11-06-2019 00:00
Σύνοψη της έκθεσης (PIN Flash Report 37) του προγράμματος Road Safety PIN του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC)
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) δημοσιεύει αύριο Τρίτη 11 Ιουνίου 2019, στα πλαίσια του προγράμματος Road Safety PIN (Performance Index), την 37η έκθεση (PIN Flash Report 37), που παρουσιάζει τα δεδομένα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), καθώς και στην Ελβετία, το Ισραήλ, τη Νορβηγία και τη Σερβία, σχετικά με τις οδικές συγκρούσεις στους αστικούς δρόμους.
Στον όρο “αστικοί δρόμοι” περιλαμβάνονται όλοι οι δρόμοι σε δομημένες περιοχές (built-up areas), στις πόλεις ή στις κοινότητες. Και επιπρόσθετα, ένας αστικός δρόμος έχει μέγιστο όριο ταχύτητας 65 χιλ./ώρα.
Γύρω στις 9.500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε αστικούς δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) το 2017, αριθμός που αποτελεί το 38% του συνόλου των οδικών θανάτων. Η Κύπρος όμως, καταγράφει το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του 70% στους θανάτους σε αστικούς δρόμους και καταλαμβάνει τη θλιβερή πρωτιά στην ΕΕ στο θέμα αυτό (βλέπετε Fig. 6 στην έκθεση). Και ακόμα αν δούμε το ποσοστό αστικών οδικών θανάτων σε αναλογία αστικού πληθυσμού, η Κύπρος καταλαμβάνει τη 4η χειρότερη θέση στην ΕΕ (βλ. Fig.4).
Ακόμα 100.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά το 2017 στους αστικούς δρόμους της ΕΕ, ποσοστό που ανέρχεται στο 50% του συνόλου. Ακόμα πιο ψηλό είναι το ποσοστό της Κύπρου στου σοβαρούς τραυματισμούς στους αστικούς δρόμους και ανέρχεται στο 86%!
Το πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι, οι αστικοί οδικοί θάνατοι στην ΕΕ μειώνονται πιο αργά (μόλις 2,2% ετήσια), από τους οδικούς θανάτους στους επαρχιακούς δρόμους δύο λωρίδων κυκλοφορίας (μείωση 3,9% ετήσια). Στην Κύπρο τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, αφού η μείωση στους αστικούς οδικούς θανάτους από το 2010 στο 2017 ήταν μόνο 0,2% ετήσια, ενώ η αντίστοιχη μείωση στους επαρχιακούς δρόμους δύο λωρίδων ήταν 7%. Το πολύ θετικό όμως για την Κύπρο, είναι ότι οι σοβαροί τραυματισμοί στους αστικούς δρόμους της χώρας μας, μειώθηκαν από το 2010 μέχρι το 2017 κατά 6% ετήσια, και αυτή είναι η ταχύτερη μείωση στην ΕΕ!
Η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών σε αστικούς δρόμους, γενικά στην ΕΕ αλλά και στην Κύπρο, είναι ευάλωτοι χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές/ μοτοποδηλατιστές, και αποτελούν το 70% του συνόλου (βλ. Fig.8 και Table 6).
Την πλειονότητα των αστικών οδικών θανάτων, τόσο στην ΕΕ όσο και στην Κύπρο, αποτελούν οι πεζοί με ποσοστά 39% και 35% αντίστοιχα. Όμως στην Κύπρο έχουμε ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό νεκρών μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών, που ανέρχεται στο 31%, σε σύγκριση με 19% του μέσου όρου της ΕΕ ( βλ. Fig.8 και Table 6). Το ποσοστό της Κύπρου είναι το 2ο ψηλότερο στην ΕΕ. Η εικόνα είναι ακόμα πιο δυσμενής στους σοβαρούς τραυματισμούς μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών, αφού το ποσοστό για την Κύπρο είναι 42%, σε σύγκριση με 22% της ΕΕ (βλ. Fig.13 και Table 9).
Οι πιθανότερες αιτίες για το ψηλό ποσοστό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών στους αστικούς δρόμους της Κύπρου, παρατίθενται σε σχόλιο μου που περιλαμβάνεται στην έκθεση (σελ. 20), με κυριότερες πιθανές αιτίες τη μεγάλη συχνότητα τροχαίων παραβάσεων και την απειρία των οδηγών μοτοποδηλάτων ( αλλοδαποί και νεαροί Κύπριοι). Για την επιβεβαίωση και τεκμηρίωση όμως, των όποιων απόψεων για το θέμα, απαιτείται ενδελεχής έρευνα και μελέτη.
Η έκθεση παραθέτει, επίσης, εισηγήσεις για τους προσφερόμενους τρόπους βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στους αστικούς δρόμους. Οι εισηγήσεις επικεντρώνονται κυρίως στην ανάγκη στενής διασύνδεσης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και των προτεραιοτήτων για την οδική ασφάλεια.
Οι εισηγήσεις συνοψίζονται καταληκτικά σε σειρά συστάσεων του ETSC προς τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, τα κράτη μέλη και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, οι πιο σημαντικές από τις οποίες είναι για την Κύπρο, οι ακόλουθες:
Συστάσεις προς τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης
Συστάσεις προς τα κράτη μέλη
Συστάσεις προς την ΕΕ
Για το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης των Βρυξελλών πατήστε εδώ.
(ΑΣ/ΕΙ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα