Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

14-03-2022 18:59

Δελτίο Τύπου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού συνήλθε σήμερα, Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2022, και συζήτησε τα πιο κάτω θέματα:

1.     α.     Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022.

                (Αρ. Φακ. 23.01.063.029-2022)

        β.     Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022.

                (Αρ. Φακ. 23.01.063.031-2022)

                (Προτάσεις νόμου του κ. Πανίκου Λεωνίδου εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος)

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση των πιο πάνω προτάσεων νόμου,  οι οποίες αποσκοπούν στην τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας ώστε να μετατεθεί,  για το φορολογικό έτος 2020, η προθεσμία υποβολής φορολογικής δήλωσης εταιρείας (ΤΦ4), καθώς και προσώπου που έχει υποχρέωση να τηρεί λογιστικά βιβλία και να ετοιμάζει λογαριασμούς που ελέγχονται από ανεξάρτητο ελεγκτή (ΤΦ1) από την 31η Μαρτίου 2022 στην 31η Ιουλίου 2022, λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών που έχουν προκληθεί τόσο από τη συνέχιση της πανδημίας Covid-19 όσο και από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Στο πλαίσιο της συζήτησης οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, διαφώνησαν επί της αρχής με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, καθότι η συνεχής παράταση της υποβολής φορολογικών δηλώσεων, σύμφωνα με την άποψή τους δεν αποτελεί ορθή πρακτική. Υποστήριξαν δε, ότι είχε παρασχεθεί αρκετό χρονικό περιθώριο για έγκαιρη υποβολή των εν λόγω δηλώσεων. Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου συμφώνησε με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, καθότι οι συνθήκες που επικρατούν τόσο στην Ουκρανία όσο και στη Ρωσία, λόγω του πολέμου και των διεθνών κυρώσεων που έχουν επιβληθεί, δυσχεραίνουν την επικοινωνία τόσο με πρόσωπα όσο και με εταιρείες, εμποδίζοντας τη συλλογή των απαιτούμενων στοιχείων για την έγκαιρη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Επεσήμαναν ακόμη ότι στο παρόν στάδιο δεν αποτελεί προτεραιότητα για τα εν λόγω πρόσωπα η υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων.

Η Επιτροπή, αντικρίζοντας θετικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε να τοποθετηθεί επί των προτάσεων νόμου σε επόμενη συνεδρία της.

2.       Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022.

        (Αρ. Φακ. 23.01.063.007-2022)

3.     Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022.

         (Αρ. Φακ. 23.01.063.008-2022)

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση των πιο πάνω νομοσχεδίων, με την κατ’ άρθρον συζήτησή τους, στην παρουσία εκπροσώπων των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων. 

Στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή ενημερώθηκε από τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες αναφορικά με τις διορθώσεις που επήλθαν στα κείμενα των νομοσχεδίων, τα οποία αποσκοπούν στην εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/262 του Συμβουλίου της 19ης Δεκεμβρίου 2019 για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης και την Οδηγία (ΕΕ) 2020/1151 του Συμβουλίου της 29ης Ιουλίου 2020 σχετικά με τις διαρθρώσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά, αντίστοιχα, στη βάση των παρατηρήσεων που τέθηκαν κατά την προηγούμενη συνεδρία, ώστε αυτά να συνάδουν με τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες.

Η Επιτροπή αποφάσισε να τοποθετηθεί επί των νομοσχεδίων σε επόμενη συνεδρία της.

4.     Ο περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2021.

        (Αρ. Φακ. 23.01.062.085-2021)

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, στην παρουσία εκπροσώπων των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών και εμπλεκόμενων φορέων, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε ο μειωμένος συντελεστής, ύψους 3%, να εφαρμόζεται, πέραν των φυσικών προσώπων, και σε νομικά πρόσωπα, σε περίπτωση κατά την οποία λαμβάνονται τόκοι από ταμεία συντάξεως, αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ημικρατικούς οργανισμούς, καθώς και σε εταιρικά χρεόγραφα που είναι εισηγμένα σε αναγνωρισμένο χρηματιστήριο αξιών. 

Στο πλαίσιο της συζήτησης εκφράστηκαν από εκπροσώπους εμπλεκόμενων φορέων διιστάμενες απόψεις επί του νομοσχεδίου και τέθηκαν ζητήματα τα οποία χρήζουν περαιτέρω μελέτης. Η Επιτροπή αποφάσισε να παρασχεθεί χρόνος για περαιτέρω διαβούλευση μεταξύ τους, με στόχο την κατάληξη σε συμφωνημένο αναθεωρημένο κείμενο. 

Η Επιτροπή θα συνεχίσει τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της και αφού προηγουμένως τεθεί ενώπιόν της το αναθεωρημένο κείμενο.

5.     Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2021.

        (Αρ. Φακ. 23.01.062.088-2021)

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας, ώστε να εισαχθούν σαφείς διατάξεις, προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα στο αποκτών πιστωτικό ίδρυμα να χρησιμοποιήσει τις ειδικές πιστώσεις φόρου ή το εκκαθαρισμένο επιστρεπτέο ποσό (ΕΕΠ), όπως αυτό καθορίζεται στο άρθρο 9Δ του περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου για την καταβολή του ετήσιου εγγυητικού τέλους. Επιπρόσθετα προβλέπεται ότι το εγγυητικό τέλος που καταβάλλεται ετησίως από το πιστωτικό ίδρυμα στο κράτος θα καθορίζεται από τον Υπουργό Οικονομικών με κατώτατο και ανώτατο όριο.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η Επιτροπή ζήτησε την κατάθεση περαιτέρω στοιχείων αναφορικά με το θέμα, καθώς και βελτίωση της διατύπωσης του κειμένου του νομοσχεδίου, ώστε να διατυπώνεται σαφέστερα η δυνατότητα που παρέχεται στον Υπουργό Οικονομικών να καθορίζει τα σχετικά όρια. 

Η Επιτροπή αποφάσισε να παρασχεθεί χρόνος για περαιτέρω διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και θα συνεχίσει τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.

6.     Οι περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Μηχανισμοί Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022.

        (Αρ. Φακ. 23.03.059.012-2022)

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση των πιο πάνω Κανονισμών, σκοπός των οποίων είναι η συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2017/1852 του Συμβουλίου της 10ης Οκτωβρίου 2017 για τους Μηχανισμούς Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχετικά  με ρυθμίσεις που αφορούν στην υποχρέωση ενημέρωσης των αρμόδιων φορολογικών αρχών των κρατών μελών που εμπλέκονται σε επίλυση φορολογικής διαφοράς.

Στη βάση εισηγήσεων που τέθηκαν από εμπλεκόμενους φορείς, η Επιτροπή αναμένει την κατάθεση αναθεωρημένου κειμένου Κανονισμών και η συζήτηση αυτών θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία της.          

7.       Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν:

α.           την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού,

β.           τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Υπουργείο Οικονομικών,

γ.           την Ελεγκτική Υπηρεσία,

δ.           το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας,

ε.           το Γραφείο Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και

στ.          το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.       

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν:

α.           το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας,

β.           την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου,

γ.           το Υφυπουργείο Τουρισμού,

δ.           το Υπουργείο Άμυνας,

ε.           το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως,

στ.          το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας,

ζ.           το Πανεπιστήμιο Κύπρου,

η.           το Υπουργείο Οικονομικών, το Τμήμα Φορολογίας.

______________ 

Γραμματεία Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού

Email: parliamentary-committees@parliament.cy    

 

(ΣΧ)