Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

19-05-2023 14:25

Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου στην Ημερίδα «Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων 2023»

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση χαιρετίζω τη σημερινή Ημερίδα με τίτλο «Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων 2023», που διοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο. Η Ημερίδα πραγματοποιείται λίγες ημέρες μετά την «Ημέρα της Ευρώπης 2023» και την έναρξη του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων, αποκτώντας έτσι ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Η  Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από την ανάδειξη σχετικών πρωτοβουλιών και την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, σχεδιάζει να αναδείξει  ευκαιρίες για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευση. Το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων έχει ως στόχο να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη εργαλείων συλλογής πληροφοριών για τις δεξιότητες και να προωθήσει περισσότερο τη διαφάνεια και την πιο εύκολη και ορθολογική αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Παράλληλα, αναμένεται να προσδώσει νέα ώθηση στη διά βίου μάθηση, παρέχοντας τη δυνατότητα στους πολίτες και τις επιχειρήσεις να συμβάλουν στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση και υποστηρίζοντας την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα. Εισηγητής του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων έχει ορισθεί ο συμπατριώτης μας Ευρωβουλευτής Λουκάς Φουρλάς, τον οποίο συγχαίρουμε θερμά. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα τιμητική εξέλιξη για την Κύπρο μας. Είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε μία άψογη συνεργασία, προς όφελος των μαθητών, των μαθητριών, των νέων μας, αλλά και της κυπριακής κοινωνίας ευρύτερα.

Οι ραγδαίες εκπαιδευτικές, εργασιακές, κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές στη σύγχρονη κοινωνία και στο σχολείο του 21ου αιώνα, επιβάλλουν τη βαθύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσουμε σύγχρονες δεξιότητες και τις μετατρέπουμε σε ευκαιρίες για πρόοδο και αλλαγή. Σε αυτό είμαστε σίγουροι ότι θα συμβάλει και η σημερινή Ημερίδα.

Η παιδαγωγική ενσωμάτωση τεχνικών δεξιοτήτων αλλά και οριζόντιων δεξιοτήτων γενικού σκοπού στη μαθησιακή πράξη, και η ανάπτυξη ψηφιακών και «πράσινων» δεξιοτήτων, αποτελούν ουσιώδη συστατικά για ποιοτική βελτίωση της ζωής των παιδιών και των νέων μας και για προώθηση της κοινωνικής ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα. Απώτερος στόχος μας είναι να εξοπλιστεί η νέα γενιά  με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις μελλοντικές προκλήσεις, τόσο στην εργασιακή όσο και στην καθημερινή ζωή.

Όραμά μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, αποτελεσματικού και χωρίς διακρίσεις σχολείου, στο οποίο μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί θα εργάζονται δημιουργικά, με σκοπό τη συνεχή βελτίωση των μαθησιακών επιπέδων και την προσωπική ευημερία. Στόχος μας είναι να εφοδιάσουμε κάθε παιδί με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, για να είναι έτοιμο να αξιοποιήσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις ικανότητες και τα ταλέντα του σε προσωπικό, εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο, ώστε αυτά, με τη σειρά τους, να μπορέσουν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην κυπριακή κοινωνία.

Με βάση τα πιο πάνω, και στο πλαίσιο του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, προωθούμε δράσεις και πολιτικές με στόχο την ανάπτυξη και ευημερία, με ανθρωποκεντρική προοπτική. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει καθοριστικό ρόλο να διαδραματίσει στη διαμόρφωση αρχών και αξιών και στην καλλιέργεια γνώσεων και δεξιοτήτων που θέλουμε να διακρίνουν τους δημοκρατικούς και κριτικά σκεπτόμενους ανθρώπους της κοινωνίας μας.

Ενδεικτικά, αναφέρω μερικούς τέτοιους άξονες εκπαιδευτικής πολιτικής, οι οποίοι προωθούνται από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας:

- Εκσυγχρονισμός και συνεχής επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ώστε να προωθούν την ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων και την εστίαση από τη διδασκαλία στη μάθηση και από την ύλη στο περιεχόμενο. Με την περαιτέρω επένδυση στις δεξιότητες και με βάση σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, στοχεύουμε στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και στην παροχή ίσων ευκαιριών σε όλα τα παιδιά, για πρόσβαση και συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία και τη σχολική κοινότητα, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

- Ανάπτυξη του διδακτικού και του εκπαιδευτικού  υλικού όλων των γνωστικών αντικειμένων, όλων των σχολικών βαθμίδων, για υποστήριξη εκπαιδευτικών, μαθητών, μαθητριών, γονέων και κηδεμόνων, με σκοπό την απόκτηση κομβικών δεξιοτήτων.

- Ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών, όπως η ρομποτική και ο προγραμματισμός, και ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολικών μονάδων αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ευρύτερης πολιτικής μας για ψηφιακή μετάβαση και περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με ορίζοντα συνολικής υλοποίησης το 2026.

- Λειτουργία εργαστήριων δεξιοτήτων από το νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο και τις Τεχνικές Σχολές, στη βάση των αναλυτικών και των ωρολογίων προγραμμάτων και των εκάστοτε σύγχρονων προτεραιοτήτων και αναγκών. 

