Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Τελευταίες Ειδήσεις

Ανακοινωθέντα

22-02-2024 13:14

Δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας μετά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών

Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κα Αθηνά Μιχαηλίδου συμμετείχε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών.

Μετά το πέρας της συνεδρίας, η Υπουργός σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους ανέφερε: «Παρευρέθηκα σήμερα, μετά από πρόσκληση, σε Συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, όπου παρουσίασα τις δράσεις και τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για εξορθολογισμό των δαπανών της δημόσιας εκπαίδευσης. Η Συνεδρία συγκλήθηκε με αφορμή σχετική έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2020.

Παρουσίασα την αξιολόγηση για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, τις προτεραιότητες, τις αδυναμίες και τις δαπάνες γι’ αυτό. Τόνισα, πρώτον, ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα παρέμεινε προσκολλημένο στη γνώση, χωρίς να δίνει επαρκή έμφαση στις δεξιότητες και στις ικανότητες, δεύτερον, ότι οι εκπαιδευτικοί μας διδάσκουν/καλλιεργούν αυτά που το Αναλυτικό Πρόγραμμα και η αξιολόγηση τούς επιβάλλουν και, τρίτον, ότι απαιτούνται δομικές αλλαγές, ώστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να καταστεί πιο αποτελεσματικό/αποδοτικό και να βελτιωθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Προς την κατεύθυνση αυτή, και για υλοποίηση του στόχου για μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό, συμπεριληπτικό σχολείο, λαμβάνεται σειρά μέτρων, στη βάση της έρευνας και της τεκμηρίωσης. Το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης και το σχέδιο δράσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2024-25 στοχεύουν στην αντιμετώπιση των χρόνιων στρεβλώσεων του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με παράλληλη ορθολογική διαχείριση των πόρων που προσφέρονται μέσω των ετήσιων προϋπολογισμών.

Αυτό το σχέδιο δράσης παρουσίασα αναλυτικά σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, όπου επισήμανα με έμφαση ότι, ως Υπουργείο, επικεντρωνόμαστε στην αξιοποίηση των δεδομένων των διεθνών ερευνών για τη βελτίωση των μαθησιακών μας αποτελεσμάτων και στη διόρθωση παιδαγωγικών στρεβλώσεων μέσω ανακατανομής κονδυλίων και στοχευμένων πολιτικών. Επισήμανα επίσης ότι για τη μεγάλη αυτή αλλαγή που επιδιώκουμε χρειάζεται αλλαγή παιδαγωγικής κουλτούρας και εμφάσεων, καθώς και καλλιέργεια των δεξιοτήτων και των στάσεων και όχι μόνο των γνώσεων.

Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα και αναλύεται σε εκπαιδευτικές πολιτικές που αφορούν πρώτιστα τους/τις μαθητές/μαθήτριες και τους/τις εκπαιδευτικούς, αλλά και τις διοικητικές δομές και τους μηχανισμούς εργασίας και παρακολούθησης στο Υπουργείο μας.

Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω ότι ενημέρωσα τους κύριους και τις κυρίες βουλευτές και βουλεύτριες-μέλη της Επιτροπής για πολιτικές/δράσεις που αφορούν σε:

  • Αναδόμηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, με έμφαση στην κριτική σκέψη και στη δημιουργικότητα.
  • Υλοποίηση σύγχρονου συστήματος αξιολόγησης των μαθητών/τριών.
  • Εισαγωγή σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων και συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
  • Εκσυγχρονισμό του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου.
  • Προώθηση της επέκτασης του Ολοήμερου Σχολείου, της Προδημοτικής Εκπαίδευσης και των σχολείων STEAM.
  • Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών.
  • Επαναξιολόγηση του θεσμού της ειδικής εκπαίδευσης.
  • Ενίσχυση της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας.
  • Προώθηση κατασκευής πρότυπων Τεχνικών Σχολών.
  • Καλύτερη κατανομή μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία.
  • Αναβάθμιση των μέτρων ασφάλειας και υγείας στα σχολεία.
  • Επέκταση/αναβάθμιση (περιλαμβανομένης και της περιβαλλοντικής αναβάθμισης) των σχολικών υποδομών.

Έχω αναφέρει μόνο μερικές από τις πολιτικές και δράσεις που υλοποιούνται ή προγραμματίζεται να υλοποιηθούν, με στόχο τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και τον παράλληλο εξορθολογισμό των δαπανών της δημόσιας εκπαίδευσης. Η χρηστή διοίκηση, οι εξοικονομήσεις σε λειτουργικά έξοδα και η άμεση διασύνδεση των πολιτικών/δράσεων αυτών με τον ετήσιο Προϋπολογισμό και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη του διπλού αυτού στόχου. Το Υπουργείο μας θα παρακολουθεί με προσοχή την πορεία υλοποίησης των πολιτικών αυτών και δεν θα διστάσει να προβεί σε διορθωτικά μέτρα, όπου χρειάζεται.

Συζητήθηκε ειδικά το θέμα των αποσπάσεων και η προσπάθεια για αντικατάσταση αποσπασμένων λειτουργών με Λειτουργούς Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού (ΛΕΠ). Τονίστηκε ότι για κάποια εκπαιδευτικά καθήκοντα απαιτείται η απόσπαση εκπαιδευτικών με μεταπτυχιακά προσόντα.

Στόχος όλων μας είναι οι δαπάνες για την εκπαίδευση να έχουν και τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όπως προνοείται και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης. Η ανακατανομή κονδυλίων και πόρων ευρύτερα και η στοχευμένη αξιοποίησή τους στη βάση τεκμηρίωσης είναι η μόνη οδός. Το Πρόγραμμα μας, το οποίο υλοποιούμε εδώ και έναν χρόνο, αυτό διασφαλίζει.

(ΙΠ/ΓΣ)