09-01-2024 16:40
Ανακοίνωση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου αναφορικά με τα στατιστικά στοιχεία γραμμής βοήθειας 1480 για το 4ο τρίμηνο του 2023
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ως συντονιστής του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου (https://www.cybersafety.cy) και της Γραμμής Βοήθειας 1480 παραθέτει τα στατιστικά στοιχεία ενημέρωσης για την 4η τριμηνία του 2023 (1η Οκτωβρίου 2023 έως την 31η Δεκεμβρίου 2023).
Αναλυτικές πληροφορίες για τα στατιστικά καθώς και στατιστικά από προηγούμενες περιόδους μπορείτε να βρείτε στην σχετική ιστοσελίδα.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480 (Helpline) έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβες/έφηβους, νέες/νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και στο ευρύτερο σύνολο υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών. Από την 1η Οκτωβρίου 2023 έως την 31η Δεκεμβρίου 2023 απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 συνολικά 740 άτομα. Από το σύνολο των κλήσεων 564 κλήσεις (76.2%) αφορούσαν σε υπηρεσίες της γραμμής, ενώ 176 κλήσεις (23.8%) δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ.λπ.
Αναφορικά με το σύνολο των περιστατικών που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 63.8% (N=360) ήταν γυναίκες/κορίτσια και το 36.2% (N=204) ήταν άντρες/αγόρια. Όσον αφορά στο προφίλ των ατόμων που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, στην πλειοψηφία τους ήταν ενήλικα άτομα (N=553, 98%). Ένα μικρό ποσοστό (N=11, 2%) ήταν ανήλικα άτομα και αποτάθηκαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού. Σημειώνεται, επίσης, ότι μόλις το 4.9% (N=27) των κλήσεων από ενήλικα άτομα έγινε από γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και αφορούσε σε διαδικτυακές δυσκολίες για εφήβους στο Διαδίκτυο.
Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή (Γράφημα 1), η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος (N=405, 71.8%), δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό ποσοστό αιτημάτων (N=61, 10.8%) αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης. Ένα μικρότερο ποσοστό (N=31, 5.5%) αφορούσε σε περιστατικά σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion) και, επίσης, αξιοσημείωτο ποσοστό (N=26, 4.6%) αφορούσε σε περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού. Από την άλλη, 2.1% (N=12) των κλήσεων αφορούσε καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Τέλος, άξιο αναφοράς σε αυτή την τριμηνία είναι το ποσοστό 2.1% (Ν=12) των κλήσεων που αφορούσαν σε περιστατικά μη συναινετικής αποστολής ή λήψης εικόνων ή/και κειμένων σεξουαλικού περιεχομένου μέσω κινητού και άλλων συσκευών (NCSII). Τα περιστατικά αυτά αφορούσαν σε περιπτώσεις στις οποίες πραγματοποιήθηκε μη συναινετική αποστολή προσωπικού οικείου περιεχομένου σε τρίτα άτομα, μεταξύ των οποίων εμπλέκονταν και ανήλικα άτομα. Επιπλέον παρατηρήθηκε ότι επιτήδειοι, μέσω της εφαρμογής επικοινωνίας WhatsApp, καλούν σε βιντεοκλήση ανυποψίαστους πολίτες παριστάνοντας ψευδώς ότι επικοινωνούν εκ μέρους της Αστυνομίας ή εμφανίζονταν προκλητικά κάνοντας απρεπείς κινήσεις. Για τον λόγο αυτό, το κοινό καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό και να μην απαντά βιντεοκλήσεις από άγνωστους αριθμούς.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου στα παιδιά, τους/τις εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης.
Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας ανώνυμα και χωρίς χρέωση στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή, 9.00 - 13.00 & 15:00 – 18:00 και Σάββατο 10:00 – 13:00), ή αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy, ή μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα https://www.cybersafety.cy/helpline-report.
Γράφημα 1: Ποσοστό περιστατικών ανά κατηγορία για την τριμηνία αναφοράς
(ΙΠ/ΝΓ/ΕΑθ)
Σχετικά Ανακοινωθέντα