- Επέκταση, και πάλι στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης, η οποία έχει πολλά να προσφέρει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, από την ηλικία των τεσσάρων ετών.

- Ενίσχυση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με επίκεντρο την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Σημειώνεται η σημαντική εξέλιξη της ανέγερσης δύο νέων, πρότυπων Τεχνικών Σχολών, με συγχρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Ταμεία.

- Ενίσχυση του έργου της Μονάδας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, με στόχο την παρακολούθηση της υλοποίησης και την επικαιροποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με επίκεντρο την Αειφόρο Ανάπτυξη.

- Αναβάθμιση του θεσμού των ολοήμερων σχολείων, με ενσωμάτωση ευκαιριών καλλιέργειας ποικίλων δεξιοτήτων.

- Προσανατολισμός της Επαγγελματικής Μάθησης των Εκπαιδευτικών σε ευέλικτες και καινοτόμες μαθησιακές εμπειρίες και διαδικασίες, για μέγιστη αξιοποίηση του εξαιρετικού εκπαιδευτικού προσωπικού και αποτελεσματικότερη οργάνωση των σχολείων μας, ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά μαθησιακά αποτελέσματα.

- Υιοθέτηση σύγχρονων μοντέλων διά βίου μάθησης, ώστε να δοθούν στους πολίτες όλων των ηλικιών ευκαιρίες τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, για να αναπτύξουν σύγχρονες δεξιότητες.

Οι νέοι και οι νέες μας είναι το μέλλον και η ελπίδα του τόπου μας. Χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε τα θέματα εκπαίδευσης και νεολαίας με υπευθυνότητα και προσοχή, διότι αξίζει στα παιδιά μας μια χώρα δίκαιη, κοινωνικά ευαίσθητη και με υψηλού επιπέδου ευκαιρίες εργοδότησης.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί το 2024 έχει ανακηρυχθεί σε Έτος Νεολαίας για τη χώρα μας, κάτι που θα δώσει συνέχεια στις προσπάθειες που θα γίνουν κατά το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων 2023.

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε θέματα ανάπτυξης και καλλιέργειας δεξιοτήτων που παρέχουν ένα ευρύ φάσμα ευκαιριών και εμπειριών, ώστε οι νέοι και νέες μας να διδαχθούν, να καινοτομήσουν, να επικοινωνήσουν, να εκφραστούν, να συνεργαστούν και να συμμετάσχουν ενεργά στην κοινωνία.  Η συστηματική εστίαση στην ανάπτυξη και την καλλιέργεια δεξιοτήτων αποτελεί πλέον αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια. Για το Υπουργείο μας, αυτό καθίσταται προτεραιότητα, μέσα από συναφείς ολιστικές πολιτικές και συνεχή αναβάθμιση των στόχων, του περιεχομένου και της μαθησιακής διαδικασίας της εκπαίδευσης.

Μέσω ποικίλων δράσεων το Υπουργείο θα στηρίξει την πανευρωπαϊκή προσπάθεια για το Έτος Δεξιοτήτων, ενθαρρύνοντας πρωτοβουλίες για τη μελέτη ποικίλων και μεταβαλλόμενων δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η σημερινή Ημερίδα, στην οποία θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν ποικίλες πτυχές της αλληλεπίδρασης των δεξιοτήτων με την εκπαίδευση, την εργασία, την κοινωνία, τη νεολαία και το περιβάλλον.

Η κατάθεση εισηγήσεων από διαφορετικά εκπαιδευτικά, εργασιακά, πολιτικά και κοινωνικά συγκείμενα εγγυάται την ποιότητα και την επιτυχία της Ημερίδας. Σημαντικό είναι και το μεγάλο ενδιαφέρον για συμμετοχή εκπαιδευτικών, στελεχών της εκπαίδευσης, εκπροσώπων της Πολιτείας, πανεπιστημιακών, νέων, φορέων και οργανισμών με έμπρακτο ρόλο εντός και εκτός σχολικού πλαισίου.

Είμαστε σίγουροι ότι οι τοποθετήσεις των εισηγητών και οι συζητήσεις που θα αναπτυχθούν, θα συμβάλουν στην ενίσχυση των συνεχών προσπαθειών για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος και για προώθηση της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, η Ημερίδα θα μας προσφέρει σημαντική πληροφόρηση και τεκμηρίωση, συμβάλλοντας στις προσπάθειές μας για ουσιαστική βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος αλλά και της κοινωνίας μας γενικότερα.

Θα ήθελα να συγχαρώ το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το οποίο, σε συνεργασία με το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο και μετά από εισήγηση του κ. Φουρλά, ανέλαβε την πρωτοβουλία για διοργάνωση της σημερινής Ημερίδας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να στείλω μήνυμα για συλλογική προσπάθεια, ώστε να καταλήξουμε στις παιδαγωγικά ορθές αποφάσεις και λύσεις, δίνοντας ευκαιρίες στους νέους και στις νέες μας να αναδείξουν τα ταλέντα, τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους και να έχουν πραγματικά τις ευκαιρίες που τους αξίζουν, για ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον για όλες και όλους. Είναι στόχος ο στόχος αυτός να μετουσιωθεί σε πράξη.

Ευχαριστώντας για την πρόσκληση, κηρύσσω την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας, με την ευχή για κάθε επιτυχία στις εργασίες της.

 ΙΠ