.

Η επιτροπή, αφού εξέτασε επίσης την περίληψη στο νομοσχέδιο πρόνοιας με βάση την οποία θα επωφελούνται του μειωμένου συντελεστή και εισηγμένοι τίτλοι που εκδίδονται από άλλα κράτη, αποφάσισε όπως παρασχεθεί χρόνος για περαιτέρω διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, αναμένοντας και τη θέση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου. Η συζήτηση θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία.

2.   Οι περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Μηχανισμοί Επίλυσης Φορολογικών. Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022.

(Αρ. Φακ. 23.03.059.012-2022)

Η επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση των πιο πάνω κανονισμών, σκοπός των οποίων είναι η συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2017/1852 του Συμβουλίου της 10ης Οκτωβρίου 2017 για τους Μηχανισμούς Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχετικά με ρυθμίσεις που αφορούν στην υποχρέωση ενημέρωσης των αρμόδιων φορολογικών αρχών των κρατών μελών που εμπλέκονται σε επίλυση φορολογικής διαφοράς.

Στο πλαίσιο της συζήτησης εξετάστηκε αναθεωρημένο κείμενο των κανονισμών, στο οποίο επήλθαν τροποποιήσεις νομοτεχνικής φύσεως. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφώνησαν επί του κειμένου και ως εκ τούτου η επιτροπή θα τοποθετηθεί σε επόμενη συνεδρία της.

3.  α. Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022.

(Αρ. Φακ. 23.01.063.016-2022)

     β. Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμοςτου 2019.

(Πρόταση νόμου των κ. Στέφανου Στεφάνου, Άριστου Δαμιανού και Αντρέα Καυκαλιά εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις)

(Αρ. Φακ. 23.02.060.139-2019)

Η επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση του νομοσχεδίου και της πρότασης νόμου, που αποσκοπούν, αντίστοιχα:

α. στην τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας, ώστε ο μειωμένος συντελεστής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ύψους πέντε τοις εκατό (5%), που επιβάλλεται κατά την παράδοση ή ανέγερση κατοικίας να καλύπτει τα πρώτα 140 τ.μ. της κατοικίας με μέγιστο εμβαδό τα 200 τ.μ. στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, όπως προβλέπεται από τη Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το κοινό σύστημα ΦΠΑ,

β. στη διόρθωση στρεβλώσεων και αδυναμιών σε σχέση με την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, ύψους πέντε τοις εκατό (5%), στην παράδοση ή ανέγερση κατοικίας.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η επιτροπή ενημερώθηκε από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών για την πορεία των διαβουλεύσεων μεταξύ υπουργείου και Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς το ενδεχόμενο τροποποίησης της υποβληθείσας νομοθετικής πρότασης. Κατά τις εν λόγω διαβουλεύσεις τέθηκε από πλευράς υπουργείου το ενδεχόμενο επαναφοράς των ρυθμίσεων που ίσχυαν στην εθνική νομοθεσία κατά το έτος 2016, δηλαδή το πλαίσιο να εφαρμόζεται για τα πρώτα διακόσια (200) τετραγωνικά μέτρα κατοικιών, των οποίων το συνολικό εμβαδόν δεν υπερβαίνει τα διακόσια εβδομήντα πέντε (275) τετραγωνικά μέτρα. Περαιτέρω, τέθηκε το ζήτημα εισαγωγής μεταβατικών διατάξεων για την εφαρμογή της προτεινόμενης νομοθεσίας, καθώς και ο καθορισμός ανώτατου ορίου στην αγοραία αξία της κατοικίας.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισήμανε ότι η διαδικασία επί παραβάσει εναντίον της Δημοκρατίας βρίσκεται σε εξέλιξη και η τελική τοποθέτησή της θα διαμορφωθεί επί του ψηφισθέντος από τη Βουλή νόμου. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν είναι αρνητική στο ενδεχόμενο περίληψης μεταβατικής διάταξης για την εφαρμογή διάρκειας, χωρίς να είναι υπερβολική, ενώ, παράλληλα, για να επιτευχθεί η κοινωνική στόχευση του μέτρου, θα πρέπει η αξία του ακινήτου να παραμείνει εντός λογικού πλαισίου.

Οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων διατήρησαν τις επιφυλάξεις τους επί του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι σε αυτό θα πρέπει να επέλθουν οι κατάλληλες τροποποιήσεις οι οποίες να λαμβάνουν υπόψη επικαιροποιημένα στατιστικά στοιχεία, καθώς και τις ιδιάζουσες συνθήκες της κυπριακής κοινωνίας.

Η επιτροπή, αναμένοντας την ολοκλήρωση της διαβούλευσης μεταξύ του υπουργείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφάσισε να συνεχίσει τη συζήτηση των σχεδίων νόμου σε κατάλληλο χρόνο.

4.   Ο περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021.

(Αρ. Φακ. 23.01.062.140-2021)

Η επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/59/ΕΕ για τη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και την εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, κατόπιν εντοπισμού εσφαλμένης εναρμόνισης και εναρμονιστικών κενών που υποδείχθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά τον έλεγχο συμβατότητας.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι μέρος των προνοιών του νομοσχεδίου έχει ήδη ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία και, ως εκ τούτου, το Υπουργείο Οικονομικών θα υποβάλει αναθεωρημένο κείμενο. Εν αναμονή της υποβολής αναθεωρημένου κειμένου, η επιτροπή αποφάσισε να συνεχίσει τη συζήτηση σε κατάλληλο χρόνο.

5.   Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας του 2022 Νόμος του 2022.

(Αρ. Φακ. 23.01.063.063-2022)

Η επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας ποσού ύψους €17.152.646 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η επιτροπή ενημερώθηκε από τον Επίτροπο Επικοινωνίας για τα επιμέρους κονδύλια που περιλαμβάνονται στον εν λόγω προϋπολογισμό για το έτος 2022, για τον στρατηγικό σχεδιασμό της Αρχής και τις προκλήσεις που αυτή αντιμετωπίζει.

Η επιτροπή αποφάσισε να το ποθετηθεί επί του νομοσχεδίου κατά την επόμενη συνεδρία της.

6.   Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Η επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν:

            α.  το Υπουργείο Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος,

            β.  το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων,

            γ.  το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας,

            δ.  το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής,

            ε.  το Υφυπουργείο Ναυτιλίας,

            στ.  το Υπουργείο Υγείας,

            ζ.  την Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών,

            η.  το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας,

            θ.  το Υπουργείο Εσωτερικών,

            ι.   το Υπουργείο Εξωτερικών.

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν:

            α.  το Υπουργείο Άμυνας,

            β.  το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής,

            γ.  το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου,

            δ.  τον δήμο Γερμασόγειας.



Γραμματεία Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού
Email: parliamentary-committees@parliament.cy


(ΜΒ)